Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 13 1 2 3 4 5 6 12 13

Forbud mot religions-sårende ytringer!

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: anonym5] #669141 23/01/2009 09:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Jeg lurer på hvilken religion som sto for Hiroshima og Nagasaki, som står for alt miljøsvineriet vi ser i dag, som står for utviklingen av et samfunn som blir kaldere og kaldere og mer egoistisk? Et samfunn hvor vi må la andre ta seg av våre barn og eldre for at vi kan jobbe mer for å kjøpe alt det vi ikke trenger likevel og få så lite tid at vi må sitte inne og svette på en sykkel som ikke går noe sted likevel?

Det oppsummerer svært bra mine tanker også.

Hvis man ser tilbake på de siste 100 årene så er det helst de som IKKE bekjente seg til noen religion (men heller tvert i mot) som har stått for de verste overgrepene.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Sykkelbob] #669142 23/01/2009 09:14
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkelbob
Det er derfor jeg messer om viktigheten av ytringsfrihet, da jeg mener at overgrep/overtramp osv mot andre personer allere er regulert. Igjen står vi kanskje med - for eksempel karikaturtegninger, harselerende kronikker, mer eller mindre tilsiktede uheldige uttrykk osv. Gjerne sagt eller skrevet i et format som gjør at man kan velge å høre/lese eller la vær.

Mye av det du "messer" syder over av holdningen at du forventer at alle skal være som deg og at andre bør tilpasse seg. Men som jeg har forsøkt å få frem tidligere er samfunnet vårt nå i mye større grad enn tidligere heterogent.

Du har da et par alternativer: kreve at andre tilpasser seg, akseptere og omfavne forskjellene, eller flytte bort.

Jeg tror at om 75-100 år er holdningene som fører til at man signerer på et opprop som det denne tråden handler om i stor grad utryddet. Neste generasjon vil vite bedre, særlig den delen som er oppvokst i et heterogent _lokal_miljø.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: anonym5] #669148 23/01/2009 09:25
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Så vil jeg gjerne vite om den religionen som faktisk hyller kjønnslemlestelse, æresdrap, selvmordsbomberi, pedofili og alt det andre som blir gjort i "religionens" navn.

Kristendommen (i den grad bibelen og uttalelser fra paven er representative) legger frem barnedrap, gruppevoldtekt, voldtekt av barn og hån av homofile som en god og/eller riktig gjerning. Man blir også oppfordret til å drepe folk som skulle våge seg på å jobbe på en søndag.

Ellers så lurer jeg på hvordan denne denne ville stille seg i lyset av disse fine lovene. Jeg skulle dog ønske at når jeg gikk ut med en slik en, kunne jeg håne litt flere enn bare kristne.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669158 23/01/2009 09:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: schnappi
[quote=pontiff]Kristendommen (i den grad bibelen og uttalelser fra paven er representative) legger frem barnedrap, gruppevoldtekt, voldtekt av barn og hån av homofile som en god og/eller riktig gjerning. Man blir også oppfordret til å drepe folk som skulle våge seg på å jobbe på en søndag.

Noe som selvsagt står helt i stil med det 5. og 6. bud...

For å ta eksemplet voldtekt. Ingen bestrider det faktum at oversettelsen fra hebraisk, arameisk og gammelgresk førte til grove oversettelsesfeil, forenklinger, gale tolkninger av tvetydigheter osv. Ordet voldtekt (rape) er basert på de hebraiske ordene taphas og shakab. Taphas kan oversettes med alt fra å fakke til å bli arrestert, mens shakab betyr alt fra å ligge (for å hvile seg) til å ligge med (seksuelt). Det gamle testamentet bruker shakab i tilfeller fra å ligge med frivillig til voldtekt. Altså kan det ofte være snakk om utroskap i stedenfor voldtekt - noe som setter blant annet Deut. 22:23-24 i et litt annet lys. (den norske oversettelsen tar dette i betraktning).

Hvor representativt bibelen er i dag og løsrevet fra datidens kulturelle betingelser trenger man vel ikke å gå dypere inn på. Er vi bestialske fordi (noen av) vikingene var det?

Anonym5
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: EgilS] #669160 23/01/2009 09:40
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: EgilS
Hvis man ser tilbake på de siste 100 årene så er det helst de som IKKE bekjente seg til noen religion (men heller tvert i mot) som har stått for de verste overgrepene.

Enkelte individer er onde, uansett om de er ateister eller tror på at verden hviler på tre elefanter og en skilpadde. Det finnes nok eksempler på de troende og de ikke-troende med et blodspor bak seg.

Imidlertid har f.eks. kristendommen satt oss (menneskerasen) tilbake en god del hundre år, da toppen av de kristelige styresmaktene ikke akkurat fremmet naturvitenskap (medisin og astronomi er to opplagte eksempler) gjennom middelalderen.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Tex] #669173 23/01/2009 10:01
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Signert med glede!

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669177 23/01/2009 10:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Imidlertid har f.eks. kristendommen satt oss (menneskerasen) tilbake en god del hundre år, da toppen av de kristelige styresmaktene ikke akkurat fremmet naturvitenskap (medisin og astronomi er to opplagte eksempler) gjennom middelalderen.

Hmmm

"During the thirteenth century an immense number of hospitals were built. The Italian cities were the leaders of the movement. Milan had no fewer than a dozen hospitals and Florence before the end of the Fourteenth century had some thirty hospitals. [...] Everywhere throughout Europe this hospital movement spread. Virchow, the great German pathologist, in an article on hospitals, showed that every city of Germany of five thousand inhabitants had its hospital. He traced all of this hospital movement to Pope Innocent III, and though he was least papistically inclined, Virchow did not hesitate to give extremely high praise to this pontiff for all that he had accomplished for the benefit of children and suffering mankind."

J.J. Walsh: The world's debt to the Catholic Church. The Stratford Company. pp. 244.

Anonym5
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669180 23/01/2009 10:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Dette blir igjen forenklinger som ikke akkurat gjenspeiler det som faktisk skjedde. Kristendommen adopterte nokså naturlig med en god del andre tanker et geosentrisk verdensbilde fra antikken og dette verdensbildet var med på å forme kristendommens egen forståelse av jordas plassering og betydning i senteret av universet (også kristendommen har utviklet seg de siste 2000 årene). Det fantes faktisk forsøk på å begrunne heliosentriske verdensbilder allerede i antikken (bl.a. Aristark fra Samos), men disse ble avvist tvert, fordi man ikke klarte å hoste opp overbevisende argumenter for dette synet.

Da kommer det ikke akkurat som et sjokk at kirken i renessansen måtte fordøye det faktum at man ved hjelp av forbedrete kikkerter nå klarte å plassere det gudskapte menneske på en liten ubetydelig planet mens solen var det som hele universet plutselig dreide seg om.

Det er faktisk mindre enn 100 år siden at partitro vitenskapsfolk i sovjetstaten prøvde å etablere naturlover som bygget på hegeliansk-marxistiske prinsipper. Å misbruke eller bekjempe vitenskapelig erkjennelse kan skje mange steder der makten er samlet.

Martin

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: M@rtin] #669185 23/01/2009 10:33
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: M@rtin
Dette blir igjen forenklinger som ikke akkurat gjenspeiler det som faktisk skjedde.

Giordano Bruno ville nok ha vært uenig der. Leonardo da Vinci hadde en smule bedre skjebne, men heller ikke han fikk akkurat velsignelse av paven for sine medisinske forsøk.

Dette er dog menn som er *verdens*kjent for deres bidrag til vitenskap. Hvor mange andre, langt mer anonyme, ble enten tvunget til stillhet eller henrettet? Vi ville for lengst ha kolonisert solsystemet, hadde det ikke vært for de hatfulle jævlene som holdt vitenskapsverden i jerngrep i noen hundre år og påstod å ha hatt monopol på den ene rette Sannheten[tm]

Quote:

Det fantes faktisk forsøk på å begrunne heliosentriske verdensbilder allerede i antikken (bl.a. Aristark fra Samos), men disse ble avvist tvert, fordi man ikke klarte å hoste opp overbevisende argumenter for dette synet.

Min protest stammer ikke fra at den katolske kirken avviste at en hypotese var sann. Min protest stammer fra at den katolske kirken brente folk på bål, som holdt seg til en hypotese. Det er lov å ta feil (hei, det kan hende at dagens forståelse av fysikk vil vise seg å være helt feil om noen hundre år); det er ikke lov å henrette noen pga. det.

Quote:

Det er faktisk mindre enn 100 år siden at partitro vitenskapsfolk i sovjetstaten prøvde å etablere naturlover som bygget på hegeliansk-marxistiske prinsipper.

Det er vel hva, i underkant av 30 år siden, at en av Sovjet sine partiledere lirte av seg "Sex eksisterer ikke i Sovjetunionen". Vedkommende er blitt latterliggjort av befolkningen for akkurat det utsagnet.

Quote:

Å misbruke eller bekjempe vitenskapelig erkjennelse kan skje mange steder der makten er samlet.

Definitivt. Men det gjør ikke kirken sitt rulleblad bedre på noen måter.

Redigert av schnappi; 23/01/2009 10:37. Rediger grunn: det var da fælt med trykkfeil

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669194 23/01/2009 10:59
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Den katolske kirken oppførte seg da ikke spesielt anderledes overfor dissidenter enn det verdslige fyrster og kongehus gjorde overfor folk de ikke likte på samme tid?

Jeg tror egentlig ikke at vi egentlig er så fryktelig uenige, men jeg er litt usikker på om vi "for lengst ha[dde] kolonisert solsystemet, hadde det ikke vært for de hatfulle jævlene som holdt vitenskapsverden i jerngrep i noen hundre år".

Mitt poeng var bare at de "hatfulle jævlene" ikke fant på et geosentrisk verdensbilde selv for å undertrykke vitenskapen.

Martin

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669199 23/01/2009 11:11
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Vi ville for lengst ha kolonisert solsystemet, hadde det ikke vært for de hatfulle jævlene som holdt vitenskapsverden i jerngrep i noen hundre år og påstod å ha hatt monopol på den ene rette Sannheten[tm]

Dette er regelrett svada. Fryktelig mye av den vitenskapelige framgangen (blant annet i astronomi som du er så opptatt av) foregikk i den arabiske/muslimske verden.

Anonym5
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: anonym5] #669201 23/01/2009 11:17
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Vi ville for lengst ha kolonisert solsystemet, hadde det ikke vært for de hatfulle jævlene som holdt vitenskapsverden i jerngrep i noen hundre år og påstod å ha hatt monopol på den ene rette Sannheten[tm]

LOL :-D
Fritt for å slippe å bo på Jupiter! Hørt det er dårlig sikt der.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Sykkelbob] #669203 23/01/2009 11:18
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Quote:

LOL :-D
Fritt for å slippe å bo på Jupiter! Hørt det er dårlig sikt der.

Og nordavind fra alle kanter :-D

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Sykkelbob] #669204 23/01/2009 11:19
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Så spørs det hvordan det hadde gått med fellesturene, dersom vi hadde sittet på hver vår planet ...

TirsdagsTur med Lykt på Mars, anyone?

Martin

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: M@rtin] #669206 23/01/2009 11:21
magic Offline
Besatt
Besatt
Fritt for å dra til Venus, det er visst der alle damene kommer fra har jeg hørt pig

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: supernalle] #669209 23/01/2009 11:26
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle
Statskirken har et stort medlemstall pga nazitendenser for innmelding.

«Nazitendensene» er i dag at foreldrene aktivt må velge å døpe sine barn. Er ikke barna dine døpt, er de heller ikke medlemmer i Den norske kirke. Dermed er det foreldrene som sitter igjen som «nazister».

SSBs tall for 2007 i kortform er 8 prosent flere vigsler enn året før, 73,5 prosent av nyfødte døpes i Den norske kirke (litt ned fra året før), 67 prosent av 15-åringene konfirmerer seg (litt opp fra året før), 93 prosent kirkelige gravferder (noe opp fra året før).
Dette er altså KOSTRA-tall for Den norske kirke, og inkluderer ikke andre kirkesamfunn.

Guide og dokumenter for utmelding av Den norske kirke finnes blant annet her.

Harald
- konkret i dag

NOTS
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: EgilS] #669212 23/01/2009 11:31
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg støtter EgilS i denne tråden. ;-) Til en viss grad mtbmaniac også, men så er jeg veldig skeptisk av meg. Til alt og alle som vil fremme sine interesser gjennom media.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: HaraldW] #669216 23/01/2009 11:39
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mann&kona
Sitat: supernalle
Statskirken har et stort medlemstall pga nazitendenser for innmelding.

«Nazitendensene» er i dag at foreldrene aktivt må velge å døpe sine barn. Er ikke barna dine døpt, er de heller ikke medlemmer i Den norske kirke. Dermed er det foreldrene som sitter igjen som «nazister».

Feil.
Hvis barnet ikke blir døpt, men en av foreldrene er med i statskirken - blir barnet med i statskirken automatisk, hvis barnet ikke meldes inn i et annet trossamfunn.
Hvis du selv melder deg ut av statskirken, vil statskirken fortsatt få "stønad" for ditt medlemsskap helt til du meldes inn i et annet trossamfunn.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: schnappi] #669220 23/01/2009 11:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Enkelte individer er onde, uansett om de er ateister eller tror på at verden hviler på tre elefanter og en skilpadde. Det finnes nok eksempler på de troende og de ikke-troende med et blodspor bak seg.

Adolf, onkel Jo, Pol Pot, og et par andre gjorde ikke akkurat sine ugjerninger alene. De hadde store deler av folket bak seg. Man kan derfor ikke snakke om onde enkeltindivider.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #669226 23/01/2009 11:55
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: mtbmaniac
Det er derfor jeg messer om viktigheten av ytringsfrihet, da jeg mener at overgrep/overtramp osv mot andre personer allere er regulert. Igjen står vi kanskje med - for eksempel karikaturtegninger, harselerende kronikker, mer eller mindre tilsiktede uheldige uttrykk osv. Gjerne sagt eller skrevet i et format som gjør at man kan velge å høre/lese eller la vær.

Mye av det du "messer" syder over av holdningen at du forventer at alle skal være som deg og at andre bør tilpasse seg. Men som jeg har forsøkt å få frem tidligere er samfunnet vårt nå i mye større grad enn tidligere heterogent.

Du har da et par alternativer: kreve at andre tilpasser seg, akseptere og omfavne forskjellene, eller flytte bort.

Jeg tror at om 75-100 år er holdningene som fører til at man signerer på et opprop som det denne tråden handler om i stor grad utryddet. Neste generasjon vil vite bedre, særlig den delen som er oppvokst i et heterogent _lokal_miljø.

Du fortsetter å tillegge andre holdninger de ikke har, fordi de ser en annen vei til målet (et tolerant samfunn der folk ikke oppplever seg trakassert pga tro/kultur) enn du gjør. At folk tror på ytringsfrihet, gjør dem ikke til høyrevridde nisser som ønsker seg tilbake til 60-tallet. For min del, ønsker jeg å kunne ta avstand fra utsagn uten å kreve at de skal bli forbudt. Jeg krever ikke at andre skal tåle å bli krenket hele tiden, men jeg har ingen tro på at denne lovendringen vil hindre at folk blir krenket. Derimot er jeg redd dette maset om å forby alt som er ille, gjør det klin umulig å diskutere hva som faktisk er en anstendig og skikkelig måte å ytre seg på. Sånn situasjonen er, presses jeg til å forsvare folks rett til å ytre seg stupid og uhøflig, og for den som har blitt krenket, høres det da gjerne ut som om jeg forsvarer selve ytringen. Da er det faktisk bedre om vi kan være enige om at man selvsagt har lov til å håne religiøse forestillinger, men bare uhøflige idioter gjør det.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Lektoren] #669233 23/01/2009 12:00
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For n'te gang, denne nye lovteksten innskrenker ikke din ytringsfrihet! Hva er det du føler at du mister retten til å si som er straffbart ihh til den? Kan du komme med et eksempel?

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Lektoren] #669234 23/01/2009 12:03
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Glimrende ordlegging av hva også jeg mener, Lektoren.

En tanke slo meg: Ville Salman Rushdie blitt rammet av en slik lov? Hva med William Nygaard? Og Vebjørn Selbekk?

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #669236 23/01/2009 12:04
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og hva er egentlig problemet med å gjøre noe straffbart? Straffen kan jo være en bot, som de aller fleste har råd til. Big deal. Forskjellen vil være at den som slenger rundt seg med antisemittisk, antimuslimsk, eller annen anti-religiøs propaganda av en eller annen form, som ikke har med sannhetssøking etc å gjøre kan sies å bryte med de normene vi ønsker å leve etter i samfunnet. Hvorfor i all verden beskytte retten til slikt?

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Lektoren] #669237 23/01/2009 12:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Lektoren
Sånn situasjonen er, presses jeg til å forsvare folks rett til å ytre seg stupid og uhøflig, og for den som har blitt krenket, høres det da gjerne ut som om jeg forsvarer selve ytringen. Da er det faktisk bedre om vi kan være enige om at man selvsagt har lov til å håne religiøse forestillinger, men bare uhøflige idioter gjør det.

Jeg tror ikke dette lovforslaget er rettet mot stupide og uhøflige ytringer, men ting som nok er en del verre enn det. I hvert fall slik jeg ser det så virker det som at loven er tenkt rettet mot ytringer som i stor grad er egnet til å begrense religionsfriheten i praksis. Da snakker man neppe om at noen sier til en muslim at "Dere er dumme dere". Jeg tror nok man skal se på "ytring" som noe langt mer enn ord her.

Derfor ser jeg heller ikke noen stor fare med denne loven. Rett og slett fordi de handlingene den er egnet til å ramme er ting samfunnet kan klare seg fint uten.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: EgilS] #669238 23/01/2009 12:08
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egil, veldig enig med deg. Loven er ment å beskytte grupperinger og individer som kan oppfattes som utsatt eller den svake part, da særlig i forhold til folk/grupper som har som mål å innskrenke andres rett til å utfolde seg og leve ut sitt potensiale.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Tgabriel] #669241 23/01/2009 12:14
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tgabriel
Glimrende ordlegging av hva også jeg mener, Lektoren.

En tanke slo meg: Ville Salman Rushdie blitt rammet av en slik lov? Hva med William Nygaard? Og Vebjørn Selbekk?

Nei, nei og antageligvis ja, men som sagt - hvorvidt noe er traffbart ihh til loven er opp til domstolene å avgjøre.

"...sterkt krenkende, fjernt fra ethvert saklig meningsinnhold og uten å inngå i de prosessene som ytringsfriheten legger til rette for; sannhetssøking, demokrati og individets frie meningsdannelse."

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: anonym5] #669243 23/01/2009 12:16
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Dette er regelrett svada. Fryktelig mye av den vitenskapelige framgangen (blant annet i astronomi som du er så opptatt av) foregikk i den arabiske/muslimske verden.

Vitenskapen utviklet seg til tross for at det var i ellers religiøse samfunn. Troen på høyere makter trenger ikke å være negativt for framgang i seg selv, men svært ofte følger det med dogmer det ikke er lov å stille spørsmål ved. Det er definitivt hemmende for utviklingen.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: ] #669244 23/01/2009 12:17
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nick
Derfor ser jeg heller ikke noen stor fare med denne loven. Rett og slett fordi de handlingene den er egnet til å ramme er ting samfunnet kan klare seg fint uten.

Jeg ser ikke det store poenget med den heller, fordi det den er ment å ramme fort rammes av andre deler av straffeloven. Dersom ytringen må kunne forstås som en trussel, eller at ytringen oppfordrer til straffbare handlinger, så er ytingen i seg selv straffbar uten denne loven.

Jeg kan vanskelig se hvordan man kan ytre seg så grovt at det begrenser religionsfriheten, uten at den samtidig rammes av andre deler av straffeloven.

Jaha

Vedlegg 2.jpg
Redigert av mtbmaniac; 23/01/2009 12:25.
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: ] #669253 23/01/2009 12:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg kan vanskelig se hvordan man kan ytre seg så grovt at det begrenser religionsfriheten, uten at den samtidig rammes av andre deler av straffeloven.

Som jeg her skrevet lenger oppe; der er jeg delvis enig med deg. Nå kjenner jeg ikke lovverket SÅ godt, og heller ikke alle detaljene i lovforslaget, så det er mulig det er noen juridiske spissfindigheter i mellom disse.

Jeg kan likevel tenke meg at man kan presse grupper og enkeltpersoner (bevisst eller ubevisst) på en slik måte at de føler at de må legge begrensninger på sin religionsutøvelse, uten at det nødvendigvis er straffbart.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #669266 23/01/2009 12:41
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac

Jeg ser ikke det store poenget med den heller, fordi det den er ment å ramme fort rammes av andre deler av straffeloven. Dersom ytringen må kunne forstås som en trussel, eller at ytringen oppfordrer til straffbare handlinger, så er ytingen i seg selv straffbar uten denne loven.

Jaha

Dette er det beste eksemplet i senere tid på ytringer bør være beskyttet av ytringsfriheten, og som kanskje vil ble forbudt med den nye loven.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Side 4 av 13 1 2 3 4 5 6 12 13

Moderator  support