Jeg vurderer å kjøpe disse pedalene for å bruke til grussritt.
Det er en vektgrense på 85kg på disse. Jeg veier 87.5kg. Hvor viktig er vektgrensen dersom man bare bruker de på grusritt? Er vektgrensen beregnet på XC som gir høyere belastninger?
Kreftene under en spurt eller i løpet av ett grusritt er vel mye mindre?
Hvordan er lagrene på disse? Lite poeng å spare 200 gram dersom man taper energi på motstand i lagrene.
Exustar er noen luringer, 90 gram er vekta for èn pedal - det er altså bare ca 100 gram å spare. Det er jo fremdeles noe, men ikke like 'wow, de er lette'.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav
Jeg (85 kilo) har kjøpt disse pedalene for å bruke dem på rittsykkelen min. Skal sykle maraton- og rundbaneritt, så de vil få litt juling. Pedalene veier 186 gram for paret. Det er et kulelager og et glidelager (eller hva det nå heter) på hver pedal. Det er vanskelig å gjette på hvor godt de vil holde. Noen har bra erfaringer, andre er mindre fornøyd. Jeg synes de ser ganske robuste ut til å være såpass lette. For min del er alternativet XTR til 325 gram for paret, så det er en enkel (og forholdsvis rimelig) måte å spare nesten 150 gram på, så jeg tar sjansen.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Pedal Exustar PM-28Ti SPD 90 gram par
[Re: oivindg]
#69125008/03/200913:18
Tror lagrene er en del dårligere enn de dyrere pedalene i denne vektklassen..
Han sier imidlertid at de er uten slark etter 1500 km, noe som må være brukbart hvis man skal ha dem til rittbruk.
Jeg skrudde opp pedalene mine da jeg kjøpte dem for å se om de trengte mer fett, noe de ikke gjorde. De virket enkle å vedlikeholde, så det skal ikke være noe hokus-pokus å bytte lager på dem heller. (I mine øyne er det mer et spørsmål om titanakslingen holder.)
Men til trening og/eller herjing på sti ville jeg valgt noe annet.
Øivind
Redigert av oivindg; 08/03/200918:18.
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#69164109/03/200908:39
Det kan se sånn ut, men jeg tror ikke det er det de har tenkt på. Med litt velvillig tolkning er det vekta pr. stk og prisen for et par. Uansett litt klønete måte å gjøre det på:
LarsB
[Re: larsb]
#69184909/03/200915:02
Det kan se sånn ut, men jeg tror ikke det er det de har tenkt på.
Tror ikke jeg heller. I tillegg må det vel forventes at folk bruker hue såpass at de skjønner at et par SPD-kompatible pedaler som veier 90 gram til sammen enten er ubrukelige eller må koste mye mer. ;-)
Øivind
#69185909/03/200915:28
Det kan se sånn ut, men jeg tror ikke det er det de har tenkt på.
Tror ikke jeg heller. I tillegg må det vel forventes at folk bruker hue såpass at de skjønner at et par SPD-kompatible pedaler som veier 90 gram til sammen enten er ubrukelige eller må koste mye mer. ;-)
Øivind
Jeg kan også legge til at da jeg bestilte slike fra birk, fikk jeg en mail tilbake fra dem der de presiserte at den oppgitte vekta var pr. pedal, og spørsmål om jeg likevel ville ha pedalene. Ryddig av birk! Jeg takket for presiseringen, og foreslo at de kanskje kunne skrive "pr. stk" dette også i nettbutikken sin. Men det tipset har de altså ikke tatt til følge :-)
Jeg takket for presiseringen, og foreslo at de kanskje kunne skrive "pr. stk" dette også i nettbutikken sin. Men det tipset har de altså ikke tatt til følge :-)
Jeg snakket med sjefen da jeg var der nede og kjøpte pedalene. Han var helt enig i min kommentar om at dette burde gjøres tydeligere. Men ingenting har skjedd. :-) Jeg fikk også god service, så jeg tar dette mer som et tegn på at de er fullt opptatt med å yte god service og dermed har mindre tid til å fikse på webben.
Syklet en times tid med pedalene i dag. Virker stødige. De har muligens litt mindre markert klikk-inn enn Shimano PD-M540 og mere float. (Hvis ikke strammeskalaen på fjærene er helt annerledes enn på Shimano.)
Øivind
Redigert av oivindg; 09/03/200918:33.
#69200609/03/200919:43
Åssen er gjørmeklaringen på Exustar? Er ikke denne pedalen litt mer åpen i designet enn f.eks. Shimano? Kan ikke du sykle en real tur i superkjip gjørme snart, a? Sørg for å løpe litt i gjørma innimellom, og prøv å klikke inn on the fly med rittpuls. Hvis dette funker, får jeg litt lyst på...
Thomas
[Re: ThB]
#69202009/03/200919:52
Synes ikke det er vesentlig forskjell på Exustar og XTR i alle fall. Har aldri hatt problemer med Shimano og gjørme, så jeg er ikke redd for det på Exustar heller. Prøvde å ta et bilde, men jeg har ikke godt nok lys, så det får vente. La merke til at den (triste) gråe fargen på Exustarpedalen ser ut til å være en slags maling eller belegg. Dette har blitt slitt et par steder etter dagens tur. Siden metallet under ikke ruster spiller ikke dette noen rolle for meg, men for dem som liker at alt ser nytt ut til enhver tid kan det kanskje være negativt?
Øivind
Redigert av oivindg; 09/03/200919:56.
#69202509/03/200919:58
Tja, den ser liksom litt "simplere" ut enn f.eks. Xpedo sin variant, synes jeg. Men pris/vekt forholdet er slett ikke verst, hvis den holder hva tbh's test lover.
Thomas
#69204209/03/200920:14
Tja, den ser liksom litt "simplere" ut enn f.eks. Xpedo sin variant, synes jeg.
Enig, men samtidig virker den mer solid.
Tror forresten at lagersett til Xpedo passer til Exustar, når det er tid for utskifting. (Men dette er tatt rett fra hukommelsen, så det må dobbeltsjekkes.)
Øivind
#70509003/04/200921:47
Fikk pris sjokk da jeg så i den nye Birk katalogen att Exustar E-PM28Ti nå koster kr. 2499! Altså en liten prisøkning fra i fjor på 1000 kr. Eller 66% økning hvis det klinger bedre... Hva skjer a?
Redigert av Anders A; 03/04/200921:49.
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
[Re: Anders A]
#70511404/04/200901:09
problemet heter vel høy dollarkurs og om prisen ble satt da den var på sitt høyeste, rundt 7 kroner, er det faktisk billigere enn om du hadde kjøpt på eBay (260 dollar med frakt, legg på 25% moms og 200 kroner i fortollingsgebyr).
Om du ikke ser mørkt på en kjøretur til sverige kan du kjøpe disse, få dem sendt til ett svensk postkontor (poste restante) og hente dem ut momsfritt for drøyt 1600 kroner + bensinpenger...
mvh Helge
[Re: ventle]
#70514204/04/200907:58
Jeg har brukt mine noen ganger nå. Ikke i terrenget ennå, men litt testing i små skråninger, over harde snøhauger og lignende. Etter at jeg fikk strammet fjærene litt er floaten mer definert, men fortsatt mindre enn Shimano (540). Det som plager meg litt er at den venstre pedalen noen ganger "hekter" cleaten når jeg skal ha ut foten. D.v.s. at det føles som jeg har klikket ut, men foten henger i ett eller annet på vei ut. Går greit så lenge jeg er obs på det, men i kampens hete i et ritt kan jeg kanskje gå over ende på grunn av dette.
Foreløpig har jeg bare testet med vintersko. De har litt annen såle enn sommeskoa, så det kan tenkes at sålen har skylda.
Jeg har ikke oppdaget noen andre svakheter så langt.
Øivind
[Re: Anders A]
#70563805/04/200913:42
Fikk pris sjokk da jeg så i den nye Birk katalogen att Exustar E-PM28Ti nå koster kr. 2499! Altså en liten prisøkning fra i fjor på 1000 kr. Eller 66% økning hvis det klinger bedre... Hva skjer a?
Kostet vel strengt talt 1500 i fjor...
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Kostet vel strengt talt 1500 i fjor...
Å, takk skal du ha. Godt at du er på pletten og arresterer en som omtaler en prisøkning som 1000 kr, når den egentlig var 999 kr! Sånn slendrian kan vi ikke ha her på forumet.
Thomas
#70566505/04/200914:53
Takk for det! Jeg ble visst litt opprørt av å se Hushovd smelle i asfalten. Ikke har jeg fått trent i dag, heller Nå skal jeg ikke være surmaget mer. Tvert i mot, magen er klar for en bedre middag på byens beste sushi-restaurant.