Menisken!
|
Menisken!
27/03/2009 11:53
|
RobG
OP
(Formerly Fux)
|
OP
(Formerly Fux)
Fæn,
Glapp på badet igår og slå kneet kraftig på flisene og vred kneet.
Legen sier det er menisken. hvor lenge er normalt å gå med sånt hælvete?
Klare ikke å strekke beinet, å gå er svært smertefult.
Er sesongstart ett sagablott?
Redigert av Fux; 27/03/2009 11:54.
#Pedalenkrs
|
|
|
Re: Menisken!
[Re: RobG]
27/03/2009 12:08
|
gare
More than words
|
More than words
Be om å bli vurdert av en idrettslege, det er nesten umulig å si noe om hva som er normalt eller ikke. Det kommer jo også an på hvor stor skade du har. De som opereres for dette via "kikkehullsoperasjon" har normalt full førlighet i løpet av 4-6 uker.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
27/03/2009 12:09
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det var jo kjedelig, god bedring!
En kan vel ikke være helt sikker på hvor stor skaden er før en har tatt magnetisk røntgen. For 6 år siden vred jeg kneet mens jeg spilte innefotball, og hadde som deg vanskeligheter med å gå og strekke ut beinet. Etter MR ble det bestemt at litt skadet menisk måtte fjernes, og dette ble gjort noen mnd. etter skaden.
Hvor fort dette evt. går er jo avhengig av kø osv. der hvor du må opereres.
Men det kan jo hende at menisken bare har fått seg en kraftig smell, og at noen dagers hvile kan gjøre det bra. Om det må opereres kan det godt tenkes at du er på sykkelen kun kort tid etter inngrep.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
27/03/2009 12:12
|
HazZer
Medlem
|
Medlem
Hvis det er påvist menisk skade med MR bør det straks vurderes om skaden kan repareres eller ikke. Du bør ikke sykle før dette er avklart. Hvis den kan syes må dette gjøres så snart som mulig. Hvis den ikke kan syes er det bare å sette opp operasjon og klippe bort delen som er skadet. Selve operasjonen tar 15 min. Uke eller to med krykker etterpå. Hvis de velger å sy ligger sesongen værre ann. (6-8 uker uten særlig belastning)
Det at du ikke kan strekke ut benet kan fort komme av at menisken ligger dobbelt pga av skaden.
Søk etter Bergen kirurgiske og se deres beskrivelse av menisk skader.
Face your fear - Live your dreams
|
|
|
[Re: HazZer]
27/03/2009 12:24
|
RobG
OP
(Formerly Fux)
|
OP
(Formerly Fux)
Kjedelig, kjedelig , kjedelig!! Jeg har time hos røntgen på mandag. Legen jeg var hos ga meg aktiv sykemelding (700 spenn i buss fordi jeg klare ikke å kjøre  ) i 2 uker og sa hvis det ikke forbedre seg, så måtte jeg oppsøke han på nytt. crap!
#Pedalenkrs
|
|
|
27/03/2009 15:04
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Triste saker.
Er du heldig er det ikke så ille som du tror og det går over etter noen uker.
Er du uheldig må du opereres. 1. operasjon til meg sydde de den sammen. Da tok det laang tid, ca. 4 mnd. før jeg kunne løpe ordentlig. 2., 3. og 4. operasjon har de fjernet biter og da har jeg vært i lett trening etter 2-3 uker.
Oppsøk en spesialist så fort som mulig, har svært liten tro på kommuneleger når det gjelder slike ting. De har ikke peiling likevel, skriver ut sykemelding og sier du må ringe igjen om 2-3 uker.
Mvh Kristian
|
|
|
[Re: Kriss]
27/03/2009 18:44
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ødela kneet mitt for 10 år siden, i et akestunt i Korketrekker'n. Gjorde noe sinnsykt vondt, og jeg kjørte rett til legevakta. Beskjeden der var å ta det med ro etpar uker, så ville nok dette ordne seg av seg selv. Det gjorde det imidlertid ikke, og jeg blei etterhvert henvist til diverse knespesialister/kirurger/ortopeder og jeg veit ikke hva. Alle hadde hver sin oppfatning av hva som var skadet, det varierte mellom menisk, strukket og/eller delvis røket leddbånd og strukket og/eller delvis røket korsbånd. Måtte gå et halvt år med ei støtteskinne på kneet, den hjalp meg veldig.
Dette skjedde noen år før jeg blei aktiv syklist, og da jeg begynte å sykle var jeg spent på om det ville gå bra. Det gjorde det imidlertid, det har igrunnen bare blitt bedre og bedre, antageligvis fordi muskulaturen rundt kneet har styrket seg som følge av syklinga.
Kneskader er vanskelige saker, spesialistene mine blei aldri enige om hva som var/er galt, og det blei heller aldri gjort noe inngrep. Har du uflaks må du regne med at dette tar laaang tid å hele... :-( Kom deg til en spesialist så fort du kan!
I ugunstige situasjoner merker jeg enda skaden, og regner vel egentlig med at jeg aldri blir kvitt den.
God bedring og lykke til! Jeg håper jeg ser deg på Terrengsykkelrittet :-)
Redigert av NilsRegin; 27/03/2009 18:45.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
27/03/2009 19:06
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Kjedelig å høre Rob!
Håper dette ordner seg raskt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
27/03/2009 20:37
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Dette var kjedelig, Rob! Det er frustrerende å få skader når man har store planer for sesongen. Selv har jeg gått glipp av masse trening i vinter på grunn av beinbrudd og flere leie sykdomsperioder. Det gnager skikkelig å tenke på dette. Jeg håper som andre her at skaden ikke er så ille som antatt, og at du snart er i gang igjen. Snakket om operasjoner og sying får vi utsette til du vet mer. Tvi-tvi!
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
27/03/2009 20:40
|
RobG
OP
(Formerly Fux)
|
OP
(Formerly Fux)
Har alt rukket å krangle med kåna idag, merker jeg er ganske deppa ja.....
#Pedalenkrs
|
|
|
28/03/2009 08:08
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var uflaks, Rob. Håper at det ikke er så ille som det høres ut og at du blir raskt bra igjen.
God bedring!
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
28/03/2009 08:26
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Det er vanskelig å vurdere hva som har skjedd i kneet dit ved første undersøkelse. Ofte er det blod eller annen væske i knelleddet som gjør undersøkelsen vanskelig og veldig smertefull. Vanlig praksis på legevakten i Oslo er å undersøke om kneet er stabilt. Dvs om leddbåndene på siden er intakte. Dersom det er stabilt og kneet ikke er helt låst avlaster man med krykker til kontrollundersøkelse om 1 uke. Da tester man stabiliteten og bevegelsen i leddet. Oftest er det mye bedre og ikke indikasjon for noen operasjon. Staten har satt ned foten for MR over en lav sko, så nå er det ventetid. Det er uansett de kliniske funnene som er viktigst, så en MR vurderes etterhvert dersom du ikke blir bedre.
Dersom det er mistanke om meniskskade skal du IKKE gå på benet den første uken. Da risikere du å rufse til en allerede skadet menisk. Ligge stille med benet høyt hevet så mye du klarer. Skulle kneet låse seg helt må du dra til lege med en gang. Da skal man legges inn.
Jeg ville ikke avskrevet sesongen enda, men ikke hatt for høye forventinger heller.
Mvh, Lars
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
[Re: freeair]
29/03/2009 09:52
|
RobG
OP
(Formerly Fux)
|
OP
(Formerly Fux)
Fortsatt vont. Frustrende, deprimerende.. fikk en del hevelse igår fordi jeg klare ikke å sitte stille. 
#Pedalenkrs
|
|
|
29/03/2009 10:36
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Eg skada menisken for ein ca 10 år sidan. Gjekk ikkje til lege då og gjekk berre og hinka på det eit par veker. Smertene kom igjen i tide og utide ved belastning. Jogging på asfalt var uaktuelt. Gjekk til legen med det for ca tre-fire år sidan og fekk etter kvart operasjon (kikk-hull) med beskjed om at etter eit par dagar var det berre å belaste som normalt. For meg på den tida var normalt å gå heile dagar, fleire mil pr dag, på knallhardt betong/flisegolv. Først siste året har eg blitt omtrent så god/dårleg som eg var før operasjonen.
Min anbefaling er iallfall å få nokon som faktisk har peil til å sjå på det og vurdere det. Ikkje gå rundt og vent til verste smerten går over -det kan ta lang tid og gjere at kneet ikkje blir bra igjen. Eg ville ikkje operert i kristiansand, som eg vart... Ingen oppfølging og revva operering.
|
|
|
[Re: Kriss]
29/03/2009 17:38
|
Karin
Medlem
|
Medlem
Oppsøk en spesialist så fort som mulig, har svært liten tro på kommuneleger når det gjelder slike ting. De har ikke peiling likevel, skriver ut sykemelding og sier du må ringe igjen om 2-3 uker.
Og som freeair skriver, er dette omtrent det samme de sier på Legevakta, hvor de helt opplagt har peiling. Allmennleger har en veldig viktig jobb med å sortere hvilke pasienter som trenger å vurderes av spesialister og hvilke som ikke har det, og sørger for at de som trenger det ikke får unødvendig lang ventetid. God bedring med kneet, Fux!
|
|
|
[Re: Karin]
30/03/2009 07:30
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Det er vel viktig å få en henvisning til MR? Vanlig rønken funker ikke i tilfelle meniskskade. Hvis du får påvist menisk sjekker du hvilket sykehus som har kortest ventetid. Etter oprasjonen beregn noen uker med opptrening,gjerne i samråd med fysioterapeut(sykehuset ordner henvisning) samt enda noen uker før det funker ok igjen. Og det positive er at sykling faktisk er den treningen du tåler best. Dette er min erfaring! Men altså:stress til deg en MR(og her er det tid å spare ved å sjekke hvor det kan skje raskest)For hver dag som går før de finner ut hva det feiler kneet ditt betyr det 1 dag uten sykling. Lykke til!
|
|
|
[Re: jan erik]
30/03/2009 07:57
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jeg kaster meg litt på positiv-bølgen her også. I vinterferien ble jeg litt overivrig med nye skøyteski i parkettpreparerte løyper. Resultatet ble et lite nestenuhell i en sving, og en alt for lang treningstur med påfølgende store smerter i kneet. Jeg ble "livredd" og så for meg å miste Terrengstyrken til sommeren. Derfor shortcut'et jeg alle køer og gikk direkte til spesialist hos NIMI og deretter MR to dager etterpå. Det ble påvist en rift i menisken som kunne sys eller stiftes i en kikkhullsoperasjon. Legen anbefalte meg likevel å vente litt før jeg eventuelt bestilte operasjon. Nå har det gått en måned og smerten er mye mindre. Jeg kjenner det fremdeles litt når jeg går og når jeg kjører bil. Men viktigst av alt, jeg kjenner ingenting når jeg sykler! Selvsagt kan vi ha to helt ulike meniskskader, men jeg mener det fremdeles er håp for en syklist.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
30/03/2009 08:38
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg strever også med vondt i kneet (det som ikke er operert), og frykter at det er noe gærnt fatt med menisken.
Veterinæren er ikke så ivrig på å iverksette ytterligere undersøkelser når jeg tidvis har surva over vondt i kneet, han mener at jeg bør forsøke å trene slik at det ikke gjør vondt. Løping og gåing er tidvis problematisk, mens på sykkelen kjenner jeg heldigvis ingenting. Så da tråkker jeg glad og fornøyd videre.
Så selv om kneet gjør vondt Fux, kan det godt tenkes at en kort pause kan gjøre det såpass bra at sykling kan foregå uproblematisk, og en eventuell operasjon kan kanskje vente til slutten av sommeren?
Hilsen Lars
|
|
|
30/03/2009 08:39
|
einaras
Entusiast
|
Entusiast
Positiv bølge nr. 2: eg skada menisken ved vridning på hocky-skøyter, løping/jogging var uaktuelt. Tok MR som konstaterte meniskskade, var til Ullevåll for vurdering og blei satt på venteliste.Trudde eg, men det varte og det rakk og det viste seg at fastlegen ikkje hadde sendt inn papira. I mellomtida sykla eg utan at det gjorde vondt i det heile tatt, og sjølv løping gjekk etter kvart så fint at eg droppa heile operasjonen. Dette er no 4-5 år sidan og merkar ingenting til skaden. Er det menisken som er problemet og rifta ikkje er for stor er sykling noko av det bedre du kan holde på med, og det er slett ikkje sikkert operasjon er nødvendig.
|
|
|
[Re: magic]
30/03/2009 08:42
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg strever også med vondt i kneet (det som ikke er operert), og frykter at det er noe gærnt fatt med menisken.
Veterinæren er ikke så ivrig på å iverksette ytterligere undersøkelser når jeg tidvis har surva over vondt i kneet, han mener at jeg bør forsøke å trene slik at det ikke gjør vondt. Løping og gåing er tidvis problematisk, mens på sykkelen kjenner jeg heldigvis ingenting. Så da tråkker jeg glad og fornøyd videre.
Så selv om kneet gjør vondt Fux, kan det godt tenkes at en kort pause kan gjøre det såpass bra at sykling kan foregå uproblematisk, og kanskje evt. operasjon kan vente til slutten av sommeren? Veterinær på kneskader er kanskje tingen ja? Kortere ventetid 
|
|
|
[Re: tommygutt]
30/03/2009 09:04
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Veterinær på kneskader er kanskje tingen ja? Kortere ventetid  Høyrisiko, spør du meg! Én kneskade til for magic så blir han vel skutt, tenker jeg 
|
|
|
30/03/2009 09:14
|
magic
Besatt
|
Besatt
Veterinær på kneskader er kanskje tingen ja? Kortere ventetid  Høyrisiko, spør du meg! Én kneskade til for magic så blir han vel skutt, tenker jeg Vokst opp på landsbygda hvor det var veldig langt til lege, mens nærmeste nabo var veterinær, så jeg har igrunnen bare forsatt med det  Men jeg smører ikke for tykt på angående smerter når jeg er til konsultasjon, for jeg har jo hørt rykter om hva foregår bak den store røde låven!
Hilsen Lars
|
|
|
[Re: magic]
30/03/2009 09:21
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Vokste opp på gård selv, men når jeg som 5-åring så en dyrlege med hele armen inni ei ku, bakfra, valgte jeg å dra til legen
|
|
|
30/03/2009 09:32
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg opererte menisken for drøyt 7 uker siden. Ikke sying, bare fjerning av løse deler (kikkhull).
Min progresjon etter inngrepet: To-tre dager på krykker, ingen smerter ikke behov for å bruke smertestillende etterpå. Fem dager: en halvtime rolig på rulle, litt stivt men ingen smerter etterpå En uke: 13 km rolig langrenn, gikk fint Deretter gradvis oppbygging til jeg gikk turrenn på ski, 40 km, tre uker etter operasjon. Seks uker etter operasjon gikk jeg birken (på 3:20). Kjenner fortsatt litt i kneet nå og da, men har ingen ekle låsinger slik jeg hadde av og til før operasjonen. Klassisk langrenn har gått helt fint siden to uker etter operasjonen, og sykling (rulle/vei) gjør bare godt. Har holdt meg unna løping, og kommer til å gjøre det enda ei stund. Men jeg ser positivt på å starte oppkjøringa mot sykkelsesongen nå. Muskulaturen rundt kneet er vel fortsatt bare ca. 90%, men det blir bedre for hver uke.
Konklusjon: fatt mot, meniskskader kan leges rimelig fort. Men du må komme deg på MR, og deretter ta med deg MR-bildene (man får gjerne med seg disse på en cd) til spesialist som kan vudere om du bør opereres.
|
|
|
[Re: jan erik]
30/03/2009 15:21
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel viktig å få en henvisning til MR? Vanlig rønken funker ikke i tilfelle meniskskade. Hvis du får påvist menisk sjekker du hvilket sykehus som har kortest ventetid. Etter oprasjonen beregn noen uker med opptrening,gjerne i samråd med fysioterapeut(sykehuset ordner henvisning) samt enda noen uker før det funker ok igjen. Og det positive er at sykling faktisk er den treningen du tåler best. Dette er min erfaring! Men altså:stress til deg en MR(og her er det tid å spare ved å sjekke hvor det kan skje raskest)For hver dag som går før de finner ut hva det feiler kneet ditt betyr det 1 dag uten sykling. Lykke til! Det er en feiloppfatning i befolkningen om at MR løser alle problem. Det er ikke slik at pasienten selv bestemmer hvilke underksøkelser som passer best. En MR påviser den minste uregelmessighet i kneet ditt og ofte blir bildene tolket som verre en det skaden er i virkeligheten. Problemet er at mange da blir operert uten at det var noen skikkelig indikasjon for opereasjon. En operasjon er ikke komplikasjonsfritt og heller ikke dømt til å gå bra. I nyere tid har man sett at det tidligere ble gjort en hel del unødvendige meniskoperasjoner. Noen av dem med alvorlige komplikasjoner og en hel del med påfølgende slitasjegikt som kunne vært unngått dersom man ikke hadde operert. Kneet ditt tar ikke skade av å vente med operasjon dersom det er slik at du trenger en. Skal du høre på mer eller mindre velbegrunnede råd fra allmuen kan du sikkert krangle deg til en MR, selv om det ikke er er riktig at resten av oss skal betale skatt for den. Evnt kan du betale selv. Det koster ca 3000kr på Unilabs. Lykke til! Jeg tipper dette går bra.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
[Re: freeair]
30/03/2009 15:26
|
RobG
OP
(Formerly Fux)
|
OP
(Formerly Fux)
Jeg skal til legen imorgen igjen.
Snakket med han idag, og det er 3 mnd. ventetid. Her koste det 1500,- om man gjøre det privat.
#Pedalenkrs
|
|
|
30/03/2009 15:36
|
jegern
Medlem
|
Medlem
Vokste opp på gård selv, men når jeg som 5-åring så en dyrlege med hele armen inni ei ku, bakfra, valgte jeg å dra til legen Detta blir en LITEN avsporing på tråden din Fux... Så først og fremst: God bedring! Vel, observasjonen til Tommy gav meg noen bilder i hodet som jeg har forsøkt å fortrenge. På bukkejakt i Danmark så observerte jeg nemlig en "bukk" på to bein som forsøkte å få noe helt annet enn armen sin inn i ei ku.
|
|
|
[Re: jegern]
30/03/2009 16:01
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Æsj,æsj, har lest om ett par sånne "bukker" i lokalavisa opp igjennom årene. Stakkars høner og kuer...
|
|
|
30/03/2009 16:56
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Du snakker om avsporing... hehe
Re Sykkelklubb
|
|
|
30/03/2009 17:14
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje det er verdt pengene å gjøre det privat. Så slipper du å gå rundt med bekymringen. Det er jo ikke helt utenkelig at det er noe som kan ha nytte av operasjon i kneet ditt.
Dersom du gjør det kan du godt sende meg en p.m. med beskrivelsen.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
|
|