om du ikke er så opptatt av vekt er de to nevnte litt tåpelig valg - mest pga prisen. Hvilke som helst juicy bremse (3/3.5/5/7) vil kunne gjøre nytten utmerket, så og de nye xt'ene eller noen oro, selv om de blir litt dyrere. Den beste dealen er kanskje et par avid elixir r fra ebayeren.
mtp xt er vel j7 overlegen de gamle, men ikke de nye. Det spørs dog hvor mye det har å si i praksis. Jeg har mest erfaring med oro og j7 og begge de bremsene har plenty med styrke og god modulasjon - og de bør være på kortlisten ved alle bremseinnkjøp. Selv foretrekker jeg oro grunnet bedre hendel, men det er ellers ett fett. Oro'ene koster jo en del mer og, hvor egentlig verken performance eller finish egentlig forsvarer det.
ûber mye kraft/mye vekt:
magura gustav
brembo
über mye kraft/mindre vekt:
avid code (code 5 har mindre kraft enn code)
formula the one
mindre, men fortsatt masse kraft/ lette:
avid elixir
formula oro bianco (bare pads, finish og hendel er forskjellig fra de andre oror'ene)
std god kraft (les markedsledende for kun kort tid siden)/bra modulasjon/forholdsvis lette:
avid juicy x
formula oro kxx
shimano xt/xtr (de nyeste)
magura louise
lettvekterne(dvs god kraft, men er laget lettest mulig så primært tiltenkt xc bruk - dvs bryr du deg ikke om gram betaler du mye mer enn nødvendig for mindre kraftige bremser enn de over for å spare vekt):
avid juicy ultimate
formula r1
magura martha
i tillegg lager vel hope bremser uten jeg kan si noe om de, og hayes som jeg personlig liker å holde meg unna. Det er dog de som elsker de nye stroker-bremsene og sier de er er jevngode med j7s. De eldre hfx bremsene har bra kraft, men mindre god modulasjon
jeg foretrekker som sagt formula, men på pris er det vanskelig å slå avid for tiden, ihvertfall sist jeg sjekket.