Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
|
Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
#711912
18/04/2009 16:00
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Nå har jeg innledet sykkelsesongen med årets første racersykkelritt Ronde van Berg. og det var i bunn og grunn en positiv opplevelse. Jeg ønsket å ta det litt rolig og hadde derfor meldt meg på i trimklassen. Men det ble ikke som jeg hadde tenkt, det gikk styggfort, helt fra start. I alle fall for en trimklasse og turklasse for den sakens skyld. Jeg synes ikke de som deltar i Norges Cup eller de som har løst aktiv lisens, skal få lov til å stille i trimklassen. Jeg ønsker at flest mulig skal drive med sykkel og delta på sykkelritt. Jeg tror at hvis det første møte med sykkelsporten er at man blir frakjørt av alle, bidrar ikke det til at man får lyst til å fortsette, tvert i mot.
Jeg kunne tenkt meg en ordning der man bestemmer seg for hvilket nivå man har lyst å konkurrere på, tur eller elite, og løse lisens for denne klassen. Videre kunne man kun konkurere i denne klassen resten av året. I trimklassen trenger man ikke å løse lisens og det er bra. Det bør gå veldig rolig og pent for seg i denne klassen slik at det gir mersmak for nybegynnere.
Vider setter jeg spørsmålstegn ved tidtagning for turklassen. Er det nødvendig og er det forsvarlig? Deltagerne er jo pålagt å følge veitrafikkloven, men alle vet at dette blir ikke fulgt. Har til gode å se et helt sykkelfelt eller en ensom rytter overholde vikeplikten fra høyre.
Hva synes du?
Redigert av sykkelfantometJF; 18/04/2009 16:01.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: sykkelfantometJF]
#711968
18/04/2009 16:56
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
Det er mange trimmere/hobbysyklister som løser aktiv lisens, rett og slett fordi det blir dyrere å kjøpe engangslisenser hvis man deltar i et antall ritt. Det at man har aktiv lisens bør derfor ikke være et kriterium for hvilken klasse man stiller i.
Når det gjelder det med tidtagning, så tror jeg det er slik at det ikke lenger (f.o.m i fjor) er tillatt i trimklassen. I turklassen er det jo tidtagning, og det bør det også være. Det er jo en konkurranse.
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: sykkelfantometJF]
#711971
18/04/2009 17:00
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Kan ikke tenke meg at særlig aktive eller eliteryttere stiller i trimklasse når det finnes et annet alternativ(?). Det er for øvrig lisensplikt (trimlisens) i trimklasser/trimritt også.
Hoveddelen av de som løser aktiv lisens er turryttere, kun en marginal andel kjører NC. Siden det dessverre er relativt få aktive ritt må jo aktive ryttere kunne stille i turritt for å få litt rittrtening. Hva skal de ellers gjøre? Dette er spesielt aktuelt nå rett før NC-åpningen.
Dersom rittarrangørene hadde vært mere opptatt av norsk sykkelsport og mindre opptatt av penger i kassa (det er mye større profittspotensiale på turritt enn aktive ritt..) kunne de ha opprettet aktive klasser og løst "problemet" ditt på den måten.
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: mroek]
#711974
18/04/2009 17:05
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Når det gjelder det med tidtagning, så tror jeg det er slik at det ikke lenger (f.o.m i fjor) er tillatt i trimklassen. I turklassen er det jo tidtagning, og det bør det også være. Det er jo en konkurranse.
Tidtakning var ikke tillatt i trimritt/trimklasser tidligere heller, men mange arrangører har syndet (og synder fortsatt) der...
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: sykkelfantometJF]
#711975
18/04/2009 17:08
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728 |
Jeg synes ikke de som deltar i Norges Cup eller de som har løst aktiv lisens, skal få lov til å stille i trimklassen. Man opplever vel sjelden eller aldri at NC-deltakere og ryttere med aktiv lisens stiller i trimklassen? Er det de ordinære aldersklassene, eller "turklasser", du mener, kanskje? I trimklassen trenger man ikke å løse lisens og det er bra. Det bør gå veldig rolig og pent for seg i denne klassen slik at det gir mersmak for nybegynnere. Enig. Vider setter jeg spørsmålstegn ved tidtagning for turklassen. Er det nødvendig og er det forsvarlig? Seriøst? Det må jo være tidtaking i et turritt? "Turklassen", eller aldersklassene, er jo for oss som ikke er kvalifisert til å delta i elite, men som ønsker noe annet enn trimklasse uten tidtaking.
Thomas
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: ThB]
#712004
18/04/2009 17:57
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
Jeg tror jeg er begrepsforvirret nå. Jeg har i år løst det som jeg mener er "aktiv lisens" gjennom min klubb, men jeg er jo uansett bare en hobbysyklist. Årsaken er at jeg da slipper å betale engangslisensene i de rittene (tur/trim) jeg skal sykle i år.
Slik jeg har erfart det, så er det jo aldersklasseinndeling både i tur og i trim, men i trim får man ikke tid, kun "fullført".
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: mroek]
#712009
18/04/2009 18:07
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661 |
Det er heller ikke til å ta feil av at mange turrittere er jæ... sprek også da.
Hva vil du gjøre med det?
Lage eget startfelt for seriøst tur rittere? Noen av de hardeste ritt jeg har vært med, har faktisk vært på bedrifts nivå...
#Pedalenkrs
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: sykkelfantometJF]
#712027
18/04/2009 18:32
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Jeg synes du er litt på jordet nå. I hvert fall litt ute i veigrøfta.  Det er vel svært få med aktivlisens som stiller i trimklasse hvor det ikke er tidtakning? Og de som stiller i denne klassen må vel forøvrig få lov til å sykle så fort de vil, eller skal man innføre fartsbegrening? Og det er jo også bare å la være å sykle like fort som de beste, for hvis man stiller i trimklasse så er det vel fordi man ikke bryr seg om tiden? Hvorfor skal man ikke ha tidtakning i turklassen? Om man ikke liker tidtakning kan man jo bare stille i trimklasse?
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: mroek]
#712028
18/04/2009 18:36
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Slik jeg har erfart det, så er det jo aldersklasseinndeling både i tur og i trim, men i trim får man ikke tid, kun "fullført". I trim er det normalt ingen klasseinndeling. Det er heller stort sett ikke behov for det i og med at det ikke konkurreres i denne klassen.
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: RobG]
#712030
18/04/2009 18:37
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Lage eget startfelt for seriøst tur rittere? Eliteklasse som det også kalles. 
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: EgilS]
#712037
18/04/2009 18:43
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661 |
Neinei, jeg tenker mer sånn..
Trimmklasse, Super-trimmere, Turklassen, Godtur, Supertur, Eliteklassen.
Dette blir helt søkt... Ritt er ritt, klare du ikke å følge med et hjul så burde du kansje synse mindre. Sånn for å sette det på spissen.
#Pedalenkrs
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: EgilS]
#712041
18/04/2009 18:45
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Dessverre er det oftest slik at et slikt "elitefelt" i turritt (ref. Stjernetråkken pulje 1) arrangeres etter turrittreglementet og ikke som et aktivt ritt.
Dette er jo i praksis et aktivt ritt, og det går alt for ofte uten tilstrekkelig sikkerhet (noe som blir ivaretatt om kapprittsreglementet følges).
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: Oystein L]
#712043
18/04/2009 18:50
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Dessverre er det oftest slik at et slikt "elitefelt" i turritt (ref. Stjernetråkken pulje 1) arrangeres etter turrittreglementet og ikke som et aktivt ritt.
Dette er jo i praksis et aktivt ritt, og det går alt for ofte uten tilstrekkelig sikkerhet (noe som blir ivaretatt om kapprittsreglementet følges). Det er jeg nok ganske så klar over. Jeg har vært med på slikt et par ganger... En måte NCF kunne ha regulert dette på var å sette krav om eliteklasse i alle turritt med for eksempel startavgift over x kroner, eller med over x antall deltakere?
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: EgilS]
#712053
18/04/2009 19:05
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Eller kanskje (på en eller annen måte) gjøre dette mere attraktivt slik at arrangøren selv ØNSKER å kjøre "førstepulja/rekordpulja" som aktiv klasse, noe som blant annet gir bedre premieringsmuligheter.
"Noen" jobber med saken, og NCF ønsker jo ikke å lage mer begrensninger/regler enn nødvendig...
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: Oystein L]
#712054
18/04/2009 19:06
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Dessverre er det oftest slik at et slikt "elitefelt" i turritt (ref. Stjernetråkken pulje 1) arrangeres etter turrittreglementet og ikke som et aktivt ritt.
Dette er jo i praksis et aktivt ritt, og det går alt for ofte uten tilstrekkelig sikkerhet (noe som blir ivaretatt om kapprittsreglementet følges). Vel regner med at N-cup blir arrangert etter dette såkalte reglementet men er vel så ille der med biler imot osv som i de nevnte turrittene.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: olechr]
#712063
18/04/2009 19:19
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Nå er det gjort noen endringer og mange innskjerpninger før årets NC (ref. NC-møtet 14.3). Da gjenstår det bare å se om arrangørene følger opp det de har akseptert og signert på....
Vår største (og særnorske) utfordring er de sterke begrensningene våre myndigheter gir oss til å omdirigere trafikk og sperre veistrekninger. Dette har vi imidlertid kommet langt på vei med, men enn så lenge er det fortsatt på "diskusjonsstadiet" (lovverk og forskrifter kan jo ikke endres over natten).
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: RobG]
#712135
18/04/2009 20:53
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Det er heller ikke til å ta feil av at mange turrittere er jæ... sprek også da.
Hva vil du gjøre med det?
Lage eget startfelt for seriøst tur rittere? Noen av de hardeste ritt jeg har vært med, har faktisk vært på bedrifts nivå... Bedriftsnivå er verst uansett gren, sykkel, håndball, ballspill, you name it. Det som gjøres i noen (mange) andre land for å løse dette problemet er å ha valgfri start mellom kl. 9 og 11, merket løype , og ofte ikke tidtaging i det hele tatt. Det skilles mellom 'konkuranse' og trimritt og det det vanskelig å måle seg mot de som velger å starte litt senere i motsetning til trimritt med 'fellesstart'. Slike ritt går gjerne på fine stier hvor omgivelsen er en del av opplevelsen, trenger mindre organisering og kan derfor være en god del billigere. Kanhende vi er for mye konkuranseidioter her i landet.
|
|
|
Re: Synsing om klasseinndeling i sykkelritt.
[Re: Tange]
#712157
18/04/2009 21:48
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Det som gjøres i noen (mange) andre land for å løse dette problemet er å ha valgfri start mellom kl. 9 og 11, merket løype , og ofte ikke tidtaging i det hele tatt. Det skilles mellom 'konkuranse' og trimritt og det det vanskelig å måle seg mot de som velger å starte litt senere i motsetning til trimritt med 'fellesstart'. Det er ikke uvanlig her til lands heller at man har valgfritt starttidspunkt i trimklasse. Dette gjelder for eksempel både sykkel og ski. Dette er helt opp til arrangør.
|
|
|
|
|