Farrisrunden er kjørbar frem til Lauvesetra (8km)og kanskje litt til. Skogsbilveien fra Rømminga er våt og veldig myk. Man trenger veldig lav utveksling og breie dekk med lavt trykk for å komme frem...
Håhå..! Har du vært og prøvd deg altså? Har ikke turt å tenke tanken engang. Vi var såvidt inne på en grusvei ute i Brunlanes i går, og det var vanvittig bløtt, vått og gjørmete! Er nok fortsatt noen uker før stiene blir syklbare dessverre.
Nå er farrisrunden farbar ca 3 km forbi Lauvesetra. I skyggefulle deler av veien er det mye is. Med piggdekk burde det være mulig å sykle der hvor det er brøytet, men det vel ingen som fremdeles har piggdekk på østlandet nå?
Så en musevåk og en hvit røyskatt, er ikke helt sikker på hva det var, den var i alle fall hvit, ca 20cm lang og på tykkelse med et 700x28 dekk...
Akkurat nå er det i Larvik 25 grader i sola og ca 10 i skyggen :-)
Nå er farrisrunden farbar ca 3 km forbi Lauvesetra. I skyggefulle deler av veien er det mye is. Med piggdekk burde det være mulig å sykle der hvor det er brøytet, men det vel ingen som fremdeles har piggdekk på østlandet nå?
Så en musevåk og en hvit røyskatt, er ikke helt sikker på hva det var, den var i alle fall hvit, ca 20cm lang og på tykkelse med et 700x28 dekk...
Akkurat nå er det i Larvik 25 grader i sola og ca 10 i skyggen :-)
Det har smelte mye snø de siste dagene i Larvik. I dag ble mesteparten av Farris isfri. Skogsveiene er ikke så myke og sølete som for bare noen dager siden. Men på stipartiene av Farrisruden ligger det fremdeles snø. Tipper en uke med godvær vil gjøre stiene syklebare. Det for øvrig mye mindre snø i Larvik enn i Horten. I Horten er Gang og Sykkelveiene belagt med "punkteringsgrus".
Behagelig å bli oppdatert på denne måten, sykkelfantomet... Så slipper vi andre latsabber ut for å sjekke selv! Tenkt oss en tur oppover iløpet av et par-tre dager vi også og inspisere litt! Men idag blir det landeveissykkel i godværet!
Uff uff uff... Var ute med racern idag, og syklet oppover Lågendalen, og brakk av så vi syklet om Heum og Roppestad og over til Skjærsjø, og syklet dermed de 200 meterne man har på asfalt mellom noen partier på Farrisrunden. Det så mildt sagt skikkelig dårlig ut... Anslår at det jeg så fra veien og innover var et ca 70 cm (ja, du leste riktig...) tykt snølag, så her blir det ikke noe trening på en stund ennå! Gått snøen straks er vekk i Tjøllings dype skoger...
Behagelig å bli oppdatert på denne måten, sykkelfantomet... Så slipper vi andre latsabber ut for å sjekke selv! Tenkt oss en tur oppover iløpet av et par-tre dager vi også og inspisere litt! Men idag blir det landeveissykkel i godværet!
Tror ikke helt på at du og de andre her på forumet kan karaktriseres som latsabber (kanskje det var ment ironiskt?)...tenkte at det kanskje var flere fra larvik som også var (over)ivrige på å sykle litt skogen så fort snøen forsvinner... sikkert helt unødvendig men likevel her følger enda en oppdatering: Skogsbilveiene som har vært brøytet er nå tørre og fine, pent dekorert med hestehov og blåveis, akkopanert med fuglesang hovedsaklig fra bokfink og linerle. Dessverre er det ennå for mye snø på stiene, tror ikke det blir bart der før nærmere 1.mai
Latsabber var nok ironisk ment ja... Håper jeg er litt mer aktiv enn at jeg er faller inn under den kategorien. Setter pris på opplysninger om marka! Var selv som sagt oppe ved Heum og tok en titt, og det var et dystert syn... Igår var vi ute rett i underkant av tre timer på stiene her ute i Tjølling, og det var mye bart, men fortsatt litt i overkant mye bæring av sykkel gjennom lengre parier med snø. Helt utrolig hvor lenge den blir liggende i år egentlig! Men fantastisk deilig å komme seg ut i skogen og herje og bli litt sølete igjen...!
Se herja! Genialt med oppdateringer! I fjor "sykla" jeg rundt en gang i mars. Etter 6,5 -seks og en halv- timer var jeg hjemme igjen. Hehe. Endte med feber og senga i to lange dager. Men men, hadde jo ny sykkel! Godt man kan le av slikt.
Gleder meg til å sykle runda igjen, og enda mer til rittet!
Forresten, hørte det var noen som skulle prøve seg rundt på i går. Noen som veit hvordan det gikk med dem/om de fullførte?
EDIT: Var nettopp ute å sykla med mål for øye å sjekke hvor langt man kom i runda, og det ser ikke ut som at de som prøvde seg i går kom noe særlig lenger enn beskrevet over her..
Hvor langt kom du nå da??? Til første stipartiet eller? Der hvor man har en vegg av en motbakke umiddelbart? Personlig debuterte jeg også rundt Farris ifjor, og første gangen rundt var tre uker før rittet. Da brukte vi fem timer, og har vel aldri vært så utmattet i hele mitt liv, hverken før eller siden!
Hmm, er ikke sikker på hva det heter, men antar at det er stier under snøen, ettersom det ikke er brøyta. Rett etter den 90 graders venstre svingen etter en lang nedoverbakke. Hehehe.. god beskrivelse?
Ikke så halvgæern faktisk! Tror jeg vet hvor du mener. Det er rett før første stipartiet det, og den bakken jeg snakket om. Uansett, var en tur med racern oppe i Farrisbygda igjen i går mandag, og fortsatt ligger det en ca 40 cm snø på der man begynner på grusveien over til Skjærsjø-siden. Tipper man tidligst kan komme komme seg tørrskodd rundt om en 14 dagers tid... Ser ikke ut til at det blir like mange treningsrunder før rittet som jeg hadde håpet!
Enig... Noen som veit hvordan det er i bakkane etter Kjose? Regner med at det er snø der, men det kunne jo hende at det tilfeldigvis hadde smelta litt ekstra der..
Tja, nå ble vel akkurat Giant-cup avlyst foreløpig pga opptil en halvmeter snø i løypa... Vet ikke hvor denne blir syklet. Men ville da tro at veiene etter Kjose nå må begynne å bli syklbare. Vi planlegger første tur rundt 1. mai. Så får vi se hvor langt man kommer... I Tjølling er det nå så godt som dønn snøfritt i skauen, så det er håp, det er håp!
Hei: Hvor godt merket er Farrisrunden utenom løpet? Skal være med for første gang i år. Hadde nok vært lurt å sykle den et par ganger for å se hva dette er. Er det enkelt å finne frem hvis man starter med utgangspunkt i idrettsplassen der hvor løpet starter?
Vi prøvde oss opp forbi Lauvesetra igjen i dag. Det ligger fortsatt en del snø i det første stipartiet etter 90 graders svingen, men til helgen skal vi igjennom uansett.. Vi fortsatte på grusveien i stedet og tok en stien til høyre der den deler seg i bunnen av bakken, måtte bære sykkelen et lite stykke før vi kom inn på en kupert sti, klatret tilslutt ned noe jeg kaller fjellside og ikke sti..endte opp i Breidal(?). Syklet mot Lysebo og der hvor Farrisrunden krysser grusveien og går videre opp i skogen er det helt bart nå. Lover godt til helgen!
hei Om ikke noen har tatt ned skiltinga som sto for to sesonger siden: relativt greitt å finne veien. Men ta utskrift av kart i A3 og ha i baklomma. (Jeg rota meg bort to ganger, men med kartet fant jeg tilbake til løypa).
God tur!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Siste oppdatering fra hjemmesida til Farrisrunden, forteller om fortsatt MYE snø i løypa... Æsj. Ser ut til at det spøker litt for planlagt tur fredag...
Lykke til... Pratet med en kar fra Kjose i går òg, som er med og arrangerer. Det er for mye snø. Vi snakker om 30-50 cm... Problemet ligger i at store deler av løypa så har det i vinter vært oppkjørte skiløyper, så snøen er ekstremt hardpakket. Vår tur er avlyst, og vi skal herje i skogen i Tjølling imorra istedet.
Vi har nå vært igjennom hele runda (fredag) og kan melde følgende: Litt snø hist og her på stipartiene/grusen mellom Lauvesetra og Skjærsjø. Endel snø opp Skolapper'n og på toppen bort til utforkjøringa (den er bar). Mer eller mindre snø i stipartiet etter Kjose. Det største problemet er alle trærne/stokkene/kvistene som er blåst ned over alt. Det ble en del klatring her og der. Dessuten er det mange ganske våte/sugne partier. Vi skal på'n igjen til helga!