Forbausende raskt har det tørket opp i skogen rundt Dælivann i Bærum. En god del gjørme er det sef på stien langsmed sørsiden av vannet - men der tørker det jo aldri opp.
Nyt skogen!
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Blir fort tørt her, ja. Sykler mye på åsen men unngår stort sett den gjørmete stien på sørøstsiden - men den er litt morsom med alle røtter hvis den blir helt tørr utpå sommeren. Ellers er det bedre stier lenger opp, har du sett på beskrivelsen av Dælivannsåsen de luxe?
Det har vært supre forhold i 'høyden' en god stund. Slik så det ut 25. april i år. Bildet er tatt på runden som Lars har laget guide for - helt i starten av åskammen som begynner oppe ved Godthaap.
Har vurdert å invitere til stitur i dette området, inklusive stiene mellom Stein gård og Muren. Litt snø oppe rundt Muren i søndags, men det er sikkert borte nå. Får se om det passer til uken - jeg syns området fortjener litt mer oppmerksomhet.
Forresten; Er du stødig på å sykle opp hele den første kneiken på den nordre åskammen oppe ved Godthaap - rett før der du har tatt bildet? Isåfall kan jeg trenge noen tips, tror jeg kun har klart det en gang..
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann
[Re: Lasse65]
#72535407/05/200922:51
Har vurdert å invitere til stitur i dette området, inklusive stiene mellom Stein gård og Muren. Litt snø oppe rundt Muren i søndags, men det er sikkert borte nå. Får se om det passer til uken - jeg syns området fortjener litt mer oppmerksomhet.
Helt enig i at det fortjener mer oppmerksomhet. Særlig på Dælivannsåsen kan det være litt plundrete å finne fram i mylderet av stier, så om vi er to som kjenner veien kan det være en foran og en bak. Mandag eller onsdag til uka passer for meg, tirsdag er vel folk opptatt med andre utflukter.
Sitat: Lasse65
Forresten; Er du stødig på å sykle opp hele den første kneiken på den nordre åskammen oppe ved Godthaap - rett før der du har tatt bildet? Isåfall kan jeg trenge noen tips, tror jeg kun har klart det en gang..
Nei, aldri kommet opp. Har problemer med cruxet av steiner og røtter midt i bakken. Løsningen for meg tror jeg vil være noen raske svingbevegelser helt i høyre kant, men hittil har jeg ikke lykkes med å få nok grep på bakhjulet til å komme forbi.
Jobber også med å komme opp partiet på bildet under (ukjent syklist på vei ned, kanskje en her inne?)
Er nok ikke så tørt der nå etter det imponerende regnværet idag:). Men det tørker nok fort opp igjen. Håper folk holder seg midt i stien når de sykler her. Skogen er så åpen at man kan sykle nesten overalt og det har dukket opp mange snarveier og kyllingspor og fine svinger har blitt rettet ut. Værn om singletrack'en!
Har også bare kommet opp kneika ved Godthåp en håndfull ganger, da helt til venstre over røttene. Men disse blir veldig glatte så fort det er litt luftfuktighet så jeg tror høyresporet er et sikrere kort hvis man bare knekker koden.
Dette lille området ved Godthåp har jeg aldri prøvd. Jeg starter alltid turen med å sykle ned grusen til den gule bommen og så rett opp til venstre etter huset der. Må finlese stiguiden for å finne inngangen nede ved Godthåp.
Er det forresten noen som har klart den oppoverkneiken opp mot høyre som kommer etter bekken når man starter fra Valler? Den er litt vrien ved at en stor skrå rot midt i svingen gjør at man ikke får med seg noen fart inn i kneiken. Har vel på det meste klart 2/3 med gir og veldig lite uten.
[Re: Dan]
#72554008/05/200908:45
Dan: den enkleste måten å finne den omtalte stien er å ta stien som går inn bak busskuret ved Godthåp. Når du kommer ut på en bredere sti/turvei etter knapt 50 meter så tar du stien som går opp til høyre. Her er den lille kneika med rotkruxet. På toppen tar du venstre og følger stien langs åskammen.
Topp! Må prøves på vei til jobb på mandag. Det vedlagte bildet viser min standardløype og der ser man jo at jeg mister litt sti helt i nord. Til gjengjeld er jo den lille biten mellom 90-graderssvingen og grusveien ganske underholdende, med tre små steincrux.
#72566308/05/200911:26
Du mister faktisk mest fin sti i sør, for du føger vel den brede blåstien midt på åsen ser det ut som?
Se beskrivelsen av Dælivannsåse de luxe, og sjekk Åskammen sør. Etter å ha krysset jordet og tråkket opp den bratte bakken rett ved bilvegen skal du sykle ca 50 meter lenger mot Dælivannet - da får du mer enn en kilometer med nydelig sti langs toppen av åsen. Midt på er det noen steder kun 10 meter til blåstien, faktisk! Starten på stien ( fra sør ) er litt vanskelig å finne, beskrivelsne i stiguiden utgår derfor fra oppkjørselen til Fleskum gård. Dette partiet og det kortere oppe ved Godthaap er muligens de bste stiene på hele Dælivannsåsen..!
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Passasjen på bildet med roten er veldig kjent, har prøvd flere ganger uten å få det til. Dette var en stund siden, og det er vel litt unnskyldning for at jeg deretter har brukt den enklere stien som går rundt cruxet på høyre side. Men er ikke så sikker på at det går bedre nå.. - det er ialle fall en litt stygg landing ved ev stopp som ikke fremgår på bildet. Og så er det jo som vanlig passasjen vanskeligere enn det ser ut som på et bilde...!
#72574908/05/200912:27
Du mister faktisk mest fin sti i sør, for du føger vel den brede blåstien midt på åsen ser det ut som?
Nja, jeg tar ikke den breieste veien, som du ser på det lille hakket i den røde linjen. Ved å ta venstre og høyre så blir det pen (men cruxfri) smal sti, delvis langs østkanten av et lite jorde, helt fram til den lange halvmeterhøye kalksteinskanten hvor den smale stien igjen går inn på den breie. Den smale stien avsluttes med et par fine svinger mellom trærne. Jeg mistenker at det er denne som blir beskrevet som Åskammen sør. Stemmer det?
#72575108/05/200912:27
Er det forresten noen som har klart den oppoverkneiken opp mot høyre som kommer etter bekken når man starter fra Valler? Den er litt vrien ved at en stor skrå rot midt i svingen gjør at man ikke får med seg noen fart inn i kneiken. Har vel på det meste klart 2/3 med gir og veldig lite uten.
Nja, jeg tar ikke den breieste veien, som du ser på det lille hakket i den røde linjen. Ved å ta venstre og høyre så blir det pen (men cruxfri) smal sti, delvis langs østkanten av et lite jorde, helt fram til den lange halvmeterhøye kalksteinskanten hvor den smale stien igjen går inn på den breie. Den smale stien avsluttes med et par fine svinger mellom trærne. Jeg mistenker at det er denne som blir beskrevet som Åskammen sør. Stemmer det?
På bildet under har jeg tegnet inn 'Åskammen sør' med hvit strek. Som Lasse65 skriver er dette partiet veldig underholdene å sykle, særlig med litt fart for å få god flyt. Synes abosultt vi bør få til en tur her så folk kan vise fram favorittstiene sine :-)
Redigert av trailfox; 08/05/200913:57. Rediger grunn: glemte noe
På bildet under har jeg tegnet inn 'Åskammen sør' med hvit strek.
Ok, enda to hakk lengre mot vest altså. Det var mange år siden nå som jeg prøvde "alt" rundt Dælivann. Begynner å bli på tide å oppdatere seg litt igjen tydeligvis.
Quote:
Synes abosultt vi bør få til en tur her så folk kan vise fram favorittstiene sine :-)
Ikke minst ville det vært spennende å få en komplett sporlogg hvor hver eneste liten sti er med. Det er jo et fantastisk område i det at det egentlig er så veldig lite og likevel føles det som at det er en masse stier og som at man er midt i skogen.
#72584408/05/200915:03
Foreslår en tur i området nå på tirsdag fra klokken 19. Enklest å treffes lengst opp på parkeringen ved kirkegården ovenfor Godthaap. Vi rekker de fleste stier på åsen samt en tur opp på Gardlaushøgda og litt til. Leken teknisk sykling med etterfølgende tunge klatring og tilhørende nedovermoro. Ser frem til å dele stiene med flere entusiaster, noen av disse har jeg brukt mye tid på å sage/kappe frem..
Selv bor jeg omtrent midt i kartbildet lenger opp, ca 10 meter fra skogen/stien - men det er ofte litt vanskelig med parkering..
Passer det?
#72585108/05/200915:16
Foreslår en tur i området nå på tirsdag fra klokken 19. [...] Passer det?
Akkurat denne uken som kommer har jeg vanskelig for å bestemme noe sikkert, men siden trailfox foreslo mandag eller onsdag så kanskje dere kan bli enige om noe og så kan jeg kaste meg på i siste liten hvis jeg får det til.
#72586108/05/200915:25
Trailfox, kan du på tirsdag som jeg har foreslått?
Jeg har vært på moro på nye stier i Østmarka med Tirsdagsklubben de siste tirsdagene. Jeg overlever å hoppe over en tur der (men det kan tenkes at vi kunne fått bedre oppmøte av interesserte byfolk ved å velge en annen dag). Og jeg har lyst til å prøve stiene på Garlaushøgda - har bare inspisert nedkjøringen til Ankerveien, og den ser heftig og krevende ut.
Så ja, hvis du allikevel skal ut regner jeg med at jeg henger meg på. Hva med å annonsere turen på Utflukt forumet? Er det flere som ikke har anledning kan vi jo uansette gjenta det senere, som du sier.
Etter at middagen hadde synket på plass og jeg følte at jeg kunne ta en liten time fri fra heimen så tok kartografen i meg overhånd. Jeg bare måtte ut og kartere litt. Den røde streken er min standardløype til og fra jobben, den gule er fra kveldens eventyr.
En god del av stiene var kjente. De gledelige unntakene var begge åskamstiene og selve inngangen oppe ved Godthåp. Superfine stier, selv om jeg må innrømme å ikke ha tatt dem helt uten fotisett. Dælivann var som ventet på sitt glatteste i dag og fjellet er glatt selv når det ser helt tørt ut, så det hemmer en litt når man skal bevege seg på skråplanet.
Her er kveldens kartering. Og det finnes selvfølgelig like mye til som skal karteres neste gang.
Der linjene går veldig tett er det samme sti det er snakk om.
#72607208/05/200920:35
Flott å se at du tok en tur ut. Selv sitter jeg i et grått Lillehammer med konfirmasjon i vente..
Veldig fint med sporlogg, her ser mann at det er mange ulike varianter. Men du kan glede deg til at det faktisk er noen deler som du ikke har fått med, sammenlignet med stiguiden min. Guiden er beskrevet fra nord, og etter Åskammen nord kan du bare krysse grusveien og så følge Åskammen midten videre. Ikke så lang, og relativt teknisk helt oppe på den smale kammen. Fra sør det samme, bare krysse den eroderte, steinete og bratte stien hvor åskammen sør ender. Den starter med en bratt kneik som er meget tøff å klare. Du kan egentlig bare dra en strek mellom de to åskammene du har syklet, så har du åskammen midten.
Etter åskammen nord, sett nordfra, følger Skråstien som fører bratt ned på asfalt, men etter 50 meter er det sti oppover igjen. Her finnes det en bedre variant videre sørover, som alternativ til Blåstien. Den morsommere går litt lenger mot sørøst og starter ved en tydelig trekoie med tak, og kommer ut på blåstien nært Fleskum gård.
Som du sikkert skjønner har jeg ikke gps, men jeg tror det blir aktuelt ganske snart..!
Håper vi får til noen fellesturer her.
#72615608/05/200922:09
Her er kveldens kartering. Og det finnes selvfølgelig like mye til som skal karteres neste gang.
Artig at du legger ut sporene dine. Jeg har ikke GPS selv, men hvis jeg ser på orienteringskartet burde jeg kunne følge dem. Ja, det er noen partier med berggrunn som blir glatte etter regn, men man slipper ivertfall alt som heter gjørme oppe på åsryggene.
1 meter opp er 1 meter ned
#72618908/05/200923:14
Men du kan glede deg til at det faktisk er noen deler som du ikke har fått med, sammenlignet med stiguiden min.
Ja, jeg konsentrerte meg om Godthåp-enden og så tok jeg en kjapp transport sørover for å finne åskammen vi snakket om tidligere. Som sagt, det er sikkert like mye til som skal logges. Men jeg tror ikke det er så veldig mye mer som jeg ikke har vært innom på tidligere turer. Jeg har jo syklet ganske mye i området siden 2002, før jeg fastnet i min standardløype.
Det her ser jo superlovende ut.. Har vært på en del visninger i området og at det er bra stier rett ved døra er jo et kjempepluss!
I saw you on thursday, I couldnt see your eyes riding your bike in that, summer-dress so nice just when I thought you would fade from my sight, you smiled at me,yeah,you smiled at me
#72658109/05/200921:20
Hvilken O-klubb er det som selger det? Det hadde vært gøy å legge inn i Google Earth som bakgrunn for sporene.
Det kartet jeg har er fra turorienteringspakken Flaggspretten 2004. Kartet heter "Kolsås, Stabæk IF o-lart nr.16e". I år er Kolsås igjen med i Flaggspretten, så kjøp en sånn pakke på f.eks. Verket Sport som MrWhite foreslår. Du får jo en del andre kart med på kjøpet, bla. for Burudvann. Orienteringskartene er supre hvis du skal følge andres beskrivelser eller finne nye stier selv. Det kan være at klubber selger enkeltstående kart, men den muligheten har jeg aldri forsøkt.