Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall?

Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall? #671879 28/01/2009 15:29
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Det hørtes da ut som ett dumt spørsmål tenker dere vel når dere leser overskriften. Vel, her kommer det okke som...

Jeg trener fast program som er som følgende:
Dag 1: Fri
Dag 2: Bakke-intervall Sone 3/4
Dag 3: 1t rolig
Dag 4: 3t sykkel sone 1/2 og litt i sone 3
Dag 5: Fri
Dag 6: Lange drag i lav sone 3. Totalt 50 min i sone 3.
Dag 7: 3t langtur sone 1/2

Problemet er at jeg sykler en del langsommere i bakke-intervallen på dag 2 enn det jeg har gjort tidligere. Dette skyldes at jeg har en relativt tøff helg med intervall og langtur. Så på tirsdagene føler jeg meg sliten i bena.

Jeg kommer likevel opp i ønsket puls som er i øvre kant av sone 3.

Men siden det går senere enn tidligere så lurer jeg på om jeg får mindre treningseffekt enn om jeg hadde satset mer på hvilte ben til dag 2?

Eller er det bare å kjøre på på denne tiden av året for så å slippe mer opp når sommeren kommer?

Jeg har ikke underskudd på energi så jeg føler meg i fin form så jeg er ikke overtrent. Men bena er stort sett slitne hele tiden.

Så hva er grunnprinsippene i forhold til intervall-trening? Kan man godt være litt sliten i bena eller bør man prøve å være mest mulig uthvilt til intervall-øktene?

Burde jeg bytte ut søndags-økta til 1-2 timer rolig tur? (grøss..kjedelig)

Re: Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall? [Re: Lostbuthappy] #671886 28/01/2009 15:34
bullet Offline
Besatt
Besatt
hva med å legge inn en restitusjonsuke hver 4. uke, med hvile 2-3 dager, 2-3 rooolige turer og en intervalløkt. kan hende bena dine vil like det?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall? [Re: bullet] #671897 28/01/2009 16:02
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tunge ben hører med til grunntreningsperioden. Men de skal ikke være så tunge at du ikke orker å kjøre intervaller.

Ellers erfarer jeg selv at det er litt tyngre å kjøre intervaller etter fridag. Funker bedre etter en dag med rolig trening.

Re: Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall? [Re: erling] #672000 28/01/2009 20:06
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Mulig jeg bør legge inn en rolig uke i ny og ne ja. Det kan være en fin måte å sjekke om jeg har fremgang. Dersom jeg også i uthvilt tilstand sykler senere enn i fjor sommer så gjør jeg noe som er galt i treningsarbeidet.

Re: Viktig med uthvilte ben til bakkeintervall? [Re: Lostbuthappy] #672063 28/01/2009 21:33
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Dersom du er tung i beina hele tida, og alltid på tirsdager etter helga ville jeg prøvd meg med rolig tur på tirsdag og bakkeintervaller på onsdag. Er vel bedre å være fit til intervallene enn langturen?

Uansett bør du nok periodisere litt for å få maks ut av treninga di. Kjør en roligere uke i blant med mer fri og mindre hardkjør.

-A.

Moderator  support