Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 13 1 2 3 4 12 13

Forbud mot religions-sårende ytringer!

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Anders A-R] #668440 21/01/2009 22:19
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Poenget mitt ifht religion er at saueflokkmentalitet er en skummel greie. Majoriteten av verdens befolkning trodde at jorda var flat for ikke så fryktelig lenge siden, så at flertallet har en slags form for "tro" tar jeg ikke så tungt.

....et paradoks da at så mange bare løper til og signerer et tåpelig opprop uten å lese innholdet i loven som foreslås?

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: supernalle] #668441 21/01/2009 22:22
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Så lenge det er lov å si skal jeg herved få hevde at de abrahamske religionene ikke har ført med seg noe godt.

Dette og mye mer til vil du fremdeles kunne si med den nye loven, uten at det er straffbart.

Ja til yttringsfrihet.

Din yttringsfrihet blir ikke på noe nevneverdig vis innskrenket med denne nye loven.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668442 21/01/2009 22:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Utdrag fra 13.2.4 Departementets vurdering

...Et straffansvar som verner ulike religioner og den enkeltes religiøse følelser kan derfor avverge alvorlige konflikter i samfunnet.

I den grad det er mulig å gjøre sin egen tolkning, så er jeg til dels enig i Hvilepuls resonnement.
Hvorvidt loven er tenkt å brukes som et altomfattende juridisk grep for å hindre debatter og enhver konflikt mellom religiøse grupper, eller er ment for ytringer som allerede er dekket av andre lover skal jeg ikke si noe om, men når jeg leser igjennom teksten får jeg følelsen av at det er det første. Derfor får det min signatur. (protesten altså)

Redigert av Anders A-R; 21/01/2009 22:26. Rediger grunn: presisering

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: supernalle] #668444 21/01/2009 22:26
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Det finnes i dag forskning som viser at religion har samme effekt på hjernen som en parasitt har på koppen.

Denne må du forklare nærmere før den kan kjøpes!

Bakgrunnen for å argumentere mot loven burde vel ikke være motstand mot religion? Argumentet burde vel være opprettholdelse av ytringsfriheten? Bruker man "religion er noe dritt og burde forbys/mobbes ut av samfunnet" som argument undergraver man jo sin egen kamp for ytringsfrihet... Eller?

Redigert av freeair; 21/01/2009 22:28.

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668445 21/01/2009 22:27
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke lest innholdet av forslaget. Derfor gir jeg generelle uttalelser og signerer ikke enda (før jeg har lest) og derfor sier jeg ja til yttringsfrihet.

blasfemiloven har allerede gått for langt i å undertrykke meg som menneske og min yttringsfrihet, og uten at jeg har lest forslaget høres det initiellt ikke ut som det bedrer situasjonen.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: freeair] #668448 21/01/2009 22:32
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: freeair
Det finnes i dag forskning som viser at religion har samme effekt på hjernen som en parasitt har på koppen.

Denne må du forklare nærmere før den kan kjøpes!

Jeg så på et svensk tvprogram om noen tyske forskere som hadde kommet frem til disse resultatene og hvordan de fryktet å gå ut med resultatene til de fredselskende gudetroende. Noe mere dokumentasjon sitter jeg ikke inne med nå.

Om resultatene er sanne eller ikke har ingenting å si i denne sammenheng, men om man kan fremlegge disse "støtende" resultatene.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: freeair] #668455 21/01/2009 22:42
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: freeair
Bruker man "religion er noe dritt og burde forbys/mobbes ut av samfunnet" som argument undergraver man jo sin egen kamp for ytringsfrihet... Eller?

Hmmm, poenget er at det er forskjell på å si at religion er noe dritt og å si at det skal forbys.

Bruker man religion er noe dritt fordi de alltid skal ødelegge andres yttringsfihet så er det bare en meningsyttring.

Sier man at religion skal forbys så undergraver man yttringsfriheten ja. Derfor ville jeg aldri drømme om å si noe slikt.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668456 21/01/2009 22:42
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
Signert!

Sitat: mtbmaniac
hvor kan man signere på at man støtter denne loven da?

Du kan jo signere på en rull med mykt papir og sende hit. ;-)

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: ] #668457 21/01/2009 22:45
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nick

Du har selv en nærmest religiøs tilnærming til alle de spørsmål du diskuterer her på forumet, så du bør kanskje passe deg for parasittene?

Og da var vi plutselig over på usaklige personangrep igjen. Takk for meg i denne tråden.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: vidark] #668462 21/01/2009 22:53
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vidark

kan jeg skvette en dæsj polonium på den rullen? :-)

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: ] #668463 21/01/2009 22:55
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Nick
Og da var vi plutselig over på usaklige personangrep. Takk for meg i denne tråden.

Ja, det var et usakelig personangrep. Poenget mitt var å vise at ikke alt som er lov å skrive er særlig lurt dersom målet er at folk skal leve sammen og skape forståelse, enten det er på et forum eller i en nasjon. Resulatet av trollinga mi kom ikke uventet prompte, og selv om jeg forsikrer deg om at valget av deg som offer var mer eller mindre tilfeldig (du hadde en posting som var lagelig), så må du gjerne fortasatt mene at jeg er en tufs.

Ok, da var det ikke takk for meg i denne tråden likevel. Jeg mener ikke du er en tufs, jeg forholder meg til innholdet. Jeg er mer overrasket over at du ikke holder deg for god til slike ting, med tanke på hva du presterer i andre innlegg.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668465 21/01/2009 22:59
vidark Offline
Entusiast
Entusiast

kan jeg skvette en dæsj polonium på den rullen? :-)

Bare merk det skikkelig slik at ikke et tilfeldig postbud tar støyten. :-)

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: vidark] #668475 22/01/2009 00:08
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Makan, skal man vanlige folk og pressen få innskrenket sine rettigheter til å ytre seg fordi noen er mer hårsåre enn andre?!

I Norge bør det fremdeles være lov for å tegne Jesus som en sau, Muhammed som en gris og Buddha som Michelin mannen. Det betyr dog ikke at slikt er klokt eller nødvendig å gjøre slikt, men vi skal heller ikke la oss styre av frykt for at ekstremister finner på noe faenskap fordi noen trykket tegninger av Muhammed igjen.

Av og til lurer jeg på hvordan verden hadde sett ut uten religiøse trosretninger....

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Christian M.] #668483 22/01/2009 01:24
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Christian M.
Av og til lurer jeg på hvordan verden hadde sett ut uten religiøse trosretninger....

Vi ville nok ha funnet noe å krangle om.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: vidark] #668485 22/01/2009 01:56
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Christian M.

Vi ville nok ha funnet noe å krangle om.

Er redd det finnes nok å ta av ja...

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Tex] #668492 22/01/2009 06:41
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tex
La oss si at en nynazist sier at han liker wienerbrød. Skulle det gjøre wienerbrød mindre godt?

Også gale mennesker kan si fornuftige ting iblant.

Banalt, barnslig og hånlig sagt.

Javel...?

Gale mennesker har ofte fornuftig ting å si, det er vel heller deres moralske vurderingsevne og etikk som står for fall...eller?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Christian M.] #668493 22/01/2009 06:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det er lett å skli ut i en "Døøø - atte: relligion er årsaken til all krig, asså!!" debatt igjen, men fint om man prøver å heve seg over det.

Jeg vil mene på det absolutte at årsaken til nær sagt samtlige kriger gjennom tidene er kamp om ressurser, nærmere bestemt land, naturressurser og penger - mer eller mindre ispedd av enkelte lederes mer eller mindre psykopate tilstand og rene maktbegjær.

Årsaken til at dette lar seg gjøre er mangel på kunnskap og utdannelse blant befolkningen. Dette gjør dem til lett bytte for propaganda. Propagandan kan bruke religion, rase, politikk og andre følsomme temaer som vektstang.

Med andre ord: Jo mer ytringsfrihet man har og jo mer befolkningen er utdannet og i stand til å være kritisk til det man blir forelagt , jo vanskeligere er de å få med seg på sånt.

Når jeg da elegant svinger meg tilbake trådens tema, så er mye av poenget her at ytringsfrihet kombinert med (kunnskap og) kildekritisk sans, er en meget effektiv demper på ekstreme bevegelser. Dels fordi man tillater debatt og spørsmål og dels fordi man lærer seg å høre mye bullshit og bygger seg et filter mot det meste av det. Det at et hvert menneske har lov til å fortelle sin historie på sin måte er ikke bare en menneskerettighet, men en effektiv sikkerhetsventil for samfunnet.

Et spennende debatt som pågår nå er om man også må fokusere mer på konsekvensene av ytringsfriheten. Selv om man er tilhenger av ytringsfrihet, kan man allikevel innse at ytringsfriheten i Vesten har blitt et leketøy man bare kan skyte vilt rundt seg med uten noen form for tanke på hvordan folk reagerer på det. Dette har kanskje ikke noe med ytringsfriheten som prinsipp å gjøre, men snarere et nytt blad i boken om toleranse (begge veier) og folkeskikk å gjøre. Jeg tror det siste her har blitt glemt blant mange.

Man kan ytre seg i ganske ekstreme former så lenge man gjør det klart at dette er en ytring i ytringsfrihetens navn, og slik at alle oppfatter at det er slik det er. Det er viktig med ekstreme ytringer - uten disse blir det vanskelig å navigere (debattere). Om vi alle bare mener ting innen snevre rammer, mister man altså spennpunktet i folkedebatten.

Men man kan også gå til ganske stygge og smålige personangrep og vifte med "ytringsfrihetsflagget" etterpå.

Disse to tingene er ikke det samme...

Hvilepuls: Fint at du tok opp dette temaet - dette er viktig.

Filantropisk hilsen -sykkelbob

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Hvilepuls] #668500 22/01/2009 07:26
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Blasfemiparagrafen var en sovende lov. Dette betrakter jeg som en gjenoppliving av loven, selv om det er gjort gode forsøk på å få den rundere formulert.

Veien til helvete er brolagt med gode hensikter.
Det er lenge siden jeg har vært mindre i tvil om å signere noe.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: ] #668514 22/01/2009 07:51
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra at de som signerer dette tåpelige oppropet, et gufs fra fortidens "vi vil ha det slik det var før", ikke styrer landet. Norge har fått seg et multikulturelt samfunn. Sånn er det bare, deal with it, eller flytt bort. I et slikt samfunn må alle tilpasse seg og vise respekt for hverandre. Da er det helt greit å gjøre straffbart ...."Angrep på trossetninger og livssyn som vil .. kunne påvirke den enkeltes livsutfoldelse i negativ retning, ikke minst ved å påvirke det «klimaet» vedkommende møter i samfunnet. Dette oppropet får ingen virkning, men egentlig er det greit for meg å la folk tro at de kan syte seg tilbake til det homogene samfunn.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668520 22/01/2009 08:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg støtter mtbmaniac i denne saken, såvidt.

"Såvidt" fordi at vi allerede har en lov om religionsfrihet og at grove "ytringer" mot religioner burde falle inn under forsøk på å undergrave denne friheten.
Og "såvidt" fordi man heller burde ha en mer generell lov mot "mobbing" av personer og grupper uavhengig av om det gjelder religion, hudfarge, klesstil, e.l.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668521 22/01/2009 08:04
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Merkelig innlegg må jeg si.

Det finnes måter å identifisere at et land har kommet langt i utviklingen og at et annet har kommet mindre langt (med all repsket å melde) FN har definert menneskerettigheter og det finnes klare internasjonale kjøreregler. Det finnes mange nok mennesker og generasjoner som har dødd og blødd for å skape et samfunn hvor ytringsfrihet, kunnskap og debatt danner grunnpilarene. Det finnes inget grunnlag for å rokke ved dette. - Ikke heller ved frykt for reprimander fra nye landsmenn.

"Sånn vi hadde det før" er at prester kunne bestemme å ta livet av folk som ikke adlød deres kommando. "Sånn vi hadde det før" er at folk måtte bite i tunga og bøye hodet, for om du talte i mot stat eller kirke, ville det kappes av.

"Sånn vi har det nå" Er at alle mennesker er frie og likeverdige og at debatten videreutvikler samfunnet. Dette kom med bevegelser som protestantismen (kristne hold) og Descartes (ikke-religiøse hold).

Vi vil ikke tilbake til en tilstand hvor en mullah kan kreve deg steinet for dine meninger eller en prest kan utstøte deg fra samfunnet på grunn av din homofile legning.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668523 22/01/2009 08:07
gare Offline
More than words
More than words
Det er meget mulig at det er bra jeg ikke styrer landet, men oppropet er ikke tåpelig. Det er du som synes det er tåpelig.
Jeg har intet ønske om å ha det "slik det var før"(hvordan det nå måtte være). Jeg hadde et ønske om at man fjernet hele blasfemiparagrafen og lot det være med det. Nå erstatter man den isteden med en ullen lov som snakker om ting som kan krenke følelser og slike ting. Det åpner for at enhver som føler seg krenket(og den terskelen har blitt lavere og lavere i den senere tid)skal kunne løpe til rettsapparet for ytringer som bør være frie.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Sykkelbob] #668524 22/01/2009 08:14
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Seriøst. Nå er jeg lei av denne snikislameringen.

Som for eksempel, i England har de snikinnført Sharia,
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4749183.ece
(La et lovverk som favorittiserer menn dømme i saker som skilsmisse, familievold og arv etc.)

Dette var aldri noe problem før når vi hadde bare kristendommen å "ta hensyn til". Så at vi plutselig skal ha et problem med kritiske religiøse ytringer nå er bak mål. Jeg vil ha min full rett til å le av klm sine prestevitser eller synes mitt om den pedofile polygame mannen muslimene ser opp til.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: GeirEivind] #668527 22/01/2009 08:16
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare
Det er meget mulig at det er bra jeg ikke styrer landet, men oppropet er ikke tåpelig. Det er du som synes det er tåpelig.

presis!

Sitat: gare

Det åpner for at enhver som føler seg krenket(og den terskelen har blitt lavere og lavere i den senere tid)skal kunne løpe til rettsapparet for ytringer som bør være frie.

Er du redd for en bølge med søksmål mot "ikkerasistiske" nedlatende uttalelser mot innvandrergrupper?

Det er forøvrig norske domstoler, bestående av både nordmenn med norsk bakgrunn og med innvandrerbakgrunn, som skal tolke loven. Jeg har stor tiltro til norske domstoler og det burde også du ha.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: mtbmaniac] #668531 22/01/2009 08:23
gare Offline
More than words
More than words
Jeg har stor tiltro til norske domstoler og det burde også du ha.

Jepp, relativt stor tro på norske domstoler(særlig etter at vi fikk gjenopptagelseskommisjonen).
Det er lovmakerne jeg er litt skeptisk til.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Sykkelbob] #668551 22/01/2009 09:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Sykkelbob
Vi vil ikke tilbake til en tilstand hvor en mullah kan kreve deg steinet for dine meninger eller en prest kan utstøte deg fra samfunnet på grunn av din homofile legning.

Nå dette vel satt på spissen da. Å sammenligne middelalderen med dagens situasjon er jo direkte ugyldig. Det finnes også samfunn i dag hvor religion praktiseres på en ekstremistisk måte og religiøse samfunn som i middelalderen var både tolerante, liberale og ettergivende mot grupper som tenkte annerledes.

Anonym5
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: OveR] #668553 22/01/2009 09:13
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: OveR
Vi er i godt selskap. Så at lederen i Folkeaksjonen mot innvandring også har signert.

mvh OveR

og?

dette er jo snakk om yttringsfrihet, BS-detektor og sunn fornuft og har ingenting med innvandring å gjøre.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: anonym5] #668571 22/01/2009 10:14
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Sitat: Sykkelbob

Nå dette vel satt på spissen da. Å sammenligne middelalderen med dagens situasjon er jo direkte ugyldig. Det finnes også samfunn i dag hvor religion praktiseres på en ekstremistisk måte og religiøse samfunn som i middelalderen var både tolerante, liberale og ettergivende mot grupper som tenkte annerledes.

Nå er det et faktum at steining av folk og ustøting av homofile er overgrep som skjer idag i enkelte land. Ingen som prater om middelalderen her.

Om man skal lovfeste at ytringsfriheten begrenses til saker som ikke noen i vårt flerkulturelle samfunn oppfatter som krenkende og begrensende, så er det jo bare å ønske god bedring. Fritt for å ikke være med på å trekke opp grensene.

Eksempelvis tilhører jeg en religiøs minoritet som oppfatter protester mot å skrive under på opprop som den aller groveste form for fornærmelse mot vår religiøse leder og klart begrensende for min livssituasjon. Normalt ville vi krevd personer som kommer med slike fornærmelser, brent levende og liket kastet til rottene. Men siden det ikke er tillatt i Norge, vil vi (siden vi er steinrike alle sammen) samle inn penger å hyre de 5 beste advokatene i landet og saksøke alle i dette forumet som opponerer mot underskrift av opprop, og da går vi for ikke mindre enn anvendelse av lovens klart strengeste praktisering av den nye loven. - For å sette et eksempel.

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: erikv] #668586 22/01/2009 10:33
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Sitat: erikv
Sitat: OveR
Vi er i godt selskap. Så at lederen i Folkeaksjonen mot innvandring også har signert.

mvh OveR

og?

dette er jo snakk om yttringsfrihet, BS-detektor og sunn fornuft og har ingenting med innvandring å gjøre.

Har jeg sagt noe annet? Jeg synes bare det er pussig at jeg står på samme oppropsliste som et menneske som jeg forakter så til de grader.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Forbud mot religions-sårende ytringer! [Re: Tex] #668606 22/01/2009 10:59
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
HEY!
En tråd hvor vi alle er enige!?

Det var vel ikke meningen??

Litt krangling om Hege...ellers har du nok rett ja.
Utrolig!

Side 2 av 13 1 2 3 4 12 13

Moderator  support