Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

scott trøbbel

scott trøbbel #698759 22/03/2009 22:37
T
tr0ll Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T

skriver i lite reflektert stund men må få hjelp med en sak her

1. kjøpte scott spark-10 i juli'08
-etter ca 10 dager røyk kjeda (!!)
-etter ca 30 dager har 5 nipler på for- og bak-felg vært skifta.
-må inn til nesten daglig justering av gir og bremser (???)
-sykler birken - intet knall eller fall
-i oktober begynner bakbrems å svikte totalt
-flere nipler ryker - og alle skiftes til stålnipler (!!!!)
-knirking i ramma har startet (medio oktober)
-primo februar sender de sykkelen til oslo
-kommer tilbake og er enda ikke fixet.

tålmodigheten har runnet helt ut.
hele tiden kommer det jallasvar med at det blir løsning.

knirker ramma like mye nå vil jeg heve kjøpet.

noen med lik erfaring \ trøbbel???

Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698761 22/03/2009 22:55
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
At kjedet ryker etter 10 dager er kjipt, men det er sånt som kan skje. Jeg vil ikke tilskrive Scott for dette problemet.

Bremser som gir seg har nok en helt naturlig forklaring som ethvert sykkelverksted lett skal finne ut av.

Knirking i karbonsykler er ganske vanlig og det skyldes etter all sannsynlighet at noe må fettes opp.

At gir må justeres daglig(!) er helt utrolig og må skyldes slitne strømper eller vaiere.

Det eneste som virker som et reelt problem er hjula, de må være bygget dårlig. At det har blitt bytta til stålnippler nekter jeg å tro, kanskje du mener messing?

Hvor har du kjøpt denne sykkelen? For meg så høres det hele ut som relativt enkle saker å fikse opp, med unntak av hjula som egentlig bør reklameres på.

I was just riding along...
Re: scott trøbbel [Re: JB.] #698765 22/03/2009 23:04
T
tr0ll Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
sykkelen ble kjøpt brand spankin' new hos intersport kristiansund

jeg la i mye og gode penger for å få det jeg ville.
er nå drittlei hele saken og ser derfor frem til å dra saken - om nødvendig - inn til retten

Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698769 22/03/2009 23:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Kjedelig at du har fått så mye trøbbel med sykkelen.

Selv har jeg vært godt fornøyd med servicen der, røyk kranken min like før birken i fjor og selv om jeg ikke har kjøpt sykkel der ble den fikset med en gang.

Re: scott trøbbel [Re: Syklist1] #698771 22/03/2009 23:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Kjedet var uflaks. Hjulene er åpenbart dårlig bygget, så de må bygges opp på nytt av en som kan det, eller byttes. Girene som må justeres ofte høres bare rart ut, men jeg vedder på et det kan fikses ved hjelp av strømpe- og wirebytte, justering og én etterjustering etter noen mil. Bakbremsen er sikkert bare moden for service.

Dette burde forhandleren selvsagt fikse. Det er ikke akkurat avanserte problemer i utgangspunktet.

Re: scott trøbbel [Re: Stein] #698777 22/03/2009 23:40
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg ville heller reklamert hjulene til Scott importøren Ramo.

Etter hva jeg husker så har du rett til å reklamere til enten forhandler eller importør, man velger den som er enklest å forholde seg til. Vil tro det er lettere for deg å snakke med Ramo og få de til å reparere hjulene samt se på bakbremsen. Siden det har vært så mye kluss med sykkelen bør de være litt kompis.

Det med giret høres nesten ut som at noen ikke strammer festeskruene stramt nok.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: scott trøbbel [Re: Andreas83] #698785 23/03/2009 06:14
olechr Offline
More than words
More than words
Er ikke ramme som knirker men som oftest noe som er festet til ramme. Som feks fette opp gjengene på krenklager.

For meg også er det bare hjulene som hørtes ut som et problem du bør få nye på. Når det er sagt hadde vi solgt en sykkel der jeg har jobbet litt på Strømmen og du hadde ryki kjedet så fort, hadde du fått nytt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: scott trøbbel [Re: Andreas83] #698786 23/03/2009 06:18
T
tr0ll Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
takker for tilbakemeldinger - virker for alle som det er småtteri som kan fixes - enig i dette.

når du legger 40k på bordet forventer du
a) at sykkelen skal tåle vanlig, daglig bruk - samt noe rittkjøring
b) at forhandler tar tak i trøbbel fra første stund og er løsningsorientert

jeg forholder meg kun til forhandler og forventer at saken tar en kjapp u-sving i forhold til det som er nå.

kjøpsloven sier at
-forhandler har 3 forsøk på å rette
-vel og merke innen rimelig tid
-avhjelp
-heving

erfaring på dette ?

Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698791 23/03/2009 06:31
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Dette er kjedelig.

Jeg tro ikke du kan heve kjøpet fordi hjulene er kjipe.

Her sette jeg det på spissen, men INGEN sykkel er vedlikeholdsfritt. Det kan være du må bytte forginger i opphenget og dempen, fette opp lagerene, og skifte strømper. Det kan også være at girøre har blitt slått skeivt eller giret har fått seg ett trøkk. Nye hjul burde du har kunne fått, resten er bruks slittasje.

Jeg tippe kjeden var feilmontert, det burde du også har fått gratis. Kan du ikke noe noe om vedlikehold, burde du kansje ikke hadt en sykkel til 40k. Jo dyrere sykkel, jo mer omfintlig vedlikehold. Lette deler som krans, sliter ut kjappere en f.eks. xt.

Redigert av Fux; 23/03/2009 06:36.

#Pedalenkrs
Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698808 23/03/2009 07:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: tr0ll

kjøpsloven sier at
-forhandler har 3 forsøk på å rette
-vel og merke innen rimelig tid
-avhjelp
-heving

erfaring på dette ?

Forbrukerkjøpsloven (kjøpsloven gjelder bare salg mellom næringsdrivende, og er fravikelig ved avtale) sier at selger ikke har rett til mer enn to avhjelpsforsøk, med mindre det foreligger særlige grunner til at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvordan man tolker dette er imidlertid ikke helt enkelt. Man kan selvsagt si at en røket nippel er småtteri, og så lenge de fortsetter å bytte dem, så er det rimelig at butikken skal få gjøre det, i stedet for å gi deg et helt nytt hjulsett. Jeg ville akseptert småfeilene med gir/bremser/knirking (siden det (kanskje) er lett å fikse, men hadde ikke gitt meg så lett på hjulene. Hvis de funker fint nå er vel alt greit, men hvis det fortsatt ryker nipler i tide og utide, ville jeg krevd å få nye hjul.

Sitat: Fux
kan du ikke noe noe om vedlikehold, burde du kansje ikke hadt en sykkel til 40k. Jo dyrere sykkel, jo mer omfintlig vedlikehold

Kanskje det, men han kan jo ikke la være å reklamere på de dårlige hjulene av den grunn.

Re: scott trøbbel [Re: Øyvind V] #698826 23/03/2009 07:56
skibum Offline
Besatt
Besatt
Det med justering av gir kan ha noe med girøret å gjøre, jeg ville sjekket det også i samme slengen. Det kan fort ha fått seg en karamell når kjedet ditt røyk etter en uke og skape akkurat det problemet at man aldri får girene til å fungere helt optimalt.

Espen

NOTS!
Re: scott trøbbel [Re: Øyvind V] #698827 23/03/2009 07:56
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg er enig med hjulene, som sagt.

Her ville jeg krevd nye, eller mist helt ombygget.

Quote:
Det med justering av gir kan ha noe med girøret å gjøre, jeg ville sjekket det også i samme slengen. Det kan fort ha fått seg en karamell når kjedet ditt røyk etter en uke og skape akkurat det problemet at man aldri får girene til å fungere helt optimalt.

Dette nevnt jeg i første innlegget.

Redigert av Fux; 23/03/2009 07:58.

#Pedalenkrs
Re: scott trøbbel [Re: RobG] #698863 23/03/2009 09:23
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Når de sendte sykkelen til Oslo, var den da hos Ramo?

Virker merkelig at de ikke tar tak i situasjonen. Uansett ville jeg tatt en telefon til Ramo. Hovedproblemet her ligger nok i et dårlig bygd hjulsett og her bør du få et nytt!

Kjedebrudd? shit happens.. Mitt røyk under Birken...

Problemer med gir som hele tiden mp justeres? Skitt og møkk i strømpa, bytt og ikke minst, lær deg girjustering selv. Kjipt å være avhengig av en butikk hver gang dette må gjøres.

Hva er problemet med bremsene?

Knirking i ramma. Ramma på min Spark begynte å knirke som besatt under Terrengsykkelrittet i fjor. Det var løse mutre som var skyld i dette. Ellers er det vanlig at det kan bli knirking fra kranken, hvertfall har jeg opplevd dette på nye sykler. Etterstramming må til, så er dette borte.

Her er det bare å ta tak i situasjonen, pronto. Glem rettsak, ring Ramo/butikken, stå på krava!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: scott trøbbel [Re: tommygutt] #698876 23/03/2009 09:52
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
tr0ll: nå har du fått en god bunke med respons som sier nøyaktig det samme: få sykkelen justert opp, krev reklamasjon på hjula og smør opp festepunkter på ramma. Bremsene er sikkert en smal sak å fikse.

Intersport Futura har eget sykkelverksted med folk som kan skru. Ta med sykkelen dit og legg frem saken på en ryddig måte. Mitt tips er å kule egget selv om du er oppgitt. Av erfaring så vet jeg at sinna kunder som kjefter og skaper mye bråk ikke gir butikkbetjeningen ekstra lyst til å hjelpe. Om du er gira på å få sykkelen up and running fortest mulig vil jeg anbefale å være villig til å betale en krone eller to for at de skal smøre opp sykkelen og fjerne knirkinga samt bytte strømper og wires, kan være lurt å se over girøret også (dette dekkes ikke av garanti). Bremser bør sannsynligvis fikses på garanti, mens hjula nok er en klar garantisak. Sykkelen er tross alt brukt en del og selv om den er dyr, betyr ikke det at den er vedlikeholdsfri. Langt derifra.

Glem rettssak, trusler, hytting med neve og stahet. Jeg er sikker på at Intersport vil hjelpe deg på en god måte om saken bare legges frem på riktig vis.

I was just riding along...
Re: scott trøbbel [Re: JB.] #698925 23/03/2009 11:43
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis giret hakker og drivverket ikke er slitt så hadde jeg satt en 5'er på at girøret ditt er skevt.

Re: scott trøbbel [Re: JB.] #698930 23/03/2009 11:57
T
tr0ll Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
kjempebra med mye respons ICON_SMILE

sykkelen ble sendt til Ramo og kom i retur med et repsett av noe,
jeg kjenner ikke detaljene. sparken står forøvrig oppe hos isport ennå.

skal gi de en siste sjanse til å rydde opp i saken, men det er
klinkende klart at mine forventninger til en sykkel til x antall
kroner er altfor store i forhold til hva som faktisk er tilfelle.

dårlig service er en ting men når jeg blir møtt med usakligheter
som ikke henger på grep - da er det påtide å se sin besøkelsestid.

det er nettopp derfor jeg ønsker å avslutte dette kapitellet.

jeg er 'petimeter' av natur og behandler utstyret mitt med skikkelig,
vasker og smører opp for hver dag.

Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698938 23/03/2009 12:20
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det er åpenbart at du har hatt realt uflaks her. Butikken må uansett ha den kompetansen som skal til for å reparere dette, med unntak av hjulene som jeg mener er en klar garanti-sak.

Hva er feil med bremsene?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698944 23/03/2009 12:33
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror du har misforstått forholdet mellom pris og kvalitet noe. Det er klart at holdbarhet og kvalitet stiger når man går opp i pris fra relativt billige sykler til sykler med prislapp på 15-20000. Etter det er det helt avhengig av bruksområdet. Spark er en high-end fulldempet racingrig. Den er meget lett til å være fulldemper og kan vel sies å være helt på kanten konstruksjonsmessig. I tillegg er komponentene og linkene avhengig av å være fininnstilt for å fungere optimalt. Særlig når sykkelen er ny vil vaiere strekke seg og lagre(link, hjul etc.) kunne få litt slark etter hvert som sykkelen kjøres inn.

Så bruker man denne sykkelen daglig må man regne med å vedlikeholde den meget ofte. Klikkende og knakende linker, kranker og komponenter har vel drevet minst halvparten av brukerne her til galskapens rand en gang i blant.

Jeg har en sykkel som veier 4 kilo mer, men som brukes en del hardere. Den må jeg også fikle og stille på ganske ofte for at den skal fungere optimalt, sånn er det å være petimeter og sykle på noe som er på grensen vekt/styrke-messig.

Når det er sagt så skal jo et hjul holde mér enn en uke, så det er vel en klar reklamasjonssak. Resten er helt normalt på en sykkel i den klassen.

Ang. arrogante butikkansatte så har jeg opplevd min del av det, men til deres forsvar er det ikke greit når kundens forventninger er for høye.

Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698949 23/03/2009 12:58
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Justering/fiks av gir/bremser og fiks av kjede som ryker mener jeg personlig er noe man bør være i stand til å fikse selv på tur. Verktøy for å fikse dette har nok de aller fleste som frekventerer dette forumet med på alle turer.

De fleste butikker tar vel gjerne inn sykkel for en "etterjustering" når vaiere har strekt seg, men daglig justering av gir/bremser hører vel ikke under garanti?

Dersom alle nipler har blitt byttet til messing og eikespenning sjekket bør hjulene være ok.

Knirking i ramme kommer ofte av partikler som havner på feil sted, gjerne eksempelvis grunnet høyt vanntrykk på feil sted ved vask. Dette er helt normalt på fulldempere og løses ved å rengjøre og fette opp aksler og lager. Kranken kan også, av samme grunn, være synderen her. Såfremt det ikke er noe fysisk galt med ramme eller lager ser jeg ikke hvorfor dette skal gå på garanti.

Hva med å også investere noen hundrelapper i eksempelvis mekkeboka av rasmus leiro?

Må også si meg enig med andre i at man bør forvente minst like mye vedlikehold av en dyr sykkel som av en rimeligere sykkel. Du får høyere ytelse forutsatt at vedlikehold gjøres, men vedlikehold må like fullt gjøres.

Det som eventuelt må fikses uten å gå på garanti bør selvfølgelig butikken ha kompetanse til å kunne løse.

Re: scott trøbbel [Re: Trym] #698955 23/03/2009 13:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Flere som refererer til garantien her, men husk at det er forskjell på garanti og reklamasjon. Reklamasjonsretten er bestemt ved lov. Garanti er noe selger/produsent/leverandør gir, og med svært varierende innhold. Uansett hva garantien sier, så gjelder reklamsjonsretten innenfor de rammene loven setter.

Alle her synes å være enige om at knirking og justering er ting du må regne med, og det er sant nok. Men hvis bremsen ikke funker fordi det er noe feil med den, så kan du reklamere på det. Det er jo ikke ALT som kan justeres, uansett hvor flink man måtte være til å skru.

Re: scott trøbbel [Re: jens fredrik] #698956 23/03/2009 13:16
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg tror og at du reelt sett skal ta det litt med ro (jeg snakker her om trådstarter, ikke jensemannen som det kan se ut som). Du snakker om arrogante ansatte, men fremstår - for å si det noe diplomatisk - noe uheldig til tider. Det er mulig jeg er litt farget av en sak her på bygget omhandlende 36mill, men å gå til sak har du rett og slett overhode ingen grunn til. Gjør du det er det egentlig bare du som driter deg ut. Du har heller ikke på noen som helst måte mulighet til å heve kjøpet. Siden du har hatt litt problemer nå får du heller se positivt på det og se frem til den fantastiske tiden hvor alt fungere. Mtp hjulene vil jeg nok muligens luftet ideen om det enten var mulig å bytte de eller få kjøpt nye (i tillegg til de du har) til innkjøps/sterkt rabattert pris.

Den eneste tingen du reelt sett kan klage på, som det er tatt opp til det kjedsommelige, er hjulene. Som det og er påpekt over, om aspirasjonene og interessen din for sykling tilsvarer sykkelens prislapp er de andre problemene noe du strengt tatt burde kunne fikse selv - eventuelt sett på dette som en mulighet til å lære ved å utbedre det som tross alt er heller ubetydelige problemer (bortsett fra hjulene). Det er selvsagt kjedelig at ting ikke fungerer 100% når grunninvesteringen er så betydelig (uten at den noen som helst måte er unik i størrelsesorden på dette forumet - langt derifra), men en sykkelbutikk blir ikke av den grunn å regne som ens personlige sykkelmekanikere som skal hoppe når de blir fortalt det. Jeg aner ikke hva som er det reelle her, dvs jeg aner ikke hvordan du eller de i butikken har håndtert saken eller hvordan holdningen deres har vært, men jeg kan si at jeg selv hadde blitt noe irritert om en kunde hadde kommet til meg med holdningen "jeg har kjøpt dyr sykkel, jeg er viktig, fiks!". Husk at et smil og et klapp på ryggen nesten alltid funker bedre, kanskje særlig når en er maks frustrert.

og referansegrunnlaget mitt mtp på ramme/sykkel er både en cannondale scalpel - som tilsvarer din spark - og en scott ransom (yes, med carbon-ramme. Den knirker litt uten at jeg mister noe nattesøvn av den grunn). Jeg har og hatt litt småproblemer med et par av mine sykler, men ikke noe jeg enten har kunnet fikse/lært meg å fikse selv eller som er blitt utbedret av forhandler/betalt fikset med service. Det er selvsagt tilfredstillende når alt funker fint, men det er og en ok følelse og finne ut av og fikse et problem.

Tenk positivt, være positiv uttad og læringsinnstilt - og alt ordner seg nok finfint. Sykkelen er jo av det mer kurante slaget så når problene forsvinner blir det nok bare gull og grønne skoger ;O) Og husk at det primærforskjellen på en billig og dyr spark er vekt. Funksjonene ellers blir i mindre grad radikalt bedre, selv om det åpenbart er forskjeller. Og er ting lettere blir de som regel fortere ødelagt, om de enten er feilinnstilt eller bruken er uheldig.

Redigert av heinrich; 23/03/2009 16:38.
Re: scott trøbbel [Re: tr0ll] #698996 23/03/2009 14:24
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Kjedelig med sånne problemer og det meste er vel allerede besvart her. I forhold til kjede er ofte fabrikkjeder montert med en annen connector enn den man får med når man kjøper feks Shimano i butikk. (highend SRAM og KMC bruker connectorledd) Jeg antar dette er fordi man har andre maskiner til å montere kjeder i fabrikk enn hjemme... Har selv opplevd å ryke kjeder på første turen med ny sykkel (godt oppe i highendsegment...) to ganger, begge ganger i skjøteleddet. Vanligvis er kjedet for langt uansett, så jeg har ikke hatt noe problem med dette og har fortsatt å bruke samme kjede til det må byttes.

Hjulsett må ofte gåes over etter noen uker for å etterstrammes, dette rett og slett fordi materiale strekker seg litt og ting setter seg. Jo lettere (og dyrere) hjulene er, jo viktigere er dette, uansett om det er maskin eller håndbygget. (Selv om hjulet er håndbygget etter alle kunstens regler ja...) De aller fleste sykkelbutikker tilbyr en eller annen form for førstegangsservice/fri service i ... mnd/oppfølging, og hjulsett må sjekkes her. Kjører du på løse og slappe hjulsett blir de ødelagt etterhvert, dette bør også du som bruker også være obs på og sørge for at hjul blir rettet om det blir sleng i de og etterstrammet om eikene begynner å bli løse. Uannsett høres det rart ut at flere nipler ryker, så jeg ville fått en god hjulbygger til å se på det. Siden det har vært såpass med trøbbel med hjulsettet kan det bli en helt annen verden å få det gått over av en som kan det. Dette burde en butikk som selger sykler til 40k ha kontroll på og er hjulsettet strammet opp og vedlikeholdt av en god hjulbygger er det noe galt og det lukter reklamasjon lang vei.

Justering av gir og bremser, i forhold til gir får du butikken til å sjekke følgende:
-rett girøre?
-rett gir? (SRAM X0 har en lei tendens til å bli slått litt skjev, dette synes nødvendigvis ikke på giret.)
-hele strømper og kabler? Vask med høytrykk, kjemikalier, etc trenger ikke nødvendigvis være bra for kabler og strømper. På fulldempere er det ofte en del bevegelse i kablene, vurder å bytte til heltrukne strømper, litt tyngre, men mye mer driftsikkert. Oppdelte strømper drar også med mye mer skitt ikke i strømpene.
-dra til lockringen til kassetten om denne er løs.
-sjekk at ikke kabler/strømper ligger sånn til at de blir trukket i ved komprimering av bakdemper, stort styreutslag etc...

Må du ha "nesten daglig" justering av bremsen er det noe seriøst galt. Antar du har hydrauliske skiver, få luftet de korrekt, sjekk skive for sleng, faze mountsene, sjekk at kablene er hele og uskadede og sjekk at klossene ikke er slitt skjevt.

Knirking i rammen på høsten er absolutt ikke unormalt, det er vanligivs høy luftfuktighet, gjørmete, sykkelen vaskes ofte, og møkk finner kjapt veien inn i alle beveglige deler. 95% sikkert at dette skyldes for lite vedlikehold, lær deg å gjøre det selv eller la butikken gjøre det. At sykkelen er ren utenpå betyr ikke at lagre er like gullende rene og fulle av fett... Dette er jo mye lettere å diagnostisere med sykkelen foran seg, men fetting av kranksett og linker i rammen pleier ofte gjøre underverker.

Forøvrig, om du kjøper en Lamborghini til 2,5 mill og en Toyota til 450k, hvilken bil regner du med går lengst før du må ha den på service? Og hvem lar du skru på bilen din? Når du kjøper en sykkel til 40k+ må du regne med å bruke mer tid på oppfølging og å ta vare på sykkelen. Deler er lettere, mer presise, stivere, mer avanserte og dette kan gå på bekostning av evnen til å gå som ei klokke uten tilsyn over lenger tid. Har butikken du har kjøpt sykkelen i et godt rykte som sykkelbutikk? Intersport er jo en kjede og det kan være bedre sykkelbutikker innen kjeden i nærheten.

Pål Standal
Barry Q AS - Norco Performance Bikes
Med litt synspunkter fra "andre siden"... ICON_SMILE

Re: scott trøbbel [Re: PålS] #699000 23/03/2009 14:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: PålS
Forøvrig, om du kjøper en Lamborghini til 2,5 mill og en Toyota til 450k, hvilken bil regner du med går lengst før du må ha den på service? Og hvem lar du skru på bilen din?

Jeg tror de fleste tenker at jo dyrere bil, desto bedre er det å la proffe folk se på den. I denne saken er jo argumentet motsatt: Siden fyren har kjøpt seg så himla dyr sykkel, så må han skru på den selv.

Re: scott trøbbel [Re: PålS] #699004 23/03/2009 14:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Hjulsett må ofte gåes over etter noen uker for å etterstrammes, dette rett og slett fordi materiale strekker seg litt og ting setter seg. Jo lettere (og dyrere) hjulene er, jo viktigere er dette, uansett om det er maskin eller håndbygget. (Selv om hjulet er håndbygget etter alle kunstens regler ja...)

Jeg tipper enkelte har helt andre synspunkter på dette. Ole...?

EgilS
- som også er uenig

Re: scott trøbbel [Re: Øyvind V] #699021 23/03/2009 15:24
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Forøvrig, om du kjøper en Lamborghini til 2,5 mill og en Toyota til 450k, hvilken bil regner du med går lengst før du må ha den på service? Og hvem lar du skru på bilen din?

Jeg tror de fleste tenker at jo dyrere bil, desto bedre er det å la proffe folk se på den. I denne saken er jo argumentet motsatt: Siden fyren har kjøpt seg så himla dyr sykkel, så må han skru på den selv.

Bakgrunnen for det er at de feilene som har oppstått er litt tilsvarende om nevnte eier av en Ferrari skulle kommet å klaget på at lufttrykket var for lavt og at bilen derfor kjørte for dårlig. Skulle en bruker av Toyota, og da av en eller annen grunn oftere damer enn menn, ha tilsvarende problem, kunne det vært marginelt lettere å forstå. Det er bare inneforstått at brukeren av Ferrarien skal kunne dette.

Rent teknisk er bil vs sykkelanalogien forferdelig dårlig da enn bil er en noe mer kompleks sak å skru på - vil jeg tro.

Unntaket som bekrefter regelen er selvsagt alle show offsene som skal ha det dyreste - men som overhode vet hvordan en skal bruke eller vedlikeholde det (eller har interessen av å kunne det) , men jeg velger å tro at trådstarter, hvis brukernavn er noe uheldig mtp kredibilitet, ikke er det. Problemene som har oppstått og krisemaksimeringen rundt indikere dog et visst forbedringspotensiale hva teknisk innsikt i sykkelens finurlige verden angår.

Re: scott trøbbel [Re: Øyvind V] #699028 23/03/2009 15:39
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Quote:

OK, ser den for større prosjekter som feks å gå over et hjulsett eller teknisk mekk under panseret på en bil. Girjustering og liknende er ikke omfattende operasjoner, det er heller ikke peiling av oljehøyde eller sjekking av lufttrykk i bildekk og dette kan være operasjoner som må til innimellom for å få deg hjem, uansett om du er i bil eller på sykkel... Litt av poenget her var å foreslå å få andre til å se på sykkelen siden det tydeligvis er trøbbel ift butikk der sykkelen er kjøpt. Og hvilken bil tror du går lengst før du må ta en service?

Pål

Re: scott trøbbel [Re: heinrich] #699046 23/03/2009 16:09
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Quote:
Bakgrunnen for det er at de feilene som har oppstått er litt tilsvarende om nevnte eier av en Ferrari skulle kommet å klaget på at lufttrykket var for lavt og at bilen derfor kjørte for dårlig. Skulle en bruker av Toyota, og da av en eller annen grunn oftere damer enn menn, ha tilsvarende problem, kunne det vært marginelt lettere å forstå. Det er bare inneforstått at brukeren av Ferrarien skal kunne dette.

Rent teknisk er bil vs sykkelanalogien forferdelig dårlig da enn bil er en noe mer kompleks sak å skru på - vil jeg tro.

Unntaket som bekrefter regelen er selvsagt alle show offsene som skal ha det dyreste - men som overhode vet hvordan en skal bruke eller vedlikeholde det (eller har interessen av å kunne det) , men jeg velger å tro at trådstarter, hvis brukernavn er noe uheldig mtp kredibilitet, ikke er det. Problemene som har oppstått og krisemaksimeringen rundt indikere dog et visst forbedringspotensiale hva teknisk innsikt i sykkelens finurlige verden angår.

Her har jeg nok blitt litt misforstått... Sammenlikningen mellom bil og sykkel er såpass enkel at et Lambo skal ha service hver 10k km, det er en supersportsbil og krever oppfølging for å fungere optimalt. (Eller i det hele tatt...) Toyota er (eller var) kjent som verdens mest driftssikre bilmerke og en vanlig familiebil kan vel gå opp mot 40k før den trenger service. En karbonfulldemper til 40k har løsninger, deler, etc en hardtail til 12-15k ikke har og trenger service der etter, om dette er hos forhandler eller kompetent eier spiller liten rolle, MEN DET MÅ GJØRES, og det må gjøres av noen som kan det. Toleransene er tightere, løsningene er frekkere og delene er dyrere å kjøpe nye. Her snakker vi tross alt om en fulldempet sykkel i en relativt høy prisklasse og jeg tror de aller fleste på dette forumet vet at disse krever mer arbeid enn folkelige 12-15000 kr hardtailer der vekt, funksjon og justerbarhet ikke på langt nær er like viktig i utviklingen av produktet som det er på sykler til 3-4 ganger den prisen...

Og igjen, spørsmålet om hvem man lar skru på sykkelen/bilen sin ser jeg ikke funket helt til sin hensikt ettersom vi snakker om mindre reperasjoner på sykkelen, men som nevnt over, kan det være butikker med bedre kompetanse innen kjeden man kanskje kan bruke for å løse problemet?

Pål

Re: scott trøbbel [Re: PålS] #699063 23/03/2009 16:39
heinrich Offline
Besatt
Besatt
å, det var jeg ikke - kanskje i likehet med en del andre - klar over (10km service-greiene), men så eier jeg ingen lambo heller da ;O) Jaja, nok om denne saken føler jeg

Moderator  support