The Piratbay
|
Re: The Piratbay
[Re: Trygve_]
21/04/2009 20:40
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
TPB satt sammen, drifter og tjener penger spesifikt på piratkopiert materiale på nett.
Har du overhodet belegg for denne påstanden? TPB tjener penger på reklamen plassert på sine sider. (...) Ja, det er reklamen jeg snakker om. Men da tjener de på reklamen, og ikke på piratekopiert materiale.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: Christian M.]
21/04/2009 22:06
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
I bunn og grunn er den delen av saken som jeg kan bli større del av en dag at opphavsmann eier og bestemmer hvordan sine verks skal distribueres, ikke TPB.
Men det er jo ikke TPB som bestemmer hvordan en opphavsmann sine verk distribueres. *knock* *knock* -- hallo! Det er brukere som gjør det; ikke de 4 stykkene bak TPB som ble dømt. TPB driver omtrent utelukkende med indeksering av .torrent filer som har peker til primært filer som er delt ulovlig.
Og hvem deler disse ulovlig? (hint, ikke TPB). Og for skeptikerne er saken rundt Max Manus og ip adresser i full gang. Det jeg lurer på er hvorfor det er private som må etterforske slik kriminalitet i Norge og ikke politiet når man er kommet så langt som man nå er.
Et spørsmål om prioritering. Ulovlig distribusjon av åndsverk ansees ikke til å være en alvorlig forbrytelse. Det ville ha vært spennende å se straffeutmålingen for hver av 4 TBP-ere satt opp mot straffeutmålingen i uforsettlig drap, voldtekt, mishandling, trafficking (greier aldri å stave det riktig); mao. forbrytelser som (jeg generaliserer og håper at) alle anser som mer alvorlige. Bare for å sette ting i perspektiv. F.eks, når var det den fornærmede i en voldtektssak fikk tilkjent 7.5MSEK av en som medvirket til voldtekten. Eller for den saks skyld av en som begikk voldtekten.
|
|
|
[Re: Tomas]
21/04/2009 22:12
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Som jeg har nevnt før i tråden: hva da hvis bruk av krypteringsalgoritmer blir ulovlig?
Hvis kryptering blir ulovlig vil det i ytterste konsekvens gjøre det umulig med for eksempel nettbank eller kjøp og betaling med Visa fra chainreactioncycles. For en viss definisjon av ulovlig. Man kan ta en RIPA-vri på det hele -- hva om man vil kunne bli tvunget til å oppgi krypteringsnøklene (og sogar uten en rettslig kjennelse). E-commerce vil ikke dø, siden SSL ikke er basert på at en bruker taster et spesifikt passord som kun brukeren skal ha kjennskap til. Derimot vil en betydelig del av kryptoapplikasjonene effektivt dø. Jeg er litt usikker om jeg vil leve i et slikt land da.
|
|
|
[Re: ]
21/04/2009 23:27
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
At du ikke aner hvordan du søker på en effektivt måte trenger ikke bety at det ikke er såre enkelt for mer kompetente folk å bruke google på nøyaktig samme måte som TPB:
Da har du som bruker valgt å søke etter såkalt ulovlig innhold, google har hverken .torrents database hos seg hvor man kommenterer, rater og kan laste opp torrent filene. De er ikke aktivt ute på nett med EN funksjon, de er en søkemotor som indekserer i hytt og gevær, TPB er en søkemotor som søker blant opplastede torrent filer, altså indekserer kun innhold som blir lagt til. Men det er jo ikke TPB som bestemmer hvordan en opphavsmann sine verk distribueres. *knock* *knock* -- hallo! Det er brukere som gjør det; ikke de 4 stykkene bak TPB som ble dømt.
Hvis en .torrent fil blir utelukkende lastet opp på TPB av en bruker så er det strengt tatt TPB som tilbyr en tjeneste for å spre filene i andre kanaler enn hva opphavsmannen blir betalt for. Kundene bestemmer ikke mer enn hva som er økonomisk forsvarlig, og frislipp med Robin Hood tilstander på TPB er ikke økonomisk forsvarlig uansett hva en eller annen undersøkelse på BI har syslet seg frem til. Når man ikke har mulighet til å ta bakmennene så går man for de man kan ta. Kynisk ja, men det er feil at TPB omsetter for millioner uten at så mye som fem øre av det kommer tilbake til opphavsmenn. Og hvem deler disse ulovlig? (hint, ikke TPB).
TPB tilrettelegger fildelingen som i stor grad er ulovlig. At TPB tjener penger på dette er egentlig like ille som at folk faktisk deler ut enorme mengder med filer og ikke ønsker å betale for seg. Kjøper man PCer med piratsoftware installert er feks. Microsoft mer interessert i distributøren enn at du som kunde driver med heleri... Et spørsmål om prioritering. Ulovlig distribusjon av åndsverk ansees ikke til å være en alvorlig forbrytelse.
Grov økonomisk kriminalitet er da i aller høyeste grad en alvorlig forbrytelse som i Norge straffes hardt. Mye av fildelingen på nettet driftes av tvilsomme nettsider som ofte har tvilsomme metoder rundt finansiering...mao kan være tilknyttet grovere økonomisk kriminalitet. I bunn og grunn er dette en tap/tap "sak" for alle parter. Bransjen kan ikke leve med at ingen betaler som betyr dårligere og dårligere musikk/film, mens folk gjerne vil ha mere fleksible plattformer for distribusjon som kan lett misbrukes av en del kunder fordi det blir lettere å ikke betale med frie formater på nett. Brukere og Bransje må innse at man må møtes på midten ett sted. Men så lenge det idag er holdinger som at å ikke betale noe for seg er akseptert mener jeg man må bruke de lover og jus vi har idag for å få prinsippdommer om at fildeling i form av at man ikke vil betale ikke er eller vil få lovlig aksept.
|
|
|
[Re: schnappi]
22/04/2009 05:28
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
TPB satt sammen, drifter og tjener penger spesifikt på piratkopiert materiale på nett.
Har du overhodet belegg for denne påstanden? TPB tjener penger på reklamen plassert på sine sider. (...) Ja, det er reklamen jeg snakker om. Men da tjener de på reklamen, og ikke på piratekopiert materiale. eeeh...de tjener på reklamen basert på hvor mange som ser den og klikker. Grunnen til at de har en ganske god inntekt via reklamen (serverpark og infrastruktur backer opp at de har det) er at såpass mange benytter tjenesten. Hvorfor benytter mange tjenesten dems? Fordi den forenkler det å lete etter piratkopiert materiale. 
|
|
|
22/04/2009 08:27
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Da har du som bruker valgt å søke etter såkalt ulovlig innhold, google har hverken .torrents database hos seg hvor man kommenterer, rater og kan laste opp torrent filene. De er ikke aktivt ute på nett med EN funksjon, de er en søkemotor som indekserer i hytt og gevær, TPB er en søkemotor som søker blant opplastede torrent filer, altså indekserer kun innhold som blir lagt til.
Problemet ditt her er da at du setter likhetstegn med torrent og piratvare. Jeg har lastet ned masse lovlig ved torrent. Sist gang i Sverige det var bråk rundt tpb var da noen hadde lekket bilder av de døde barna i torrentform(det var fra den saken med hun tyske damen som drepte barne til kjæresten sin). tpb nektet å fjerne torrent fordi det er ikke tpb som er ansvarlig for det som legges ut. Det er den utro tjeneren ved politiet/obdusenten som har gjort lovbruddet ikke tpb. Og samme ressonement gjelder ved andre ulovligheter. Er det brødknivprodusenten sin feil at folk blir knivstukket med knivene deres? Visste du at når du bruker spotify så er det visstnok basert på torrentteknologi? Etter det jeg hørte så er det laget av en av de som står bak mikrotorrent. Sikkert derfor spotify funker flawless i wine, akkurat som mikrotorrent....
|
|
|
22/04/2009 09:11
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
TPB opprettet www.ipredator.se, som kom som følge av IPRED loven i Sverige. Hvem innførte det? MPAA/RIAA. Da MPAA/RIAA stoppet Napster, åpnet de Pandoras eske: BitTorrent. Nå prøver de å forandre verden fordi de klarte ikke å forandre seg selv FØRST. TPB stod imot truslene og tjener penger nå. RIAA/MPAA protesterte også mot TV/kino/VHS/MC(/radio?), men de er nå mye mer aggressive enn tidligere og dette kan få store konsekvenser for samfunnet. RIAA/MPAA/Simonsen prøver nå å innføre Tankepolitiet. Akkurat samme som Sverige har nå.
"Det er statens ansvar å fange tyvene her. Det å ha private aktører som skal jakte på synderne er en dårlig løsning."
Generalsekretær Per Morten Hoff i IKT-næringens interesseorganisasjon, IKT-Norge, mener Post- og teletilsynet har gjort rett i å sette en stopper for en lov tilsvarende Ipred-loven i Sverige.
Politiet jakter heller på pedofile/voldtektsforbrytere/mordere - for samfunnets beste. Vil du høre kjæresten din skrike av ren fortvilelse i ukevis bare fordi politiet ikke fikk tak i voldtektsforbryteren fordi Simonsen brukte resursser til politiet til å få etterforsket fildeling? Vil du at RIAA/MPAA/Simonsen skal få f.eks. mulighet til å avrette deg på stedet hvis de har mistanke om lovbrudd? Feil IP? ooops! Jeg vet hva jeg vil ha: Et fritt samfunn for det beste for alle, IKKE for de sinte femåringene som ikke vil vokse opp og tilpasse seg. Jeg håper at dette har fått deg til å forstå "Robin Hood-argumentet" bedre, da 1% av det norske folket bruker TPB. 140.000 nordmenn! Hvor mange bruker MSN for fildeling? [Fare for kildejuks: Jeg vet ikke eksakt hvor mange piratere det finnes i norge, så jeg bruker 1% som et eksempel da jeg ikke vet om spørreundersøkelser.]**** Jeg ser at enkelte her har linket direkte til en norsk film. Oppfording/medvirkning til kriminalitet? Hvis jeg anmelder dette her til RIAA/MPAA/Simonsen; hva skjer da? (Heldigvis er dette fremdeles legalt - juridiskt sett og argumentasjonsmessig sett (eksempel/kilde), men ikke alle vet det.)
Redigert av atlekristensen; 22/04/2009 09:16.
|
|
|
22/04/2009 10:14
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Ja, jeg blir provosert over naive mennesker som ikke har det fnugg kunnskap om de dem uttaler seg om!
Jeg blir provosert av folk som bare ser dollartegn!  Litt av grunnen til at jeg er så "naiv" er ganske enkelt: "Hva skjer imorgen?" "Hva skjer med internettet om ti år?" "Vil ungene mine nyte dette friheten?" "Vil jeg og ungene mine fremdeles nyte full informasjonsfrihet?" I bunn og grunn er den delen av saken som jeg kan bli større del av en dag at opphavsmann eier og bestemmer hvordan sine verks skal distribueres, ikke TPB.
Enig. Men betyr det ikke også at du eksluderer potensielle kunder i ukjente markeder? Men hva vet jeg, jeg jobber jo ikke med slikt engang.  Du sier "nytenking" men de mangler vilje og initativt å sette det i gang ASAP for å sikre sin fremtid. Det er tragiskt. Til slutt, når ble internett en menneskerett?
Jeg har f.eks. kommet nærmere min søster som bor titalls mil unna meg. Jeg sender email til mine venner. Jeg er her på terrengsykkel.no. Jeg bestiller sykkeldeler/CD/DVD fra f.eks. Japan/USA/Tyskland. Disse finnes ikke i Norge, ingen vil selge dem her. Mange bruker f.eks. MSN. Jeg har slitt veldig mye i de siste årene, og internettet har alltid hjulpet meg til å finne bøker som IKKE finnes i Norge. BitTorrent har utvidet horisonten min. Internettet er en unik kunnskapskilde, så internettet har gitt meg mer enn andre mennesker IRL. Jeg er jævlig god til å finne frem til ting der. Jeg var også relativ raskt ute med å bruke internett - så - HOLD KJEFT FOR FAEN!. Denne argumentet er LIVSFARLIG, for samfunnet skal ikke være orvellskt bare fordi noen småunger motsetter seg ved å vokse opp og endre seg for å følge med i tidene! Skjerp deg!
|
|
|
[Re: atlekristensen]
22/04/2009 13:24
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
TPB opprettet www.ipredator.se, som kom som følge av IPRED loven i Sverige. Hvem innførte det? MPAA/RIAA. Da MPAA/RIAA stoppet Napster, åpnet de Pandoras eske: BitTorrent. Nå prøver de å forandre verden fordi de klarte ikke å forandre seg selv FØRST. TPB stod imot truslene og tjener penger nå. RIAA/MPAA protesterte også mot TV/kino/VHS/MC(/radio?), men de er nå mye mer aggressive enn tidligere og dette kan få store konsekvenser for samfunnet. RIAA/MPAA/Simonsen prøver nå å innføre Tankepolitiet. Akkurat samme som Sverige har nå.
"Det er statens ansvar å fange tyvene her. Det å ha private aktører som skal jakte på synderne er en dårlig løsning."
Generalsekretær Per Morten Hoff i IKT-næringens interesseorganisasjon, IKT-Norge, mener Post- og teletilsynet har gjort rett i å sette en stopper for en lov tilsvarende Ipred-loven i Sverige.
Politiet jakter heller på pedofile/voldtektsforbrytere/mordere - for samfunnets beste. Vil du høre kjæresten din skrike av ren fortvilelse i ukevis bare fordi politiet ikke fikk tak i voldtektsforbryteren fordi Simonsen brukte resursser til politiet til å få etterforsket fildeling? Vil du at RIAA/MPAA/Simonsen skal få f.eks. mulighet til å avrette deg på stedet hvis de har mistanke om lovbrudd? Feil IP? ooops! Jeg vet hva jeg vil ha: Et fritt samfunn for det beste for alle, IKKE for de sinte femåringene som ikke vil vokse opp og tilpasse seg. Jeg håper at dette har fått deg til å forstå "Robin Hood-argumentet" bedre, da 1% av det norske folket bruker TPB. 140.000 nordmenn! Hvor mange bruker MSN for fildeling? [Fare for kildejuks: Jeg vet ikke eksakt hvor mange piratere det finnes i norge, så jeg bruker 1% som et eksempel da jeg ikke vet om spørreundersøkelser.]**** Jeg ser at enkelte her har linket direkte til en norsk film. Oppfording/medvirkning til kriminalitet? Hvis jeg anmelder dette her til RIAA/MPAA/Simonsen; hva skjer da? (Heldigvis er dette fremdeles legalt - juridiskt sett og argumentasjonsmessig sett (eksempel/kilde), men ikke alle vet det.) For å ta et lite tilbakeblikk på ting jeg har sagt og ikke sagt i denne tråden. Sagt: - at jeg selv har lastet ned masse piratkopiert fra nettet Ikke sagt: - At RIAA eller andre store organisasjoner er noe positivt - At ikke de store musikkselskapene forsyner seg grovt - osv. Men poenget mitt er, at jeg synes det blir ufattelig dumt (uansett hvor idiotisk man mener at regionbegrensninger, musikkdistribusjon osv fungerer i praksis i dag er) å forsøke å forsvare det faktum at det man egentlig gjør er ulovlig på den måten utrolig mange TPB tilhengere gjør. Uansett hvor teit og firkantet noe er, så eksisterer det få andre steder i samfunnet hvor det legitimerer å bryte loven? Men alikevel skal dette liksom være greit rundt spill, film og musikk? Og forsvaret er at "bransjen" tjener så mye uansett, og "bransjen" gjør det for tungvindt for forbrukerne, så vi tar saken i egne hender. Det er litt som brenning av sprit... "nei...det er så langt til nærmeste pol at jeg brenner mitt eget." Jeg forstår at vedkommende vil brenne sin egen sprit. Spare pengene ved å kjøre hele veien osv. Men det er ikke lov av den grunn, og man hører sjelden at de som brenner hjemmebrent forsøker å forsvare det. De er veldig klar over at det ikke er lov. Men mange av de som roper høyt og bredt om fildeling, snakker nesten om det som om det skal redde menneskeheten mot de store stygge kapitalistene, og at fildeling kommer til å være web 3.0, friheten tilbake til folket og internetts gave til verden. Det er ikke bare legitimt for mannen i gata, det er omtrent noe man må gjøre i samfunnet, for å bedre fremtiden. Sorry...
|
|
|
22/04/2009 13:59
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Men poenget mitt er, at jeg synes det blir ufattelig dumt (uansett hvor idiotisk man mener at regionbegrensninger, musikkdistribusjon osv fungerer i praksis i dag er) å forsøke å forsvare det faktum at det man egentlig gjør er ulovlig på den måten utrolig mange TPB tilhengere gjør.
Faktisk så var ikke dette ulovlig før 2005 i Norge. Lovene blir tilpasset en lite tilpasningsdyktig bransje. Ironien er at i et intervju med Lars Ulrich så sa han at han kopierte masse britisk metal som han tok med seg til USA så Hetfield og de hørte på. Ironisk når en tenker på Metallica/Napster... Kopiering har alltid eksistert og jeg mener det er en vital del av det å spre musikk som igjen fører til økt salg. Jeg mener i fullt alvor at hvis disse orvellianske lovene som de prøver å pushe hele tiden blir vedtatt så vil det faktisk skade dem. Uansett hvor teit og firkantet noe er, så eksisterer det få andre steder i samfunnet hvor det legitimerer å bryte loven? Men mange av de som roper høyt og bredt om fildeling, snakker nesten om det som om det skal redde menneskeheten mot de store stygge kapitalistene, og at fildeling kommer til å være web 3.0, friheten tilbake til folket og internetts gave til verden. Det er ikke bare legitimt for mannen i gata, det er omtrent noe man må gjøre i samfunnet, for å bedre fremtiden.
Sorry...
Ja noen vil gi fra seg nettnøytraliteten og friheten til fordel for særinteresser. Og til slutt et gammelt motto de fleste(jeg kjenner da) lever etter: whats worth using is worth buying!
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
22/04/2009 15:07
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Uansett hvor teit og firkantet noe er, så eksisterer det få andre steder i samfunnet hvor det legitimerer å bryte loven? Men mange av de som roper høyt og bredt om fildeling, snakker nesten om det som om det skal redde menneskeheten mot de store stygge kapitalistene, og at fildeling kommer til å være web 3.0, friheten tilbake til folket og internetts gave til verden. Det er ikke bare legitimt for mannen i gata, det er omtrent noe man må gjøre i samfunnet, for å bedre fremtiden.
Sorry...
Ja noen vil gi fra seg nettnøytraliteten og friheten til fordel for særinteresser. Er det frihet å bryte loven? Er det nøytralt å piratkopiere? Sier jeg at ikke nettet skal være nøytralt? Som sagt, jeg kritiserer bare de som forsøker å forsvare det faktum at de bryter loven med å late som det de gjør er en menneskerett, nesten en plikt.
|
|
|
22/04/2009 15:21
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det er kun de mest hizbollamiltante fildelerene som mener det er utdel positivt med fildeling. De fleste er fullstendig klar over problemstillingen, og fildeling kan forvares og anklages på flere måter, men lovverket er så hinsides lite tilpasset realiteten at det går på rettsikkerheten løs.
Kun en liten gruppe av få person, personer som er mektige eller korttenkte eller kombinasjonen, mener at de juridiske grepene som blir gjort er hensiktsmessige.
Det er så mye feil på så mange nivåer i diskusjonen om ulovlig fildeling generellt og TPB spesielt.
1. Man dømmer TPB for noe galt andre har gjort! Det er jo rene vekkelseberetningen.
2. Mediebransjen legger skylda for alt som går gæli over på fildeling, litt på samme måte som 9/11 eller finanskrisa fikk og får skylda for alt mulig innen næringslivet. De har funnet seg sin nyttige felles fiende. Har kan det nesten hitles litt.
3. Idiotiske analogier. Det å ta en digital kopi sammenliknes med å stjele en fysisk gjenstand, uten forbehold. Sidestilling av hjemmebrenning, fortkjøring osv med ulovlig fildeling.
4. Spurvejakt med kanoner. Fordi noen grinende lobbyister kommer med fantasiregnestykker om hva fildeling påfører av tap, er regjeringer villige til å frata befolkningen demokratisk grunnleggende rettigheter.
5. Debattantens manglende evne til å forstå mulige rekkvidde av 4.
Siden du svarer meg, antar jeg du henvender deg til meg i dine punkter. Derfor vil jeg understreke følgende: - Lovene som er, har kommet og nå ser ut til å komme tar jeg ikke stilling til. Det er, som jeg har nevnt alt for mange ganger, de som skriver side opp og ned på forum, i pressen osv om Robin Hood tankegangen jeg henvender meg til. Disse eksisterer også her. - Jeg har ikke sidestilt fildeling og spritbrenning som handlinger, men sammenlignet det å bryte loven fordi man ser en enklere utvei for å skaffe seg noe. Og å innrømme at det er et lovbrudd eller ikke. - Spurvejakt med kanoner er vanlig rettspraksis innen mange områder der man ønsker å statere eksempler på at det demokratiske samfunnet har vedtatt at noe er forbudt. TPB er ikke noe særtilfelle i den sammenheng, igjen uten at jeg tar stilling til saken. Jeg sier ikke i mot at lovverket vi har i dag er helt på tryne. Er jo liten tvil om at det er det. Siden jeg ikke har kommentert straffeutmålingen, domsfellelsen og saken direkte, eller tatt stilling til akkurat den delen av dette, men kun har kommentert argumentene mot og hvordan jeg finner en god del av disse helt på trynet, tror jeg du kan stryke din antagelse om hva jeg har evner til eller ikke...
|
|
|
22/04/2009 15:38
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Du kritiserer en mikroskopisk og ubetydlig del av de som driver med ulovlig fildeling, og vrir hele debatten bort fra den faktiske realiteten.
Nå har jeg ikke gjort stort annet enn å svare på andres innlegg i denne tråden, så det å si at det er jeg som vrir debatten er jo litt merkelig... Og evt. andre ting jeg har dratt inn, er basert på de som har ropt høyest i media og i blogger på vegne av fildelerne. Det er også kun en mikroskopisk del av norges befolkning som er 100% enig med alt en spesifikk politiker står for, men vi kan da vel diskutere en politikers argumentasjon av den grunn? Eller?
|
|
|
22/04/2009 15:44
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig har lovbrudd med frihet å gjøre. De fleste som har vært våkne i historietimen på grunnskolen vet det. Det som er vesentlig er hvilke lover som brytes.
Mener du med det at fildeling er mer sivil ulydighet enn lovbrudd?
|
|
|
22/04/2009 17:32
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt som brenning av sprit... "nei...det er så langt til nærmeste pol at jeg brenner mitt eget."
God sammenlikning! Jeg blir litt småflau nå, men på den andre siden, det er så fordømt deilig med hjemmebrent!  Men mange av de som roper høyt og bredt om fildeling, snakker nesten om det som om det skal redde menneskeheten mot de store stygge kapitalistene, og at fildeling kommer til å være web 3.0, friheten tilbake til folket og internetts gave til verden. Det er ikke bare legitimt for mannen i gata, det er omtrent noe man må gjøre i samfunnet, for å bedre fremtiden.
Enig. Beklager hvis jeg har vært for hardhendt, men dette engasjerer meg veldig, spesielt argumentene om restriksjoner av internett og innførsel av nye lover. Du har rett i "Robin Hood-argumentet", men det er også en politiskt holdning i å vise selskapene at de har ikke en akseptabelt policy. Kanksje det er en annen måte å bortforklare sin egen grådighet? Denne tråden har fått meg til å gå litt inn i meg selv, og jeg tror at jeg kommer til å laste ned mindre. /and now for someting complety different: gruppeklem! 
|
|
|
22/04/2009 20:20
|
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Leser på VG nå at mange svenske fildelere har lagt ned virksomheten som følge Piratebay-dommen... Jeg har litt vondt for å tro at de bare har gitt opp, mer sannsynlig er det vel at de vurdere andre og sikrere måte å drive sin virksomhet på.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
22/04/2009 20:51
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Men da tjener de på reklamen, og ikke på piratekopiert materiale.
eeeh...de tjener på reklamen basert på hvor mange som ser den og klikker. Uansett hva som driver kundene til denne reklamen, så tjener TPB ikke på piratekopiert materiale. En vesensforskjell mellom å trykke DVD-er i bunter eller huse Hollywoods kreasjoner i 1080p på egne tjenere, og linke mot nettkasinoer.
|
|
|
22/04/2009 20:58
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hvis en .torrent fil blir utelukkende lastet opp på TPB av en bruker så er det strengt tatt TPB som tilbyr en tjeneste for å spre filene i andre kanaler enn hva opphavsmannen blir betalt for.
Det gjør også ISP-en og de som måtte eie infrastruktur. Ut fra resonnementet ditt er det like rimelig å tiltale nettinfrastrukturtilbydere til privatforbrukere, fordi hvem andre, enn fildelere, skulle hatt behov for 250/50Mbps (nei, ikke en trykkfeil, 250/50Mbps)? Og hvem deler disse ulovlig? (hint, ikke TPB).
TPB tilrettelegger fildelingen som i stor grad er ulovlig. Det gjør google også. Jeg føler at vi begynner å gå i sirkel. Dvs google tilrettegjør fildelingen som i stor grad er ulovlig. Google gjør også en hel haug andre ting. At TPB tjener penger på dette er egentlig like ille som at folk faktisk deler ut enorme mengder med filer og ikke ønsker å betale for seg.
Nok en gang, TPB tjener ikke penger på distribusjon av ulovlig kopierte åndsverk. De tjener penger på reklamen. Reklamen som, så vidt jeg ser nå, er helt løsrevet fra evt. ulovlig kopiert materiale. Det blir således feilaktig å hevde at TPB tjener penger på ulovlig fildeling (jeg tolket din "dette" slik i denne konteksten; håper det ikke var feil). Men så lenge det idag er holdinger som at å ikke betale noe for seg er akseptert mener jeg man må bruke de lover og jus vi har idag for å få prinsippdommer om at fildeling i form av at man ikke vil betale ikke er eller vil få lovlig aksept.
Ikke vil få? De gallupene som avisene kjørte tyder på at publikums gunst er på TPB sin side. Hva om tjenesten var lovlig, men ikke tok tilstrekkelig betalt? (det var jo tilfellet med allofmp3).
Redigert av schnappi; 22/04/2009 21:00.
|
|
|
22/04/2009 21:14
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Er det frihet å bryte loven? Er det nøytralt å piratkopiere? Sier jeg at ikke nettet skal være nøytralt?
Du forsvarer tankegangen og argumentasjonsrekken som fører til at friheten blir innskrenket. Jeg har tidligere i tråden linket til denne prossesen i bl.a. EU. De bruker nøyaktig samme argumentasjon som deg til å presse nye drakoniske lover igjennom. Og noe som var lovlig før 2005 er nå ulovlig og slik fortsetter trenden. Skal vi bare dure på, få vår versjon av dmca osv? Som sagt, jeg kritiserer bare de som forsøker å forsvare det faktum at de bryter loven med å late som det de gjør er en menneskerett, nesten en plikt.
Jeg sier ikke i mot at lovverket vi har i dag er helt på tryne. Er jo liten tvil om at det er det.
Ja er det ikke da bedre å leke Robin Hood og forandre reglene tilbake til det normale så politiet/rettsapparatet kan bruke de knappe ressursene til viktige ting? De har visst mer enn nok å ta tak i. Og hvorfor ser ikke musikkbransjen på spillbransjen? Valve og Steam? La firmaer som spotify få selge fullverdige nedlastinger? Ikke bare apple sin lukkede lekeplass. Hadde bransjen bare vært litt proaktiv. Valve sa de fikk fjernet det meste av piratkopiering i Russland ved å lansere produktene samtidig der som i USA... Faktisk så virker det som kontrollfrikene sine sonesystemer bare virker mot sin hensikt. Men uansett så vil jeg nå merke det på lommeboken nå når jeg starter min egen lille symbolaksjon. For ifølge bransjen er jeg bare en ussel kjeltring uansett.
Redigert av FuzzyLogic; 22/04/2009 21:37.
|
|
|
22/04/2009 22:53
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Ja, jeg blir provosert over naive mennesker som ikke har det fnugg kunnskap om de dem uttaler seg om!
Jeg blir provosert av folk som bare ser dollartegn!  På ett eller annet vis må jo utstyr betales og likså lønn når man har kreativt arbeid som heltids arbeid, uansett enkelte aktører feks. tjener litt vel mye mens andre får lite så MÅ det tenkes kommersielt, mao dollartegn. I bunn og grunn er den delen av saken som jeg kan bli større del av en dag at opphavsmann eier og bestemmer hvordan sine verks skal distribueres, ikke TPB.
Enig. Men betyr det ikke også at du eksluderer potensielle kunder i ukjente markeder? Men hva vet jeg, jeg jobber jo ikke med slikt engang.  Både og, for å være litt seriøs blir det idag og kanskje de neste 5 årene en avveining man må ta. Sikkerhet og vite at man taper litt penger pga distribusjonsformen eller distribuere slik man kanskje burde men risikere tap fordi folk ikke vil betale fordi det er enklere å laste ulovlig. Nå er uansett musikkbransjen mye mer utsatt enn tv som jeg trolig ender opp i etter at studiene er helt ferdig. Til slutt, når ble internett en menneskerett?
Jeg har f.eks. kommet nærmere min søster som bor titalls mil unna meg. Jeg sender email til mine venner. Jeg er her på terrengsykkel.no. Jeg bestiller sykkeldeler/CD/DVD fra f.eks. Japan/USA/Tyskland. Disse finnes ikke i Norge, ingen vil selge dem her. Mange bruker f.eks. MSN. Jeg har slitt veldig mye i de siste årene, og internettet har alltid hjulpet meg til å finne bøker som IKKE finnes i Norge. BitTorrent har utvidet horisonten min. Internettet er en unik kunnskapskilde, så internettet har gitt meg mer enn andre mennesker IRL. Jeg er jævlig god til å finne frem til ting der. Jeg var også relativ raskt ute med å bruke internett - så - HOLD KJEFT FOR FAEN!. Denne argumentet er LIVSFARLIG, for samfunnet skal ikke være orvellskt bare fordi noen småunger motsetter seg ved å vokse opp og endre seg for å følge med i tidene! Skjerp deg! Problemet er at mange tror Internet er ett fristed. Det betyr heller ikke at vi skal ha Kinesiske tilstander med sensur eller overvåkning, men folk må faktisk fatte det faktum at blir det anarkistiske tilstander så tror jeg myndigheter i selv vestlige land kunne vurdert mye mer overvåkning som en konsekvens av det. Det er en utvikling som vil få mye større konsekvenser enn om man nå for prinsippdommer som plasserer ansvar hos medvirkende aktører til lovbrudd. Det er tross alt mye mer riktig at myndighetene skal etterforske lovbrudd rundt opphavsrett enn at det blir såpass kaos at underholdningsbransjen etterhvert kunne fått mer frihet på det området. Argumentet er ikke mye mer farlig enn at Internet ikke er viktig for å overleve, men det gjør hverdagen for det moderne samfunn og mennesker enklere på mange måter. Det være seg alt fra praktisk oppgaver som bank til å tilegne seg kunnskaper på med nye metoder.
|
|
|
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Det virker som du enten ikke er i stand til eller ønsker å forstå den vensentlige og prinsippielt viktige forskjellen med det du tror du vet og det som er realitetene.
Så hva er realiteten da? At TPB ikke medvirker til spredning av filer som i stor grad er piratvare? TPB tjener sine penger i hovedsak på donasjoner og reklame via sidevisninger. TPB tjener penger på at du går inn på sidene deres, uavhengig av om du velger å laste ned noe fra torrentene du finner eller ikke og uavhengig om opphavsrettighetene er beholdt eller ikke. Selv piratjegere, og du, generere inntekter for TPB når dere roter rundt på sidene deres.
Nå skal ikke jeg si meg helt sikker teknisk, men de fleste reklamene er deler av javascripts det er mulig å hindre i å kjøre, om jeg går inn på TPB ser jeg fint lite reklame, eller en del andre nettsider for den saks skyld. Om det påvirker trafikktallene til reklamen at JS scriptet ikke får kjørt er jeg neimen ikke sikker på..
|
|
|
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Det gjør også ISP-en og de som måtte eie infrastruktur. Ut fra resonnementet ditt er det like rimelig å tiltale nettinfrastrukturtilbydere til privatforbrukere, fordi hvem andre, enn fildelere, skulle hatt behov for 250/50Mbps (nei, ikke en trykkfeil, 250/50Mbps)?
Båndbredden selv i vestlige land er for de fleste rundt adsl hastighet og ikke fiber. Forøvrig så trenger private opp mot 10Mbps linje slik utviklingen er mer og mer streaming baserte tjenester, i lovlige former. Nok en gang, TPB tjener ikke penger på distribusjon av ulovlig kopierte åndsverk. De tjener penger på reklamen. Reklamen som, så vidt jeg ser nå, er helt løsrevet fra evt. ulovlig kopiert materiale. Det blir således feilaktig å hevde at TPB tjener penger på ulovlig fildeling.
De profitterer på en tjeneste som i de fleste tilfeller er ulovlig, hva man velger å kalle det er irrelevant. Fjerner man alt innhold som er i strid med opphavsrett så vil TPB ikke tjene mange kronene.... De gallupene som avisene kjørte tyder på at publikums gunst er på TPB sin side. Hva om tjenesten var lovlig, men ikke tok tilstrekkelig betalt? (det var jo tilfellet med allofmp3).
Nettopp, det er blitt aksept for å ikke betale for "ting" fordi man finner det på nett gratis. allofmp3 sitt problem var vel mer at pengene ikke akkurat tilfalt de dem skulle. Jeg har ikke tro på at vi noen gang får TPB tjenster som blir lovlige, UTEN at kostnadene dekkes inn på ett eller annet vis.
|
|
|
22/04/2009 23:11
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Problemet er at mange tror Internet er ett fristed. Det betyr heller ikke at vi skal ha Kinesiske tilstander med sensur eller overvåkning, men folk må faktisk fatte det faktum at blir det anarkistiske tilstander så tror jeg myndigheter i selv vestlige land kunne vurdert mye mer overvåkning som en konsekvens av det.
Bytt ut internett med virkelige verden. Så ser du kanskje hvor søkt argumentet høres ut. Folk kan drepe og svindle og gjøre fæle ting i den virkelige verden. Tar vi da og begrenser vanlige folks frihet? Kanskje en politistat er en sikker stat? http://www.cnn.com/video/?JSONLINK=/video/crime/2009/04/21/nr.sanchez.reporter.arrest.cnn
|
|
|
23/04/2009 04:26
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
[...] så MÅ det tenkes kommersielt, mao dollartegn.
"Carl Jung tells in one of his book of a conversation he had with a Native American chief who pointed out to him that in his perception most white people have tense faces, staring eyes and a cruel demeanor. He said: 'They are always seeking something. What are they seeking? The whites always wants something. They are always uneasy and restless. We don't know what they want. We think that they are mad'" Det betyr heller ikke at vi skal ha Kinesiske tilstander med sensur eller overvåkning, men folk må faktisk fatte det faktum at blir det anarkistiske tilstander
Jeg gjentar meg selv: HOLD KJEFT! Det er virkelig skummelt å se det du skriver, så kom deg vekk. Jeg er glad for at slike folk som deg er i mindretall, som ikke forstår elementære ting som menneskerettigheter og rettsikkerhet - både på internett og i det virkelige livet. Det er tross alt mye mer riktig at myndighetene skal etterforske lovbrudd rundt opphavsrett enn at det blir såpass kaos at underholdningsbransjen etterhvert kunne fått mer frihet på det området.
Først, Ja til rettsikkerhet, så Nei til rettsikkerhet hvis det blir for mye "kaos på nettet". Du er virkelig skummel med din dobbeltale, så nå fortjener du ikke min respekt mer. Go away. -- Theo de Raath
|
|
|
23/04/2009 04:54
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Mener du med det at fildeling er mer sivil ulydighet enn lovbrudd? Hva i all verden er det du prater om? Det er fryktlig slitsomt Trygve! Hele poenget med sivil ulydighet er å bryte lover som er i konflikt med ens personlige overbevisninger, gjerne politisk relatert. Jeg er ingen tankeleser, så jeg tror, hvis du ikke skal gå til personangrep i hver eneste post, at du må være bittelitt mer overbærende med hvordan din tekst på internett blir tolket. Siden du blir provosert av at jeg gjetter, så er det fint om du kanskje forklarer hva du mener og står for - istedenfor å hakke på folk som du antar mener noe annet. Og hvis denne tråden som vi andre diskuterer i er for slitsom for deg, så kanskje heller du skal surfe videre til et annen tråd?
|
|
|
23/04/2009 05:01
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Er det frihet å bryte loven? Er det nøytralt å piratkopiere? Sier jeg at ikke nettet skal være nøytralt?
Du forsvarer tankegangen og argumentasjonsrekken som fører til at friheten blir innskrenket. Jeg har tidligere i tråden linket til denne prossesen i bl.a. EU. De bruker nøyaktig samme argumentasjon som deg til å presse nye drakoniske lover igjennom. Og noe som var lovlig før 2005 er nå ulovlig og slik fortsetter trenden. Skal vi bare dure på, få vår versjon av dmca osv? Feil. Dette er den antagelsen du har gjort hele tiden. "Hvis ikke jeg jatter med alle fildelernes argumenter for at vi må beholde fildeling, så må jeg være i mot fildeling". Poenget mitt (igjen!) er ikke at jeg er for regulering av internett, for RIAA sine forslag til regler og lover eller for strengere DRM osv. Jeg er bare ikke enig i en del av argumentene som får spalteplass her, i media osv. Ja er det ikke da bedre å leke Robin Hood og forandre reglene tilbake til det normale så politiet/rettsapparatet kan bruke de knappe ressursene til viktige ting? De har visst mer enn nok å ta tak i.
Ja det ser jo ut som fildeling virkelig hjelper  De absurde reguleringene som bransjen i dag forsøker legge på forbrukerne, og som de i stor grad lykkes med å få igjennom, er jo takket være fildeling. Og hvorfor ser ikke musikkbransjen på spillbransjen? Valve og Steam? La firmaer som spotify få selge fullverdige nedlastinger? Ikke bare apple sin lukkede lekeplass. Hadde bransjen bare vært litt proaktiv. Valve sa de fikk fjernet det meste av piratkopiering i Russland ved å lansere produktene samtidig der som i USA... Faktisk så virker det som kontrollfrikene sine sonesystemer bare virker mot sin hensikt. Men uansett så vil jeg nå merke det på lommeboken nå når jeg starter min egen lille symbolaksjon. For ifølge bransjen er jeg bare en ussel kjeltring uansett.
Valve og Steam har jeg nevnt tidligere i denne tråden, som et eksempel på at selv når bransjen beveger seg over til å gjøre noe like enkelt som fildeling, så protesterer en del forbrukere.
|
|
|
23/04/2009 05:05
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Men da tjener de på reklamen, og ikke på piratekopiert materiale.
eeeh...de tjener på reklamen basert på hvor mange som ser den og klikker. Uansett hva som driver kundene til denne reklamen, så tjener TPB ikke på piratekopiert materiale. Ok  De tjener penger på å forenkle distribusjon av piratkopiert materiale. (for å bruke lovtekstens tolkning)
|
|
|
23/04/2009 07:33
|
perbl
More than words
|
More than words
Herregud for en tråd  For meg bunner dette ut i at jeg anser nøytralitet og tilnærmet anonymitet (dvs mangel på systematisert overvåkning og sensur) som fundamentalt for et fungerende internett. På den annen side skal lovbrudd utført i denne sfære også straffes, og jeg ser på det som naturlig at TPB ble dømt i denne saken, da det er liten tvil om hensikten til nettstedet. Lovverk bør helt klart oppdateres på dette feltet, men jeg finner det svært naturlig at formidling av linker i denne skala ikke vil eller skal være lovlig. Det at piratebay skal påberope seg ansvarsfraskrivelse for medvirkning til distribusjonen finner jeg like merkelig som at jeg skal hevde at torrentsamfunnet preteenhub skulle påstå at "jammen, vi hostet jo ikke kiddiepr0n, vi lot bare folk legge inn lenker her, og vi hadde jo mye fine landskapsbilder også, og du finner masse bilder av denne typen hvis du googler etter dem også". Formuleringen "retten finner det sannsynliggjort at mistenkte har/burde vært fullstendig klar over..." ser jeg for meg har vært brukt flere ganger i retten, og dette er helt klart et slikt tilfelle. Nå har jeg ikke lest dommen i dette tilfellet, så jeg vet ikke om et slikt argument har vært brukt her. Personlig er jeg hyklersk nok til å innrømme at jeg har brukt torrents for å skaffe meg ting uten å begynne å forsvare det annet enn med at det er det helt klart letteste alternativet. Hadde iTunes eller andre lignende tjenester eksistert her til lands med tilbud av bra serier, hadde jeg hatt lite problemer med å betale for det, så dårlig råd har jeg ikke, og jeg handler masse serier på DVD når de er tilgjengelige her til lands. Men når jeg etter å ha ringt produksjonsselskap får vite at det ikke engang er planlagt en slippdato på serier som har blitt produsert og sendt for lenge siden, blir fristelsen av og til for stor til å hente ned ting i HD. Jeg betaler for Spotify, og jeg handler musikk på iTunes simpelthen fordi det er mye lettere enn å hente ned ting av variabel kvalitet via torrents, og jeg kan ikke huske sist jeg henta ned en film, da ting er så mye bedre på kino med forholdsvis korte tidsrom fra produksjon til premiere her til lands. Dette fordrer dog såklart at det jeg er interessert i går på kino her til lands.
Redigert av perbl; 23/04/2009 07:34.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
23/04/2009 08:01
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Herregud for en tråd  For meg bunner dette ut i at jeg anser nøytralitet og tilnærmet anonymitet (dvs mangel på systematisert overvåkning og sensur) som fundamentalt for et fungerende internett. På den annen side skal lovbrudd utført i denne sfære også straffes, og jeg ser på det som naturlig at TPB ble dømt i denne saken, da det er liten tvil om hensikten til nettstedet. Lovverk bør helt klart oppdateres på dette feltet, men jeg finner det svært naturlig at formidling av linker i denne skala ikke vil eller skal være lovlig. Det at piratebay skal påberope seg ansvarsfraskrivelse for medvirkning til distribusjonen finner jeg like merkelig som at jeg skal hevde at torrentsamfunnet preteenhub skulle påstå at "jammen, vi hostet jo ikke kiddiepr0n, vi lot bare folk legge inn lenker her, og vi hadde jo mye fine landskapsbilder også, og du finner masse bilder av denne typen hvis du googler etter dem også". Formuleringen "retten finner det sannsynliggjort at mistenkte har/burde vært fullstendig klar over..." ser jeg for meg har vært brukt flere ganger i retten, og dette er helt klart et slikt tilfelle. Nå har jeg ikke lest dommen i dette tilfellet, så jeg vet ikke om et slikt argument har vært brukt her. Personlig er jeg hyklersk nok til å innrømme at jeg har brukt torrents for å skaffe meg ting uten å begynne å forsvare det annet enn med at det er det helt klart letteste alternativet. Hadde iTunes eller andre lignende tjenester eksistert her til lands med tilbud av bra serier, hadde jeg hatt lite problemer med å betale for det, så dårlig råd har jeg ikke, og jeg handler masse serier på DVD når de er tilgjengelige her til lands. Men når jeg etter å ha ringt produksjonsselskap får vite at det ikke engang er planlagt en slippdato på serier som har blitt produsert og sendt for lenge siden, blir fristelsen av og til for stor til å hente ned ting i HD. Jeg betaler for Spotify, og jeg handler musikk på iTunes simpelthen fordi det er mye lettere enn å hente ned ting av variabel kvalitet via torrents, og jeg kan ikke huske sist jeg henta ned en film, da ting er så mye bedre på kino med forholdsvis korte tidsrom fra produksjon til premiere her til lands. Dette fordrer dog såklart at det jeg er interessert i går på kino her til lands. sjelden jeg er så enig med deg 
|
|
|
23/04/2009 08:24
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det er slitsomt når du argumenterer ved å stille spørsmål av mer eller mindre forståelig grad, framfor å bruke egne argumenter. Både jeg og de jeg diskuterer med/mot i denne tråden har tidligere skrevet noen seriøst lange innlegg med egne meninger rundt temaet som diskuteres. At du hopper inn fra sidelinjen og blir provosert langt ut i debatten får være ditt eget problem. Du skrev følgende: Selvfølgelig har lovbrudd med frihet å gjøre. De fleste som har vært våkne i historietimen på grunnskolen vet det. Det som er vesentlig er hvilke lover som brytes. Og mitt svar var da et spørsmål om du mener fildeling egentlig bør regnes som sivil ulydighet. Kun for å få en avklaring hva du faktisk mener og henviser til her. Man lærte mye om lovbrudd i historietimene, og jeg bare spurte. Hvis du verken takler at andre her inne har andre meninger enn deg, spør spørsmål og ikke er enig. Og samtidig ikke gidder å gå tilbake i en tråd for å få med deg disse personenes meninger og tanker, men heller går til personangrep mot slutten av en debatt som har vart i flere dager...så er det vel egentlig du selv som ikke bidrar med noe konstruktivt her. Du får lage din egen tråd om temaet, der du kan lage regler for hvordan folk skal diskutere, hva de skal mene og regulere hvem som kan si hva når og evt. screene spørsmål man måtte komme. Da tier du de kritiske røstene du blir så provosert av, og din verden blir perfekt. Ha en fin dag.
|
|
|
|
|