OT: Tips angående leie av feriehus i Italia?
|
OT: Tips angående leie av feriehus i Italia?
05/05/2009 11:10
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei! Vi er en gjeng med vennepar som har såvidt begynt å tenke på ferien i 2010 allerede. Vi er 4-7 par, de fleste med barn under 2 år sommeren 2010, som kunne tenke oss å leie feriehus i Italia. Vi har ingen spesielle preferanser om hvor i Italia etc. Sørlige Frankrike kan være et alternativ. Siden jeg har kun vært i Roma og i Sperlonga sist sommer, tenkte jeg at jeg kunne forsøke å spørre på dette eminente forum  Det er jo en jungel av utleiere med tilsvarende varierende kvalitet og informasjon på sine hjemmesider (der alle reklamerer med at "deres" område er det beste). Har dere noen innspill, tips og forslag til hvor vi bør legge turen? Vi ønsker å leie et litt finere hus og siden det er med så små barn er basseng noe vi ser som nødvendig, men er ikke avhengig av nærhet til havet. Ser for oss en rolig ferie med italiensk mat og drikke der vi kokker en del i huset selv og varierer litt på å være rolig ved huset og farte på dagsturer med leiebil i området rundt. Og til slutt: Noen som vet om det er oppnåelig for far (meg...) å leie Ferrari av en eller annen årgang i en dag eller to..?
|
|
|
Re: OT: Tips angående leie av feriehus i Italia?
[Re: Larsemannen]
05/05/2009 11:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Vi har tidligere brukt http://novasol.no, men i fjor prøvde vi med http://homeaway.no isteden. Der går ting mer direkte mellom utleier og leietaker og det funket veldig bra for de to leilighetene vi leide. De har alt fra 5000,-/uke til svære luksushus. Anbefales!
|
|
|
05/05/2009 11:38
|
gare
More than words
|
More than words
En herværende redaktør leier jo ut ferieleilighet ved Comosjøen, og må i tillegg gies honnør for en av de beste internettadressene i hele verden: cometocomo.com
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
05/05/2009 11:44
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Redaktørens fasiliteter er av topp klasse, men jeg vil ikke anbefale 4-7 par med en skokk unger å campere i en 3-roms ved en forholdsvis travel vei. Men for de det passer er nok Tremezzo en av de beste plassene å tilbringe en ferie. Jeg skal ihvertfall tilbake i nærmere fremtid 
|
|
|
[Re: anderz]
05/05/2009 12:03
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jeg støtter Dans anbefaling om http://homeaway.no/.Vi leide hus i to uker i Toscana i fjor gjennom dem. Jeg opplevde det som betryggende å kommunisere (både pr mail og telefon) direkte med utleier i forkant av både betaling og ankomst.
|
|
|
05/05/2009 12:20
|
-Calvin-
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har vært i Italia (Toscana) et par ganger med familien før jeg dro ned i fjor høst, vi brukte www.in-italia.dk begge gangene. Fattern, forumbruker: einaras, kan sikkert gi litt mer info på hvordan det var med bestillinger osv ettersom jeg, unge som jeg er, ikke hadde all oppmerksomheten på administrasjon og hytteleie 
Eirik
"Ma tu a cu appartieni?"
|
|
|
05/05/2009 20:18
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Hei Vil absolutt anbefale å sende en mail til Chiara som driver med agriturisme: http://www.viadellastella.it/ vi har leid leilighet av henne annethvert år de siste 6 åra.. Fantastisk sted med mange ulike leiligheter i ulike størrelser (sist var vi 13 på tur og hadde 4 ulike leiligheter å trekke seg tilbake til) noe som kan være gunstig når man reiser ulike familier på tur!!! Kjempefint område, og fantastisk liten familie som driver det.. Og så kan dere leie sykler og få dem levert så de står klare til dere når dere kommer  Dette er riktignok på landsbygda i Toscana... Om du reiser må du hilse!!!
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: TruTech]
06/05/2009 08:54
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker og bukker for gode tips! Skal undersøke linkene nærmere.
Har dere noen anbefalinger eller erfaringer med forskjellige områder i Italia eller sørlige Frankrike da?
|
|
|
06/05/2009 12:52
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Det avhenger jo litt av hva du er ute etter... Skal du sykle? MTB eller ræser?? Toscana er veldig fint for begge deler, men er kanskje litt flatt dersom du ønsker å sykle fjellsider... Da er det veldig fint ved Blomsterkysten (Italia) eller rundt Nice (fr.).. Vi opplevde kysten i Frankrike som mer masete enn det vi fikk i Italia, og har derfor sverget til Italia de siste årene.. Toscana er jo gull for dem som er interessert i mat/vin/kultur.. Anbefaler å få med seg Umbria Jazz i Perugia dersom dere er jazzinteressert - fantastisk i gamle byen der (vanligvis de to midterste ukene i juli).. Arezzo kan by på et par sykkel-sjapper hvor du virkelig kan gjøre noen kupp på kle- og utstyrsfronten.. Eller man kan ta toget inn til Firenze (ca 2 t fra Via Della Stella) og få litt storby (obs obs.. mange amerikanske turister!!)
Vi har vel feriert akkurat slik som du beskriver.. Omtrent annenhver dag har vi hatt slaraffenliv ved bassenget og lekt med barna, og så har vi vært på dagsturer rundt om i Toscana/Umbria.. Er så mange flotte steder, og har vel egentlig aldri savnet det at det ikke er ved stranda..
Men basseng må man ha!!
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
06/05/2009 15:51
|
pus
Entusiast
|
Entusiast
Prøv disse :http://www.viatoscana.no/nyheter.php. Der kan du velge og vrake i land, områder, forskjellige typer hus, prisgrupper osv. Veldig lett å bruke. Min kjære og jeg brukte de i fjor, og hadde bare positive opplevelser.
|
|
|
[Re: pus]
06/05/2009 20:55
|
einaras
Entusiast
|
Entusiast
Som _Calvin_ sa, in-italia er veldig greie og ordentlige å ha med å gjere. Gode nettsider med detaljert beskrivelse av overnattingsstadar, presis kartinfo så du veit nøyaktig beliggenheit. I tillegg 'brukeranmeldelse' av dei ulike reisemål med både positiv og negativ kritikk, svært nyttig, dog bør ein lese desse nøy, er både surpompar og overstrømmande positive tilfeller( som forøvrig i sykkel'reviews'). in-italia har heile Italia dekka, men i Toscana er utvalet spesielt stort. Vi har brukt små feriesenter i området rundt Cecina, lett tilgang til flottte strender og sjarmerande småbyar i åsane rett innanfor kysten, og ikkje langt til turistmagnetar som Volterra, San Gimignano, Siena, Pisa, Lucca, Firenze ....
|
|
|
|
|