Min fastlege har jobba en del med knær og jeg hadde før jul noe som virker å være noe ganske likt det trådstarter har.
Han kunne ikke fastslå bestemt hva det var, men en del trykking, kjenning og knaing kunne utelukke en del ting med stor sikkerhet. Han anslo betennelse i en sene som går "under" kneskåla. Jeg fikk en lenke til øvelser som jeg skulle ta i 4-6 uker for å styrke området og forsiktig belaste stedet. Han mente jeg kunne sykle også, men ikke slik at det gjorde veldig vondt.
Idrettsmedisin mente, ifølge han, at man skal belaste til man kjenner det, men uten at det skal gjøre knallvondt.
Øvelsene jeg fikk var de samme som brukes for jumpers knee. Knebøy, med hevet hæl, med kroppen som belastning. Man bøyer/senker kneet på den onde foten, og strekker ut med det "gode". 4x15 bøy, 2 ganger per dag, i 4-6 uker.
Jeg tok 4 uker helt uten noe sykkel først(juleferie etc), og gikk/småløp turer i denne perioden. I begynnelsen, i slutten av januar begynte jeg med øvelsene og gjorde dem 1 til 2 ganger per dag, 5-7 dager i uken(kunne vært flinkere). Jeg kunne i midten av februar bevege meg litt på sykkelen uten altfor stor belastning. I midten av mars var jeg i Spania og sykla 5 av 7 dager med over 5000 høydemeter, nesten uten smerter. Jeg gjør øvelsene ennå, sånn innimellom, for å være på den sikre siden.
Med den spesifike typen smerte ville ikke kortison fungere, mente min fastlege, men han var overhodet ikke redd for at det ikke skulle bli bra.
Litt info her hvertfall :-)
Jeg så mørkt på ting en stund, men det ble bra.
EDIT: Fant link til øvelsen jeg gjorde. Etter ca 3 uker tok jeg på en sekk med et par bøker i for å øke belastningen gradvis
http://www.idrettsmedisin.org/fagside/ovelser-tendinose/patellarsenetrening.pdf