Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

pedaler til stisykling.. flate eller sitte fast?

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #817314 21/09/2009 21:29
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har bare kjørt med klikkpedaler.

Men det er en ting jeg irriterer meg over.

Jeg er avhengig av en 'rolig rullebane' for å få begge skoene klikket inn. Dette har resultert i mye bannskap når jeg skal starte midt i en teknisk kneik, enten det går opp eller ned. Jeg klipper innpå den ene foten, slipper bremsene og fotstøtten, men må vente en omdreining eller to på kranken før den andre skoen smetter på plass. I beste fall.

Er det mye røtter eller steiner de første metrene går dette ofte skeis. Jeg er så fokusert på linja og bevegelsene og blir utrolig forbanna når jeg må gi opp fordi jeg ikke sitter fast med begge beina. Mulig dette er et koordinasjonsproblem, men er dette lettere med flate pedaler?

1 meter opp er 1 meter ned
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: trailfox] #817335 21/09/2009 22:11
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: trailfox

Jeg er avhengig av en 'rolig rullebane' for å få begge skoene klikket inn. Dette har resultert i mye bannskap når jeg skal starte midt i en teknisk kneik, enten det går opp eller ned. Jeg klipper innpå den ene foten, slipper bremsene og fotstøtten, men må vente en omdreining eller to på kranken før den andre skoen smetter på plass. I beste fall.

Er det mye røtter eller steiner de første metrene går dette ofte skeis. Jeg er så fokusert på linja og bevegelsene og blir utrolig forbanna når jeg må gi opp fordi jeg ikke sitter fast med begge beina. Mulig dette er et koordinasjonsproblem, men er dette lettere med flate pedaler?

Blir nok garantert betre med flats... men dersom du føler at resten av syklinga er betre med SPD, er det jo heller berre å trene på klikking.. Eit par tura med bevisst klikking inn og ut med hensikt, gjer underverker for treffsikkerhet;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: trailfox] #817358 22/09/2009 01:07
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
som jeg skrev litt om over, har du mulighet for å justere låsinga? du vil få et mer avslappet forhold til klikkinga når du kan løse ut veldig lett. og evt ha en pedal med litt gods på, så det er noe å trå på. jeg sleit med det pga carbonsåle og egg beaters pedaler. tynne spinke pedaler som kun kunne trås på når dem var klikka innpå.

flatties eliminerer jo problemet ditt. men det eliminerer også litt av det gode tråkket. kjøp deg noen billige flatties å prøv deg frem. sitter selv med 3 par pedaler etter prøving og feiling ICON_SMILE

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #818068 22/09/2009 20:41
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Marius-H sverger til 0 demping! ICON_SMILE
http://www.youtube.com/watch?v=JLdlvQL7fOw

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: trailfox] #818533 23/09/2009 13:56
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: trailfox

Dette er en treningssak. Slakk litt på pedalene slik at de er lettere å komme inn i. Jeg klarer som regel å trø rett inn i pedalene umiddelbart. Dersom jeg bommer litt så trør jeg med belastning selv om den ene pedalen ikke er skikkelig i, så kommer den som regel etter en omdreining eller noe slikt.

Dersom du er midt i en bratt kneik prøver jeg å stille sykkelen litt på tvers av løypa når jeg skal starte, dersom det går da. Det er litt lettere.

Dersom det er ekstremt teknisk og bratt og jeg faller utav pedalen så har jeg selvsagt samme problem som deg, men da kjører jeg ned igjen og prøver på nytt ICON_WINK

Redigert av Hvaskalståherda?; 23/09/2009 13:57.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support