Ski og sånt?!
|
Re: Ski og sånt?!
[Re: Ripen]
13/02/2009 15:50
|
tron
Besatt
|
Besatt
Anbefaler også verkstedet i Hafjell. Jeg fikk ganske mye riper i mine splitter nye ski. Slipemaskinen de bruker der oppe finnes det visst bare et par-tre av i norden, ble jeg fortalt. Skiene ble dønn strøkne og så helt nye ut etter 20 minutter. Kostet 230 kroner eller noe slikt.
|
|
|
[Re: tron]
13/02/2009 17:20
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Og jeg fikk nye støvler levert på døren idag, bestillt mandag hos Sport Conrad. Digg det også, og anbefales hvis man vet hva man skal ha... :-)
Jens
|
|
|
[Re: StigB]
13/02/2009 17:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste som kjører disse henger for mye bak i støvlen. Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men når du kan ha full kontroll i løs snø med nøytral vektfordeling mellom for og bakbinding er du der du bør være. At skituppene blir borte gjør da ingen ting det er ikke de en ser etter i løs snø, det er vel heller beste sporvalg. Synes det minner om dårlig nybegynner teknikk når en henger bakpå for å presse opp tuppene, mye av kontrollen forsvinner også. Jupp! Riktig analyse det. I tillegg til at at svingen blir lite effektiv, så blir det også større belastning på låra (statisk) og tykkleggen. Og så det estetiske da. Ser jo penere ut med pumping en jokking hehe. Men så lenge det er gøy....I alle tilfeller vil ski med myke tupper (og/eller rocker) gjør at det er letter å ha en nøytral fotstilling.
|
|
|
[Re: Oddefa]
13/02/2009 18:20
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Henger meg på her. Med tyngden midt på ski og i full balanse får man deilig følelse av full kontroll i løssnøen. Om tuppene blir borte under snøen spiller ingen rolle, det er bare og kjøre på. Herlig. Bare så synd at kabalen med tid og anledning, snø- og værforhold som kreves går opp.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
13/02/2009 22:45
|
trailfox
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet ikke om Lars Grevstad driver ski snekker butikken sin ved Kirkerudbakken lenger, men han var en trollmann med såler og utdradde kanter. Forøvrig fantastisk til å preparere ski også.
Grevstad jobber nå ved Anton Sport på Stabekk, og han holder også preppekurs i butikken hver høst. Ellers kan jeg bare slutte meg til de som liker å kjøre på skjæret i velpreparerte løyper. Det er ikke sånn at man blir ferdig utlært når man klarer å kjøre noen runder på skjæret, og er nødt å søke utfordringer utenfor løypa. Du kan alltid kjøre raskere, svinge med kortere radius, med renere skjær og i bedre balanse over skia - kort sagt å bli en bedre skiløper. Om du vil ha mere utfordringer, skaff et par ski som er mer krevende, for litt store svinger vil det si ski som er lengre, stivere (i lengden), og har større svingradius. Da vil farten gjerne øke, og det vil sette større krav til styrke i bein og kjærnemuskulatur, samt en god posisjon over skia. Og så videre. Vil du finne ut hvor flik du er, kan du begynne å konkurrere og kjøre porter (fantastisk adrenalinkick). Svingradiusen på skia er forresten ikke det eneste som bestemmer radiusen når du svinger i bakken. Hvor mye du kanter skia, og i hvilken grad du klarer å bøye skia slik at midtpartiet får kontakt med underlaget, er også veldig viktig. Jo mer du kanter skia (vinkel mellom sålen og underlaget), jo mer kan du få bøyd skia før midtpartiet får kontakt med underlaget, og jo mer bøy, dess kortere svingradius. Det er for eksempel fullt mulig å kjøre relativt krappe svinger med r27 med rikig teknikk.
1 meter opp er 1 meter ned
|
|
|
[Re: trailfox]
14/02/2009 19:00
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Svingradiusen på skia er forresten ikke det eneste som bestemmer radiusen når du svinger i bakken. Hvor mye du kanter skia, og i hvilken grad du klarer å bøye skia slik at midtpartiet får kontakt med underlaget, er også veldig viktig. Jo mer du kanter skia (vinkel mellom sålen og underlaget), jo mer kan du få bøyd skia før midtpartiet får kontakt med underlaget, og jo mer bøy, dess kortere svingradius. Det er for eksempel fullt mulig å kjøre relativt krappe svinger med r27 med rikig teknikk. Ahh bra, -har ventet på denne, takk trailfox! Radius på skia beskriver ikke den minste svingen som kan tas med denne skia, men faktisk den største (på rent skjær)! Derimot krever det litt mer innsats å presse en >R20m-ski ned i et skjær med liten radius enn en <R17m, men likefullt er det mulig, og utrolig tilfredsstillende å få til!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
14/02/2009 20:53
|
StigB
Señor
|
Señor
Svingradiusen på skia er forresten ikke det eneste som bestemmer radiusen når du svinger i bakken. Hvor mye du kanter skia, og i hvilken grad du klarer å bøye skia slik at midtpartiet får kontakt med underlaget, er også veldig viktig. Jo mer du kanter skia (vinkel mellom sålen og underlaget), jo mer kan du få bøyd skia før midtpartiet får kontakt med underlaget, og jo mer bøy, dess kortere svingradius. Det er for eksempel fullt mulig å kjøre relativt krappe svinger med r27 med rikig teknikk. Ahh bra, -har ventet på denne, takk trailfox! Radius på skia beskriver ikke den minste svingen som kan tas med denne skia, men faktisk den største (på rent skjær)! Derimot krever det litt mer innsats å presse en >R20m-ski ned i et skjær med liten radius enn en <R17m, men likefullt er det mulig, og utrolig tilfredsstillende å få til! Nemlig det burde ikke være så vanskelig, med en 207 SG ski kan en kjøre korte skjærende svinger. Men det krever teknikk og kunnskap om egenskapene til skia. Som regel vil en kunne tvinge disse til kortere radius med trykket lagt bak, men en mister en del av kontrollen og gleden. For det skal da være morsomt å stå på ski, en skal ha glede av det. Ei lettkjørt ski er morsommere enn ei tungkjørt.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
14/02/2009 21:13
|
StigB
Señor
|
Señor
Vet ikke om Lars Grevstad driver ski snekker butikken sin ved Kirkerudbakken lenger, men han var en trollmann med såler og utdradde kanter. Forøvrig fantastisk til å preparere ski også.
Grevstad jobber nå ved Anton Sport på Stabekk, og han holder også preppekurs i butikken hver høst. Ellers kan jeg bare slutte meg til de som liker å kjøre på skjæret i velpreparerte løyper. Det er ikke sånn at man blir ferdig utlært når man klarer å kjøre noen runder på skjæret, og er nødt å søke utfordringer utenfor løypa. Du kan alltid kjøre raskere, svinge med kortere radius, med renere skjær og i bedre balanse over skia - kort sagt å bli en bedre skiløper. Om du vil ha mere utfordringer, skaff et par ski som er mer krevende, for litt store svinger vil det si ski som er lengre, stivere (i lengden), og har større svingradius. Da vil farten gjerne øke, og det vil sette større krav til styrke i bein og kjærnemuskulatur, samt en god posisjon over skia. Og så videre. Vil du finne ut hvor flik du er, kan du begynne å konkurrere og kjøre porter (fantastisk adrenalinkick). Svingradiusen på skia er forresten ikke det eneste som bestemmer radiusen når du svinger i bakken. Hvor mye du kanter skia, og i hvilken grad du klarer å bøye skia slik at midtpartiet får kontakt med underlaget, er også veldig viktig. Jo mer du kanter skia (vinkel mellom sålen og underlaget), jo mer kan du få bøyd skia før midtpartiet får kontakt med underlaget, og jo mer bøy, dess kortere svingradius. Det er for eksempel fullt mulig å kjøre relativt krappe svinger med r27 med rikig teknikk. Helt enig man lærer noen for hver tur, den dagen en kan si at en ikke har mer å hente, ja da er det på tide å legge opp Vintern 2002 ble disse på 207 pensjonert, hotelverten våres påstod at det skulle ha vært rottefella bindinger på skia. Jeg må innrømme at skikjøringen ble mye morsommere med carving ski på latterlige 182. Nå er jeg moden for 172, mindre fart mer svinger. Men alene i bakken og full pes var de en fryd å kjøre.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
14/02/2009 23:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter over ti år uten skikjøring startet jeg opp igjen mot slutten av nitti-tallet. Heldigvis ble carvingskiene introdusert på omtrent samme tidspunkt (Kneissl Ergo) og siden brukt veldig mye tid i jakten på den perfekte svingen og raskeste overgangen. Å sette en serie rene skjær i høy hastighet på skarpt underlag er noe av det morsomste jeg vet om. Løssnøkjøring er selvsagt også gøy (og blitt enda morsommere med brede planker), men tilgjengeligheten på uberørt snø er veldig begrensa og nesten uansett masete og usosialt (no friends on a powder day). Tidligere kjørte jeg på storslalåmski som var ment til renn, men de siste årene har fabrikkene laget ski som har kortere radius og mykere fleks, men som samtidig er like torsjonsstive og stabile som rennski. Volkl Superspeed (pre 07/08 08/09) og Nordica Speedmachine Mach 3 er ski jeg liker. 15-17 m radius, fartsstabil, skikkelig kantgrep og forutsigbar fleks gjør at dette er ski som er morsomme både til småsvinger i medium fart og større buer i høy hastighet. Ski med kortere radius er veldig gøy å kjøre med, men det blir oppjaget gjennom en hel dag. Stivere ski med større radius gjør at det fort blir tungt å holde skjæret i bratte partier og samtidig kontrollere hastigheten. Ei bok jeg for øvrig har lært av i jakten på rene skjær er Harald Harb: Anyone Can Be an Expert Skier 2 http://www.amazon.com/Anyone-Can-Be-Expert-Skier/dp/1578261783/ref=pd_sim_b_1
|
|
|
[Re: runermm]
15/02/2009 07:59
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Etter å ha bistått ved skojakt i går, ser jeg at prisklassen nok kryper opp til 4000 - 5000,- for skikkelige sko.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
15/02/2009 08:35
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Toppstøvlene koster nok såpass, men trenger du slike? Dette er jo i all vesentlighet de støvlene som har stivest flex, og det er jo ikke sikkert det vil være riktig valg for deg nå. Eksempler på støvler som er litt mykere enn "toppstøvlene", og tilsvarende noe rimeligere: Lange Fluid 90 Lange Fluid 100 Rossignol Zenith 100
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
15/02/2009 08:45
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Tittet vel på sko med ca 100 i flex i tillegg til behagelige varmekabler :-) 5K NOK er nok i overkant, men såg at veldig mange låg i ca 3K NOK +++ til 4K NOK +
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
15/02/2009 10:18
|
StigB
Señor
|
Señor
Varmekabler, kjøp deg et sett ThermicSole i stede for å legge pengene i varme i innerskoen, disse kan brukes i sykkelskoa på kalde dager.
|
|
|
15/02/2009 10:19
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Kikket litt på denne, men utsolgt. Har du noen stikkord som beskriver hva mr. Harb byr på som evt. skiller seg fra annen teori. Ser at det bla kommenteres i en brukeranmeldelse: "Harb's new book is surely provocative (especially his ideas on stance width)..." Hva sier han egentlig om dette?
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
15/02/2009 14:48
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Boka har jeg lånt bort, men fra en skrantende hukommelse:
Bredde mellom skia: Konvensjonell visdom sier at du skal stå veldig bredt når du carver (i motsetning til i gamle dager hvor du absolutt skulle samle skia). Harb skiller mellom vertikal og horisontal avstand. Horisontalt trenger det ikke være stor avstand mener han, men vertikalt blir avstanden stor nå du legger du på mye i bratte bakker. For stor horisontal avstand gjør at du får ubalanse og trege overganger.
Vektfordeling: Den nye skolen sier at du skal ha tilnærmet lik tyngde på skiene hele tida. Harb mener at tyngden skal være hovedsaklig på ytterski og skikkelig "power carving" er umulig uten skikkelig trykk på ytterski.
Samtidig mener at han svingbuene i stor grad styres av den innerste foten. Du får kortere svingbuer ved å bøye det innerste kneet mer og trekke kneet mot overkroppen, ikke ved å trykke hardere på ytterskia. Du skal altså ha vekten på ytterskia, men det er hva du gjør med innerskia som bestemmer svingen. Dette er kanskje kjernen i hans tilnærming. Og selv om det er kontraintuitivt så fungerer det i praksis, synes jeg.
For å få parallelle ski og god balanse, trekk innerskien bakover. Ikke ha innerski langt foran ytterski, som mange andre mener. Mange mener stavbruken kan nedtones i carving (ettersom du ikke trenger den kontante overgangen som i gamle dager), men Harb mener god stavbruk er essensielt. Det gir rytme og er spesielt viktig for å gi ro og balanse til overkroppen. For å sikre godt grep også i isete bakker få armene fram.
For å få til raske overganger bruk momentet i skia. Løs opp trykket før buen er ferdig og skia vil skyte deg over i neste sving. Hvor tidligere du gjør dette, jo større blir kraften og desto viktigere det å ha god balanse i overkroppen slik at du ikke får overrotasjon.
Jeg har sett boka i hyllene hos Norli, men kanskje utsolgt nå.
|
|
|
15/02/2009 15:48
|
StigB
Señor
|
Señor
Fikk for noen år tilbake en del tips og råd av Tom Stiansen. Blant annet avstand mellom ski og trykk på ytterski, kontroll av sving med press på forrskia. Mulig det med å slippe innerski bakover er noe, men det passer ikke for min kjørestil og stive støvler.
Selv liker jeg stort trykk på ytterski, synes det gir mer kontroll, utrulig hvor lite som skal til for at innerski tar kontrollen med tilnærma lik vekt.
Jeg har fått mye ut av instruksjon og veiledning fra ihuga, råder andre til også å ta noen timer for å finslipe teknikken.
En fin måte å trene teknikk kan være å kjøre skjærende svinger med bare en ski.
|
|
|
15/02/2009 17:13
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Boka har jeg lånt bort, men fra en skrantende hukommelse:
Bredde mellom skia: Konvensjonell visdom sier at du skal stå veldig bredt når du carver (i motsetning til i gamle dager hvor du absolutt skulle samle skia). Harb skiller mellom vertikal og horisontal avstand. Horisontalt trenger det ikke være stor avstand mener han, men vertikalt blir avstanden stor nå du legger du på mye i bratte bakker. For stor horisontal avstand gjør at du får ubalanse og trege overganger.
Vektfordeling: Den nye skolen sier at du skal ha tilnærmet lik tyngde på skiene hele tida. Harb mener at tyngden skal være hovedsaklig på ytterski og skikkelig "power carving" er umulig uten skikkelig trykk på ytterski.
Samtidig mener at han svingbuene i stor grad styres av den innerste foten. Du får kortere svingbuer ved å bøye det innerste kneet mer og trekke kneet mot overkroppen, ikke ved å trykke hardere på ytterskia. Du skal altså ha vekten på ytterskia, men det er hva du gjør med innerskia som bestemmer svingen. Dette er kanskje kjernen i hans tilnærming. Og selv om det er kontraintuitivt så fungerer det i praksis, synes jeg.
For å få parallelle ski og god balanse, trekk innerskien bakover. Ikke ha innerski langt foran ytterski, som mange andre mener. Mange mener stavbruken kan nedtones i carving (ettersom du ikke trenger den kontante overgangen som i gamle dager), men Harb mener god stavbruk er essensielt. Det gir rytme og er spesielt viktig for å gi ro og balanse til overkroppen. For å sikre godt grep også i isete bakker få armene fram.
For å få til raske overganger bruk momentet i skia. Løs opp trykket før buen er ferdig og skia vil skyte deg over i neste sving. Hvor tidligere du gjør dette, jo større blir kraften og desto viktigere det å ha god balanse i overkroppen slik at du ikke får overrotasjon.
Jeg har sett boka i hyllene hos Norli, men kanskje utsolgt nå. hmmmm.... Noe av dette tror jeg jeg gjør mer eller mindre intuitivt. Det er vel kun ved cruising trykket er likt på begge ski, men ved mer aktiv kjøring endrer vel dette seg. Det med å trekke innerski bakover er jeg ikke umiddelbart med på, men det kan godt tenkes det funker. Armene fram er vel ganske basic? Skjønte ikke helt det med å bøye kneet. Å løse trykket for å frigjøre energi fra skien som gir deg fart inn i neste sving er vel heller ikke så kontroversielt. I guess I need that book.... :-)
Redigert av jeth; 15/02/2009 17:21.
Jens
|
|
|
15/02/2009 19:20
|
trailfox
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nemlig det burde ikke være så vanskelig, med en 207 SG ski kan en kjøre korte skjærende svinger. Men det krever teknikk og kunnskap om egenskapene til skia. Som regel vil en kunne tvinge disse til kortere radius med trykket lagt bak, men en mister en del av kontrollen og gleden. For det skal da være morsomt å stå på ski, en skal ha glede av det. Ei lettkjørt ski er morsommere enn ei tungkjørt.
Mulig jeg misforstår deg, men min erfaring er at du må være godt balansert med jevt trykk over ytterski for at det skal bli suksess. For folk flest vil det si å være frampå enn det som kanskje føles komfortabelt, fram med armene, overkroppen og knærne. Støvlene må også være vinklet tilstrekkelig framover, slik at man har en naturlig heroinknekk i knærne når man står rett opp og ned. Det er store krefter man skal motså i svingen (tyngde og sentrifulgalkrefter), og da gjelder det å være i riktig posisjon. Men bakvekt blir rumpa presset ned snøen når man slipper trykket i utgangen av svingen, og man blir 'kjørt fra' av skia. Straffen er ofte hard når man blir tatt på fersken i baksetet. (Dette er mest tydelig når man vil kjøre raskt på hardt underlag) Det er vel flere pedagogiske tilnærminger til skiteknikk, selv ha jeg hatt nytte av denne: Carving-Turns-Made-Easy Selv om tilnærmingen er forskjellig fra Harb's er det felles trekk at posisjonen midt i svingbuen er den samme: Hofta inn i svingen, sterkt bøyd indre kne, svakt bøyd ytre bein, hofteknekk, hovedvekta på ytre ski. Hobart hevder at denne posisjonen er nærmest gitt av fysikkens lover for å kunne stå i mot kreftene! Se på disse bildene her Norefjell FIS SSL 01.02.09. Bildene er tatt mitt i svingen, og viser i variende grad kanting av skia, bøy av skia, kneet oppunder brystkassa, hoftene inn i svingen, hofteknekk, armene og overkroppen fram. Her blir det veldig tydelig og nesten karikert i forhold til vanlig frikjøring, men de illustrerer kjennetegnene ved en god posisjon godt. Men det er veldig forskjellig hva folk synes er gøy, og det er jo det som teller mest :-)
Redigert av trailfox; 15/02/2009 19:22. Rediger grunn: ytterski
|
|
|
15/02/2009 20:15
|
StigB
Señor
|
Señor
Men bakvekt blir rumpa presset ned snøen når man slipper trykket i utgangen av svingen, og man blir 'kjørt fra' av skia. Straffen er ofte hard når man blir tatt på fersken i baksetet. (Dette er mest tydelig når man vil kjøre raskt på hardt underlag) Bakvekt eller trykket på bakski er ikke ideelt, Dynastar hadde en serie som krevde det men det gikk fort over. De lange Salomon skia hadde en litt mykere bakski sånn at ved å sette trykket på bakskia svingte de kjappere, men om en ikke fulgte med gikk det rett på baken fordi skia kjørte fra deg som du beskriver. Mine Nordica liker seg best med et helt nøytralt trykk, akkurat som jeg også foretrekker en nøytral kjørestil. Imidlertid lar seg svært enkelt kontrollere inn i en kortere svingradius ved å overføre trykke fremover. Hvor mange korsbånd har ikke gått til helvete ved at en har misset med trykk bak på carving ski.
|
|
|
15/02/2009 21:40
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sant, men verdens beste skikjører prøver konstant dette (trykk på bakskia, + en helvetes bakvekt), enten det er store eller små svinger. Snakker så klart om Bode Miller. Han hadde vel vært opp i 100 WC seire nå hadde han tatt et litt mer nøytralt stance. Men når han treffer er jo det helt rått. Er jo individuellt, men fra gamle dager snakke vi om 80-20 (%) fordeling av trykk på ytre-indre ski i bakke/portkjøring. På is vil jeg tro det fortsatt er en norm, men mykere underlag (snakker preppa her) føles det riktig med litt mer trykk på innerskia en dette. Men i alle tilfeller er det herligeste med bakkekjøring når en får pendelen til å funke i storslalomsvinger.
Redigert av oddefa; 15/02/2009 21:41.
|
|
|
[Re: Oddefa]
15/02/2009 21:59
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Millers teknikk er neppe noe du finner i lærebøkene, men det er fascinerende å se på når han får det til. I dagens slalåm var det riktignok bare trist å se Miller seile av gårde i baksetet. Cochran var dog best av alle i 2. omgang ved hjelp av Miller-teknikk light. Prangers ekstremt runde og fine svinger er likevel enda mer effektive og minst like bra å se på.
|
|
|
15/02/2009 23:08
|
trailfox
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bakvekt eller trykket på bakski er ikke ideelt, Dynastar hadde en serie som krevde det men det gikk fort over. De lange Salomon skia hadde en litt mykere bakski sånn at ved å sette trykket på bakskia svingte de kjappere, men om en ikke fulgte med gikk det rett på baken fordi skia kjørte fra deg som du beskriver.
Jeg har kjørt på ski laget i 2005 og nyere, så jeg anter at det forklarer forskjellen i erfaringene :-) Hvor mange korsbånd har ikke gått til helvete ved at en har misset med trykk bak på carving ski.
Ja, det er enormt belastende på knærne å skulle redde seg ut av baksetet. Minimum radius for ski til storslalom for herrer ble av FIS nylig øket fra 21 til 27 meter. Dette samt redusjon i hvor mye det er lov å bygge opp med plater under støvlene ble gjort for å redusere skader, om jeg har forstått det rett. Jeg kjører selv med et par ski med r27, og synes jeg blir spart for de største overraskelsene i forhold til at kantene tar skikkelig tak når man har god fart og du får en krappere sving enn du hadde tenkt deg. For å få til en krapp sving med ski med mindre innsving må man helt bevisst jobbe for det (og du er klar for det som kommer). Ikke dermed sagt at jeg vil anbefale alle ski med stor radius, men hvis man liker stor fart og har en aggressiv kjørestil kan det være et poeng. Enig i at det er facinerende å se Bode Miller nå han lykkes. Armene henger rett ned, han kan kjøre noen utrolige svinger, og han er smidig nok til å redde seg inn når han er sent ute (der mange ville ha brutt). Men for eksempel årets verdensmester i storslalom, Carlo Janka, er mer pedagogisk smart å studere.
|
|
|
16/02/2009 12:38
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Hofteknekk og trykk på ytterski er vel litt oldschool. Da jeg lærte å stå på ski for 30 år siden var det dette som gjaldt. Nå har jeg tatt opp igjen portkjøringen og treneren peser meg på at jeg skal ha bredere skiføring, jevnere trykk på begge ski og mindre hofteknekk. (Og alt dette mens portene smeller rundt ørene og leggene - i gamledager kjørte vi rundt :-). Ideelt sett skal man også ha et lett trykk på bakskien i utgangen av svingen for å få maks akselerasjon ut. Ellers så gjelder det å være "over skien" og trykke leggen fremover i støvlene. Moderne slalomski (på 165 og med 11 m radius) har en voldsom akselerasjon ut av svingen og man blir frakjørt hvis man kommer litt for langt bak/er for treig (been there, done that). Miller kjører i nåblirjegfrakjørtoghavnerpårattata-sonen hele tiden, men lykkes når han greier å henge med.
Som en kuriositet kan det nevnes at Ole Kristian Furuseth startet karrieren med slalomski på 205 og var en periode nede i 155 cm før reglene satte 165 som minstelengde på slalomskiene.
Redigert av Zwartander; 16/02/2009 12:39.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
[Re: Zwartander]
16/02/2009 19:39
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Hvet denne fyren hva han snakker? Jeg, som ikke hvet noe om riktig skiteknikk, blir i alle fall imponert. Med You Tube og Wikipedia er dagen reddet.
|
[Re: tais]
16/02/2009 19:55
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sofaskischool.com, morsomt!
Om hans øvelser er de beste og enkleste for å lære teknikken vet jeg ikke, men han vet absolutt hva han snakker om.
|
|
|
16/02/2009 21:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
hmmm, amex fikk et illebefinnende på lørdag når Anton Stabekk hadde 50% rabatt på alle ski. 25% på binding fikk jeg også, og rabatt på prepping... 5200 for Volkl Gotama med Look binding. Veilpris 9000,-
Tror det var et greit tilbud. Hentes onsdag....wheeeeee :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Zwartander]
16/02/2009 22:39
|
trailfox
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hofteknekk og trykk på ytterski er vel litt oldschool. Da jeg lærte å stå på ski for 30 år siden var det dette som gjaldt. Nå har jeg tatt opp igjen portkjøringen og treneren peser meg på at jeg skal ha bredere skiføring, jevnere trykk på begge ski og mindre hofteknekk. (Og alt dette mens portene smeller rundt ørene og leggene - i gamledager kjørte vi rundt :-).
Så bra at du tar opp gamle kunster! Hm, hofteknekk har vel en spesiell betydning for de som er flasket opp i den gamle skolen. Det jeg mener er at man skal ha vinkel i hoftene slik at overkroppen er mer vertikal enn beina (for å holde balansen og få tilstrekkelig trykk på ytterski).
|
|
|
[Re: tais]
16/02/2009 22:52
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Hvet denne fyren hva han snakker? Jeg, som ikke hvet noe om riktig skiteknikk, blir i alle fall imponert. Jeg er ikke sikker på om han vet hva han snakker om, men han vet hva han gjør, nemlig selge DVD'er (bend your neeeez two dollars pleeez).
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
16/02/2009 23:17
|
trailfox
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sofaskischool.com, morsomt!
Om hans øvelser er de beste og enkleste for å lære teknikken vet jeg ikke, men han vet absolutt hva han snakker om. Joda, dette ser ut som skjærende svinger, dog med noen nesten komiske opp/ned bevegelser når han skal vise hvordan man binder svingene sammen. I den aller første svingen han viser, legg merke til innerski litt foran ytterski pluss trikset med å legge hendene på knærne. Til sammen har dette til hensikt å få skia på kant, hofta inn i svingen, og overkroppen vridd i motsatt retning av svingen og litt lutende over ytterski (for at du ikke skal ramle innover i svingen samt få trykk på ytterski). Det går an å tørrtrene på dette på stuegulvet. Tenk at du skal svinge til venstre. Sett venstre foten litt foran høyre, sving hofta framover, nedover og innover (mot venstre), samtidig som du vrir overkroppen mot høyre og lener den framover for å holde balansen. Du kan godt legge hendene på knærne hvis det føles lettere å få til bevegelsen på den måten. Dette kan du så overføre til grønn løype med helt minimal fart :-)
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/02/2009 06:05
|
KTL
Besatt
|
Besatt
hmmm, amex fikk et illebefinnende på lørdag når Anton Stabekk hadde 50% rabatt på alle ski. 25% på binding fikk jeg også, og rabatt på prepping... 5200 for Volkl Gotama med Look binding. Veilpris 9000,-
Tror det var et greit tilbud. Hentes onsdag....wheeeeee :-D Hah, de skia er så breie at de er helt ubrukeleige! Hysj Tipper det det blir veldig morsomt jeg -hvis du ikke sier det til noen kan du sikkert svinge en tur innom preparert bakke med dem også...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
|