Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hjulsett forslag DSSP

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: EpicRide] #712321 19/04/2009 12:30
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Til info så har jeg et par årets modell Bontrager Aeolus 6.5 tubular med Shimano/SRAM-boss og bremseklosser som jeg kan leie ut til Trondheim-Oslo, da jeg selv jobber som stevnets lege og derfor ikke får deltatt. Leveringen blir derfor latterlig enkel i målområdet etter finish. Helt optimale hjul for et slikt ritt.

700,- + depositum. Hjulene leies ut med bagger. PM evt tlf 91688981 for resten.

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: Fast gjest] #712458 19/04/2009 16:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Fast gjest
Sitat: larsb
Relativt til hva da?

LarsB

luftmotstanden....

Det ryktes at en faktisk vinner litt ved å ligge på hjul

v blir ikke det samme om en ligger midt i feltet eller i front.
I forhold til bakken, ja, men det er ikke det som her er interesssant

Da siterer jeg deg likegodt:

Quote:
...kun front som ligger med relativ hastighet 40+

Det kaller jeg hastighet ikke "relativ hastighet" samme om du har en formel og en spydighet på lager.

LarsB

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: larsb] #712477 19/04/2009 17:06
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
tysker
Hva du og jeg syns, fornekter eller under påvirkning av dårlig rødvin og polsk frijazz kan komme opp med om emnet forandrer lite det faktum at om sykkelcomputeren viser 40km/h mens du ligger på hjul vil du kalkulere et langt større drag enn det du faktisk har

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: Fast gjest] #712513 19/04/2009 17:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det veit jeg. Men begrepet "Relativ hastighet" er ikke bra. I alle fall ikke når du sier at de som kjører i front og tar det meste av vinden også har en relativ hastighet. Deres hastighet vil i så fall være absolutt og det du relaterer de andres hastighet til.

LarsB
vil nå høre på Pig Inside the Gentleman med Contemporary Noise Quartet

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: larsb] #712517 19/04/2009 17:52
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: Fast gjest] #712524 19/04/2009 17:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nåtidig støyorkester så det holder de tassene der ja. ICON_SMILE

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: Fast gjest] #712865 20/04/2009 07:37
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fast gjest
Forskjellene mellom et godt og dårlig dekk kan utgjør så mye som 20W ved ca 30km/h

Ikke kom her med vrølvlete påstaner om at rullemotstand er neglisjerbart.

En er ikke i nærheten ev den 20w diff mellom et bra med. profil
og et über aerohjul!!

Vekt har jeg ikke tattt i betraktning i det hele tatt da jeg
mener det er underordnet andre kvaliteter, dog det er behagelig
å kjøre med lav interia.

Ved 40 km/t bruker rytter/sykkelsystemet ca 90 prosent av energien på å overvinne luftmotstand. Dei resterande 10% går til rullemotstand, mekanisk motstand etc. Rytteren er viktigaste bidrag til drag, så optimalisering av sittestilling og for eksempel tempohjelm vil gjera mykje.

Til Fast Gjest: Du trur at forskjellene mellom dekka på markedet utgjer større forskjell enn kva profil du har på felgen? På Trondheim-Oslo ligg du aldri midt inne i noko felt, du tar til ei kvar tid ein del vind.

Foreslå eit eit system du har tru på då.

Mitt forslag er som sagt i min første post:
Mavic Cosmic Carbone (1740 gram) + eit heilt standard kvalitetsracerdekk 23 mm 4000S/ProRace/EvoCX/Record.

Til Trondheim-Oslo hadde eg valgt 1800grams Cosmic over eit lavprofils 900 grams hjulsett 10 av 10 gonger. Eg er uenig i at lav inertia er behageleg, til lange turritt er mi erfaring at inertia er din venn. Det gir deg meir forutsigbare småaksellerasjonar og coasting for heile tida å tilpassa seg fartsvariasjonane i ei rulle. "Mindre vedlikehald og stress rundt å tilpassa farten"

Tyske Tour gjorde ein test med aerodynamikk i 2006. Dei holdt konstant fart på ein utendørs velodrom (45km/t trur eg) og målte effekt med SRM. Frå å sitja oppreist på ein vanleg sykkel til alle justeringar som tempodress, temposykkel og tempohjelm gjekk watten ned frå over 500 til ca 280.

Tore

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: thasle] #712884 20/04/2009 07:59
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Det hele jeg har prøvd å belyse er hjulets aerodynamiske bidrag ved de typiske forhold.

45km/h eller 50km/h solo på en velodrom, stålrulle eller parkett er lite interessant.

At det bidrar drag negativt trenger men som tidligere nevnt
ingen PhD for å forstå...Hvor mye kan jo være interessant
da kjøper muligens ønsker å bruke hjulene til annet en DSSP

/ferdig
/hijack
/yawn

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: Fast gjest] #750461 11/06/2009 09:16
SturlaS Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Beklager treg respons på denne tråden men her kommer en liten oppdatering og noen svar på sp.mål.

Jeg har ikke kjøpt hjul ennå, noe en viss nettbutikk må ta mye av skylden for. Bestilte i god tid men så viser det seg etter mye om og men at de ikke kan levere R-SYS hjulene som er bestilt (og det er vel like bra ref en annen tråd her). Har da bedt om tilbud på nye hjul men dialogen går utrooolig tregt. 2-3 purringer mellom hver svar og telefonen besvares aldri.
Har nå bedt konkret om pris og leveringstidspkt på Cosmic Carbon SL og håper de tar seg selv i buksebaken og får ut fingeren.
I værste fall må jeg tyvlåne junior sine Ksyrium Elite (08) evt høre med Kaffelars om han fortsatt har hjul til utleie...
Grunnen til at jeg har valgt Cosmic Carbon er at junior gledelig nok satser en del på sykling og da kan vel disse være OK for han å bruke osgå, f.eks på temporitt?

Jeg skal ha clincher da pariser høres veldig skummelt og avansert ut for en amatør som meg...

Ndg dekk har jeg to sett å velge mellom. Laget har fått "godpris" på Vredestein Fortezza TriComp. I tillegg har jeg et nytt sett Vittoria Open Corsa Evo CX liggende. Det blir nok sistenevnte med mindre noen har kraftige preferanser på det andre settet.

Noen tips ang slanger?
Drar gjerne på noen ekstra gram til Oslo hvis pungteringssikkerheten øker merkbart..!

Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: SturlaS] #750483 11/06/2009 09:39
olechr Offline
More than words
More than words
Kjør med standard slanger.
Cosmic Carbon vil funke til junior på mye mere enn temporitt. Også på vanlige fellesstarter.
Til et ritt som T-O ville R-sys hjulene egnet seg veldig dårlig, Kanskje en av de siste hjulene jeg hadde kjørt. Så sånn sett kan du være glad for at de ikke kom.

Clincher er veldig enkelt og greit selv om pariser ikke er så skummelt som man trur, særlig ikke ved bruk av teip istedenfor lim.

Lykke til

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjulsett forslag DSSP [Re: olechr] #753680 15/06/2009 16:04
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Herre Jesus, som nevnt er jo Mavic R-sys det absolutt daarligste valget av nesten samtlige hjul paa hele markedet for et ritt som Trondheim-Oslo.

Jeg anbefaler deg ogsaa aa holde deg unna Vredestein da de er mer eller mindre ubrukelige i regnvaer.

Som Ole Christian sier er ikke pariser saa skummelt egentlig, skal utrolig mye til foer en mosjonist vrenger av dekket, selv naar det er daarlig limt

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino