Jeg har et noob spm. Jeg skal kjøpe Edge 705 av en kamerat. Fikk esken i dag.. Eneste cd'en som fulgte med inneholdt bare brukermanual. Hører rykter om "mapsource" som er et program som må installeres via cd første gang.. Stemmer dette? Har jeg ikke fått det med eller noe sånt?
Du
må ikke installere noe som helst for å bruke Edge'en, men noen verktøy er kjekke å ha. Det kan være greit å laste programmene ned fra nettet i stedet for å bruke cd'en. Versjonene som ligger på cd'en er garantert gamle og utdaterte.
MapSource: Kan brukes til å se på og overføre kart, og til å tegne/planlegge ruter. Tegner du ruter bør du bruke spor-verktøyet og lagre som gpx format (til gpx-mappen på Edge'en). Kart må du kjøpe ekstra, og siden du bor i Kristiansand-området er det Topo Adventure Kristiansand (CD 2) som passer deg best.
Garmin Training Center: Importerer historikken du har logget med Edge'en. Her kan du analysere turene dine og opprette baner (courses). Men til dette finnes det mye bedre programmer. Jeg vil anbefalle SportTracks for Windows og Ascent for Mac.
Ønsker du å oppbevare eller publisere turene dine på nett er Garmin Connect et alternativ.
TCX Converter (evt. Gpx2Crs): Program for å konvertere mellom filformater.
Edge'en kan bruke både gpx og tcx/crs filformater (crs er en tidligere utgave av tcx), men til forsjellig bruk. Tcx er bane (course) filer og gir deg mulighet til å kjøre løp mot en virtuell partner, se høydekurven for veien foran deg, få informasjon om hvor langt det er til neste drikkestasjon, bakketopp, venstre sving osv.
Gpx er mer beregnet til gatenavigering på Edge'en, altså mer interessant for racersykkelister og gir deg lydvarsel og navigeringsinstruksjoner i veikryss.
Ellers finnes det flere nettsteder du kan bruke til å planlegge og lage ruter, men det blir kun til vei. Kartet disse bruker er nesten alltid Google maps, og her er det svært begrenset informasjon om stier.
www.gpsies.com og
www.bikeroutetoaster.com er eksempler på slike nettsteder.