Politidirektoratet: religiøse hodeplagg
|
Politidirektoratet: religiøse hodeplagg
04/02/2009 19:36
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ha! Politidirektoratet har fattet et politisk "riktig" vedtak: hijab kan nå brukes sammen med politiuniformen! Det skal ta seg ut. Og man skal ikke diskriminere, sies det, så da må turbanen også godtas. Hip-Hop-cap´en (med bremmen bakover mot nakken) må kunne godtas. Den velkjente norske nisselua også.
DA var det jeg tenkte på vår alles kjære venn, Atle Antonsen, og hans same-sketcher. Antonsen i full mundur, med kofte og sapmi-lue. Sameluen må nå kunne få brukes sammen med politiuniformen. Og det stopper ikke der: Naturlig tilhørende en hijab er vel også burka. Og til samelua hører samekofta. (Fine farger i de sameplaggene der, synes jeg). Det blir litt uvant å se alt dette i kombinasjon med politiuniformen. For meg blir det det.
|
|
|
Re: Politidirektoratet: religiøse hodeplagg
[Re: bike4man]
04/02/2009 20:06
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hva med Mjøndals-bøff, BF (alle vet vel hva det er), alle Dronning Sonjas hatter, flosshatt, nisselue, rosa pannebånd (mener jeg har sett KO med et sånt), Felleskjøp-caps - hodeplagg med nærmest religiøs tilhørighet for sine bærere.
|
|
|
[Re: ]
04/02/2009 20:16
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Dette blir et utrolig lite problem i praksis hvis det er et problem i det hele tatt. si det sånn at vi tillater Jobber du i uniformsreglementavdelingen i Politidirektoratet?
Redigert av GogBozen; 04/02/2009 20:22. Rediger grunn: sitat
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
04/02/2009 20:40
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
Tja, det hadde vel vært et like lite problem om det ikke var tillatt også.
|
|
|
[Re: 1r9b1k7]
04/02/2009 21:04
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke bestemt meg hva jeg syns i denne saken, men for å komme inn på politihøyskolen må man blant annet være norsk statsborger. Resten står herDet er grunn til at det er store mørketall på familievold og en del annen alvorlig kriminalitet (også) i den delen av befolkningen som kunne tenke seg å forholde seg til en kvinne i hijab istedenfor en trønder. Hvis en politikvinne i hijab kan forhindre et tilfelle av kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap så tenker jeg at kanskje det er verdt det å ta særlige hensyn...
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
04/02/2009 21:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Forsvaret har tillatt bruk av turban til uniform i årevis. "Det å bære turban for en sikh er identifisert som et religiøst meget betydningsfullt symbol og tillates brukt med uniform i Forsvaret." Se herrrrr! Har aldri hørt at dette skaper spesielle problemer.
|
|
|
04/02/2009 21:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Kan vi ikke si det sånn at vi tillater hijab det øyeblikket det blir lov å for en dame fra smiths venner å gå med fletta synlig mens hun patruljerer gatene i Teheran? Jo, den dag dama fra Smiths venner har flyttet til Iran og blitt politidame der fordi hun er politisk undertrykket i Norge og ikke tør å bli her. I tillegg er det nok slik at det ikke er hvermanssen i Iran som synes det skal være lov med politi-hijab i Norge. Det er vel heller slik at det er kvinner med iransk bakgrunn som ønsker å gjøre noe positivt for Norge ved å bli polititjenestemenn, men som prøver å kombinere det med den religionen de har. Det er vesentlig mindre plagsomt for oss å se en hijab enn det er for en muslimsk dame å gå uten, så da synes jeg godt vi kan gi dem den muligheten. Politidirektoratet har fattet et politisk "riktig" vedtak: hijab kan nå brukes sammen med politiuniformen! Er det slik at alt som ikke er Frp-politikk automatisk er "politisk korrekt" og dermed mistenkelig? Eller kan det være slik at det finnes Frp-politikk og så finnes det ting folk faktisk har tenkt gjennom og oppriktig synes er riktig?
|
|
|
05/02/2009 07:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og hva er årsaken til at hijab skal være til nytte i politiets regelementerte antrekk? Fordi det kanskje kan føre til at man får et politi som er litt mer et gjennomsnitt av befolkningen? Noe som de fleste kanskje vil synes er en fordel?
|
|
|
05/02/2009 07:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
...tror jeg ikke frp er det partiet som bør nevnes som motparten til "gjennomtenkt og oppriktig" Frp er et parti som stort sett alltid kan nevnes i denne sammenhengen.
|
|
|
05/02/2009 07:16
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Panserturban og kevlar hijab. Som tidligere nevnt er det jo serdeles få Hijaber vi kommer til å se på gata. Og de få som kommerer er sikkert i Oslo, og er dermed et ikketema for fylket som har gitt Norge flest politimenn :-)
Tull til side: Hijab, turban, og trailercaps burde ikke inngå i politiets uniform. Jeg synes det var ille nok den dagen de fikk feltbukser og skinnjakker. Det gir iallefall meg litt følelsen av et militarisert politi. Politiet skal være til tjeneste for sivile, ikke være et skremmende innslag i gata. Pr i dag ser det jo ut som om SWAT teamet er på vei. Det var kosligere før med press i buksa og fin politihatt. De kunne være lovens strenge vokter da også.
Feltuniformen og den stygge baseball lua kan de reservere de store anledninger ved væpnet utrykking og gisseldrama. (men de nekter jo kursing for slikt for tiden).
Redigert av Knirkekne; 05/02/2009 08:29. Rediger grunn: uflstnd setingr
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: EgilS]
05/02/2009 07:20
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Jeg synes det er veldig bra om politiet begynner å rekruttere fra litt andre miljøer enn blant kroppsbyggere på treningssentre. Da må man også åpne opp for annet enn crew-cut hårsveis og wife beater-trøye. Ja til hijab i politiet!
|
|
|
[Re: EgilS]
05/02/2009 07:20
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
...tror jeg ikke frp er det partiet som bør nevnes som motparten til "gjennomtenkt og oppriktig" Frp er et parti som stort sett alltid kan nevnes i denne sammenhengen. Word! De er også de første som har "rast" mot dette vedtaket, i tradisjonell stil.
|
|
|
05/02/2009 08:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Selvfølgelig vil de fleste ha at politiet består av størst mulig grad av gjennomsnittet av befolkningen, men hvordan i all verden er det ment at et så betent symbol som hijab skal løse dette? Fordi politiyrket plutselig er et alternativ for muslimske kvinner. Hele forslaget virker svært lite gjennomtenkt og lite debattert. Det viser jo ihvertfall fraværet av kommentarer fra politisk hold, og motstanden fra politiets fellesforbund. Fraværet av politisk diskusjon kan jo ha en sammenheng med at dette er et administrativt tema i politiet, og ikke en sak som hører hjemme i den nasjonale politiske debatten. Politiets Fellesforbund er i mot det meste for tiden virker det som...
|
|
|
05/02/2009 08:57
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Tror vel dette i praksis blir et marginalt problem. Hvor mange politikvinner er det som ønsker å bruke hijab.
Selv så vet jeg ikke helt hva jeg synes. Tror jeg heller i mot at en uniform er en uniform og skal ikke tilpasses, men har ingen sterke følelser for dette. Tror ikke verden går under om man velger det ene eller det andre.
|
|
|
[Re: Dexter]
05/02/2009 09:02
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg er mer opptatt av hva politiet GJØR enn hvordan de er kledd. Denne diskusjonen hører mer hjemme hos Jan Thomas.
|
|
|
05/02/2009 09:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det blir litt uvant å se alt dette i kombinasjon med politiuniformen. For meg blir det det.
Det blir det vel for de fleste. Og ulempen med "uvante kombinasjoner" i politiets antrekk er at...?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/02/2009 09:25
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes at dette er tullete greier. Jeg vet ikke hvorfor, og jeg tror (håper) ikke det er pga. ubevisste fordommer jeg bærer på, men jeg synes det er tullete.
Samtidig liker jeg Serpico. Hmmmmm...
Hvis man vil bli politikvinne bør man kanskje ikke la uniformsreglementet begrense en?
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
05/02/2009 09:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
Fordi politiyrket plutselig er et alternativ for muslimske kvinner.
Du har satt deg godt inn i problemstillingen rundt hijab-bruk ser jeg? Såpass skjønner jeg at dette er en begrensning for en del. Og jeg skjønner såpass at dette er en fillesak som har lite på den politiske agendaen å gjøre, og som vanlig er det enkelte som er mest opptatt av fillesaker.
|
|
|
05/02/2009 09:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og ulempen med "uvante kombinasjoner" i politiets antrekk er at...? Den umiddelbare ulempen er vel først og fremst at politiets antrekk er en uniform. Og en uniform har et helt klart formål, et formål som blir svekket dersom det kommer inn variasjoner av religiøs og politisk art. Tankeeksperiment. Du blir forfulgt i hjemlandet og må emigrere til et land der alle politifolk går med jakke og lue men ellers er nakne nedentil. Du føler et kall til å bli politi. Ville du sette pris på om du fikk tillatelse til å gå med bukse?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/02/2009 09:38
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Tankeeksperiment. Du blir forfulgt i hjemlandet og må emigrere til et land der alle politifolk går med jakke og lue men ellers er nakne nedentil. Du føler et kall til å bli politi. Ville du sette pris på om du fikk tillatelse til å gå med bukse?
Dette er et godt poeng. Jeg ville likt om jeg fikk tillatelse til å bruke bukse ja. Samtidig tror jeg at dette samfunnet ville vært meg alt for fremmed til at jeg burde ha rett til å bruke utøvende makt på befolkningen der. Men etter opplæring ville jeg kanskje sett poenget med å ikke bruke bukse? Eller kanskje ikke.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
05/02/2009 09:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hehe, denne ble vel litt søkt?
Det tror ikke jeg. Jeg er overbevist om at dersom damen skulle vise seg offentlig uten hijab, ville hun følt seg i retning av hvordan du hadde opplevd å gå naken nedentil i Oslo sentrum.
|
|
|
05/02/2009 10:02
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et annet proble man kanskje kan treffe på er at en politikvinne med Hijab kanskje ikke får den respekten og autoriteten de som polit burde ha. Kvinner med Hijab blir skjelden sett på som autoritetsfigurer og jeg forbinder det kanskje litt med undertrykkelse og misforstått religionsutøvelse.. Men det er nå meg da.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/02/2009 10:40
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Det tror ikke jeg. Jeg er overbevist om at dersom damen skulle vise seg offentlig uten hijab, ville hun følt seg i retning av hvordan du hadde opplevd å gå naken nedentil i Oslo sentrum. Dette synes jeg faktisk er et godt poeng :-)
|
|
|
[Re: Knirkekne]
05/02/2009 10:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Denne damen ble sett på som en autoritetsfigur i Pakistan. Jeg tror ikke Hijaben gjorde at hun følte seg undertrykket:  Benazir Bhutto var jo som de fleste vet statsminister i Pakistan to ganger på 80- og 90-tallet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/02/2009 11:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg forstår heller ikke helt hvorfor det er mer interessant å diskutere svært konstruerte tankeeksperimenter enn å diskutere det grunnleggende:
Det har jeg registrert, og jeg anslår at grunnen til det er at hensikten med tankeeksperimentet mitt gikk deg hus forbi.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/02/2009 11:12
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne damen ble sett på som en autoritetsfigur i Pakistan. Jeg tror ikke Hijaben gjorde at hun følte seg undertrykket: Jodda, men det var i Pakistan det. mulla krekar er sikkert en autoritetsfigur der han kommer fra, men her i norge ler vi bare litt av han.
|
|
|
05/02/2009 11:15
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det tror ikke jeg. Jeg er overbevist om at dersom damen skulle vise seg offentlig uten hijab, ville hun følt seg i retning av hvordan du hadde opplevd å gå naken nedentil i Oslo sentrum. Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom de to. Med tanke på at hijab er et kulturelt plag og som oftest brukt pga lange tradisjoner(veldig spennende om du følger en debatt mellom en som velger å ikke bruke hijab mot en som bruker hijab av kulturelle grunner) mens klær, ehm ja, skjuler kjønn og generelt holder kroppen varm/kald. Der jeg studerer er det litt "oi" opplevelse når jeg ser jenter i hijab, men jeg ser daglig mange unge frøkner uten hijab som etter potetnorsk standand er "frigjorte". En litt rask memorering av de hijab-brukere jeg har snakket med får meg til å tenke at dem med liberale foreldre ofte ikke bruker hijab mens de som ofte bruker hijab har konservative foreldre og de ofte føler det som press at de skal bruke hijab, dette kan dog være helt tilfeldig. De fleste sosant professorer sier jo at endel religiøse grupper leker med nordmenns politisk korrekt-følelse og utnytter at de fleste nordmenn ikke klarer å skille/tør skille mellom kultur og religion. Forresten hadde det vært flott å sett ei i politiuniform som bruker hijab, men jeg vil tro det individet ikke bruker hijab etter 5 år i politiet, hvis ikke hun får enorm oppmerksomhet over det i sine miljøer. Vil tro at den effekten politiet håper på, er at flere kvinner med utenlandsk bakgrunn som blir mishandlet tør å fortelle om det til en kvinne med samme religion/tro/kultur. Men vil det da igjen bli et skille mellom f.eks en mishandlet pakistansk kvinne og en somalisk politibetjent med hijab? Dette går vel mer på kultur og etnisitet enn kun at alle utlendinger er "sammensveiset"(som noen tror) gjennom islam.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
05/02/2009 11:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom de to. Med tanke på at hijab er et kulturelt plag og som oftest brukt pga lange tradisjoner(veldig spennende om du følger en debatt mellom en som velger å ikke bruke hijab mot en som bruker hijab av kulturelle grunner) mens klær, ehm ja, skjuler kjønn og generelt holder kroppen varm/kald.
Sammenligningen gikk ikke på motivasjonen for å bruke plagget men på den sosiale opplevelsen av å gå uten.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
05/02/2009 11:23
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Denne damen ble sett på som en autoritetsfigur i Pakistan. Jeg tror ikke Hijaben gjorde at hun følte seg undertrykket: Jodda, men det var i Pakistan det. mulla krekar er sikkert en autoritetsfigur der han kommer fra, men her i norge ler vi bare litt av han. Jeg tror ikke PST akkurat ler av ham...
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/02/2009 11:25
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Denne damen ble sett på som en autoritetsfigur i Pakistan. Jeg tror ikke Hijaben gjorde at hun følte seg undertrykket:  Benazir Bhutto var jo som de fleste vet statsminister i Pakistan to ganger på 80- og 90-tallet. Det blir helt feil å sette hun som eksempel og si alle med hijab ikke er undertrykte. Ta er google søk så ser du at hun viser så og si like mye hud som en norsk kvinne gjør, og ofte har "sjallet" nokså moteriktig. Det er relativt stor forskjell på frigjøringen innad i kulturelle klasser i arabiske/asiatiske land. I Pakistan/India er det jo stor forskjell på Nord/Sør. Utdannelse/kapital etc spiller jo stor rolle i frihetsfølelsen til kvinner i disse land, og studier viser at det er i bygdesamfunn, patrialkalske og fattige samfunn at kvinner blir særdeles kan bli undertrykt, hvor faktisk hijab kan være et middel for undertrykkelse. Når en kvinne først er i det stedet hvor hun kan velge om hun vil bruke hijab for å vise sin kulturelle identit så er hun jo "frigjort"(iallefall fra hijaben), men det er vel svært sjelden at kvinner blir gitt det valget av mannen i de nemte sosiale klasser?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
|
|