Årets påmeding til Vestmarkrittet er nå åpnet. Vi håper i år som i 2008, å være et av seedinggsrittene til Birken. I tilegg er vi et av tre ritt i Nissan MTB tour, og et av rittene i Norgescupen i maraton.
I Vestmarkrittet kan hele familien delta. * Nissan mini maraton (fra 6 til 10 år) * Nissan junior maraton (10 til 16 år) * Nissan MTB tour (fra 16 år +)
Meld dere på nå , så har dere et fint treningsmål frem mot sommerfeien.
Jo lettere terreng, desto flere deltakere, jo mere slit, desto mere glissent på startstreken (ref. Bukkerittet).
De rittene som trekker mest folk er jo de hvor nogenlunde brukbart trente mosjonister (dvs. ikke bare terrengsyklister) kan feie gjennom på storskiva med tett oppunder 30 i snittfart og være i dusjen før det har gått stort over tre timer. (dvs ritt som pr. definisjon ikke kan kalles MTB Maraton)
De rittene som trekker mest folk er jo de hvor nogenlunde brukbart trente mosjonister (dvs. ikke bare terrengsyklister) kan feie gjennom på storskiva med tett oppunder 30 i snittfart og være i dusjen før det har gått stort over tre timer. (dvs ritt som pr. definisjon ikke kan kalles MTB Maraton)
Enig - bortsett fra at sannheten er enda verre. MTB ritt som Vestmarkrittet og noen få andre unntak med rette kan kalle seg får heller ikke besøk av hordene som tror de driver med terrengsykling selv om de strengt tatt aldri ferdes på underlag der det er en fordel med knastedekk...
Farrisrunden ble vunnet på 2:10 i fjor som er tilsvarende normen for et rundbaneritt (http://sykling.no/t2.asp?p=61134). Når Farrisrunden samtidig inngår i maratoncupen og har svært begrensede innslag av terreng så er det noe galt et sted.
Jeg synes det er synd at arrangører og forbund redefinerer sporten terrengsykling til å passe for "alle" i streben etter å tjene mest mulig penger. Utfor på ski er en krevende idrett ikke alle kan drive med. Skiforbundet ville aldri akseptert at utforrenn i Norgescupen ble arrangert på stumpeski i akebakker for å få flere deltagere og tjene mer penger.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Eller hva om vi kutter distansen på maratonløp til 11 km så det er mye lettere for flere å være med, men fortsatt kaller det maraton. Da skulle jeg også løpt maraton.
Dette er NCF fullstendig klar over, og det er ymse diskusjoner på gang mellom forbund og arrangører om underlag og løypelengder. Det kommer også et NC-møte i nær fremtid hvor dette er et tema. Det som er temmelig sikkert er at de rittene som pr. i dag er raske grusritt IKKE vil kunne få NC-status i fremtiden om de ikke gjør endringer.
Slik det utvikler seg nå vil vi neste år få langt flere søkere til NC enn vi har "plass til" (og det er jo faktisk en ny og gledelig situasjon), og da vil underlag og kjøretid være tungtveiende argumenter for å gi tildeling.
Går det ikke an å kombinere det massene ønsker med det entusiastene ønsker? Noe av det jeg liker med Farrisrunden, Birken, Grenserittet og lignende ritt er at det er mye folk i løypa og ofte mange langs løypa også.
Hvis for eksempel Farrisrunden hadde laget en ekstra sløyfe på en snau time kunne eliten og andre tøffinger syklet denne og fått en rittid rundt tre timer og oppover, mens de som synes dette blir tøft kunne fortsatt med løypa slik den har vært de siste årene. Da hadde det blitt et skikkelig maratonritt uten at antall deltakere gikk ned. (Dette er vel slik Raumerrittet er lagt opp, hvis jeg ikke husker helt feil?)
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Det er i prinsippet også det NCF ønsker (i tillegg til at denne sløyfa bør gi noen tekniske utfordringer), akkurat slik Birken gjorde da de kjørte avslutningsrunder i flott terreng under VM.
Raumerrittet har det nok ikke slik, det har derimot Vestmarkrittet.
Raumerrittet har det nok ikke slik, det har derimot Vestmarkrittet.
Tenkte på lengden, ikke vanskelighetsgrad. Var det ikke slik at de som syklet lengst tok en ekstra sløyfe som startet med Grubelia mens de andre snudde mot mål?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg synes det blir for dumt at arrangørerne bøyer seg baklengs for å tekkes de som deltar for å se om de i det heletatt klarer å fullføre. Da er det bedre å lage "tråkket" versjoner og isteden rufse til hoved-traseene på de etablerte rittene?
Jeg tror det er viktig for arrangørene å prøve å tekkes flest mulig. Det vil bringe mer penger i kassa og forhåpentligvis vil noen av disse pengene kunne gå til å lage enda morsommere ritt. Men det er muligens det du mener med "tråkket"-versjoner. Så kanskje vi egentlig er ganske enige?
Øivind
Altså burde f.eks "Fredagsbirken" være det som er løypa pr.idag, og så kan BirkebeinerRittet bli en skikkelig sykkeltur hvor det er nødvendig med en terrengsykkel for å komme seg fram.
I mitt hode er det opplagt at det aldri vil bli noe særlig mer terreng i Birken enn det er i dag. Birken har funnet sin form som et masseritt. Ett masseritt må det vel være plass til? Jeg vil tro at en stor del av dem som sykler Birken trives med rittet slik det er. Hvorfor skal man på død og liv ta fra dem det? Legge om løypa så deltakerantallet blir redusert til et par tusen?
Det må være bedre at noen av de andre, mer krevende rittene videreutvikles. Ved å legge opp til litt forskjellig vanskelighetsgrad kan man kanskje "lure" folk til å prøve seg på mer teknisk sykling etterhvert som de føler seg modne for det. Når man har syklet den "lette" varianten et år eller to, så får man kanskje lyst til å prøve noe litt vanskeligere. Særlig hvis man har sett "de tøffe" komme i mål slitne og sølete, men med et smil om munnen etter å ha syklet "den vanskelige" varianten av det samme rittet. Ta Drammensrittet som et eksempel. Jeg synes fjorårets trase var super. I ettertid har jeg snakket med flere som var vettskremte etter å ha syklet rittet, og som ikke kunne tenke seg å sykle det igjen. Kanskje det burde vært en enklere sløyfe for dem som ikke var vant til skikkelig stisykling?
Tror forresten ikke folk kan tvinges eller trues til å sykle mer teknisk. De må lokkes til det.
Øivind
Redigert av oivindg; 05/03/200919:38. Rediger grunn: Drammensrittet
Og stålrammer så langt øyet kan se. Bare avbrutt av en lekker titansak her og der. Karbon- og alurammene var brukt til gjerde rundt sykkelparkeringa. :-)
Øivind
Birken er så stor at de trenger(/ønsker) ingen NC-status, simpelthen fordi intet NC-ritt vil kunne komme i nærheten av Birken i anseelse.
Det samme gjelder til en viss grad Grenserittet og Nordsjørittet, eliteryttere stiller heller for å komme på pallen der enn å (i stillhet) vinne et NC-ritt samme helg.
Eliteklassen i Birken (og i '09 også Grenserittet) defineres som aktiv kunne i prinsippet hatt NC-status, men slike helkommersielle arrangement har lite å vinne på å tilpasse seg et "rigid" regelverk.
NCF's utgangspunkt er at våre MTB-maraton skal ligne (i allefall litt) på tilsvarede ritt "uttaskjærs" og at våre ryttere skal være forberedt på det som møter dem der (kjørte selv er 109km maraton "ute" i sommer, der brukte jeg godt over dobbelt så lang tid som på grenserittet).
Det hjelper lite (det være seg for UCI-poeng, forbundssponsorer eller Olympiatoppen) om vi er gode i en særnorsk gren (70-90km rask grus) hvis vi faller gjennom i internasjonale ritt.
Selvfølgelig, men pr. i dag HAR jo Bukkerittet en reell maraton-distanse (og ville glatt blitt godkjent av UCI) og det sliter med å få deltakere. Sikkert fordi det er for tøft for grusfolket(?)
Tror egentlig ikke Birken er stort fordi det blir oppfattet som det "råeste en kan gjøre på en terrengsykkel", men snarere fordi de fleste mosjonister ser at dette er noe som lettere lar seg gjennomføre enn mange andre styrkeprøver (Oslo Maraton, Trondheim-Oslo, Birkrn på ski, etc) uten å tilegne seg spesiell teknikk/ferdigheter utover det man kan oppnå i spinningsalen.
(og selvfølgelig fordi det er en herlig folkefest, et flott teknisk/sportslig arrangement og sikkert landets eneste sykkelritt med tilskuere utenfor start/målområdet)
Bukkerittet er vel et av de få turrittene som har gått NED i antall deltakere de siste årene, og det er definitivt IKKE fordi det er et dårlig arrangement Gunnar & co står for...
Er det andre enn "oss i menigheten" som vet hvem som vant og ble nordisk mester på Skeikanpen i sommer (eller vant NC / NM)?
Hva tror du skaffet Team Etto Høydahl mest pr i fjor; Nordisk, NM, NC sammenlagt (både rundbane og maraton) eller Birken?
Hadde gleden av å være sistemann igjennom Vestmark rittet i fjor, og det var noen som fikk en real overraskelse. Godt voksne damer som ikke hadde syklet i terrenget før, og skulle ha dette som en oppkjøring til Birken. Tror de var lei av alt som het terreng og sti etter det. Tekniske ritt er ikke for alle, blir feil å prøve og selge det inn til "tante Olga" når hun ikke er vant med å sykle i terrenget.
Det er greit å holde det slik som i dag. Store ritt på primært grus, og mindre mer tekninske ritt. Hadde man skulle ha hatt 16.000 deltakere gjennom Vestmark rittet så hadde det vært kø fra start til mål.
Terrengpartiene i Vestmarkrittet er ikke voldsomt grove, men de utgjør mye mer av løypa enn i Birken. Du kommer gjennom med stiv gaffel, men du må regne med tidstap (særlig hvis du ikke har finslepen teknikk).
Lengden på eventuelle gåpartier er avhengig av føre og evner. Mange må gå litt ved de høyestliggende terrengpartiene. Her er det litt røtter og myr, særskilt ved våte forhold er det tungt her. I tillegg er det noen korte motbakker mot slutten hvor det er normalt å gå av - og hvor du får jubel fra tilskuerne hvis du kommer opp sittende på sykkelen.
Fete dekk og "lite" trykk kan sikkert hjelpe deg noe på vei.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
2,5 bar er ikke så lavt trykk at det gjør noe, akkurat. Hvis du skal kjøre med stiv gaffel i teknisk terreng, bør du vurdere dekk med mye volum, kjørt slangeløst med trykk under 2 bar.
Jeg sykla Vestmarkrittet i 2007 på en Merlin XLM med demper og annet snask. Så sykla jeg rittet igjen i 2008 på en brukt Hard Rocx Stone Machine 94 modell med stiv gaffel. Det gikk litt fortere med Merlinen, men jeg hadde mer moro ombord Hard Rocxen. Med stiv gaffel var jeg aldri i tvil om hvem som gjorde jobben, det var meg.
Jeg syklet Vestmarkrittet i fjor med lett fulledemper. Det var gøy og jeg hentet folk i terrengpartiet. Birken syklet jeg med stiv sykkel og stiv gaffel. Anser meg som over snittet når det gjelder teknisk kjøring
Hadde ikke giddet stiv gaffel på Vestmarksrittet. Du bør i hvertfall ta deg en runde rundt hele traseen før du tester det stuntet... Du kan få deg noen overraskelser i et par av utforkjøringene.
Ta en gjennomkjøring av traseen, sett på dekk med skikkelig volum (f.eks Racing Ralph 2.4) og riktig trykk (rundt 30 psi/2 bar) og dette blir moro. Klatringene er i all hovedsak på grus, så du kan tjene inn litt der.