mmmm , det er sikkert rett det du sier . sitter her på jobb og prøver å memorere men ble altså usikker.
Nick har visstnok en annen måte hvor han kun koorigerer en eneste gang - og at alt sitter som et skudd deretter. Vi får lirke ut av ham hvordan den operasjonen gjøres !
Om jeg ikke husker skjevt så var det sånn Nick forklarte meg at han gjorde det. Er jo fort gjort å gjøre et forsøk. Bare å knalle ut en ny rlv fil og sjekke slutten om det blir riktig det?
Litt off topic, men det går litt på det samme. Skrev en artikkel på sykkelsidene våre for en tid tilbake( så får jeg reklamert litt for Ryfylkesykkelklubb.no også :-) )
Bare et tips, som et forsøk på å gi litt tilbake for hjelpen jeg har fått her! Ryfylkesykkelklubb.no
Litt off topic, men det går litt på det samme. Skrev en artikkel på sykkelsidene våre for en tid tilbake( så får jeg reklamert litt for Ryfylkesykkelklubb.no også :-) )
Bare et tips, som et forsøk på å gi litt tilbake for hjelpen jeg har fått her! Ryfylkesykkelklubb.no
Deles denne RLV-videon som du har laget, ut?
...Joshua...
Re: Rullesykling er i det gavmilde hjørnet
[Re: Joshua]
#85958204/12/200913:26
Selvfølgelig! Men da må dere som tester gi meg en tilbakemelding. Både positive og negative. Bare husk det er en test og at hele arsenalet til Kristen Gislefoss er festet til tape :-)
Skal bare mekke en ftp løsning - kommer tilbake...
Nå har Lyse brukt nesten en uke på å sette Altibox'en i bridgemode og får det ikke til... De prøver noe nytt hver dag, så melder jeg tilbake at den fremdeles ikke er i bridge. Så stiller jeg bakerst i køen til 2. linje support og ny runde neste dag. Og slik har Lyse noe å holde på med, slik at de får dagene til å gå... :-@ (Må ha den i bridge for å få passiv ftp til å funke). Om du/dere sender meg en PM med addr så svir jeg og sender.
Har testet RLV'en nå, Hans Einar. Videokvaliteten var som du sa, ikke så bra. Profilen stemte ikke helt heller. Hakket de første 500m. Og deretter i forskjellige kryss. Ellers så var det ei fin løype ja.
Vet ikke om det kun var hos meg, at det hakket av og til?
...Joshua...
[Re: ]
#86248110/12/200923:06
Ja... RLV'en til Hans er vel hans første. Kvaliteten er jo brukbar, den er det. Det eneste var det at det hakket noe hos meg hvertfall. Vet ikke hvorfor. Men i alle kryss egentlig. Der han antakelig har redigert filmen. Og at profilen da ikke stemte helt overens med filmen.
Men slav Hans Einar, du blir proff du og, slik som Nick, progres og de der.
...Joshua...
#86254011/12/200908:25
Kjekt med tilbakemelding. Er litt usikker på "hakking" det gjør den ikke hos meg ser du. Kan det også være grunnen til at profilen ikke stemmer helt tro..? for jeg finner ingen plass som profilen ikke stemmer og dette er en av de vanligste "live" sykkelturene mine. Kanskje noen har synspunkter på det?
Video er tatt opp for å ha noe å "jobbe med" for å se om jeg fikk det til. Videoen er ikke redigert i det helt. Start av GPS/Kamera, kjør runden, stopp av GPS/Kamera. Fra kamera inn i Pinnacle og direkte ut til AVI... ingen redigering. Den eneste tilpasningen jeg har gjort er innstilling av faktor i regnearket og syklet siste del noen ganger slik at slutten stemmer. Med faktoren som lå default i regnearket havnet sykkelen ca 8 sekund bak video i mål.
Nick, Takk for omfattende og god info vedr. kamera. Skal ta neste video i progressiv scan. Ser også at kamera har en mulighet, og står default til, en automode hvor lukketid reguleres automatisk etter lysforhold. Vil ikke tro det er noen suksess i denne sammenhang. (Spesielt ikke når man kjører gjennom regnbyger som på denne videoen ;-) Skal skru av denne òg slik at kamera tvinges til 25f/sek.
Kan noen gi tips om følgnde instillinger: Framerate 50i eller PF25? AF mode InstantAF eller AF?
Hans, da er det nok bare hos meg at det hakket sånn. Kan kanskje skyldes en feil ved nedlasting? Tror nok det.
En annen ting jeg synes var bra, var kameraposisjonen. Man syklet langt ut mot høyre siden så det ut som, og det er jo slik det skal være. I de andre RLV'ene jeg syklet var det liksom mer inn mot midten.
...Joshua...
#86257611/12/200910:05
Har brukt bildestabilisering. Det fungerer normalt bra. Når jeg tenker meg om så er det ikke sikkkert det er bra i dette tilfellet, for her har ikke kamera noe referensepunkt som står stille. Kanskje det er bedre med stabilisering av? Noen som har prøved begge deler?
Hjertelig takk for de fine RLV dere lager og som gjøres tilgjengelig over nett. Jeg ser at dere har opparbeid dere god kompetanse, og at dere lager RLVer som er mye bedre enn Tacx sine.
Som bruker har jeg irritert meg litt over at Tacxvideoene stopper i veikryss og lignende. (uansett om jeg presser på i 300w og 40 km/t) De korrigerer med andre ord ikke filmens fart i forhold til fart under opptaket. Det innebærer jo at farten andre steder i filmen blir for høy - for å utjevne tidstapet når man stopper.
Gimsøyvideoen synes å være kjørt i jevn fart, noe som gjør det mer realistisk (bortsett fra det stedet på slutten der dere møter noen campingbiler og må bremse opp.
Mitt spørsmål: Er det ikke mulig å justere farten på RLVen for å korrigere for slike fartsendringer under innspillingen?
Dearvvuodaiguin - med hilsen F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
#86322313/12/200909:25
Det er kanskje ikke så vanskelig heller, kan ikke skjønne hvorfor ikke Tacx gjør det på sine videoer.
Er jo en del andre småting man kunne gjort, f.eks. å legge inn tvungen bremsing i skarpe svinger.
Kameravinkelen er jo også av betydning. Jeg forstår det slik at dere prøver å gjøre det slik at man ser mest mulig av veien inn i svingen og ikke ut (bortsett fra at det av og til er fin natur - som kan nytes av og til, men farlig å gjøre det i svingene).
Så burde man lagt inn navn på de steder man kjører igjennom (særlig i Tacx sine videoer er kvaliteten slik at stedsnavnene er vanskelig å lese) kunne dessuten vært lagt inn et kart i starten av videoen - eventuelt opp i hjørnet).
En ide jeg har tenkt på er om det er mulig å ha flere innspillinger i forskjellige hastigheter - som da må være lik reell sykkelfart. F,eks, lav 30, middels 35 og høy 40. Ideen er å veksle mellom disse alt etter hvor fort man kjører - for å få den effekt å kjøre forbi andre syklister - eller å bli forbikjørt. Er jo mest aktuelt der det filmes med mange andre syklister. F,eks. M Ventoux.
Sendte en gang disse forslagene til Tacx sin magic man, men han syntes forslagene var helt urealistiske. at det man ville oppnå ikke sto i forhold til kostnadene.
Dearvvuodaiguin - med hilsen F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
#86336113/12/200916:47
Noen generelle betraktninger rundt det å lage gode RLVer.
Hvorfor i all verden skal jeg, ferskingen, mene noe om det når personer her inne har laget RLVer i årevis Tar likevel sjansen :-)
Leser at opptak helst bør kjøres i sykkelfart til de beste syklistene, evt ikke mer enn +20km over dette.
Det mener jeg er feil. Opptak bør gjøres i reell fart til en middels syklist. Hva oppnår en da? Jo alle middels gode syklister vil greie å sykle 25fps. Da vil en ikke få hakking i videoen. De som er 30% over middels gode vil sykle en fps på 32. De vil få en helt glatt og fin video opplevelse. De som er 30% under middels vil sykle en fps frekvens på 18 (det er også til nød akseptabelt). For de beste syklistene vil fotgjengere gå litt fortere, og andre syklister vil ha en litt for høy trokkfrekvens. For de under middels, motsatt.
Mange av produksjonene nå, er det etter min mening filmet i for høy hastighet. Det fører til at gjennomsnitt syklisten får en alt for lav framrate Møtende biler går i sirup, og fotgjengere ser ut som de går på stoff.
Ellers er det i RAAP noen småting som burde vært vurdert, men det er subjektive meninger fra meg. Andre kan jo ha helt andre oppfatninger.
For meg er det ikke naturlig å sykle i venste hjulspor når det er møtende trafikk. Egentlig sykler jeg sjelden i venstre spor i det hele tatt når jeg sykler alene. Kameraføring linjen bør følge det sporet som det er naturlig å sykle.
Ellers er det nevnt at kamerahøyde bør være i sykkelhodehøyde. Er ikke så sikker på det. Tror en vil få like bra resultat, om ikke bedre med lavere kameraføring. Kanskje ned mot 1m over bakken?
Ser skygge av bil på noen videoer. Blir etter min mening feil . Føler jeg blir påkjørt. Ødelegger og følelsen av å sykle live Ser at opptak med lav sol, så kan det være en utfordring å unngå skygge Lav bil, lav kameraføring, kamera montert langt fremme?
Ikke ta dette som kritikk, det er ikke ment slik. Det er bare mine betraktninger som nokså fersk RLV bruker. Kan være artig å høre om andre er enig med meg eller om det er jeg som er på viddene.
Ellers synes jeg det hadde vært flott med en sjekkliste for de som lager RLVer. Da vil en få kontroll på informasjonen. Sjekklista bør bl.a. inneholde informasjon som filnavnsetting, hvor er opptaket fra. Kart? Antall høydemeter. Lengde. Kanskje 1-5 sykler etter hvor hard løypa er (Lik fotspor kategoriseringen til turistforeningen) Gjerne en beskrivelse av der hvor løypa går. Kan jo være litt interessant for oss om ikke er kjent å få litt lokalkunnskap. + sikkert en del andre ting. For å få RLVen godkjent og pesentert på rullesykling.com må sjekklista være utfylt? Da vil en få RLVer som er standardiserte. Tror(og håper) det kommer mange nye nå i 2010.
Hva med å lage en tempo-tur av løypa på gamle mosseveien?
Det er en god idé synes jeg, men mest fordi det er gøy med filmer fra steder hvor det finnes mange IRL-resultater å sammenligne med.
Quote:
Hadde vært greit med noen flate etapper som det går an å trene fart i. Ikke bare klatring....
Det har jeg også ønsket meg tidligere og det synes jeg at jeg har fått. Sitter akkurat og puster ut etter en tur på Gimsøy og ellers kan jo nevnes Svelvik TT og Megamila som begge er nesten helt flate.
#86923231/12/200915:02
Hvis kameraet står nær kantlinja, så bør man se rett mot den delen av skjermen. Jeg synes ikke det er naturlig å sitte ved kanten av skjermen/lerretet, og foretrekker derfor at linja som går langs midten av skjermen er midtlinja.
Den logikken skjønte jeg ikke helt. Hvis kameraet står på høyre side av bilen og peker rett frem så må det jo bli akkurat det samme du ser som om du hadde syklet i høyre hjulspor. Du skal jo ikke ha kameraet på høyre side og så peke det inn mot midten av veien. (Men siden jeg skjønner at du også skjønner dette så skjønner jeg at det er noe annet jeg ikke skjønner, så derfor lurer jeg på hva et er.)
Og hvis kameraet står skeivt så er det vel like ille uansett om det står til høyre, venstre eller midt på taket?
#86924731/12/200916:06
Vet ikke de offisielle start/ vending og stopp-stedene. Eneste jeg vet om denne løypa er at den er omtalt som rask og fin. Både 10k og 20k hadde vært perfekt!
Ser frem til nye flotte videoproduksjoner i det nye året! Godt Nytt År!
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
[Re: Aerial]
#86926231/12/200917:46
Jeg har prøvd meg i romjulen, men fant ganske kjapt ut at jeg har koset meg litt vel mye.
Idag kjørte jeg helt uten motstandere, rolig start og hardt på slutten.
Det ser ut som jeg ligge svært nær Sigmund førde uansett hvordan jeg sykler, uansett løype og distanse. Han ser ivertfal sprekere ut en jeg på profilbildet, så da setter jeg meg til bords med god sanvittinghet ikveld.
Godt nyttår godt(rulletour)folk!
Skål!
Rob
#Pedalenkrs
#86937301/01/201018:58
Argh... i fint driv med videokamera og gps i nydelig vintervær for et par dager siden. Så rundt en sving... sto postbilen.... 2min stopp.
Lapping av video ok, men får ikke profilen til å stemme selv om den stemmer i begynnelse og slutt.
Er litt usikker på hvordan jeg skal angripe excel, eventuelt hvor mye jeg skal tukle med gps data før de går i excel.
Hadde med med to gpser. Begge med 1s intervall, men den ene er satt opp slik at den kjører automatisk stopp når farten er null, eller tilnærmet null. Noen som kan gi meg et tips...
Selvfølgelig. At jeg ikke tenkte på det. Knalltips! Kjørte runden på ny i dag... uten postbil. og med litt mindre veisalt på linsa... Opptak i 720/50p denne gangen. (første opptak var i 1080/25p)Ble mye bilder av 50p ;-) men tror jeg fant ut av det i regnearket. Ikke helt i mål, men torrent kommer når den er klar :-)Får heller spørre her om jeg ikke kommer videre.