|
|
DH-eiker
|
DH-eiker
#707750
10/04/2009 18:18
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Er det noen som har erfaring med å bruke DT revolution 2.0/1.5 eiker til DH?
Jeg skal bygge et framhjul til DH sykkelen og har havnet på WW-kjøret. Vil 2.0/1.5 Revo-eiker holde på et framhjul til meg med mine 75kg netto?
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707756
10/04/2009 18:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det høres litt veikt ut i mine øyne. Gikk selv vekk fra Revo på mine stihjul grunnet tynnelsen på Revo. Kjørte selv på med supercomp.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707763
10/04/2009 19:02
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Revo blir feil.
Både pga av styrken på eiken kontra felgen (du får ikke utnyttet potensialet i felgen), samt at eikene er sårbare mot skader fra steiner etc.
/Are Nicolai
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: nicolai]
#707800
10/04/2009 20:28
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Jeg ser argumentene, men jeg har aldri ødelagt en eneste Competition-eike og da tenkte jeg det var åpning for å gå ned et hakk...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707813
10/04/2009 20:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Da ville jeg gått mot supercomp heller. Men det er vel mer å spare av vekt på felger enn eiker til DH? Uansett, med en sterk felg, hjelper det ikke hvis eikene ikke tåler et dropp o.l.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: baronKanon]
#707816
10/04/2009 20:54
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Har gamblet på en EQ29 framfelg. Har trua på at den skal holde. MTX 4X felgen jeg har brukt en hel sesong er like rett og fin.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707820
10/04/2009 21:05
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
(skrevet før noen av svarene her kom, men glemt å poste)
er det ikke revo eikene som alle stort sett kun anbefaler til lett xc? Det er vel og en del lettere eiker på markedet som sapim (tror jeg det var) eiker og annet, og ikke minst supercomp som vel holder lenge. Jeg vet ikke helt om eikene er stedet å spare så mye. Navene og felgene er vel bedre egnet til slik.
819(eller eller egnet ztr felg), supercomp og hope pro 2 er vel både lett og relativt sett billig.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707822
10/04/2009 21:07
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Eikene MÅ tilpasses felgen. Det blir galt (lite holdbart) både med for tynne og for tykke eiker. Med EQ29 på 520 gram sier magefølelsen min Comp.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Stein]
#707829
10/04/2009 21:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992 |
Og om man først skal være fjollete med vektbesparelser på noe så kritisk som eiker: Hva med titan?
Anders
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Anders]
#707830
10/04/2009 21:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Når jeg tenker over det, så har noen kjørt Sapim CX Ray på DH-hjul med suksess. De er lette og sterke.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: baronKanon]
#707836
10/04/2009 22:21
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Supercomp burde være fint til den felgen. Det funker ihvertfall mer enn bra nok til DT5.1 som mange bruker med hell som utforframhjul(forutsatt myk kjørestil dog..).
Ut på tur!
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Supermann]
#707860
11/04/2009 05:53
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Kjør på med Revo, hvis hjulet er bra bygget tåler det alt. Men som det blir sagt, så er de lettere å skade mot steiner.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Ole]
#707869
11/04/2009 07:09
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Takk, Ole! Som alltid er det byggingen det står på. Det skal jeg fikse. Får se hva magefølelsen sier når jeg står i butikken...
Morsomt å se hvor my man kan gå ned uten at det går utover funksjonen. I'll take one for the team.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Ole]
#707887
11/04/2009 08:06
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Kjør på med Revo, hvis hjulet er bra bygget tåler det alt. Men som det blir sagt, så er de lettere å skade mot steiner. Men er det noe egentlig poeng i solide felger hvis man må stoppe på 1000N i eikespenning likevel?
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Stein]
#707889
11/04/2009 08:13
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Uten å ha vitenskapelig grunnlag for det vil jeg likevel driste meg til å fremme påstanden om at de fleste kjører eikespenning langt unna det eikene tåler. Med mindre de har fått bygget hos hjulguru'n eller andre som virkelig kan det...
Redigert av freeair; 11/04/2009 08:14.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707890
11/04/2009 08:16
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
De fleste med maskinbygde hjul, kanskje. Med revo må man være litt forsiktig. Når de er strammet til ca. 1000N, skal det ikke så veldig mye uvøren ytterligere stramming til før de når flytespenning.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707900
11/04/2009 08:45
|
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,079 |
Min erfaring med Revo er at de blir for svake selv til litt heftig stisykling. Jeg bygget opprinnelig mine stihjul med Revo og så meg nødt til å bygge dem med Comp-eiker i stedet. SuperComp hadde kanskje vært et riktigere valg men de var på det tispunktet bare tilgjengelige i hele esker, noe som jeg syntes var litt upraktisk.
Problemet var at jeg hadde følesen av at Revo-hjulene ikke ble stive nok og at de derfor ikke kunne "presses" hardt. Resultatet ble et hjulsett som ga sykkelen veldig lite styrepresisjon og generelt en ubehagelig følelse i svinger. Disse problemene forsvant som dugg for sola når jeg bygget om med Comp.
Må for ordens skyld si at jeg ikke har eikespenningsmåler men tar spenningen på feeling. Har sammenlignet eikespenningen med hjul bygget av kjente norske hjulbyggere og der ligger jeg en god del høyere. At ovvennevnte problemer skulle skyldes for lav eikespenning har jeg derfor liten tro på.
Min anbefaling blir uansett å droppe Revo til DH, ulempene med disse vil etter min mening overskygge evt fordeler.
Kristian
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: cayman]
#707937
11/04/2009 11:36
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532 |
Nå har jeg ikke bygget så mange hjulesett, men jeg gikk et kurs i hjulbygging hos Frode Nilsen i vinter og han anbefalte å vurdere ulik eiketykkelse på hver side av hjulet, på nav der flensene sitter asymmetrisk. HVis trådstarter har nav med asymmetriske flenser - Har du vurdert å bruke Comp/SuperComp på drivside bak og skiveside foran og Revo/SuperComp på motsatt, slik at du får spart noe vekt og likevel har tykkere eiker der du trenger det mest? Hr. Nilsen fremhevet også at man fikk bedre "feel" i et hjul med asymmetriske flenser der eiketykkelsene var tilpasset dette.
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: sigmund]
#707946
11/04/2009 12:02
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Takk for innspill. Det skal tas med i betraktningen. Det er ikke så mange gram spart, og det er tross alt DH det skal brukes til. Har spart mye på felg og Hope-nav allerede, så kan hende jeg skal slå meg til ro med Comp. Avventer til magefølelse når jeg står i kassa...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: freeair]
#707948
11/04/2009 12:09
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Bak bør du ikke mikse forskjellige tykkelser, da du både har krefter fra brems og drivverk som gir ekstra belastning.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: baronKanon]
#707949
11/04/2009 12:10
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Det blir feil.
Det er ofte et poeng å bruke forskjellige eiketykkelser bak, siden forskjellen i spenn er stor mellom driv og ikke-drivsiden.
Et godt bygget hjul tredd riktig med 3-kryss fordeler kreftene fra brems og drivverkt godt.
/Are Nicolai
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Stein]
#707984
11/04/2009 14:57
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
De fleste med maskinbygde hjul, kanskje. Med revo må man være litt forsiktig. Når de er strammet til ca. 1000N, skal det ikke så veldig mye uvøren ytterligere stramming til før de når flytespenning. Er ikke flytgrensa på Revo 1400N? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: oivindg]
#707988
11/04/2009 15:20
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er alltid toleranser, og strengt tatt kan det fort hende at en eike på 1000N fort når 1400N hvis man "bare strammer en runde til", f.eks.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Stein]
#707990
11/04/2009 15:28
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Det er alltid toleranser, og strengt tatt kan det fort hende at en eike på 1000N fort når 1400N hvis man "bare strammer en runde til", f.eks. Men da begynner vel dette å nærme seg skikkelig amatørnivå på hjulbygging? Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: oivindg]
#707994
11/04/2009 15:49
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja. Som i "uvøren stramming".
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Stein]
#708077
11/04/2009 21:36
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Ja. Som i "uvøren stramming". Litt forskjellig bruk av begrep her med andre ord. :-) En runde ekstra som resulterer i 400N ekstra eikespenning høres ut som noe mer enn "ikke så veldig mye uvøren ytterligere stramming" for meg. Men uansett er det sikkert lurt å holde seg unna Revo til man vet opp og ned på en eikenøkkel. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: oivindg]
#708082
11/04/2009 21:58
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Jeg vet opp ned på en eikenøkkel, og litt til... Det blir ikke "uvøren stramming" eller andre uhell.
Utgangspunktet mitt var om et hypotetisk perfekt hjul med Revo ville holde som framhjul til DH.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: nicolai]
#708098
12/04/2009 00:32
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Det blir feil.
Det er ofte et poeng å bruke forskjellige eiketykkelser bak, siden forskjellen i spenn er stor mellom driv og ikke-drivsiden.
Et godt bygget hjul tredd riktig med 3-kryss fordeler kreftene fra brems og drivverkt godt. Det blir også feil, iom at nesten alle dhsykler nå til dags bruker 150mm baknav, og har derav oftest "dishless" hjul.
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: Sverre]
#708136
12/04/2009 09:43
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Jeg tenkte mer som en generell betraktning, men til utfor-bakhjul slik skissert har du seff rett. 
/Are Nicolai
|
|
|
Re: DH-eiker
[Re: nicolai]
#710268
16/04/2009 04:26
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782
freeair
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 782 |
Det ble i allefall sorte Revo når jeg sto i kassa på BAB og skulle bestemme meg. 72g mindre ifht 32 gamle Comp. Har bygget hjulet, men ikke tunet det enda. Kjennes lett og fint (886g for nav, eiker og felg)
Skal oppdatere tråden når hjulet har vært i bruk en stund, evnt dersom det går i stykker.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
|
|