Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Politidirektoratet: religiøse hodeplagg

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: GeirK] #676048 05/02/2009 11:28
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: GeirK
Sitat: Andreas83

Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom de to. Med tanke på at hijab er et kulturelt plag og som oftest brukt pga lange tradisjoner(veldig spennende om du følger en debatt mellom en som velger å ikke bruke hijab mot en som bruker hijab av kulturelle grunner) mens klær, ehm ja, skjuler kjønn og generelt holder kroppen varm/kald.

Sammenligningen gikk ikke på motivasjonen for å bruke plagget men på den sosiale opplevelsen av å gå uten.

Den var vag, og svært lite korrekt i denne sammenhengen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Knirkekne] #676049 05/02/2009 11:29
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Knirkekne
Sitat: sykkeloyvind
Denne damen ble sett på som en autoritetsfigur i Pakistan. Jeg tror ikke Hijaben gjorde at hun følte seg undertrykket:

Jodda, men det var i Pakistan det.
mulla krekar er sikkert en autoritetsfigur der han kommer fra, men her i norge ler vi bare litt av han.

Er få som ler/lo av Buhtto, tvert i mot var hun internasjonalt anerkjent politiker med stor tyngde, og jeg har sterkt inntrykk av at flertallet i Norge ser på Krekar som alt annet enn morsom (dessverre).

Sitat: Knirkekne
Et annet proble man kanskje kan treffe på er at en politikvinne med Hijab kanskje ikke får den respekten og autoriteten de som polit burde ha.
Kvinner med Hijab blir skjelden sett på som autoritetsfigurer og jeg forbinder det kanskje litt med undertrykkelse og misforstått religionsutøvelse.. Men det er nå meg da.

Den lille erfraingen jeg har med yrkesaktive hijabkledde kvinner tilsier det motsatte. På nærmeste handleri jobber en ung jente med Hijab. Blant alle de ansatte er hun den eneste jeg har intrykk av at tar jobben sin seriøst, dvs. hun har aller mest yrkestolthet. Jeg har opplevde henne å irettesette Securitasvakter og ellers opptre særdeles selvstendig. Hun er dessuten overmåte åpen og serviceinstlit. As Rema-ansatte goes er hun den jeg virkelig har tenkt ikke hører hjemme der, men burde finne seg en bedre jobb, hi hennes tilfelle en jobb som innebærer autoritet og mellomenneskelige relasjoner (forsåvidt er hun såpass ung at det godt kan være at hun kun har jobben ved siden av studier). Jeg har i hvertfall betraktelig mer respekt for henne i den jobben hun utfører enn hva som ville vært forventet, hijaben er meg likegyldig, det er kun basert på hennes fremferd.

Dersom en politikvinne iført hijab ikke oppnår den respekten og autoriteten en polititjenestemann("person") burde ha, så er det vel Politihøyskolen som har skylden.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Andreas83] #676050 05/02/2009 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den var vag, og svært lite korrekt i denne sammenhengen.

Den påstanden er fullstendig verdiløs for meg med mindre den ledsages av en begrunnelse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: GeirK] #676053 05/02/2009 11:40
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg kan klippe inn noe Unni Wikan har sagt, en av Norges fremste eksperter på feltet.

"Hijabens påbud går sammen med at kvinners rett til å ferdes ute er blitt innskrenket, selv det å gå på markedet eller å besøke sin søster. Det å se på hijab som et tøystykke … oppriktig talt…, sier Unni Wikan og ler oppgitt."

Derfor sa jeg kleskoblingen din var vag og svært lite korrekt.

Jeg vet dog at du er diskusjonens mester GeirK, så jeg gir meg nå siden jeg føler den stikkkommentaren til det du sa ikke er verdt en langvarig diskusjon.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Andreas83] #676057 05/02/2009 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det kunne vært artig å spurt en hijab-bruker hvordan det ville føles å gå uten. Først da kan vi konkludere om jeg var i nærheten med min sammenligning eller ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Andreas83] #676062 05/02/2009 11:57
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Jeg kan klippe inn noe Unni Wikan har sagt, en av Norges fremste eksperter på feltet.

"Hijabens påbud går sammen med at kvinners rett til å ferdes ute er blitt innskrenket, selv det å gå på markedet eller å besøke sin søster. Det å se på hijab som et tøystykke … oppriktig talt…, sier Unni Wikan og ler oppgitt."

Derfor sa jeg kleskoblingen din var vag og svært lite korrekt.

Jeg vet dog at du er diskusjonens mester GeirK, så jeg gir meg nå siden jeg føler den stikkkommentaren til det du sa ikke er verdt en langvarig diskusjon.

Men betyr dette at de som uansett velger å gå med hijab, eller gjør det av andre grunner (til tross for hva norske eksperter sier), skal være utestengt fra å utdanne seg til politi?
Det ser for meg ut som grov diskriminering.

Redigert av ØyNe; 05/02/2009 11:58.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: GeirK] #676063 05/02/2009 12:00
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med tanke på at Hijab, Burka o.l ble innført fordi Koranen forbyr menn og kvinner å se på hverandres "private parts" dersom de ikke er gift(wikipedia, om det er lov å bruke det som referanse),
ligger jeg SYLTYNT an dersom det i livets siste time skulle vise seg at Muslimene har rett.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676077 05/02/2009 12:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Hijab-brukere går da massevis uten hijab mens de er sammen med folk.

Pust gjennom nesen.

Det var jeg ikke klar over.

- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676078 05/02/2009 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
med en halvmeters, spist penisfuteral

Var det en meter før han begynte å spise på det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676097 05/02/2009 12:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ingen ting å takke for. Alltid hyggelig med folk som tåler en spøk!

- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676103 05/02/2009 13:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
En god spøk når man er bakpå er jo mye bedre enn å ty til angrep, vold eller andre vanlige reaksjoner når man er i ferd med å tape en ordveksling.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676114 05/02/2009 13:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Alltid moro med folk som ikke klarer å argumentere skikkelig for påstandene sine og som dermed avslutter diskusjonen med litt førsteklasses spøk!

Jeg har allerede innrømmet at jeg tok meg vann over hodet i spekulasjonene omkring hvor viktig hijab-en er for muslimske kvinner. Du vant!

- Robert Green Ingersoll
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ØyNe] #676115 05/02/2009 13:28
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: ØyNe

Men betyr dette at de som uansett velger å gå med hijab, eller gjør det av andre grunner (til tross for hva norske eksperter sier), skal være utestengt fra å utdanne seg til politi?
Det ser for meg ut som grov diskriminering.

Du kan kalle mye diskriminering så lenge det går mot en norm, er det diskriminering at personer må gå i post-uniform eller McDonalds uniform når de jobber der? Hovedpoenget i denne saken er at noen prøver å overbevise andre om at deres klesplagg betyr så mye for dem at det stopper dem fra å søke politiskolen. Promblemet er at det er mye uenigheter om hijab, endel eksperter og fritalende muslimer mener en ting, andre muslimer, politisk korrekte nordmenn og imamer mener noe annet. Jeg har ikke engasjert meg så mye i hva som er rett eller galt i saken, eneste jeg legger merke til er feiltolkninger som mange har. Mulig jeg er litt hjernevasket siden jeg har vært på endel Unni Wikan foredrag og føler at hun veldig kunnskapsrik. Hovedpoenget hennes er at kultur og religion ikke alltid skal brukes som undskyldning og ikke som et middel for å presse seg frem.

Det er helt greit for meg at hijab blir lov i politiet hvis det blir utdannet gode politikvinner. Selv om jeg vil tro det er en god del problemer de vil møte i kontakt med endel etniske grupper. Men innen mishandlingssaker hvor betjent og offer er av samme etniske gruppe vil jeg tro det er fantastisk.

"(til tross for hva norske eksperter sier)", du bør kanskje si noen norske. Miljøet er ikke samlet. Personlig er jeg litt selektiv til hvem jeg kaller ekspert og hører på.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: bike4man] #676158 05/02/2009 14:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: bike4man
Hip-Hop-cap´en (med bremmen bakover mot nakken) må kunne godtas. .

Skikkelig debattvekker 4man, plump ironi, beskyldninger og hele greia i et eneste innlegg.

Hele politikorpset går allerede med caps om du ikke har lagt merke til det.

LarsB

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: larsb] #676176 05/02/2009 16:03
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: larsb
Sitat: bike4man
Hip-Hop-cap´en (med bremmen bakover mot nakken) må kunne godtas. .

Skikkelig debattvekker 4man, plump ironi, beskyldninger og hele greia i et eneste innlegg.

Hele politikorpset går allerede med caps om du ikke har lagt merke til det.

LarsB

Her tror jeg noen har sovet godt i timen.
I quoten fra meg som du selv bringer, står det da granngivelig "med bremmen pekende bakover mot nakken".
De to uniformerte du bringer bilde av har da ikke luebremmen pekende bakover mot nakken.
En Hip-Hop-ers kjennemerke er ikke å bære cap, men at den bæres bak frem.
Som vel kan skulle være et signal om at man ønsker å være litt i opposisjon til ett eller annet.
En skyggelue båret normal veg blir ikke helt det samme. Du må være den eneste som ikke har fått med seg det.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: bike4man] #676177 05/02/2009 16:08
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: 1r9b1k7] #676185 05/02/2009 16:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tror du er rimelig gamlis og langt unna hip-hop-kulturen hvis du mener at det å bære capsen bak fram er det som gjelder.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: ] #676216 05/02/2009 17:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Vi ser tydligvis forskjellig på hva som er grunnleggende problemstillinger og hva som er fillesaker.

Hvilket ikke overrasker meg...

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: sykkeloyvind] #676490 06/02/2009 07:38
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Ser for meg en gangsta politi: stop 5-O in tha hood!

Endelig litt edruelighet:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2910326.ece

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #676513 06/02/2009 08:11
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: FuzzyLogic
Ser for meg en gangsta politi: stop 5-O in tha hood!

Endelig litt edruelighet:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2910326.ece

Hvorfor er dette edruelig? Fordi du er enig med ham?
Hvorfor stiller han opp disse spørsmålene? Hvorfor skal det være mer trøblete med norsk politi som er jøder/muslimer/kristne mot andre grupper i samfunnet når det er minst like trøblete med gode norske gutter mot noen som ser annerledes ut?
Eksempel
(Jada, det siste og beste eksemplet er fra Sverige, men jeg har ingen grunn til å tro at det er særlig bedre her).

Skirbekk er pensjonert professor i filosofi, og Martin kan sikkert greie mer ut om hans hovedståsted som ligger innenfor praxeologien.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #676521 06/02/2009 08:22
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: gare

Hvorfor er dette edruelig?

Quote:
Han mener det særlig i disse dager er viktig at politiet er nøytralt, når så mange konflikter oppstår rundt religion og religiøs symbolikk.

Quote:
Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza? Eller hvordan ville politifolk med hijab bli tatt imot av den jødiske menigheten om de ble brukt til å patruljere en jødisk barnehage? spør Skirbekk.

Hva med å lese hva han faktisk sier istedenfor å spekulere i hans ståsted innenfor praxeologien?

edit: La meg snu på flisen: hvis det er greit med hijab og andre religiøse symboler inkorperert i politiuniformen er det vel greit med nazisymboler for de som sverger til det?

Redigert av FuzzyLogic; 06/02/2009 08:32.
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #676524 06/02/2009 08:31
gare Offline
More than words
More than words

Hvorfor er dette edruelig?

Quote:
Han mener det særlig i disse dager er viktig at politiet er nøytralt, når så mange konflikter oppstår rundt religion og religiøs symbolikk.

Quote:
Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza? Eller hvordan ville politifolk med hijab bli tatt imot av den jødiske menigheten om de ble brukt til å patruljere en jødisk barnehage? spør Skirbekk.

Hva med å lese hva han faktisk sier istedenfor å spekulere i hans ståsted innenfor praxeologien?

Tja, jeg leste det, og jeg forstod det, og det som står der har da ingen spesifikk relasjon som sådan til hans ståsted innenfor filosofisk retning. Jeg skjønner bare ikke hvorfor han nødvendigvis skal tillegges såpass mye "cred" at dette blir edruelig.

Hvorfor er det man så opptatt av nøytralitet rundt religiøs symbolikk for politiuniformen når den er nærmest spekket med kors?

Hva med å bruke de folka som egner seg best der man har behov for det? Det går jo an å snu om på hele problemstillingen hans og sende de forskjellige politi-"gruppene" motsatt vei, dermed har man en ennå større mulighet til å roe gemyttene kanskje?

Eller skal man bare sende deler av Tronheimspolitiet neste gang en neger(sic, og brukt med vilje ja)slår seg vrang på ett eller annet NAV-kontor?

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #676526 06/02/2009 08:34
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg kjenner Skirbekk kun som forfatter av vitenskapsteoretisk litteratur, men vet at han har jobbet mye med tysk transcendentalpragmatisme (som til syvende og sist har sine røtter i kantiansk filosofi). Praxeologi er en term jeg kun har hørt i forbindelse med filosofen Jakob Meløe i Tromsø - den står for en slags Heideggersk fortolkning av aktiviteter.

Det står lite om hvorfor Skirbekk inntar denne holdningen i Aftenposten, men det ser ut som om han her kjører en regelryttersk linje, der han (av alle) poengterer at "å bære en uniform som representant for en statlig instans som driver med legitim utøvelse av makt, er nettopp at alle personlige oppfatninger eller holdninger må legges til side."

Det er en rimelig formalistisk tilnærming (som lukter litt universaliserende opplysningstid og Kant) og spørsmålet blir om det faktisk er mulig for enhver politimann/kvinne (uansett etnisk eller religiøs bakgrunn) å sette samtlige personlige oppfatninger og verdier til side i utføringen av jobben. Vi er nå engang de vi er i kraft av disse holdningene og oppfatningene. Det er en grei idealistisk norm, men det spørs om den skal brukes til å frata kvinner med en bestemt type muslimsk bakgrunn muligheten til å kunne verve seg til politiet. Det er i hvert fall en lite praxeologisk tilnærming til problemet.

Martin

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #676527 06/02/2009 08:34
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Hvorfor er det man så opptatt av nøytralitet rundt religiøs symbolikk for politiuniformen når den er nærmest spekket med kors?

Sukk, spekket med kors...
Du er jo historieløs du...

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #676531 06/02/2009 08:41
gare Offline
More than words
More than words

Sukk, spekket med kors...
Du er jo historieløs du...

Tja, du må gjerne greie ut om min historieløshet, selv om jeg har fått med meg at Norge ble kristnet(som det så fint heter)for omkring 1000 år siden(give or take). Jeg har fått med meg at vi har en statskirke(ikke så glad for akkurat den løsningen, jeg synes staten skal være koblet fri fra sånt), og således kan kalles et kristent land. Jeg har endog fått med meg at vi har et kors i flagget vårt(ser du, jeg følger med).

Jeg synes bare det er litt festlig at mange mener at politiuniformen skal være fri for religiøse symboler, men det de mener er kanskje at uniformen skal være fri for andre religiøse symboler.

Nuvel, ta meg gjerne med på en reise i historien for å oppdatere meg i min løshet.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: M@rtin] #676533 06/02/2009 08:42
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: M@rtin
Det er en grei idealistisk norm, men det spørs om den skal brukes til å frata kvinner med en bestemt type muslimsk bakgrunn muligheten til å kunne verve seg til politiet. Det er i hvert fall en lite praxeologisk tilnærming til problemet.

Martin

Ingen menneskerett å bli politi. Mange folk i samfunnet som er blitt "fratatt" sin mulighet til å bli politi. Jeg kunne ikke bli politi fordi jeg er altfor nærsynt.
Siden politiet representer staten og ikke en religion så bør de ikke bære religiøse motiver, kors inkludert. Men hvis det finnes kors på uniformen nå bør de fjernes. Jeg har ikke sett noe kors på dagens uniformer. Men jeg har heller ikke hatt nærkontakt med en politiuniform.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: FuzzyLogic] #676535 06/02/2009 08:46
gare Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke sett noe kors på dagens uniformer. Men jeg har heller ikke hatt nærkontakt med en politiuniform.

Du kan jo telle her:

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: Knirkekne] #676536 06/02/2009 08:48
M
mascara snake Offline
Medlem
Medlem
M
Enig med deg. For min del kan de tre en Maarudpose over hauet. Who cares!!!
La folk kle seg som de vil. Flott at de kan gå med jihad på haue... Probs tell direktoratet.

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: gare] #676537 06/02/2009 08:49
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Med den logikken der bør politifolk nektes å sitte med bena i kors, folding av hender er et definitivt fy-fy!

Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg [Re: JonahHex] #676540 06/02/2009 08:54
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: JonahHex
Med den logikken der bør politifolk nektes å sitte med bena i kors, folding av hender er et definitivt fy-fy!

Det kan du godt si, men når enkelte hevder at religiøse symboler ikke hører hjemme på en politiuniform, så er det litt vanskelig å ta på alvor, ja med mindre man mener at det bare er andre religøse symboler som er feil da.

Dessuten må det bli en slutt på å legge armene i kors selvsagt.

Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Moderator  support