Denne turen har jeg siklet på lenge, men så langt ikke prøvd. Er klar for dugnad, men regner med at noen annen tar initiativet med tidspunkt da dette ligger litt utenfor "mitt" hjemmeområde.
Kjører uansett alltid med sag i sekken, så noe kapping og rydding blir det vel uansett om det blir dugnad eller ikke..
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Slik jeg ser det er det ikke behov for noen stor dugnad som tidligere. Buskaset som har vært problemet i de åpne områdene er nå kappet, men kvistene ligger delvis i stien og kan være litt plagsomme, så om alle stopper og tar en kvist eller to er stien raskt ryddet.
(Fra Fossum:) Av kapping er det er ett nytt nedfall rett før utsiktspunktet som må sages, muligens holder rå muskelkraft, og så er det trærne og røttene helt på toppen av første hogstfelt, som også har ligget der tidligere. Her er det fortsatt mye sne, så det bør nok gå noen uker før man prøver seg på det.
Det som derimot krever litt arbeid og man kanskje burde diskutere med grunneier er stien som går fra skogsbilveien(på kartet) til skansebakken (Venneråsen? gård). Den siste stien som Trond Vidar har markert er avledet og "degradert" fra blåsti og starter ganske gjengrodd og ender i 'intet og et strømgjerde', men nok den beste avslutningen.
Jeg er med på alt som kan gjøres og om noen ønsker det kan jeg sikkert guide på oppfordring. Hva med denne som TTFF neste torsdag?
-Kisp
Re: Merraskallen 2010 er klar!
[Re: Kisp]
#94242213/05/201021:08
Takk til Kisp og Jens Fredrik for veldig hyggelig tur i går kveld. Det var ganske vått grunnet regn på ettermiddagen og treg snøsmelting i høyden - men likevel en flott stitur med mange fine passasjer og utsiktspunkt både på vei opp og ned! Vi så mange syklister med karbon og lycra på veien i starten som ikke skjønte hva de gikk glipp av - her går stien bare 50 meter fra grusveien. På stien var vi helt alene.
Vi ryddet mange små trær og fjernet noen av de mellomstore nedfallene i området rundt selve toppen - men de aller grøvste måtte bli liggende da vi kun hadde verktøy som fikk plass i sykkelsekken.
Kvist og buskas som er blitt kappet nord for toppen ligger fortsatt igjen - det ble litt kort om tid for å fjerne dette. På hogstfeltet rett nord for toppen er det ikke kappet buskas, og dette gir vanskelige forhold utover sommeren. Håper andre syklister kan stoppe og kappe/rydde dette vekk..!
Litt overraskende at vi ble kun tre stykker på tur - er det ordet rydding som skremmer potensielle deltakere vekk?
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Skulle gjerne slått følge, men to barn med leggetid klokka sju mente noe annet .
Tenkte isteden å ta en frokosttur i morgen kl 0800 fra Stein Gård og til Brunkollen med påfølgende bombing ned mot Skytterkollen. Noen som har annet å gjøre en lørdags morgen enn å sove så er det bare å henge seg på!
Skjønner at det er mange her som sykler i Bærumsmarka, og jeg skal prøve Merraskallen. Men har lurt litt på stien som stikker ned i retning Skansebakken fra der grusveien slutter etter Triungsvanna. Merket rødt på kartet, men kanskje sykkelbar?
Synes å huske at jeg syklet den for mange år siden og at det ikke var spesielt attraktivt.
Jeg var forøvrig over Merraskallen i dag og unngikk såvidt girbrekkasje etter flere alvorlige kvistangrep på den siste kilometeren før man kommer ned på veien på andre siden. Jeg gikk derfor oppover hogstfeltene igjen og ryddet stien for store mengder avkapp som lå i stien. Dro så tilbake igjen over Merraskallen og ned stien langs veien til Østernvann. På den siste biten til Østernvann som nå er blitt rene autostradaen traff jeg en mann med blåmaling som merket seg vei oppover. Han kunne fortelle at de var en gjeng godt voksne som har som mål å rydde hele stien fra Østernvann via Abortjern, over Merraskallen og ned til grusveien på andre siden. Jeg ga han så mange komplimenter som var anstendig og fortalte om min ringe innsats i dag og ryddeinnsatsen fra andre her i forrige uke. Tror han likte det, men forstod det slik at de skulle rydde i samme brede stil som opp fra Østernvann. I så fall blir det meget bra! Tidsperspektivet hans var at de neppe var ferdig før utpå høsten.
Etter mye sykling i øst og nordmarka de siste årene har jeg i år forsket litt i bærumsmarka og var over Merraskallen i går. Å sykle opp til abborvann uten fotisett som trådstarter har gjort ser jeg på som meget imponerende. Kondismessig er jo dette kill bill og litt til. Oppover fra østernvann var det veldig mye fin sti selv om det ble litt dytting i oppoverne. Nedover fra toppen var det en del hogstfelt men helt ok. Loka litt da jeg kom ned til første grusvei, men etter litt spaning så jeg en smal blåsti som viste seg å være lit av en steinrøys som endte nede ved en rød hytte. Derfra syklet jeg en grusvei som ende inners i sørkedalen. Til slutt måtte nomaden lide seg videre på asfalt tilbake til Røa.
Jepp, da er vi i gang igjen. To uker før i fjor for min del, og enda så jeg spor etter folk som har vært over før meg. Ikke rart det for det er knusktørt 99 % av turen og har sikkert vært det en stund. Ingen snø i sikte, men som vanlig har tre trær lagt seg godt til rette over stien.
Var oppe på Merraskallen to ganger sist søndag (glemte GPS'en på toppen så da ble det en ekstratur). Ved Abbortjern syklet jeg over til den andre grusveien (nord), og tok en sti ned det som kalles Merradalen ned til Årnes parkeringsplass. Har ikke sett denne nevnt før, men det var en veldig bra flytsti.
Nydelig tur Lysakerelven fra Lysejordet - Fossum - Østernvann - Åbbortjern - Merraskallen og tilbake samme vei. Møtte ingen i skogen, men så ferske sykkelspor. Absolutt en tur som skal gjenntas. Kanskje litt bedre kondis oppover og litt tøffere ned igjen neste gang.
Klein Attitude Comp m/barnesete Santa Cruz Blur LT
Følte behovet for nye stier og kom på denne tråden. Syklet derfor stien Stormyra-Årnes to ganger i dag. Flott sti og knusktørr nå selvsagt, men en del kvist fra hogstarbeider her og der, så girøre må være med.
Følte behovet for nye stier og kom på denne tråden. Syklet derfor stien Stormyra-Årnes to ganger i dag. Flott sti og knusktørr nå selvsagt, men en del kvist fra hogstarbeider her og der, så girøre må være med.