Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

- 29ere er snart en saga blott

- 29ere er snart en saga blott #694558 14/03/2009 15:33
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jepp, nå går det mot slutten for 29er-bølgen. Alle som durer rundt på store hjul, meg selv inkludert, selg redskapen før du brenner inne med noe ingen vil ha. Det går nemlig mot slutten for hele storehjulbevegelsen skal jeg tro en ekspeditør i en av Oslos sportsbutikker rett.

Jeg sto i kø da vedkommende før meg spurte etter dekk i stor størrelse. Ekspeditøren avfeide kontant ønsket og fortalte kunden at det tok de ikke inn av den enkle grunn at det snart ikke var noen interesse igjen for 29ere og at sykkeltypen kom til å forsvinne om ikke lenge. Kunden var ikke uten videre enig og snakket varmt om sitt forhold til sin sykkel. Ekspeditøren avfeide kunden på nytt med at denne sykkeltypen er treg og tung å håndtere, samt ad det er så mye moment i de store hjulene at akselerasjon er tungt og går tregt.

Etter et par nye ordvekslinger der kunden på nytt fikk prentet inn elendigheten med store hjul, bl.a. mye tyngre rammer, gikk han duknakket ut med uforrettet sak. Værsågod neste...

Etter det vedkommende tidligere har uttalt om hvor livsfarlige karbonrammer er i terrenget, så synes jeg vi skal ta uttalelsene med et skipslast salt.

Jeg for min del skulle for anledningen ha dekk i "normal" størrelse til konas sykkel.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694561 14/03/2009 15:47
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Oioioi! Jeg klipper sporenstreks bort 4 eikehull fra lageret mitt av 29"-felger, og håper det blir sånn ca 26" når jeg er ferdig.

Ole.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694566 14/03/2009 16:09
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MortenML

Etter det vedkommende tidligere har uttalt om hvor livsfarlige karbonrammer er i terrenget, så synes jeg vi skal ta uttalelsene med et skipslast salt.

Betyr det at du ikke tror at karbonsykler ikke er mer sårbar overfor steinsprut og smeller(som blant annet kan føre til at man kan få skjulte defekter) hvis man tryner?

Det med at 29er kommer til forsvinne er jo selvfølgelig bare vas, men det at de bare er tyngre og tregere var jo tross alt den gjengse holdningen hos forståsegpåkompisene her bare for et par år siden, men det har de jo selvfølgelig glemt nå.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: supernalle] #694570 14/03/2009 16:14
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hihi, jeg tror fremdeles de er tyngre og tregere, for det er de jo. Men så har de jo fordeler også, som mange synes oppveier for ulempene. Noen liker smaken og noen liker baken. Elns. :-)

Ole.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Ole] #694578 14/03/2009 16:34
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole
Hihi, jeg tror fremdeles de er tyngre og tregere, for det er de jo. Men så har de jo fordeler også, som mange synes oppveier for ulempene. Noen liker smaken og noen liker baken. Elns. :-)

Men på den tiden ble det hevdet at de BARE var tyngre og tregere, og selvfølgelig oppveier fordelene ulepmene og vel så det ved en 29er (spesielt på stikjøring). Men jeg har begynt å forstå at "folk" har veldig vannskelig for å se ulempene med det man har når noe nytt og bedre har kommet (spesielt hvis det nye har noen mindre nye ulemper. Da blir det et ekstremt fokus på dem, også kalt overreaksjon).

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: supernalle] #694580 14/03/2009 16:45
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er det noe nytt sånn navgreier du sikter til? ICON_WINK

Sitat: supernalle
Betyr det at du ikke tror at karbonsykler ikke er mer sårbar overfor steinsprut og smeller(som blant annet kan føre til at man kan få skjulte defekter) hvis man tryner?

Nei, selvsagt kan karbon på linje med andre materialer kollapse, men en generalisering går jeg ikke med på. Jeg har selv begrenset karbonerfaring, men kjenner opptil flere som fremdeles er i live, selv etter flere sesonger med karbon i skogen.

/mitch

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694593 14/03/2009 17:25
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det jeg reagerer sterkest på, og som jeg selv har opplevd diverse steder, er selgere som har ekstremt sterke meninger på tvers av veldig polulære nyvinninger eller trender. Man må ha ganske sterk selvtillit for å tro at alle de erfarne syklistene som velger litt større hjul tar feil og at de bare følger en grunnløs trend.

Det er også en påfallende sammenheng mellom at selgere misliker noe og at de ikke fører det. Hadde grunnen vært at de valgte det bort fordi de ikke liker det hadde det vært greit, mens andre ganger digger de f.eks. merker de fører, og dømmer merker de ikke fører nord og ned. Det morsomme er at det er kjeden deres som har bestemt hva som skal tas inn eller ikke.

Fikk en gang sterkt frarådet å bygge hjul av Chris King og Stan's flow, tilfeldigvis førte ikke butikken noen av delene siden de har agenturet på noe annet. To år tidligere førte de selv Chris King og da var det selvfølgelig best i verden.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: jens fredrik] #694595 14/03/2009 17:32
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: jens fredrik
Det morsomme er at det er kjeden deres som har bestemt hva som skal tas inn eller ikke.

I dette tilfelle var det sjefen selv som uttalte seg, og butikken er ikke innlemmet i noen kjede.

/mitch

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694607 14/03/2009 18:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er ikke mange som fremdeles ikke vet hvor du var innom, tror jeg. ;-) ...Og jeg er ikke overrasket.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694608 14/03/2009 18:08
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Nå er det nok flere sykkelbutikker enn sykkelhyper som har gått dukken de siste 10 årene.

Martin

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: M@rtin] #694613 14/03/2009 18:17
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Jaja da er det vel bare å skrote nydoningen.. Kan jo ikke risikere å bli sett på stien i noe som er på tur ut?

Ola.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Bigboned] #694615 14/03/2009 18:23
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva som er på tur inn og hva som er ut er nok veldig kontinent og landavhengig. Norge er vel et land som adopterer ny teknologi og nye trender tidlig. På andre siden av dammen er det veldig utbredt med store hjul. I mellom-europa, inkludert Tyskland ICON_WINK er det heller glissent mellom storhjulingene.

/mitch

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694618 14/03/2009 18:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
I den samme butikken fikk jeg beskjed om at det bare var å skrote Bontrageren min. Stål var tungt og aluminium var det det handlet om.Når jeg protesterte og sa at Racelighten nok var lettere enn de fleste han solgte, gikk han med på at det var sikker greit å bruke den til bysykkel selv om den var ganske umoderne likevel.

Jeg har egentlig aldri bedt om råd i den butikken....
Fordelen er jo at innehaveren ikke kaster bort verdifull tid på prat

LarsB

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: larsb] #694623 14/03/2009 18:40
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det gjør ikke han her heller...

/mitch

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694642 14/03/2009 19:10
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til å begynne med syntes jeg særegenhetene i den sjappa var litt sjarmerende og at prisene var så lave at det var okey å handle der. Men jeg må si jeg har gått grundig lei etterhvert. Nå synes jeg oftest det er greit å punge ut ekstra for å slippe å handle der.

Han har imidlertid rett når det gjelder sine uttalelser om 29'ere. :-p

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: oivindg] #694655 14/03/2009 19:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: oivindg

...Og karbon!

ICON_WINK

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Stein] #694658 14/03/2009 19:33
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Sitat: oivindg

...Og karbon!

ICON_WINK

Selvsagt, men det har vi jo alle blitt enige om i tidligere diskusjoner! :-D

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: oivindg] #694786 14/03/2009 23:44
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor ikke fortelle hvor det var? Hvis noen har dårlig erfaring med en ramme, klesprodusent eller komponent, er det vanlig å fortelle hva det var. Hvis det var et flyselskap, matbutikk, mobiloperatør eller alt mulig annet vanlig ville man ha sagt hva og hvor. Hvorfor er det annerledes med kritikk av sykkelbutikker? Når butikkinnehaverne blir klar over at enhver kunde er en potensiell kritiker, kanskje service tones opp, og besserwisserness tones ned.

Generell skryt til sykkelbutikker i Oslo; Prisene er ikke så langt fra nettbutikker som de var før. Bra jobba!

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Dr.E] #694793 15/03/2009 00:42
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Når jeg er i butikker og det kommer en "ekspeditør" bort til meg og spør målende "Kan jeg hjelpe deg med noe?" svarer jeg alltid "Beklager, Det tror jeg ikke!"

Jeg for min del blir alltid overbevist når en snørrunge bak disken som tygger tyggis og har vært på et to dagers salgskurs på et eller annet hotell som sier "den er det beste - jeg bruker den selv!"

Mht. priser i Oslo. Jeg ba om priser på div Campautstyr på et par tre plasser, endte opp med CRC og da nesten halv pris fritt levert + noen gladelig betalte hundrelapper til statskassa. Men det er vel ikke butikkenes skyld egentlig. Problemet ligger på fordyrende importører og distribusjonsledd.

Selv har jeg drevet høyfjell/klatrebutikk, drevet fjell og klatreavdeling og senter, og reiste på messer i Tyskland for å forhandle direkte med produsentene, selvfølgelig var ikke dette populært blandt de norske importørene og agentene, men kunde fikk
da rimeligere varer som de satte stor pris på (noen lå til og med i sovepose i kø for å gjøre en god handel hos oss), og vi satt med lik eller bedre fortjeneste.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Yeti-man] #694794 15/03/2009 00:49
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hadde du sagt det til meg (som selger), hadde jeg syns du hadde vært en dust!

For all del, jeg tror ikke det er så "ille" ment, men man kan ikke si ting på den måten, selv om vedkomne kanskje ikke virker å ha full oversikt..

/Are Nicolai
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: nicolai] #694797 15/03/2009 01:03
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Vel etter å ha vært innom en butikk som selger Yeti i Oslo, og spurt etter et forgear pulley til en Yeti ramme, og ekspeditøren ikke viste hva jeg spurte om (selv om den nevnte komponenten finnes på eksisterende rammer som ARCX) - da blir jeg imponert.

Det samme gjelder "byens beste butikker innen BMX" som ikke har hørt om Bullseye nav eller kranker, men de er unnskyldt da jeg sikkert bare er en romantisk dust som er så gammel at jeg er der i livet at "Alt var så mye bedre før i tiden"...

Redigert av Yeti-man; 15/03/2009 01:05.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Yeti-man] #694798 15/03/2009 01:16
N
nicolai Offline
N
Jeg syns du er litt urettferdig her as - det er jo tildels litt spesielle deler det er snakk om her som jeg ikke syns det er rimelig og forvente at alle har stålkontroll på..

Er du ikke enig i det?

Eller, for å si det på en annen måte:

Jeg tror det er veldig mange flinke folk som har mye kunnskap om sykkel, som ikke nødvendigvis har stålkontroll på akkurat Yeti framgir pulleys..

Jaja, nå legger jeg inn årene - senga kaller!!

/Are Nicolai
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Dr.E] #694845 15/03/2009 08:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dr.E
Hvorfor ikke fortelle hvor det var?

Fordi "alle" likevel vet det, og de som jobber der er hyggelige folk, selv om sjefen har en litt rar idé om kundebehandling. ICON_SMILE

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Dan] #694932 15/03/2009 13:12
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
ah, den butikken ja! Det tok litt tid før jeg skjønte det.
Har vært der noen ganger og fått det jeg har trengt.

Jeg syntes at det er litt dumt at han rasjonaliserer bort innkjøp
av 29"-deler med bortforklaringer og halvsannheter, for han mister kanskje kunder som kommer der i god håp om å få kjøpt tingene, og får istedenfor en moralpreken basert fra hans uvilje.
Jeg lurer på hvorfor han ikke sa slikt istedenfor:
"Beklager vi selger ikke slikt. Jeg vet ikke om vi kommer til å
selge 29" deler da vi føler at markedet er for lite."
Eller noe slikt.

Jeg forventer ikke at selger skal vite alt om altmulig,
men han burde vel klare å ha en metode (spørre andre/google/ringe/lete) til å finne et svar på spørsmål? Det krever styrke til å innse sine egne begrensinger. ICON_SMILE

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694947 15/03/2009 14:19
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev

Sitat: supernalle

Nei, selvsagt kan karbon på linje med andre materialer kollapse, men en generalisering går jeg ikke med på. Jeg har selv begrenset karbonerfaring, men kjenner opptil flere som fremdeles er i live, selv etter flere sesonger med karbon i skogen.

Karbonfiberrammer er mye mer teknisk krevende å lage en f.eks stål- eller aluminiumsrammer.
Men jeg tror at hvis man kjøper kjente og dyre merker, er man trygg nok.
Personlig unngår jeg karbonfiberrammer fordi jeg er ganske tung og har et begrenset budget.
Selv om jeg hadde hatt rå, ville jeg likevel fortrukket Aluminium. Ingen vits med karbonramme når man veier godt over 90 kg

"Wyrd bid ful aræd"
Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694960 15/03/2009 15:02
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Hva som er på tur inn og hva som er ut er nok veldig kontinent og landavhengig. Norge er vel et land som adopterer ny teknologi og nye trender tidlig. På andre siden av dammen er det veldig utbredt med store hjul. I mellom-europa, inkludert Tyskland ICON_WINK er det heller glissent mellom storhjulingene.

Det kommer jo nye 29ermodeller hele tiden.

Alt fra stive hardtails i karbon til 29ere med 6"vandring. Kommer selv til å gå til innkjøp av en voodoo canzo 29er så snart det er økonomisk forsvarlig. Drømmen hadde vært en lenz lunchbox eller en niner V.F.O. 9 men de kommer ikke overens med dagens økonomi..

Men kan godt forstå at ikke alle som jobber i sykkelbutikk er like opptatt av 29ere eller har hørt om alle slags blingblingdeler som ofte diskuteres her på forumet.

Ola.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: MortenML] #694979 15/03/2009 15:46
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Blant annet, men også Gravitydropper som "bare tilførte vekt". Det var jo bare å sitte bak setet, eller variere høyden med en måletråd thinking .... Det vil jo uansett være en subjektiv vurdering, men konklusjonen min over slår meg gang på gang.

Det er der hvor du sier "på linje" vi skiller lag. Ved steinsprut og tryning er karbon langt mer utsatt enn metall. Det er nettopp grunnen til at jeg ikke bruker karbonsykkel selv. Det er ikke det at du får den sikre død hvis du bruker karbon, på samme måte som at du vil overleve de fleste turene du kjører bil uten sikkerhetsbelte, men sannsynligheten er større for at noe skal skje(kroppen bli ødelagt hvis man kraskjer med bil. Sykkel: at man krasjer i første omgang). Jeg ville kanskje brukt karbon i en landeveissykkel, men ville kassert den etter et tryn.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: supernalle] #695181 15/03/2009 22:09
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Hvem sa 29ere er tunge og treige?
Ser jaggu lett som luft ut denne ihvertfall:

Fritt sakset fra mtbr

Ola.

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: Dan] #695184 15/03/2009 22:22
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Sitat: Dr.E
Hvorfor ikke fortelle hvor det var?

Fordi "alle" likevel vet det, og de som jobber der er hyggelige folk, selv om sjefen har en litt rar idé om kundebehandling. ICON_SMILE

Alle veit det jo ikke. Jeg, for eksempel. Men jeg tipper likevel at det dreier seg om fast-bikes.no. Norges beste sykkelbutikk hvis du er ute etter noe de har akkurat den dagen du er der, og hvis du samtidig kan klare alt sjøl og kan leve med at tyskeren bak kassa oppfører seg som en stut innimellom. For øvrig er jo konseptet helt konge.

svært vennlig hilsen
sv

Re: - 29ere er snart en saga blott [Re: svegar] #695193 15/03/2009 22:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: svegar
Men jeg tipper likevel at det dreier seg om fast-bikes.no. Norges beste sykkelbutikk hvis du er ute etter noe de har akkurat den dagen du er der, og hvis du samtidig kan klare alt sjøl og kan leve med at tyskeren bak kassa oppfører seg som en stut innimellom.

Hørte jeg noen si spade? ICON_SMILE

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support