Kognitiv dissonanse? Spesielt blant de velmenende politisk korrekte er det mye av slikt.
Du syns du, som åpenbart vet svært lite om islam, kan kalle folk som ikke deler din forakt for religion for ting?
De andre bik4man slipper jeg forhåpentligvis å kommentere, men jeg er stolt av å være velmenende politisk korrekt når jeg veit mye om det jeg prater om og har et ønske om noe som er godt: økt toleranse og respekt. Vi som lever i et rikt land med tilgang på alt av luksus og bøker kan kreve mer av oss selv enn vi gjør av andre
Underlig setting dette: De krever å få søke tilflukt her, fordi de har rømt fra "ødelagte" muslimske samfunn, hvor det er langt mindre levelig enn her. Og de søker tilflukt her fordi vi ikke har gjort vårt samfunn ulevelig ved å islamisere det.
Norske nordmenn, født og oppvokst i Norge!
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Med unntak av han karen som var innom her i går har du klart å samle de to minst nødvendige innleggene denne uka i ett. Slå dem sammen og rett ned i søpla med dem. Jeg leser tråden og synes det er endel gode poenger i den, men dette er lavmål.
Kognitiv dissonanse? Spesielt blant de velmenende politisk korrekte er det mye av slikt.
Du syns du, som åpenbart vet svært lite om islam, kan kalle folk som ikke deler din forakt for religion for ting?
Hva har min viten om islam noe med saken å gjøre? Vi diskuterer ikke islam, men om politiet i et mer eller mindre sekulært samfunn skal inkorporere islamske symboler.
Sitat: GogBozen
De andre bik4man slipper jeg forhåpentligvis å kommentere, men jeg er stolt av å være velmenende politisk korrekt når jeg veit mye om det jeg prater om og har et ønske om noe som er godt: økt toleranse og respekt. Vi som lever i et rikt land med tilgang på alt av luksus og bøker kan kreve mer av oss selv enn vi gjør av andre
Og nei, jeg er ikke religiøs selv
Du får håpe du får den samme respekten og toleransen om noen tiår. Litt avhengig av hvor du bor da. Du sier du vet mye. Men det er mange typer kunnskap. Jeg selv har jobbet med muslimer i lengre tid. Kan nevne gullkorn som: "Nordmenn er svake, om noen år er vi flere enn dere." Men det er vel bare jeg som sliter med fremmedfrykt, så kan dere avfeie meg og mine argumenter.
Re: Lovlig med hijab under hjelmen?
[Re: progres]
#68205017/02/200920:57
Kan nevne gullkorn som: "Nordmenn er svake, om noen år er vi flere enn dere."
Det at noen kommer med slike uttalelser, er ikke det samme som at det vil skje.
Det er skremmende å høre Tore Tvedts visjoner og dommedagsprofetier også, men det er ikke det samme som at de vil bli innfridd.
Jeg tviler sterkt på at hijab i politiet, vil gjøre noe fra eller til, i forbindelse med Islamistenes kamp og evn suksess eller fiasko for verdensherredømme.
Espen
- Den kristne tro - Så da syns du altså det er greit å bruke et religiøst symbol sammen med politiuniform?
- Jeg har ikke sett noen problemer med å bære ringen. Den norske ordensmakten er en del av nasjonen Norge, som er tuftet på den kristne tro, sier Solhaug.
Og her er det saken gjelder: Religion er dop for massene. Kristendommen er så dypt forankret i oss at det blir en kulturkollisjon for alt annet. Fascinerende.
Til tross for at jeg er mot hijab aksepterer jeg fullt ut at kvinner bruker den. Mest fordi er at jeg ser ikke poenget: Hva er det de vil oppnå med bruk av hijab? OK, de vil skille seg ut og ha tilhørighet, og er fint det, det respekterer jeg. Men ligger det noe mer der under? Hvorfor bruker ikke menn slike? Hvorfor er de "normale"? Hvorfor bruker de tørkle når det er 30grader? Føler de seg virkelige NAKNE uten hijab? (hihi!)
Se på sikh, de bruker turban som er en kulturell forankring. Hvorfor er jeg noe mer negativ mot hijab enn turban? Er turban penere enn hijab? Dette kommer jeg å tenke litt på i de nærmeste dagene!
Da jeg var 18 år brukte jeg en form av hijab; et stort tørkle med hodeskaller på hodet mitt i flere uker. Jeg likte det. På en festival for et halvt år siden kjøpte jeg meg en minihijab med hodeskaller for å beskytte meg mot sola.
Jeg tenker mest på dama som startet debatten, og hvordan hun opplever norsk "toleranse" og egne muligheter til å delta i samfunnet. Det er fortsatt helt uforståelig for meg hvorfor hun skal utestenges fra å velge det yrket hun drømmer om å praktisere.
At enkelte arbeidsgivere sliter litt med å finne en passende middelvei kom jo tydlig fram da British Airways valgte å forby kors, men tillater hijab, turban og sikh-smykker.
...og hvordan skal arbeidsgivere finne ut hva som er akseptabelt for deres firmaprofil hvis de ansatte ikke protesterer? Mange er kulturelle blinde og da er det de kulturell alternative som må føre kamp mot arbeidsgivere for å føle seg vel på jobben. Her ligger det morsomme: Kompromisset mellom det inviduelle (jeg!) og det kollektive (bedriften!)!
Å la de ansatte bære sine egne symboler (satankors anyone?!), eller være nøytrale og ensformige i sitt uniformbilde av bedriften? Kommer de reliøse symbolene til å skremme kundene vekk?
Det er åpenbart at satanister bærer ikke sine symboler på jobben, men da bør det også gjelde andre religoner for å være rettferdig. Er hijab en reliøs symbol? Det aner jeg ikke. Reliøst i sitt bare essens, som et symbol på Allahs forherlighet, forfinelsen av dets renhet?
Ia Ia, Cthulu fthagh!
På en måte syntes jeg at det var litt tullete å la hun hijabjenta vinne, da det er IKEA som velger sine ansatte. Passer hun ikke under deres kravliste bør hun gå. Hun nektet. Greit nok, hvordan vil det påvirke de andre ansatte?
Sitat: Chuck Yerkes
[...] telling his conservative Wall Street boss who complained about his regular work attire, "shirt, shoes, sober - pick two"
Jeg tenker mest på dama som startet debatten, og hvordan hun opplever norsk "toleranse" og egne muligheter til å delta i samfunnet. Det er fortsatt helt uforståelig for meg hvorfor hun skal utestenges fra å velge det yrket hun drømmer om å praktisere.
Enig. Det samme gjelder de som ikke f.eks. ser godt nok, hva med dem?! De kan jo bruke kontaktlinser/briller og fungere 100% i dagliglivet. Hva med de som har ei uskyldig flekk på rullebladet sitt pga et idotisk feil i ungdommen sin?
Slike folk kommer ikke i avisen og får publishet. Poenget mitt er at alle får ikke akkurat hva de vil ha - uansett hvor mye de vil. Hun gjorde et valg og jeg syntes at det er fint at hun prøver å endre politiets policy, men hun kan også VELGE å la være.
Men slike folk kommer i avisa. Da jeg så den tenkte jeg at nå burde denne debatten (være) over.
mvh OveR
Nei, den er ikke over, nå begynner det virkelig å bli underholdende. Samer versus tørklekjerringer er en uventet og interessant vending. To (helt!) uavhengige grupperinger som begge påberoper seg særbehandlinger pga sin minoritetsstatus. Et uventet, og exciterende scenario.
Og hun bærer ikke hijap, selvfølgelig. Frittenkende og selvstendige kvinner bærer selvfølgelig ikke hijab.
Nuff said.
P.S.: OveR: Hva er det du har så imot samer? Har de gjort deg noe? Liker du ikke klesdrakten? Lua? Kofta? Har ikke så mye imot samer jeg, sålenge de er noenlunde edrue.
P.S.: OveR: Hva er det du har så imot samer? Har de gjort deg noe? Liker du ikke klesdrakten? Lua? Kofta? Har ikke så mye imot samer jeg, sålenge de er noenlunde edrue.
Ja. For min del er det viktigste at de "oppfører seg" og "tilpasser seg", når de "kommer ned hit til oss".
Politideirektør Ingelin Killengreen sier ja til hijab for å kunne rekruttere bredt og sikre at politiet representerer alle samfunnslag uavhengig av livssyn og etnisitet.
Politihøgskolen har foretatt en undersøkelse av synet på religiøse hodeplagg i andre etater, og konklusjonen ble at andre etater som Forsvaret, Tollvesenet og sykehus aksepterer bruk av hijab, og at det ikke var i strid med uniformsreglementet.
Man mener at ytringsfrihet er viktig, men det å bære hijab er altså en ytring som skal stanses. Jeg syns debatten er mer preget av islamofobi enn av saklige argumenter.
Sitat: mtbmaniac
Stakkars undertrykte "muslimist"
oooh, henne kunne jeg tenke meg å "undertrykke"! grrr!
Sitat: bike4man
Frittenkende og selvstendige kvinner bærer selvfølgelig ikke hijab.
Den var drøy! kanskje det er noe i det, men jeg tviler at en dame repenserer hele gruppen av hijab-brukere:
- Det å være sexy er ikke det samme som å ha frihet - Hijab er ikke noe som skal ta vekk skjønnhet. Er man vakker på innsiden og utsiden, så kan ikke en hijab ta bort dette. Det er heller ikke det som målet med å bruke hijab, sier Ali. - I Norge fikk jeg av og til følelsen av at, for eksempel NSB-konduktører, så på meg som dum, som om jeg ikke forstår så mye. Jeg fikk den følelsen - Men i Egypt så jeg mange kvinner i hijab som var unge, vakre, sterke og tøffe. - Jeg syns det er et poeng å kle seg fint, men ikke for sexy. Med hijab så føler man seg mindre som et objekt. Når du bruker hijab, så tvinger du andre til å se deg i ansiktet og høre på hva du sier.
Jeg visste det!
Samer er i særstilling da de har vært undertrykket og forbundet med skam i årevis, og de er URNORSKE. Jeg heier på dem. Jeg leste engang en artikkel om dem i magasinet, og det var trist lesestoff.
På den andre siden forsvant norrøn tro rundt år 1000, på bekostning av Hvitekrist: Islam will be the new purple!
Den der har du snikkopiert av forumbrukeren "lars"-ett-eller-annet. Der het det vel "Thumbs is the new purple"? om jeg ikke husker feil.
Her, Atle, her har du plagiert:
Islam vil "be the new purple" (hva du nå enn mener med det)?.
Bra å få fastslått at vi i alle fall er enige du og jeg, Atle, om at islamisering av politiet er ikke noen positiv samfunnsutvikling!
Er også helt enig med deg, Atle, (som Karita Bekkemellom også er) i at å bære hijap har samme virkning på kvinners egenverd som omskjæring har på kvinners underliv. Der er vi helt enige alle tre.
Kanskje du og jeg, Atle, egentlig bare er skinn-uenige? Tror det ligger mye der.
edit: Ifølge Walid Al-KUBAISI så er hijaben også et symbol fra politisk islam.
Quote:
Fordi muslimene mener at den ikke er et påbud i islam, men et uttrykk for det politiske islam som begynte som en mote etter Khomeinis revolusjon i 1980-tallet. Tilhengere av politisk islam brukte denne moten for å markere sitt politiske ståsted.
Jeg mener der er søkt å hevde at Hijab i Politiet er et skritt i retning av truende Islamisme i Norge. Det er så vidt jeg vet lov å selge og kjøpe Koranen her til lands. Dette må være en mye større ideologisk trussel enn om en håndfull kvinner i Politiet bruker Hijab.
Her er en interessant nyansering av uttalelsene til Carl og Per Sandberg, og at det vil være muslimsk flertall i landet innen 2050.
Samer versus tørklekjerringer er en uventet og interessant vending. To (helt!) uavhengige grupperinger som begge påberoper seg særbehandlinger pga sin minoritetsstatus.
Prøver du å diskutere, eller vil du bare lage bråk? "Tørklekjerringer" er ikke akkurat en beskrivelse som gjør at du oppfattes særlig seriøs.
Forøvrig påberoper ikke samene seg særbehandling på grunn av sin minoritetsstatus. De krever at de skal få bestemme over sin egen eksistens, slik de gjorde før utenforstående inntok landet deres og påtvang dem sin egen religion og egne skikker. Andre urinnvånere har også opplevd slike ting. Indianerne i Amerika, for eksempel. Aboriginerne i Australia er vel heller ikke helt fornøyd med at engelskmennene kom og tok over hele kontinentet deres.
Quote:
Og hun bærer ikke hijap, selvfølgelig. Frittenkende og selvstendige kvinner bærer selvfølgelig ikke hijab.
Shakira er ikke muslim, så det er ingen grunn til at hun skal bære hijab. Jeg tenkte å skrive noe lurt som svar på den andre setningen også, men ett enkelt ord overskygger alt jeg kan komme på:
Islam vil "be the new purple" (hva du nå enn mener med det)?.
Poenget mitt er at Islam er her og vi kan ikke gjøre så mye for å forhindre den kulturelle utviklingen Norge har. Jeg ser frem til det og håper på et positiv utfall. Carl I Hagen siterer eldre som er redde for forandringer, og derfor fremhever jeg ham her for han viser det absurde. Er det "norsk" å motstå forandringer?
Quote:
Bra å få fastslått at vi i alle fall er enige du og jeg, Atle, om at islamisering av politiet er ikke noen positiv samfunnsutvikling!
Næh. Bare fordi jeg siterer Carl I Hagen betyr det ikke at jeg er enig med ham. Jeg har egentlig ikke bestemt meg, men jeg syntes at det er fint med hijab i politiet, for hvordan skal det kunne påvirke meg negativt?
Hovedspørsmålene mine er: Er det egentlig opp til kvinnene at de vil tildekke seg mer enn ellers? Er det egentlig bedre for kvinnene i det lange løpet? Hvis hijab blir mer akseptert i Norge, vil de da bruke mer fargerike hijab'er for å fremheve sin identitet/unikhet? Er hijab en illusjon om å avseksualisere seg selv?
Carl I Hagen syter om "gi dem lillefingeren, så tar de hele handa". Kanskje han har noe i det, men det er typiskt norskt å være konservativt.
hijab er egentlig en bagatell iforhold til andre ting. Som f.eks. samenes selvverdi. som hvordan hijab-kvinnene mister jobben pga sin identitet. som f.eks. at politiet mangler folk og penger.
Quote:
Er også helt enig med deg, Atle, (som Karita Bekkemellom også er) i at å bære hijap har samme virkning på kvinners egenverd som omskjæring har på kvinners underliv. Der er vi helt enige alle tre.
Hvor har jeg sagt at hijab er så negativt for kvinnene? Jeg skrev: "Til tross for at jeg er mot hijab aksepterer jeg fullt ut at kvinner bruker den."
bare fordi at jeg antyder motstand mot hijab og siterer friskt mot/for - for å se om jeg kommer frem til en konklusjon, betyr det ikke at jeg vil fraråde kvinnene til å bruke hijab, for da jeg er ikke noe bedre enn de muslimene som vil innføre Sharia-loven i Norge.
Jeg lurer på om min motstand mot hijab kommer av kulturell blindhet. Det er ikke mitt ansvar å fortelle hvordan andre skal kle seg, de må gjøre som de vil (innenfor det humane/etiske), for jeg mener at en kvinne/mann skal utrykke seg som de vil.
(Samtidig jeg sterkt imot religion, for de forteller hva folk skal tenke/gjøre/kle seg, men jeg kan og vil ikke hindre dem - bare så lenge de ikke TVINGER meg til noe jeg ikke vil - da moser jeg dem.)
Vil du fortelle hva slags klær jeg skal bruke for å føle meg "integrert" i Norge?
Forøvrig var det gøy å se hvordan du tolket mine innlegg, men jeg foreslår at du ser heretter litt mer nyansert på mine innlegg. :-) Jeg stiller meg sammen med Vanilla Ninja med de fire bokstavene, for det er helt utrolig å se hvordan du legger ordene i munnen min!
Redigert av atlekristensen; 18/02/200921:46. Rediger grunn: quoteroting er min greie... + mer presisering.
Jeg lurer på om min motstand mot hijab kommer av kulturell blindhet.
Jeg har aldri vært helt sikker på om jeg mener dette er en god ide eller ikke.
Så langt synes jeg det finnes gode argumenter på begge sider, men ingen av dem er 100% overbevisende. For egen del, synes jeg intensjonen bak forlaget er god, og kanskje viktig nok til at man bør gi dette en sjanse.
De påstått negative konsekvensene er ute av proposjoner mener jeg.
Jeg er overasket over at det er så mange folk so mer så utrolig bastante i denne saken.
Ramaskrik har det blitt av allt mellom himmel og jord til alle tider.
Uten sammenlikning forøvrig, ble det vel jordskjelv da Dagsrevyen ble flyttet en halvtime.
e
Så langt synes jeg det finnes gode argumenter på begge sider, men ingen av dem er 100% overbevisende. For egen del, synes jeg intensjonen bak forlaget er god, og kanskje viktig nok til at man bør gi dette en sjanse.
Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Jeg intereserer meg mer for det prinsippielle i slike situasjoner.
Sitat: Espen
De påstått negative konsekvensene er ute av proposjoner mener jeg. Jeg er overasket over at det er så mange folk so mer så utrolig bastante i denne saken.
Hvis en ser vekk fra det prinsippielle har har vel mange sikkert tenkt som meg: Hva skjer med alle de som vil bli hentet og dømt av folk med hijab? Og spesielt hvis det er stor uenighet i dommen og jobben politiet har utført? Tror du hijaben er et pluss i en slik situasjon? Jeg er redd for mange vil miste respekt for lov og rett totalt. Husk de som stort sett har kontakt med rettsvesenet og politi er gjerne ikke så reflekterte....