Øynene fikk jeg av GeirK, husker ikke anledningen helt, men de fikk stå.
Øynene var jo hentet fra en annen avatar. Men hva var grunnen til at du fikk dem? Det husker jeg ikke. Sikkert noe med at du kom med bemerkninger om den andre avataren. Kanskje GierK husker?
Selv er jeg stor fan av Ullkorn, og kan lett identifisere meg med sauehunden.
Re: Avatar, hva er det du flasher.
[Re: Dan]
#69691218/03/200920:38
Industry Nine logo, i mangel av noe bedre. Og fordi jeg liker hjulsettene de setter sammen. Det er vel sikkert på tide med et lite bytte i noe mer mystifistisk eller en slags intern spøk, men jeg har ikke kommet så langt i terrengsykkel.no sammenheng... ;-)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Min avatar er en lett photoshoppet utgave av forsiden av en Shimano Dura-Ace-katalog fra søttitallet. Hvorfor? Den ble til i et anfall av iver over den nye Dura-Ace-gruppa som arbeidsgiveren min lanserte for noen måneder siden..
Jeg hadde forskjellige utklipp fra vintage sykkelplakater en stund, men så fikk jeg lyst til å sette inn et bilde av meg på en skovelbåt på Gardasjøen. Det var en fin dag.
Jeg har brukt både portrettbilde med homoerotiske undertoner og Jolly Roger-versjonen av Sam'n'Max, men etter å ha blitt utskjelt bejublet som språkkjenner ble jeg tildelt denne påskjønnelsen.
Det var en fin dag.
LJ
[Re: larsb]
#69703519/03/200900:16
Alle vet vel hvem "Purple Tentacle" fra bl.a. Day Of The Tentacle er! (De lager ikke så gode dataspill lenger. (Nei, sier jeg. De gjør ikke det!))
Jeg kjenner spillet inn og ut og kan si meg hjertens enig. Jeg vil si det samme om dagens barne-tv-produksjoner. Dyret i avataren min bør være kjent for kjennere.
Til informasjon jobbes det i de norske rekkene med et adventure-spill nå, av folk som elsker det meste fra Lucas Arts. (Hilsen en som er involvert i prosjektet.)
[Re: irvin]
#69705019/03/200906:41
En reel løsninger er x=z=0, y=1. Jeg tror det fins fler p.g.a. avrundningsfeil (blandt annet er 3.71353 - (3.8541/2)^2 > 8.2 / (10^6)), men jeg kan ikke garantere det.
Snuffeldyret lever ikke lengre..
[Re: josse]
#69732019/03/200914:00
Har du lyst til å utdypa dette for sånne som meg, som ikkje skjønte eit pøkk av det der?
Jeg kan prøve, og bygger det opp med små eksempler:
Likningen 4x - 2 = 0 er tilfredsstilt for x = 1/2. Her er det altså bare ett punkt som gir løsning av likningen.
Likingen x^2 - 1 = 0 er tilfredsstilt for x = -1 og x = 1, det er altså to punkter som løser likningen.
Likningen x^2 + y^2 -1 = 0 tilfredsstilles av uendelig mange koordinat-par (x,y)av tall, eksempelvis (1,0) og (0,-1). Tegner vi ut disse koordinatene i planet får vi en sirkel med radius 1.
Likningen x^2 + y^2 + z^2 - 1 = 0 tilfredsstilles av uendelig mange koordinat-tripletter (x,y,z) av tall, eksempelvis (1,0, 0) eller (0, 0, -1). Tegner vi ut disse rommet får vi en kule med radius 1.
Likningen x^2 + y^2 + z^2 + w^2 - 1 = 0 tilfredsstilles av uendelig mange koordinat-kvadruppler (x,y,z,w) av tall, eksempelvis (1, 0, 0, 0) eller (0, 0, -1, 0). Disse punktene er vi ikke i stand til å vise direkte i 3-dimensjonalt rom, men vi kan fint regne på dem likevel.
Konseptuelt sett er ikke likningen jeg har plottet i min avatar noe anderledes enn eksempelet med kulen. Jeg har bare funnet punktene som tilfredsstiller en litt mer komplisert likning av tre ukjente.
Overraskende(?) nok er det flere som har viet livet sitt til studiet av slike flater. For flere bilder kan man se her.
Jeg er enig i forklaringsteksten. Noen småting: - Løsningen av x_0^2 + x_1^2 + x_2^2 + ... + x_n^2 = 1 kalles n-sfæren. - Sirkelen (1-sfæren), løsningen av x^2 + y^2 + z^2 + w^2 = 1 (3-sfæren) og 7-sfæren er de eneste sfærene som har triviell tangentbunt (noe som er en nyttig egenskap). En konsekvens av dette er at om du har en hårvokst kule, så kan du aldri kjemme den slik at alt håret ligger flatt. (Se http://en.wikipedia.org/wiki/Hairy_ball_theorem for illustrasjon). Det er foresten ikke tilfeldig at 1 = 2-1, 3 = 4-1 og 7 = 8-1, og dette har forgreininger til henholdsvis komplekse tall (http://no.wikipedia.org/wiki/Komplekst_tall), kvarternioner (http://en.wikipedia.org/wiki/Quaternion) og okternioner (http://en.wikipedia.org/wiki/Octernion). - Fagområdet som studerer løsningsmengder av polynomligninger heter algebraisk geometri. - Det kan være tekniske forskjeller mellom kulen og din løsningsmengde (men det krever en del regning for å avgjøre).
Jeg har et 32 drev tegnet opp i CAD, og rendret ut med terrengsykkel.no's bakgrunnsfarge. Lagde flere varianter, og hadde en avatar tidligere basert på samme tegning. Under i skrivebordvariant, forminsket for å passe til terrengsykkel.no web.