Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel for lange turer m. bagasje på asfalt/grus

Sykkel for lange turer m. bagasje på asfalt/grus #670181 25/01/2009 20:20
E
ere123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei,

Jeg vurderer å skaffe meg en sykkel til lengre turer på asfalt/grus. Har til nå brukt en terrengsykkel med bagasjebærere framme og bak. Jeg har med alt jeg trenger på sykkelen så det er viktig med en sykkel som kan håndtere 20-30 kilo bagasje på en god måte.

Syklene fra Thorn, da særlig Sherpa og Raven Tour ser veldig passende ut, men jeg vurderer også andre. Kjenner noen til butikker i Norge som fører slike tursykler?

Andre modeller jeg har vurdert er Surly Long Haul Trucker som er i nokså samme klasse som Thorn Sherpa. Er interssert i å høre om andre forslag.

Det jeg anser som viktigst i en slik sykkel er:

- 26" hjul (tilgjengelighet av dekk og slanger. Fordel å lett kunne bytte hjul med andre).
- Stålramme av god kvalitet
- Fester for gode bagasjestativ framme og bak. Fester for 3 flaskeholdere og gode skjermer.
- Viktig at sykkelen håndterer 20-30 kilo last på en god måte
- Viktig at sykkelen er slitesterk og pålitlig

Erling

Re: Sykkel for lange turer m. bagasje på asfalt/grus [Re: ere123] #670195 25/01/2009 20:40
Truls Offline
Besatt
Besatt
Salsa Fargo bør jo være midt i blinken: http://www.salsacycles.com/fargoComp09.html

Riktignok 29er, men der har du jo fordelen med god tilgjengelighet på 700c felger og dekk.

Truls

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Sykkel for lange turer m. bagasje på asfalt/grus [Re: Truls] #670213 25/01/2009 21:24
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
Salsa Fargo'en ser utrolig kul ut. Ville nok bytta frontbæreren med noe som var mer Lowrideraktig.(hvis penger ikke er problemet se på Tubus sine). Mange av oss ville nok også tatt av noen spacere, jeg er ikke så gammel enda. Ellers kan man dersom penger er en begrensende faktor skaffe seg en gammel highend Mtb-ramme fra 80-tallet (før de ble bygget for dempegaffel) og bygge om den. Solgte nettopp en 87 Kuwahara Tornado som var bygget om. Deilig lang og treig quadbutta Ishiwataramme som egnet seg veldig godt til touring. Ingen problemer med bagasjevekt og stabilitet på de gamle Mtb-rammene.

Re: Sykkel for lange turer m. bagasje på asfalt/g [Re: Plodder] #672130 29/01/2009 06:39
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Plodder
Salsa Fargo'en ser utrolig kul ut. Ville nok bytta frontbæreren med noe som var mer Lowrideraktig.

(jeg har syklet noen 12mils turer med 26" MTB med cirka 10-15kg bagasje, og jeg sykler ofte <5mil med 10-20 kg bagasje. En sjelden gang turer opptil 3 mil med 20-30kg bagasje.)

Surly lager noen fine (og dyre) bagasjebrett av stål. Foran og bak.

Salsa Fargo ser ut til å ikke ha plass for skjermer?
Hva er poenget med å sykle uten skjermer?

Plastskjermer er noe dritt, men de gjør jobben. (SKS 65mm)
Jeg bruker 2 bakskjermer, den orginale forskjermen var for kort til
å beskytte føttene mine godt nok fra vannsprut. (Forleden fant jeg ut at snø spruter opp mot meg (pga feste på innsiden av skjermen), så alt er ikke perfekt enda)

Drit i bagasjebrett i aluminium fra sykkelbutikken, de holder maks ~20kg og maks 2 år. Jeg er så drittlei av den dårlige kvaliteten, de bare faller fra hverandre etter to-tre år. urk.

Drit i dempegaffel, feite dekk er bedre.

Quote:
- Viktig at sykkelen er slitesterk og pålitlig

Bare pass på at alt er vedlikeholdt og er i tipptopp stand, ellers
går det meste bra.
(jeg bruker fixie da jeg gidder ikke vedlikeholdmaset (spesielt på vinteren))

(sommer)
Jeg anbefaler dekk på minst 1.75". Jeg har syklet mye på 1.6" (Contential Sport Contact), men syntes at det føles litt skummelt med last på >15kg (punkteringsfare ved fortau og bakker, jeg føler at bakhjulet skriker ved hvert rotasjon!). Your mileage may vary.

Bredere felger gir bedre stabilitet under syklinga, men her er jeg noe usikker, jeg håper at jeg får testet 30mm vs 21mm felger
(+ flere dekk - 1.6" og 2.0" og 2.35") til sommeren, da det var
bare en kjapp sammenlikning.

Det er noe dritt med piggdekk, så jeg sier ikke mer!

Ellers foreslår jeg at trådstarter sykler i flere mnd for å bli kjent med sykkelen, se om den er komfortabel etter flere timer, spesielt
i hvordan den oppfører seg når en er DRITTSLITEN!!!

(Jeg brukte engang 1:15 time på 1 mil i forrige uke, uten bagasje, huet mitt ble plustelig rar og tom...)

Moderator  support