Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brukket styre på Scott CR1 Pro

Brukket styre på Scott CR1 Pro #717398 26/04/2009 11:46
HogZ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
På gårsdagens sykkeltur fikk jeg en noe ubehagelig overraskelse. I en slak nedoverbakke i ca 35 km/t treffer jeg en liten dump i veien og styret knekker tvers av nedefor festet til hendlene. Dumpa er av type man treffer 10-talls av på en vanlig tur på landeveien. Heldigvis havnet jeg ikke i grøfta og det gikk også greit å komme seg de gjenstående 4 milene hjem.

Sykkelen er en Scott CR1 Pro 2005 eller 2006 modell. Styret er av typen Ritchey Pro.

Spørsmål 1: Bør dette være en garantisak?

Spørsmål 2: Styret er angrepet av hvit rust. Tåler ikke aluminium en vinter med svetting på rulla, eller kan det være en reaksjon med limet fra styretapen?

Redigert av HogZ; 26/04/2009 11:46.

Only dead fish float with stream
Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: HogZ] #717403 26/04/2009 12:05
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev

Spørsmål 1: Nei, dette vil ikke bli en garanti sak.

Spørsmål 2: Svette er noe av det verste du kan utsette aluminiumen for. Hvis du har syklet på rulle i vinter og ikke bytte styretape jevnlig øker sjansen for at dette skjer.

Dette er ikke første gang jeg har sett dette og den beste måten å unngå det er å bytte styretape et par ganger i året. Dette gir deg og sjansen til å se over styre så du vet om det er noe skade.

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: Bare meg] #717430 26/04/2009 12:46
ThB Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig i at dette ikke er noen garantisak, men jeg betviler at sykling på rulle uten jevnlig bytte av styretape er årsaken til brekkasjen ICON_SMILE Men kanskje den som har montert hendlene har drukket for mye Møllers tran?

Thomas
Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: ThB] #720397 30/04/2009 10:54
kjull Offline
Besatt
Besatt
Neppe garantisak nei...
Svette pluss stål klemme til brifteren, alu styre og kanskje en lite skramme i elokseringen og du har ganske ideelle forhold for korrosjon ja. Stål er edlere enn alu og alu'en blir vel da som en offeranode, svetten gir masse ioner i væsken som blir liggende lenge å godgjøre seg i styretapen. Ser ganske så korrodert ut det styret?

Hansker og hyppig bruk av svettehåndkle på rullen er ikke dumt :-) Kanskje også svettearmbånd så ikke det renner ned langs hele armen og "forsyner" styretapen?

BTW: Snasen håndveske ;-)

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: kjull] #720409 30/04/2009 11:09
HogZ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for innspill. Styret har nok vært "mishandlet" fra min side, og heretter skal styretape skiftes oftere, særlig når den står på rulla. Nytt styre er allerede montert og nå ser fram til en langtur i morgen.

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: HogZ] #720478 30/04/2009 12:41
kjull Offline
Besatt
Besatt
Mishandlet er vel å dra det langt. Poenget er vel at rulle-svetting kan være en utfordring. Svetten renner jo da rett ned siden fartsvinden er borte, og sykkelen blir jo ikke "skitten" siden den står inne så det blir ikke så naturlig å spyle av den fra tid til annen :-)

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: kjull] #720523 30/04/2009 13:36
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: kjull
[...] Svetten renner jo da rett ned siden fartsvinden er borte, [...]

Hmm..., kanskje man burde sette opp en vifte foran sykkelen?

For å gjøre det ekstra realistisk kunne man la vifta drives av en generator på rullen, slik at viftas hastighet øker når hjulet går fortere.

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: Lazy Sod] #720530 30/04/2009 13:43
L
L M Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Ikke bruk vifte, har prøvd det selv. Ble syk dagen etter, uken etter satt jeg meg på rulla igjen uten og enke på at det var vifta som hadde skylden. ble syk da å frown

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: L M] #721299 02/05/2009 11:20
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: L M
Ikke bruk vifte, har prøvd det selv. Ble syk dagen etter, uken etter satt jeg meg på rulla igjen uten og enke på at det var vifta som hadde skylden. ble syk da å frown

To poeng til deg for tung vitenskapelig dokumentasjon!

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: Lazy Sod] #721301 02/05/2009 11:27
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Lazy Sod
Hmm..., kanskje man burde sette opp en vifte foran sykkelen?

For å gjøre det ekstra realistisk kunne man la vifta drives av en generator på rullen, slik at viftas hastighet øker når hjulet går fortere.

Ikke bruk tid på å søke patent. ;-)

Edit: Noen ganger googler man på måter som gir resultater som ikke burde være så veldig vanskelige å forutsi. Som nå når jeg søkte på "rollers fan"...

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: Kaffelars] #721371 02/05/2009 14:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Kaffelars
Sitat: L M

To poeng til deg for tung vitenskapelig dokumentasjon!

Jeg har opplevd det samme selv, sånn omtrent. Etter at jeg i vinter flere ganger ble gruggen i halsen etter trening av å ha fått vel mye "fartsvind", begynte jeg å vinkle vifta sånn at den ikke blåste alt for mye direkte mot overkroppen. Opplevde ikke problemer etterpå.

Sett vifta et stykke unna. Det er ikke mye trekk som skal til for at det hjelper mye på temperaturen.

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: Lazy Sod] #721445 02/05/2009 17:05
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Det koster ca. kr. 200,- å kjøpe et dekke som monteres på styret og i setepinnen. Tacx lager i allefall et slik. Resultat: Ikke noe rust :-)

Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: frodegutt] #721460 02/05/2009 17:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har alltid et håndkle over styret og ut over bremsehendlene. Dette skaper en hengekøye foran styret der jeg kan oppbevare fjernkontroll og Ipod også.
I tillegg har jeg et lite håndkle over top-capen på stemmen og håndkle på gulvet.
Svettebånd på armene og rundt hodet er heller ikke dumt, men dette finner jeg ikke hver gang.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Brukket styre på Scott CR1 Pro [Re: sykkeloyvind] #721476 02/05/2009 18:09
HogZ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Mishandlet er vel å dra det langt. Poenget er vel at rulle-svetting kan være en utfordring. Svetten renner jo da rett ned siden fartsvinden er borte, og sykkelen blir jo ikke "skitten" siden den står inne så det blir ikke så naturlig å spyle av den fra tid til annen :-)

Vel, når man har skiftet tape like ofte som meg så er det nok ikke langt fra mishandling. Men det skal det bli en bedring på nå.

BTW: Snasen håndveske ;-)

Skal videreformidle det til madamen. Ikke måte på hva slags ting som blir slengt fra seg på sykkelverkstedet. (Eller stuen som hun kaller det.)

Sitat: frodegutt
Det koster ca. kr. 200,- å kjøpe et dekke som monteres på styret og i setepinnen. Tacx lager i allefall et slik. Resultat: Ikke noe rust :-)

Det har jeg faktisk allerede og det har sikkert reddet styrelageret fra samme resulatat. Kan anbefales.

Sitat: sykkeloyvind
Jeg har alltid et håndkle over styret og ut over bremsehendlene. Dette skaper en hengekøye foran styret der jeg kan oppbevare fjernkontroll og Ipod også.
I tillegg har jeg et lite håndkle over top-capen på stemmen og håndkle på gulvet.
Svettebånd på armene og rundt hodet er heller ikke dumt, men dette finner jeg ikke hver gang.

Håndkleder bruker jeg selvsagt allerede, og med svettarmbånd så skal nok det meste av svetten bli stopppet før det når sykkelen og matta på gulvet... Men det slipper vi å tenke på nå alle den tid det er mange måneder til rullesesongen starter igjen. sun

Moderator  support, Valentino