Rotor Q-rings
|
Rotor Q-rings
#668123
21/01/2009 13:29
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 195
Lostbuthappy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: May 2006
Innlegg: 195 |
Jeg har fire sykler..jobb/treningssykkel, landeveissykkel, grusræser og en fulldemper.
Jeg lurer på om jeg skal prøve q-rings, men jeg gidder ikke bytte ut på alle syklene. Det er i såfall kun landeveissykkelen og mtb grusræser jeg bytter om til q-rings. Men det er disse syklene jeg bruker minst. Landeveissykkelen bruker jeg en gang i uka på rulla og grusræseren bruker jeg kun til sommeren når de har fjernet saltet på veiene...
Mesteparten av syklinga frem til april vil foregå på vanlige ringer. Etter det blir det muligens mest sykling på q-rings om jeg bytter.
Er det da dumt å bytte? Noen som har erfaringer på dette som de vil dele?
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Lostbuthappy]
#668140
21/01/2009 13:43
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg bytter mellom sykler med og uten Q-rings hele tiden. Merker egentlig veldig lite når jeg bytter fra det ene til det andre. Har Q-rings på raceren som står på rulle, runde ringer på raceren som står i Italia. Terrengsykler er det for det meste runde ringer på for tiden da det kun sykles testsykler.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: sykkeloyvind]
#668158
21/01/2009 14:05
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Min erfaring er at det må tillvenning til for å brukes optimalt. Noen av hos har muligens fått problemer med hamstrings etterpå. Kanskje fordi det er lettere å gi jernet. Men dette finnes det en tråd eller 2 på allerede!
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: jan erik]
#668161
21/01/2009 14:07
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Min erfaring er også at det krever en viss tilvenning, men så fort dette er gjort så er det problemfritt å veksle mellom ovale og runde ringer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: sykkeloyvind]
#668210
21/01/2009 15:07
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151 |
Når jeg veksler mellom runde og ovale ringer tar det 150-200m, så jeg føler ikke det som noe problem.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Christen]
#668246
21/01/2009 16:19
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704 |
Samme her, merker overgangen i noen hundre meter.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: jorn_almberg]
#668279
21/01/2009 17:12
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 434
Jon Anders
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 434 |
hvordan er det første gang man prøver? Regner med at mine ankommer i slutten av uka, starten av neste uke, og er litt spent på hvordan det blir.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Jon Anders]
#668376
21/01/2009 20:56
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 568
Romsdal
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 568 |
Er det virkelig noe mere "trøkk" i disse ku-ringene?? Noen er frelst - andre ikke.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Romsdal]
#668437
21/01/2009 22:13
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362 |
Vent til du har slitt ut dine gamle drev før du kjøper noe. Jeg har prøvd dette i sommer, og kan ikke si at jeg fly av gårde etter jeg fikk det på plass.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Buoyen]
#669441
23/01/2009 17:49
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Jeg har helt motsatt erfaring av Buoyen. Kjøpte mine første Q-rings i sommer, og kjørte adskillig fortere på alle mine testrunder og ritt enn tidligere.
Merka ikke noen forskjell i det hele tatt, men klokka sa sitt, veldig tydelig.
En merkelig ting som skjedde ganske raskt etter montering (en uke eller to) var at jeg plutselig begynte å slite med kramper. Det har jeg aldri gjort tidligere, og jeg trur Q-ringene hadde "skylda" for det. Etter litt mer tilvenning gikk problemet over av seg selv.
For øvrig trur jeg Q-rings har mest for seg på racer.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: NilsRegin]
#669718
24/01/2009 16:01
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 195
Lostbuthappy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: May 2006
Innlegg: 195 |
Hvorfor har det mest for seg på racer?
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Lostbuthappy]
#669776
24/01/2009 17:47
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178
rch1969
Sjølvesten
|
Sjølvesten
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178 |
Ikke enig. Min erfaring er at jo laver tråkkfrekvens man har jo bedre fungerer Q-rings. Hvorfor kjører mange av proffene Q-rings bare på fjelletapper og på temposykkelen? På terrengsykkelen kjenner man det best når man er ute i litt knotete terreng hvor man ofte har veeeeeldig lav tråkkfrekvens. Man kjenner at man kommer lettere over "dødpunktet" og kan dermed akselerere raskere.
Rune
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: rch1969]
#669812
24/01/2009 19:04
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241
befe
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241 |
Enig med rch her. Jeg mener å merke at Q-ringene har sin fordel når man sitter eller står og "kjører traktor". Befe
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: rch1969]
#669816
24/01/2009 19:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Vel, jeg følte jeg var på litt tynn is da jeg skrev at Q-rings kanskje passer best på racer....
Mitt inntrykk av ringene er at de passer mitt tråkk best når jeg ligger lenge på samme frekvens, hvilket jeg gjør mest på raceren. Men jeg har ikke montert de på raceren enda, og bruker den for lite til at jeg ønsker å ha et ekstra sett til den.
Har ikke merka effekten rch1969 nevner i knotete terreng med veldig lav tråkkfrekvens. Det kan nok ha sammenheng med at han og jeg i aller høyeste grad befinner oss i hver vår ende av skalaen som måler dyktighet i denne sporten. Ikke så godt å argumentere i mot en fyr med de erfaringene, heller...
Men jeg skulle gjerne prøvd dem på raceren, altså, trur jeg vil ha større effekt av dem der.
Når det er sagt, så persa jeg veldig i Birken i år, og jeg gir Q-ringene en god del av æren for det. Så jeg er en ihuga tilhenger av dem.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: NilsRegin]
#669834
24/01/2009 20:12
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det samme som Rune skriver er det første jeg merket også. Når jeg kjørte i opp skikkelige tunge/vanskelige bakker hvor jeg til vanlig ikke kom opp hvis jeg hadde litt tungt gir kom jeg opp med Q-rings.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: olechr]
#669848
24/01/2009 20:48
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Jeg må nok bare legge meg flat for disse gutta her...
Er det noen som har merka at Q-ringene slites mer enn andre drev? Mine har ikke gått SÅ mye, men det virker som om de begynner å bli slitt. Kan det være at de lever kortere enn andre drev? Virker egentlig litt rart om de skulle være dårligere også.
Hvor lenge kjører feks dere proffene på et sett? Måler dere timer eller km?
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: NilsRegin]
#669853
24/01/2009 20:57
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 525
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 525 |
Har du sjekka gira i testløypene dine Nils? Hvilket gir hvor? Mest sannsynlig greier du å sykle på tyngre gir enn tidligere. Altså større fart!
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: NilsRegin]
#669952
25/01/2009 08:36
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178
rch1969
Sjølvesten
|
Sjølvesten
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178 |
Beklager men er ikke enig med deg her heller:-) Sammenlignet med XTR drev så varer Q-rings en god del lenger er vår erfaring fra fjorårs sesongen. Virker som om Q-rings har litt hardere aluminium. Man kan merke det hvis man tar en fil og sliper litt på skadede tenner. Man må jobbe litt mer med Q-ring tennene.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: NilsRegin]
#669956
25/01/2009 08:52
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178
rch1969
Sjølvesten
|
Sjølvesten
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178 |
Beklager NilsRegin men er ikke enig med deg her heller:-) Sammenlignet med XTR drev så varer Q-rings en god del lenger er vår erfaring fra fjorårs sesongen. Virker som om Q-rings har litt hardere aluminium. Man kan merke det hvis man tar en fil og sliper litt på skadede tenner. Man må jobbe litt mer med Q-ring tennene. Vi sliter ikke ut så mange drev/kassetter i løpet av sesong fordi vi heller velger å skifte kjeder ofte. Jeg tror mange har mye å spare der både på utgifter og ikke minst kraft som forsvinner i slitt drivverk. Kan nevne at hver rytter på Team ETTO Høydahl gikk gjennom 7-9 kjeder hver seg i fjor. Brukte bare to kassetter (XT) på treningshjula og to-tre kassetter (XTR) på konkurransehjula. Når det gjelde front drev brukte hver rytter ca to sett. Klart vær/føreforhold har utrolig mye å si. Er man solskinnsrytter og flink til å holde drivverk rent er det ikke mye slitasje.
Rune
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: rch1969]
#669964
25/01/2009 09:24
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390
Carsten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390 |
I fjor prøvde jeg det samme (Jeg er glad amatør og sykler bare sti, men likevell...) Jeg byttet kjede ofte og kassetten holdt til 3 kjeder før det blev "usynkront" Så var det på med ny kassett og på den er jeg på 2 kjede. kassetten ser ikke slitt ut i det hele tatt. det andre er at mine drev har holdt seg ganske bra også. De må byttes før våren kommer, men de skal få lov å sitte der dette kjedet ut. Q-ring skal prøves på racer. Birken er ... ikke for meg. Jeg tror ikke Q-ring gir meg noe mer moro på sti en SLX/XT-drev...(Dessuten har de ikke bashguard :-) )
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: rch1969]
#669966
25/01/2009 09:25
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390
Carsten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,390 |
Ikke enig. Min erfaring er at jo laver tråkkfrekvens man har jo bedre fungerer Q-rings. Hvorfor kjører mange av proffene Q-rings bare på fjelletapper og på temposykkelen? På terrengsykkelen kjenner man det best når man er ute i litt knotete terreng hvor man ofte har veeeeeldig lav tråkkfrekvens. Man kjenner at man kommer lettere over "dødpunktet" og kan dermed akselerere raskere.
Rune ahh, kanskje man skulle prøve det likevell på sti. Memo to self: lese hele posten før man prøver å mene noe
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Carsten]
#670061
25/01/2009 15:03
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 822 |
Vel, her fikk jeg virkelig kjørt meg...
Grunnen til at jeg lurte på om Q-ringene slites raskere er at kjedet har begynt å henge litt igjen i drevet en sjelden gang. Kan like gjerne være kjedet som er slitt for min del, det har gått adskillig mer enn Q-ringene.
Mine Q-rings har nå gått akkurat 1.200 km, det er vel kanskje ikke unaturlig å gå over med ei lita fil for å fjerne evt ujevnheter. Kjedene mine bytter jeg tydeligvis altfor sjelden...
Rune: Jeg gjetter på at det er VELDIG mange her inne som leser dine innlegg og lærer mye av det. Takk for at du kommer med dine tips og erfaringer til oss glade amatører, jeg syns det er veldig gøy at du, olechr og andre toppryttere med deres erfaringer "menger" dere med oss.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: rch1969]
#670068
25/01/2009 15:13
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Vi sliter ikke ut så mange drev/kassetter i løpet av sesong fordi vi heller velger å skifte kjeder ofte. Jeg tror mange har mye å spare der både på utgifter og ikke minst kraft som forsvinner i slitt drivverk. Kan nevne at hver rytter på Team ETTO Høydahl gikk gjennom 7-9 kjeder hver seg i fjor. Hvilke kjeder bruker du/dere? Kjenner du stor forskjell på ulike typer/merker?
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Øyvind V]
#670080
25/01/2009 15:41
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136
bullet
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136 |
Team E-H bruker KMC kjeder. Mer her!
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: bullet]
#670140
25/01/2009 18:22
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178
rch1969
Sjølvesten
|
Sjølvesten
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178 |
Takk bullet Vi kjørte hele fjorårssesongen med KMC kjeder uten noen problemer. Brukte både X9 SL Gold og den litt tyngre X9 Gold. Blir det samme på våre sykler i år.
Rune
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: bullet]
#670141
25/01/2009 18:26
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Many thanks! :-) Mente jeg hadde lest noe om det, men et søk på KMC gav "UBB Error", og et søk på "kjede" gav en del treff for å si det sånn. Har verken prøvd Q-rings eller KMC-kjede før, men begge deler er nå på plass på rittsykkelen... ...og takk til Rune også, som skvisa inn et svar mens jeg knota med sitatet :-)
Redigert av Øyvind V; 25/01/2009 18:27.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Øyvind V]
#670797
26/01/2009 21:20
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 145
Trosten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 145 |
Når dere sier at dere skifter kjede ofte hva vil det si? Hver 1000 km? Har lyst til å skifte kasett så sjeldent som mulig nå som jeg har fått meg konkuransehjulsett, og dermed blir å sykle på 2 hjulsett...
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: Trosten]
#670800
26/01/2009 21:23
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Når dere sier at dere skifter kjede ofte hva vil det si? Hver 1000 km? Har lyst til å skifte kasett så sjeldent som mulig nå som jeg har fått meg konkuransehjulsett, og dermed blir å sykle på 2 hjulsett... Det vesentlige er ikke hvor langt man har syklet, men hvor langt kjedet har strukket seg. Kjøp en kjedestrekkmåler og bytt kjede når strekk er mellom 0,75% - 1% På den måten slipper du å slite unødig på krankdrev og kassett.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Rotor Q-rings
[Re: MortenML]
#670832
26/01/2009 21:55
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178
rch1969
Sjølvesten
|
Sjølvesten
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 178 |
Så sant så sant Morten Man kan ikke regne antall km på en terrengsykkel da drivverk slites utrolig mye raskere i gjørme. Sykler man bare i dårlig vær hvor det også er mye sand varer drivverket knapt 100 km. Bare solskinn og god olje varer det mange 1000 kilometer.
Rune
|
|
|
|
|