Ski og sånt?!
|
Re: Ski og sånt?!
[Re: parob]
12/02/2009 12:25
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Nei vet du hva, hvis tmork klarer å stille med eurocarving-hår, så synes jeg vi skal la ham gå hele løpet ut her!
Frisyren pleies med denne: 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
12/02/2009 12:30
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Terje, det er stilpoliti når det gjelder ski også. Helhjelm er bare lov hvis man er jævlig god off piste eller heter Seth Morrisom har det blitt meg fortalt.
Men så er jeg bare en dum snowboarder da....
|
|
|
[Re: Ripen]
12/02/2009 12:34
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal alle som kjører bakkeski på død og liv "forsvare" disse fyrstikkeskiene mot nye og moderne frikjøringsski med allroundegenskaper?
Fordi bakkeski fungerer bedre i bakken enn andre ski?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Bjørn B]
12/02/2009 12:40
|
Loki
Besatt
|
Besatt
I dag har man plenty av eksempler på ski med nærmere 130mm midtbredde som har langt bedre bakkeegenskaper enn bigstix'en
Har lånt Vølkl Sumo noen dager, marginalt bedre enn bigstix'n kanskje. Men noe jeg vil kjørt med i bakken hele tida - aldri i livet.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
12/02/2009 13:10
|
StigB
Señor
|
Señor
Terje, det er stilpoliti når det gjelder ski også. Helhjelm er bare lov hvis man er jævlig god off piste eller heter Seth Morrisom har det blitt meg fortalt. Der traff du ikke helt, du tok ikke med den gruppen som har kjørt lengst på ski med helhjelm, speedskierne.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: Loki]
12/02/2009 13:11
|
klean
Besatt
|
Besatt
Om invitasjonen til fred: Kom til sunnmøre på Nedtur (r), eller invitér til BBB, så skal vi altids få begravet stridsøks under ei rot vi kan hoppe over ;-) Håvard
BBB09 blir det i allefall, så det kan fort bli noe av det :-D
Andreas.
|
|
|
[Re: StigB]
12/02/2009 13:14
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Terje, det er stilpoliti når det gjelder ski også. Helhjelm er bare lov hvis man er jævlig god off piste eller heter Seth Morrisom har det blitt meg fortalt. Der traff du ikke helt, du tok ikke med den gruppen som har kjørt lengst på ski med helhjelm, speedskierne. Hehe, ikke mitt domene, men gjør de det enda? Trodde kanskje at siden det er forbudt (?) i utfor så er det det i andre disipliner også.... Er det ikke noe med at det er farligere med hel enn halv?
|
|
|
12/02/2009 13:28
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg har selv et par relativt feite ski som jeg bruker til alt, og det eneste de ikke duger til er blåis, men det er uansett ikke et føre jeg trakter etter.
Ai ai, se der det kaller ikke jeg en altmulig ski. Men mine med 63mm sitter som støpt på is og er gode i løs snø. Mulig det er utstyret mulig det er teknikken :-) Og ski med midje på 70mm funker vel i løssnøen, men de funker ikke halvparten så bra som en breiere ski laget for det formålet, og er ikke en tredjedel så gøy... Hvorfor er 70mm bare halvparten så godt? Hva er det som gjør den opplevelsen dårligere enn med breiere ski? Kan du si at min opplevelse av løs snø blir dårligere med en smal kontra en bred ski? Det går vel mer på hva man liker eller ikke, gjør det ikke. Det går vel også på ferdighet og teknikk. Ut fra de jeg kjenner som har gått fra smalt til breit sier de at det er mye enklere med breit enn med smalt utafor, en mye enklere teknikk, jeg aner ikke for jeg liker meg med det jeg har og vil beholde teknikken det er å stå med smalt.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: SiljeKH]
12/02/2009 13:34
|
StigB
Señor
|
Señor
Terje, det er stilpoliti når det gjelder ski også. Helhjelm er bare lov hvis man er jævlig god off piste eller heter Seth Morrisom har det blitt meg fortalt. Der traff du ikke helt, du tok ikke med den gruppen som har kjørt lengst på ski med helhjelm, speedskierne. Hehe, ikke mitt domene, men gjør de det enda? Trodde kanskje at siden det er forbudt (?) i utfor så er det det i andre disipliner også.... Er det ikke noe med at det er farligere med hel enn halv? Kan hende det er jeg som ikke har fulgt godt nok med speed ski biten de siste åra, men de var kjappe med helhjelm en gang for lenge siden. :-)
|
|
|
12/02/2009 13:40
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har selv et par relativt feite ski som jeg bruker til alt, og det eneste de ikke duger til er blåis, men det er uansett ikke et føre jeg trakter etter.
Ai ai, se der det kaller ikke jeg en altmulig ski. Men mine med 63mm sitter som støpt på is og er gode i løs snø. Mulig det er utstyret mulig det er teknikken :-) Og ski med midje på 70mm funker vel i løssnøen, men de funker ikke halvparten så bra som en breiere ski laget for det formålet, og er ikke en tredjedel så gøy... Hvorfor er 70mm bare halvparten så godt? Hva er det som gjør den opplevelsen dårligere enn med breiere ski? Kan du si at min opplevelse av løs snø blir dårligere med en smal kontra en bred ski? Det går vel mer på hva man liker eller ikke, gjør det ikke. Det går vel også på ferdighet og teknikk. Ut fra de jeg kjenner som har gått fra smalt til breit sier de at det er mye enklere med breit enn med smalt utafor, en mye enklere teknikk, jeg aner ikke for jeg liker meg med det jeg har og vil beholde teknikken det er å stå med smalt. Nei, jeg sier bare at det nlir 3 ganger så gøy på et par breie ski, om det er mer enn 5 cm fluff. :OD Du har jo selv sagt at du ikke har prøvd breie ski, så da er du lykkelig uvitende om hvor "dårlig" bakkeskiene dine funker i forhold til et par breiflabber. Prøv, og du kommer aldri til å se deg tilbake. ;O)
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/02/2009 13:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dette blir som hardtail vs fulldemper. Hvis en ivrig skialpinist som også liker seg i løssnøen og på store fjell spør meg om hvordan terrengsykkel han bør kjøpe så vil ikke jeg råde ham til å kjøpe en ritthardtail å så si at joa den funker som pokker den i alt av terreng, også på grus og i slalåmbakkene. Hvis ikke så er det teknikken det er noe galt med. Uten å ha noe bred dekning for det vil jeg påstå at å anbefale smale ski til all round skikjøring er som å anbefale stiv singlespeed til all round terrengsykling. 90-100 på midten gir ski som er stabile, lettsvingte, flyter i løssnøen og gir raskt en følelse av mestring. De som påstår annet har ikke prøvd.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/02/2009 13:54
|
StigB
Señor
|
Señor
For de som ikke har teknikk og ferdigheter ja da er jeg enig. Men jeg har da hørt folk i redaksjonen si at med mindre fjæring foran og bak får en tilbake teknikken på sti.
Jeg tror det er enklere med ei brei ski ingen tvil om det, men jeg har ikke lyst til å ødelegge den teknikken som jeg har opparbeida fra jeg begynte å stå på ski en gang på 60 tallet.
Tviler ikke at det er morro med ei bred ski, men de er pinadø morro med ei smal ei også selv om det krever en del ferdighet og teknikk det det skal ingen ta fra meg, eller.
|
|
|
12/02/2009 14:06
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Nå aner jeg ingenting om ditt ferdighetsnivå på ski, men som du sier er du ingen nybegynner. Men hvis teknikken din (les: stil) er den samme som du lærte på 60-tallet, så har det skjedd utrolig mye når det teknikk og kjørestil tilpasset innsvingte og fetere ski. Ikke det at jeg tror dette gjelder deg, men jeg trekker på smilebåndet når "gutta" i tighte slalombukser skrenser seg ned bakkene med beina så tette som de sto på monoski :-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
12/02/2009 14:27
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Jeg har både Mantra (184) og bakkeski (FIS storslalomski på 190/R21) og bakkekosecarvingski (Atomic GS 11 butikkski 178/R17). Jeg vil nok anbefale tmork å se etter en allmountain-ski ala Vølkl AC med radius på 17-18 m. (og ikke vær redd for litt lengde på skiene). Dette er ski som fungerer bra til det meste. Mantraen er en fin allrounder, men jeg synes den blir for slepphendt på hardt underlag i bakken (ikke bare på is) og den har en litt vel lang radius (ca 25 m såvidt jeg husker). Stive og smale carving/bakkeski som f.eks. Atomic GS 11 er etter min mening ubrukelig i terrenget, men gull i bakken på alle slags underlag. (Joa StigB, jeg har kjørt pudder (ikke løssnø) med stive smale ski på 205 og hatt det kjempegøy, men det begynner å bli ganske lenge siden). Dersom man etterhvert vil mer ut i terrenget og føler at en allmountain-ski blir for smal kan man gå for et par ski til med 100+ midje.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
12/02/2009 14:33
|
StigB
Señor
|
Señor
He he det er nok mange år siden jeg sleit innsiden av støvla. Siden jeg synes det er drimorro å stå på ski og har i perioder hatt de så å si skrudd fast hele året.
Jeg er ingen Stein Eriksen stil skikjører om det var det du tenkte på, jeg har bestandig kjørt breit og gjør det nå også. Men det er morsomt å se folk med carvingski kjøre stemsvinger med parralelle tette bein.
Den dagen jeg beit i det sure eple å la 207 skia på hylla og gikk over til carving fikk jeg hjelp av gutta i Ullensaker skiklubb til å lære riktig carvingteknikk. Den sitter ganske greit nå med noen småjusteringer.
Jeg har sagt at det skulle vært morsomt å prøve breie ski. Det er sikkert innmari morsomt, og det er det jeg vil frem til, det er morsomt å stå på ski. Men man må ikke bare se ned og si at det jeg gjør er det eneste rette, man kan ikke si at breie ski er det eneste som gjelder. Det finnes mange som storkoser seg på andre typer ski. Om ikke så hadde alle alpinanlegg bare kunne pakke snippesken.
Det er morsomt å prøve andre ski, men jeg er litt ferdig med det. Det var perioder en dro til Hemsedal eller Skei med 5 - 6 par ski i boksen.
Jeg trives der jeg er fysisk begynner leddgikta å sette grenser for hvor langt en kan trekke det, men jeg synes fremdeles det er stas med gode dager på ski. Byr anledningen seg og jeg har en god dag blir den benytta, men det blir færre og færre.
Det jeg helt klart ser fordelen med breie ski er der det løse laget ikke er tykt. Med smale ski kreves det mer snø for å få følelsen, og jeg tror en kan få utnytta det løse på en helt annen møte og mye oftere enn med smale. Hadde jeg vært 20 i dag så hadde jeg nok sitti på den andre siden av bordet med køstøm bygde breiplanker for å si det sånn.
Jeg kan glede meg, og jeg kan gledes over at andre gleder seg.
:-)
|
|
|
12/02/2009 14:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Ikke det at jeg tror dette gjelder deg, men jeg trekker på smilebåndet når "gutta" i tighte slalombukser skrenser seg ned bakkene med beina så tette som de sto på monoski :-)
Artige med folk som kjører med sekk, søker, spade, helhjelm, ryggskinne og bredski som skrenser nedover som om de sto på to monoski :-)
|
|
|
[Re: Zwartander]
12/02/2009 14:35
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Pudder:  Mange flotte tips ja og de Vølk såg jo litt snasne ut. Lengde på mine pre 1993 -ski var 170, så litt lengde burde jo gå fint. 160-skiene jeg leide på Norefjell føltes derimot latterlig korte ut, og en liten swipp hit og en swopp dit, så dro man nesten nedover bakken baklengs...
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
12/02/2009 14:42
|
StigB
Señor
|
Señor
(Joa StigB, jeg har kjørt pudder (ikke løssnø) med stive smale ski på 205 og hatt det kjempegøy, men det begynner å bli ganske lenge siden). Dersom man etterhvert vil mer ut i terrenget og føler at en allmountain-ski blir for smal kan man gå for et par ski til med 100+ midje.
He he, jeg har et par Lacroix liggende som jeg fikk bygd til meg med tanke på løs snø, 204 litt ettersom en måler. Å for å si det sånn da, de var breiere enn andre ski var den gang midt på 80 tallet, og da gikk skuddet rett i foten gitt. Helt klart verden går videre men jeg tror jeg trekker meg nå, jeg tror det vil bli dyrt å fortsette, den kalde klamme kloa i nakken hvisker "breie ski breie ski"
|
|
|
12/02/2009 16:09
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Nå ble det så fryktelig mye synsing her at jeg rett og slett tenkte å bidra med hva Völkl selv sier om saken: Mantra  AC 30
Jens
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/02/2009 16:57
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Uten å ha noe bred dekning for det vil jeg påstå at å anbefale smale ski til all round skikjøring er som å anbefale stiv singlespeed til all round terrengsykling.
Slapp av litt, vi anbefaler ikke at tmork tar med langrennskia i bakken. 100+ mm ski i bakken er downhillsykkel på sti. Det går selvsagt an. Spesielt festlig over tid. Neppe. Optimalt? Overhode ikke.
|
|
|
12/02/2009 17:10
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Bakke festlig over tid uansett ski? Neppe. (dukker) :-):-):-)
Redigert av SnorreL; 12/02/2009 17:22. Rediger grunn: Ekstra smileys så ingen blir sure :-)
|
|
|
[Re: SnorreL]
12/02/2009 17:28
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Er en smule overrasket over anticarving holdningene til frikjøringsfanatikerene her. Jeg har vel i min naivitet levd under den oppfattelse at har man en felles skientusiasme er det både viktigere og en samlende faktor enn det som tydeligvis er gjennomgangstonen her. Men jeg lurer jo på hvor og hvor ofte dere får drevet med denne typen av skikjøring. I Oslo så er vi såpass heldige at vi har Wyllerløypa rett oppi lia, og den er åpen til kl. 22.00 hver kveld noe som gjør det fullt mulig å ha et par timer morro egentlig når som helst. Betyr ikke en slik tilgjengelighet noe og er det rett og slett sånn at dere alle har anledning til å slippe alt dere har i hendene og dra av gårde til Hemsedal i det øyeblikk pudderalarmen går? Det har ikke jeg, for å si det mildt.... ;-) Eller for å si det på en annen måte; hadde jeg bodd i Danmark ville jeg nok drevet med landeveissykling og ikke drevet med fulldemper og sti.
Redigert av jeth; 12/02/2009 17:36.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
12/02/2009 17:35
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Nei dessverre.... Ikke mange godturer på meg i året. Jeg er vokst opp i preppa løyper med klubb- og kretsmesterskap bak meg, men har siden for få år siden, da jeg tok opp igjen slalomskia etter noen års pause, holdt meg mest mulig utenfor løypene. Nå velger jeg heller å softe på sofaen fremfor å kjøre i preppa løyper. Carvingskia er solgt! Men det er altså meg.
Det viktigste er at folk har det moro på ski enten det er i løyper, park eller bækkåntrin. Men enighet er jo kjedelig da. :-)
Edit: Masinga her fra carvingfolket gir meg litt lyst til å teste det siste innen carving..... urk.
|
|
|
[Re: jeth]
12/02/2009 17:39
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Wyller er en topp bybakke, flott for kveldscarving. Skulle gjerne hatt mer tid og penger for ski, da skulle jeg hatt et par kortere carvingski i tillegg til Teledaddyene.
Noe av det råeste av skikjøring så jeg en gang i Wyllerløypa for noen år tilbake. Det kom to karer med korte Fischer slalomski (ca 160) montert opp med høye klosser og telemarksbindinger. De hadde et sinnsykt skjær og svingradius. Det toppet seg da han ene kjørte baklengssvinger i det siste henget, uten en skrens, med to perfekte kantspor etter (foran?) seg.
Big wheels keep on turning
|
|
|
12/02/2009 19:01
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Uten å ha noe bred dekning for det vil jeg påstå at å anbefale smale ski til all round skikjøring er som å anbefale stiv singlespeed til all round terrengsykling.
Slapp av litt, vi anbefaler ikke at tmork tar med langrennskia i bakken. 100+ mm ski i bakken er downhillsykkel på sti. Det går selvsagt an. Spesielt festlig over tid. Neppe. Optimalt? Overhode ikke. Pøh! Rockerski på 125+ i bakke kan sammenlignes med DH på sti! Det funker det også men er langt fra optimalt. På samme måte som carvingski utenfor pist'en funker, men er suboptimalt! 100mm + bittelitt, kan sammenlignes med 6" grov stisykkel! Veldig bra til så mangt hvis du er mann nok! Terje liker en litt lettere 5,5" stisykkel og bør derfor velge tilsvarende ski som blir ca 90mm på midten med svingradius på ca 20m. Skikkelig deilig og diskutere personlige preferanser! Vi kan jo avslutte det med å si at det viktigste er jo å ha det gøy, men alle vet jo at det er noe tull som er ment for at folk som ikke har råd til det feteste stæsjet skal føle seg bedre... Hoho
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: Bjørn B]
12/02/2009 19:14
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
He-he, ja stæsj er deilig!
Jeg har opp gjennom årene stått masse på ski, og jeg er enda ikke så blasert at jeg ikke kan ha det gøy på skjæret i bakken selv om toppturer og frikjøring er hovedfokus. Det er gøy å kjøre en ski med 9 meter radius og forsøke å ikke sprute snø med bakskia, det er gøy å gønne rett ned i 100 med lange stive spett og det er gøy å pumpe pudder etter en slitsom tur opp med feller.
Terje, ut og shoppe! for en 30-40 laken får du alt du trenger..
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: ToHee]
12/02/2009 21:06
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Støtter den!
Tør påstå at den som ikke har testet å dra på litt i en tom velpreppet bakke med gode carvingski har gått glipp av noe. Jeg synes alt på ski er omtrent like morsomt. Kjører porter om kveldene, offpist i helgene hvis forholdene tillater det, men kjører heller på storslalomski enn brede planker når det er lenge siden det har snødd. Jeg liker tilogmed langrenn!
Men det krever dessverre flere par ski...
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
13/02/2009 14:09
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå i 2009 får du ski som har bredde over 80 og opp i mot 90 som er er veldig bra bakkeski, samtidig som som der er bra utenfor. Det negative er såklart at de ofte er veldig dyre (Vølkl Grizzly) og at offpist kjøring garantert gjør at skia får juling, og dermed ganske fort taper seg i bakke.
Så ja, en bør ha minst 2 par. Bakkeski midsving 16-17 m (god til både storslalom og og kortsvinger), og et par relativt myke (i tuppene)offpistski. Ikke la deg lure til å kjøpe noen av disse stive skiene. Tar år og dag på bli venn med de. Det er HYPE! De fleste som kjører disse henger for mye bak i støvlen. Lengde ? Bakke ski tar du ca 10 cm lavere en deg selv, offpistskia tar du ca 5-10 cm lenger (+ 10 til hvis du havner på rockerski, men anbefaller ikke Rocker som første powski, anbefaller det derimot til alle som skal ha en NY powski).
Ellers enig med Sindre/Zw, at bakke kan være like gøy som offpist, selv om jeg alltid vil velge en powdag foran noe annet. Alt handler om timing når det gjelder bakke også. Vær først i heisen og du har 2 timer med perfekte forhold. Så drar du hjem og går deg en langrennstur.
|
|
|
[Re: Oddefa]
13/02/2009 14:29
|
StigB
Señor
|
Señor
De fleste som kjører disse henger for mye bak i støvlen. Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men når du kan ha full kontroll i løs snø med nøytral vektfordeling mellom for og bakbinding er du der du bør være. At skituppene blir borte gjør da ingen ting det er ikke de en ser etter i løs snø, det er vel heller beste sporvalg. Synes det minner om dårlig nybegynner teknikk når en henger bakpå for å presse opp tuppene, mye av kontrollen forsvinner også. Det negative er såklart at de ofte er veldig dyre (Vølkl Grizzly) og at offpist kjøring garantert gjør at skia får juling, He he innmari surt å stå der med flenger i såle og kanter som er dratt ut. Men det er litt av det en må ta med når en ferdes utenfor. Vet ikke om Lars Grevstad driver ski snekker butikken sin ved Kirkerudbakken lenger, men han var en trollmann med såler og utdradde kanter. Forøvrig fantastisk til å preparere ski også.
|
|
|
13/02/2009 14:54
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk tilbake mine relativt oppstripede ski fra bronseslip hos Murstad Skiservice i går, anbefales. Skia er bedre enn nye, ikke et sår igjen. Strøkent og definitivt verdt 420,-
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|