Jeg har Alma 29er. Jeg er kjempefornøyd med den, og ramma virker veldig bra, den er ganske stiv i krankområdet, mens det spesielle baktriangelet demper litt for de hardeste humpene. Orbea kan jo vise til Julien Absalon som har vunnet det meste de siste årene i World Cup med Alma. Ramma jeg har er ganske lik, justert for 29er. Jeg synes 29er er smoothere i terrenget, den svelger bedre unna, og du holder farten bedre. Aksellerasjon er kanskje litt dårligere fordi hjulene er større og tyngre, men samtidig får du bedre grep i motbakkene og kommer opp tekniske stier som jeg ikke klarte på 26" jeg hadde før. Jeg kjører faktisk med felgbrems som gjør at jeg kan bruke landeveishjul på den hvis jeg vil. DVS min kan brukes til teknisk sti kjøring, cylcocross/grussykkel eller på landeveien alt ettersom. Anbef. slangeløst, jeg bruker vanlige felger og vanlige dekk slangeløst og det fungerer bra, det gir enda bedre grep og demping i terrenget. Et minus med ramma på min er at det er litt begrenset med plass i bak triangelet. Racing Ralph 2.25 går akkurat, men hvis du har litt kast i hjulet så kan det subbe borti med brede dekk. Jeg antar at det kanskje er bedre plass i alu rammen..