Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Politidirektoratet: religiøse hodeplagg

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #677591 09/02/2009 06:27
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skamløs Wikipedia kopiering:
The term hijab or veil is not used in the Qur'an to refer to an article of clothing for women or men, rather it refers to a spatial curtain that divides or provides privacy. The Qur'an instructs the male believers (Muslims) to talk to wives of Muhammad behind a hijab. This hijab was the responsibility of the men and not the wives of Muhammad. However, in later Muslim societies this instruction, specific to the wives of Muhammad, was generalized, leading to the segregation of the Muslim men and women. The modesty in Qur'an concerns both men's and women's gaze, gait, garments, and genitalia. The clothing for women involves khumūr over the necklines and jilbab (cloaks) in public so that they may be identified and not harmed. Guidelines for covering of the entire body except for the hands, the feet, and the face, are found in texts of fiqh and hadith that are developed later.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #677596 09/02/2009 07:05
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Sitat: GogBozen
10 000-kroners spørsmålet er:

Er hijab et religiøst fenomen? begrunn svaret...

Er dette et lurespørsmål? Eller er det de politiske aspektene ved hijab du fisker etter?

I så fall lurer jeg på hva som er de politiske aspektene ved hijab?

Skal komme tilbake til 10 000kronersspørsmålet mitt om en dag eller tre fordi jeg har det klart i en annen sammenheng...

No added style
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: bike4man] #678380 10/02/2009 13:33
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: KnutAa] #678382 10/02/2009 13:34
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Da har jeg lest alle posteringene nøye, og oppsummeringen av tråden min kan ikke bli noe annet enn følgende:
En altoverskyggende majoritet ser ut til å være enig med meg, og de fleste andre oppegående personer i landet, om at hijab til politiuniform er en uting. En blindveg. Rett og slett en stygg grøftekjøring.

Takk til alle bidragsytere.

Redigert av bike4man; 10/02/2009 13:35.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: bike4man] #678383 10/02/2009 13:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ikke til noen spesifikke i tråden...

Hallo, man får kjøpt hijab fra Nike nå, treningshijab og alt annet hijab, det er ikke noe problem å få en sånn som er ganske ettersittende, og hvor den normale polislua går fint utenpå. At dette er et problem tror jeg egentlig ikke.

Jeg tror politi med hijab vil kunne skape en bedre kontakt med andre muslimer, ergo vil det positivte glatt overskygge det negative. De fleste av oss vil mest sannsynlig ikke se at de bruker hijab heller.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: bike4man] #678386 10/02/2009 13:42
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: bike4man
Da har jeg lest alle posteringene nøye, og oppsummeringen av tråden min kan ikke bli noe annet enn følgende:
En altoverskyggende majoritet ser ut til å være enig med meg, og de fleste andre oppegående personer i landet, om at hijab til politiuniform er en uting. En blindveg. Rett og slett en stygg grøftekjøring.

Men har alltid flertallet rett?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #678390 10/02/2009 13:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Og hvor mange i politiet tror dere vil bruke hijab innen ti år? 10 stykker?

Problem? Finn dere noe annet å sutre om.

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: EgilS] #678391 10/02/2009 13:55
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Debatten er vel viktig i den forstand at den tar opp spørsmålet om hva vi kan tillate av modifikasjoner på politiuniformen. Åpner vi for Hijab må vi jo også vurdere alt annet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Knirkekne] #678393 10/02/2009 13:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Åpner vi for Hijab må vi jo også vurdere alt annet.

...og jeg regner med at andre forslag fortløpende vil bli vurdert. Jeg tipper det har vært praksis i lengre tid.

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #678425 10/02/2009 14:52
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

I et demokrati, alltid.

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #678476 10/02/2009 16:10
Espen Offline
More than words
More than words
Dette er en interessant diskusjon.
Det er som vanlig store forskjeller på kvinner som bruker dette plagget. Noen føler at de ikke har noe valg, mens andre bruker det fordi de synes det gir positiv kulturell tilhørighet. Det kan godt tenkes dette plagget har positive praktiske funksjoner også. Klassisk norsk skaut har ikke vært populært her på noen tiår, men det kunne det lett å vært.

Jeg tror ikke en politibetjents evne til å gjøre en god jobb, handler om hva slags plagg vedkommende har på hodet.

Kanskje dette tilogmed kan gi uventede positive virkninger. Blir man respekfullt, godt behandlet av en dyktig politikvinne med Hijab, kan det kanskje være med på å endre noens holdninger til kvinner fra andre kulturer med andre kulktrurelle tradisjoner.

For de som opplever ulike former for press i forhold til bruk av Hijab, kan jo en åpning for dette i politiet gjøre at noen ikke ønsker i ta del i politiets arbeid.

[sleivspark]
Ellers synes jeg politiet godt kan bruke nisselue, det ville mange kledd meget godt.[/sleivspark]

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #678492 10/02/2009 17:00
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: FuzzyLogic

I et demokrati, alltid.

Ehhh, nei, men du kan jo tro det.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Espen] #678496 10/02/2009 17:05
StigB Offline
Señor
Señor

Man må gjerne gjøre så mange tilpasninger en kan, men jeg kan ikke se at det vil føre med seg noe positivt. En uniform er styrt av et uniformsreglement. Åpner en nå for Hijab vanner man ut uniformen i den forstand at flere kulturelle grupper vil ha sine sjangre inn i vårt system. Er det vi som skal tilpasse oss eller er det de som velger å bosette seg som skal tilpasse seg. Flåsete ja, men jeg tror ikke vi ville kommet særlig langt om vi i et fremmed land som innvandrere å skulle kreve at de endret lovene sine slik at man skal kunne bringe med seg politi capsen, helikopterplatformen, eller hva det måtte være.

Slik dette ser ut til å gå er vi nødt til å gjøre tilpasninger i vårt lovverk ovenfor de som søker seg hit. En dyktig politimann / kvinne er dyktig uansett type uniform. Uniformen gjenspeiler etaten og hva den står for, ikke kulturelle sjangre.

Nei jeg er ikke enig og føyer meg demokratisk til de to tredjedelen av Norges befolkning som går i mot. Lik det eller ikke hadde demokratiet talt vill det blitt nei til Hijab.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678514 10/02/2009 17:33
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Har ikke lest alle postene her, men dette er uansett mitt syn på saken:
Hvis man i et multikulturellt moderne samfunn ikke evner å ta opp i seg de konsekvensene det har å invitere inn mennesker fra andre bakgrunner, har man effektivt satt en stopper for disse menneskenes mulighet til å være aktive deltagere i det samfunnet de er en del av. I en slik sammenheng er jo selve "uniform" begrepet utgått på doto hvis det er slik at det ikke evner å ta inn over seg de realitetene som disse nye forutsetningene setter. Hvis det er sånn at Politiet ønsker å fremstå som inkluderende i forhold til dette, er det en selvfølge at hijab må inkluderes inn i deres uniformsregulativ. Hvis man derimot ikke ønsker å inkludere kan man jo egentlig bare gi faen.

Jens
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678517 10/02/2009 17:35
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Imamer og mullaer kan vel ikke gå på nok et tap?, etter VI stoppet Forbud mot religions-sårende ytringer.

Dette er en farlig vei å gå, små skritt i islamiseringen er ikke bra.

Debatteres på TV2 Tabloid kl 18:55 ikveld.

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678525 10/02/2009 17:49
Espen Offline
More than words
More than words
Kulturen vår, og samfunnet vi lever i er i kontiuerlig endring. Det har det alltid vært.

For 50 år siden ville man ikke fått jobb i Politiet hvis man hadde en cm hår over øret.

Jeg vet ikke hvor lengde det er siden det ikke passet seg at kvinner i det heletatt jobbet i Politiet, men det skulle ikke overaske meg om noen av dagens argumenter var i debatten da også.

Argumentene om at folk må tilpasse seg, er ikke så lett i praksis, da mange mennesker som er født og oppvokst i Norge har foreldre fra en annen kultur.

De har ikke kommet hit. Norge er deres hjemland, og de må også få lov til å skape sin egen kultur og identitet.

Norge er forlengst et flerkulturellt samfunn. Personlig tror jeg dette er en stor ressurs, men det krever mer av ALLE som bor her.

Ikke all kulturell påvirkning er av det gode, men det er viktig å tenke på hva slags kultur vi i aller størt grad er påvirket av. Det er amerikask kultur. Det skaper knapt debatt fordi mange liker det, men prinsippene er de samme og burde dikuteres mer.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: jeth] #678527 10/02/2009 17:52
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Hvis man derimot ikke ønsker å inkludere kan man jo egentlig bare gi faen.

Ingen problem med å se hva du mener og respekterer deg for det, men jeg mener ikke det samme som du gjør.

Så det du sier er at demokratiet gir vi faan i. I følge målinger sier to tredjedeler nei, pluss meg, jeg synes ikke noe om dette fordi det utvanner uniformen og dens hensikt.

Man kan da inkludere om man ikke behøver å til stadighet endre regelverket for hadde nær sagt hver eneste som søkte seg hit til lands.

Jeg har i mange år jobbet underlagt et uniformsreglement, et regelverk vi ønsket å lempe på uten å lykkes. Men er det snakk om kulturelle årsaker så er det plutselig ingen hindring.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Espen] #678529 10/02/2009 17:53
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Dette er en farlig vei å gå, små skritt i islamiseringen er ikke bra.

Ja, snart har Islamistene overtatt hele landet.

Quote:
Debatteres på TV2 Tabloid kl 18:55 ikveld.

Er Knut Hovig invitert denne gangen?

e

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Espen] #678533 10/02/2009 17:57
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
et regelverk vi ønsket å lempe på uten å lykkes

Hvorfor ønsket dere å forandre uniformsreglementet, hvis et strikt uniformsreglement er av det gode?

e

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Espen] #678541 10/02/2009 18:07
StigB Offline
Señor
Señor

Som når slips skal brukes eller ikke, og i hvilke sammenhenger, fra hvilke dato og til hvilke dato kortermet skjorte kan brukes sommerstid. Når en går i langermet skjorte skal alle på skiftet gjøre det.

Dette er litt av en uniformskledd's hverdag. Regelverket er satt og det det skal følges, bagateller vil noen hevde. Det å gjøre endringer eller lempe har i min tid hvert bortimot umulig og laget mye huskestue.

Vær glad du kan iføre deg hva du vil.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678544 10/02/2009 18:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: StigB
Vær glad du kan iføre deg hva du vil.

Hvem er det som kan iføre seg hva de vil? Akkurat på klesfronten så finnes det jo utrolig mye som rett og slett ikke er lov i praksis. La oss si at jeg synes det er litt kaldt om skrukken om dagen, så jeg går inn på Dressman og kjøper meg en ren og pen Y-fronttruse i ekstra stor størrelse som jeg tar på utenpå min krittstrekrandige dress. Hvor langt tror du jeg ville komme før det begynner å butte? Ville jeg fått bord på restaurant? Ville jeg ha fått hjelp med fondplassering på banken? Ville jeg ha fått hente barn i barnehagen? Og da har jeg ikke en gang nevnt sjørøverstøvelen jeg bruker som hatt.

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Dan] #678545 10/02/2009 18:20
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
fondplassering på banken

Akkurat dette er kanskje ikke å regne som en ulempe?

e

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Espen] #678546 10/02/2009 18:22
StigB Offline
Señor
Señor

Så hva gjør dere den dagen det dukker opp en som vil være med på fellestur i Hijab eller turban. Kulturmessig er dette korrekt sykkelantrekk der de kommer fra.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678548 10/02/2009 18:27
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Dan] #678558 10/02/2009 18:46
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Hvor langt tror du jeg ville komme før det begynner å butte? Ville jeg fått bord på restaurant? Ville jeg ha fått hjelp med fondplassering på banken? Ville jeg ha fått hente barn i barnehagen? Og da har jeg ikke en gang nevnt sjørøverstøvelen jeg bruker som hatt.

For deg Dan ville ingen rynket et øyenbryn :-)

Stisykling.no

< TOC >

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678559 10/02/2009 18:47
Dan Offline
More than words
More than words

Pøh. Jeg kan jo ikke en gang komme på Peppes iført capri-bukse uten å bli mobbet av jentene her. :-)

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Dan] #678561 10/02/2009 18:51
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Dan

Pøh. Jeg kan jo ikke en gang komme på Peppes iført capri-bukse uten å bli mobbet av jentene her. :-)

Der sa du noe, pizza. på tide å avspore litt kanskje.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: KnutAa] #678564 10/02/2009 19:07
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Mylla] #678568 10/02/2009 19:11
Espen Offline
More than words
More than words
For de som ikke kjenner historien til Hijab, er det en artikkel i Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article722052.ece

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: StigB] #678570 10/02/2009 19:14
Espen Offline
More than words
More than words

Så hva gjør dere den dagen det dukker opp en som vil være med på fellestur i Hijab eller turban. Kulturmessig er dette korrekt sykkelantrekk der de kommer fra.

Ja, og hva gjør vi den dagen en tulling i XC-tights stiller opp på felles stitur?

e

post@espenwettre.no
Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Moderator  support