Jeg trenger DOT4-bremsevæske til mine Formula-bremser.
Stakk innom en Shell-bensinstasjon og så at de hadde Premium (!) bremsevæske DOT3/4 stående i hylla. 0,4 liter til 65 spenn - definitivt billigere enn det som selges i sykkelrelaterte nettsjapper.
Kan jeg bruke denne opp i Formula-systemet uten problemer?
Du kan bruke 5.1, men 4 og 5.1 skal ikke blandes, så da må man skylle igjennom med 5.1 en gang før man fyller opp. Da er det like greit å fortsette med 4.
Dei bremseveskene eg har vore borti som er dot 5.1 truur eg også har vore klassifisert som dot 4.
Avid godkjenner både 4 og 5.1
Uansett er oro berre knot og har for liten hendelstempeljustering, så det er jo berre å drite i heile greia og heller gå for noko anna som berre funker og er minst like bra.
Redigert av Arnebv; 12/03/200918:06. Rediger grunn: ole slo meg, men det gjer han kanskje igjen når han les kva eg skriv ;)
Kan du begrunne hvorfor dot 4 og dot 5.1 ikke kan blandes? Det er nemlig lett å finne kilder på nett som sier at det er helt ok å blande disse. Har du en kvalifisert begrunnelse for å ikke?
Re: Bremsevæske! Er det Shell, det?
[Re: SnorreL]
#69384112/03/200918:18
Får man egentlig ut all gammel bremsevæske bare ved lufting? Må man ikke ta ut stemplene (hvilket ikke er mulig på alle bremser) og rett og slett tørke av det gamle for å bli kvitt alt? Hvis ikke vil det vel alltid ligge igjen gammel bremsevæske innerst i kaliperne, så en blanding blir det jo uansett?
mvh Helge
[Re: ventle]
#69398913/03/200906:26
Om du kan bruke bremsevæske fra YX/Biltema/Shell er vel også et spm om hva slags bremser du har. Mener å ha lest på Forumet tidligere at Shimano-bremser ikke kan bruke bremsevæske fra bensern.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Shimano har vel strengt tatt ikkje bremsevæske, men derimot mineralolje.
Og det som skjer om du blandar bremsevæse type DOT 3, 4 og 5 (samtlege er glykolbasert), og 5 som er silikonbasert, er at du får ein hyggelig, kjemisk reaksjon som gjer det dårligare bremseeigenskap. Omtrent som raud og blå frostvæske på bil. Blandar du du så får du ein fin-fin graut..
DOT 3, 4 og 5,1 har med koketemperatur å gjeren. Høgare nummer, høgare temp (trur eg).
Vaskar kleda mine sjølv...
[Re: NjalVM]
#69417913/03/200913:10
Her er bl.a. beskrivelsen av Shells bremsevæske DOT 3/4: Donax YB er fullt blandbar med andre typer DOT 3/DOT 4 bremsevæsker, men må ikke blandes med, f.eks. silikonbaserte væsker (DOT 5), silikatester baserte, eller mineralolje.
Shimano har vel strengt tatt ikkje bremsevæske, men derimot mineralolje.
Nuvel.. Bremsevæsker er allid blandet for å få høyt kokepunkt, lav viskositet +++ Det er forskjellige basiser for væsken, f.eks. mineralolje, silikon og glykol. Noen av disse har ikke særlig godt av å blandes med andre typer, da de kan klumpe seg og lage generelt trøbbel.
Skal den linken om hydraulikkolje bevise at Shimano og Magura ikke bruker mineralolje i bremsene sine?
Disse linkene fra produsentene av de bremsene sier det kort og greit. At andre typer hydraulikkvæske kan ha andre basiser har fint lite med saken å gjøre.
LarsB
Redigert av larsb; 13/03/200915:25. Rediger grunn: understreke poenget en gang til
[Re: larsb]
#69423213/03/200915:27
Skal den linken om hydraulikkolje bevise at Shimano og Magura ikke bruker mineralolje i bremsene sine?
Det var vel for å si at det heter bremsevæske/hydraulikkolje/whatnot selv om basisen er mineralolje. Virker som dere bare sitter og snakker forbi hverandre om en ikke-eksisterende begrepsproblematikk.
Skift til felgbrems eller mekanisk skive, så slipper dere problemet.
Den linken var svar på påstanden om at shimano og magura ikke bruker bremsevæske, men mineralolje. De bruker bremesvæske de også, men den de har er basert på mineralolje. Så jeg tror asbjorjo har rett - bortsett fra felgbrems og mekanisk skive-utsagnet. Mekanisk skivebrems, lissom. Det skulle tatt seg ut