Jeg vil (mis)bruke terrengsykkel.no et øyeblikk til å misjonere for mine interesser politisk, og håper at jeg kan finne noen meningsfeller.
I disse dager behandler justis og politidepartementet et forslag til en lov som kortfattet går ut på at "det åpnes for at grovere former for angrep på religion eller livssyn, etter omstendighetene kan tilsi bruk av straff"
Dette betyr at avgjørelsen om hvorvidt en ytring skal straffes av maktapparatet, gjøres om til et skjønnsspørsmål for maktpersoner i rettsvesenet. Det fins ingen definerbar grense for hva som er "grovt angrep," utover at det du blir dømt for, det er grovt.
Jeg ønsker ikke at noen skal få mulighet til å dømme meg på bakgrunn av mitt helt legitime hat ovenfor religioner.
Jeg ønsker ikke at Richard Dawkins, Christopher Hitchens og Ayaan Hirsi Ali skal dømmes i Norge, fordi de har såret religiøse følelser.
Jeg ønsker ikke at nevro-vitenskapsmenn og kvinner skal fengsles, om de kan slå fast sammenhenger mellom religiøsitet og hjernestruktur.
Jeg ønsker ikke at psykologer skal fengsles, for å komme med modeller om hvordan mennesker kan bli religiøse.
Som non-kognitivist appellerer jeg ikke til rett og galt. Jeg appellerer direkte til alle ateister og meningsfeller som ikke ser seg tjent med denne loven. Dette er noe svineri.
Ikke stol på at dommerene våre ikke har de samme interessene som politikerene våre, og ser igjennom denne kommende loven.
Denne kjøper jeg også, jeg vil ikke kriminaliseres for å utvikle bullshit-detektoren hos de oppvoksende generasjoner
For the record vil jeg bare si at denne saken er så viktig for meg at jeg orker å signere på noe som Hege Storhaug står bak. Det er drittkjerringa si...
No added style
Re: Forbud mot religions-sårende ytringer!
[Re: OveR]
#66837121/01/200920:46
Vi er i godt selskap. Så at lederen i Folkeaksjonen mot innvandring også har signert.
mvh OveR
Hmmmmm, jaja, det får ikke hjelpe. Utover det mener jeg ikke at man nødvendigvis MÅ uttale seg sårende og nedvurderende om religion og religiøse følelser, men forbudt bør det ikke være.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#66837821/01/200921:03
Det var mer type spørsmål for å indikere hvor tåpelig det er å gå i saueflokk. Dette her nedenfor synes jeg høres veldig bra og korrekt ut for min del. Vi lever tross alt i et heterogent flerkulturelt samfunn, enten man liker det eller ikke. Vil man leve i et homogent samfunn kan man flytte til Svalbard eller enda lenger nordpå.
"Læresetninger av religiøs karakter vil fortsatt av mange bli holdt for å være «hellige». Angrep på trossetninger og livssyn vil derfor kunne påvirke den enkeltes livsutfoldelse i negativ retning, ikke minst ved å påvirke det «klimaet» vedkommende møter i samfunnet. Et straffansvar som verner ulike religioner og den enkeltes religiøse følelser kan derfor avverge alvorlige konflikter i samfunnet. Dette kan i tiden fremover vise seg å bli viktigere enn før, ikke minst som en følge av den religiøse pluralismen som innvandringen til Norge har medført. Angrep på trossetningene i religioner som ikke har mange tilhengere i Norge, kan lettere enn før oppleves som et angrep på en minoritetsgruppe som har et særskilt behov for vern."
"Departementet understreker at kritikk av troslærdommer eller ateistiske ytringer under enhver omstendighet vil være beskyttet av ytringsfriheten. Et offentlig ordskifte om slike spørsmål er svært ønskelig, slik blant annet Kirkerådet peker på i sin høringsuttalelse. For at blasfemiske ytringer skal kunne straffes må det forutsette at ytringene er forhånende eller på annen måte sterkt krenkende, fjernt fra ethvert saklig meningsinnhold og uten å inngå i de prosessene som ytringsfriheten legger til rette for; sannhetssøking, demokrati og individets frie meningsdannelse."
[Re: mtbmaniac]
#66839921/01/200921:29
Foreløpig er det en relativt liten flokk med sauer som dilter avgårde i hvertfall. Jeg er tilhenger av et samfunn der alle kan leve sammen i fred og fordragelighet, men det betyr ikke at man bør lage en lov som forbyr "noe-som-kan-være-krenkende-eller-sårende-for-andre"
Jeg heier på ytringsfriheten, og da må man leve med å stå på samme liste som en som er leder for FMI. Det er forøvrig ikke konsensus-meninger som trenger vern i dette landet, det er de radikale meningene som bør/må/skal beskyttes. Desverre har ytringsfriheten litt armodige kår i dette landet, selv om vi forsåvidt har en slags tradisjon for det, så er det trist allikevel.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#66840521/01/200921:36
"Departementet understreker at kritikk av troslærdommer eller ateistiske ytringer under enhver omstendighet vil være beskyttet av ytringsfriheten.
Kritikk av religioner beskyttet av ytringsfrihet.
Det er nok sånt som dette nedenfor loven er ment å gjøre straffbart, ting som ikke er straffbart idag, ikke i kontakt med virkeligheten, og sagt med åpenbar hensikt å skape hat.
"Hver dag raner, voldtar og dreper innvandrere nordmenn, hver dag blir vårt folk og land plyndret og ødelagt av jødene som suger vårt land tomt for rikdom og erstatter det med umoral og unorske tanker... når vi står her i dag så viser vi at vi ikke gir oss, uansett om vi mister jobben, familien eller blir kastet i fengsel."
Lovlig å si igår, straffbart idag. Helt greit for min del.
[Re: Tex]
#66840821/01/200921:37
Det er nok sånt som dette nedenfor loven er ment å gjøre straffbart, ting som ikke er straffbart idag, ikke i kontakt med virkeligheten, og sagt med åpenbar hensikt å skape hat.
"Hver dag raner, voldtar og dreper innvandrere nordmenn, hver dag blir vårt folk og land plyndret og ødelagt av jødene som suger vårt land tomt for rikdom og erstatter det med umoral og unorske tanker... når vi står her i dag så viser vi at vi ikke gir oss, uansett om vi mister jobben, familien eller blir kastet i fengsel."
Lovlig å si igår, straffbart idag. Helt greit for min del.
Er ikke så sikker på det.
Æreskrenkelser og rasisme vil uansett være forbudt.
Det nye er at krenkelse av en religion / trosretning (og ikke bare av personer) skal forbys.
#66841721/01/200921:46
Ja, det er, og skal være, lov å slenge ganske mye dritt om muslimer generelt. Og om kristne (det har vi gode tradisjoner for) og jøder. Og om alle andre. blir det for ille, har vi allerede forbud som regulerer det, men den listen ligger meget høyt. Det er "prisen" vi må betale for å leve i et fritt samfunn.
Retten til å krenke er det mest sentrale i ytringsfriheten.
Det nye her er altså å regulere kritikk av religion, ikke av religionsutøvere.
#66842521/01/200921:56
Det er vel snarere et sunnhetstegn at mange her inne ikke trenger å ty til religion for å få livet til å gå sin vante gang.
Ja, du føler deg vel såååå mye bedre enn alle disse folkene som "tyr til religion for å få livet til å gå sin vante gang", (deriblant vel den absolutte majoritet av verdens befolkning..)
#66843521/01/200922:09
Det finnes i dag forskning som viser at religion har samme effekt på hjernen som en parasitt har på koppen. Blir det da straffbart å vise til slike konkrete forskningsresultater?
Regnes forøvrig ateisme som religion i denne sammenheng (mange mener at ateisme er religion). Skal da de som tror på overtro fortsatt få lov til å bruke den sårende uttalesen vantro om denne gruppen(og andre grupper)?
Ja til yttringsfrihet.
Redigert av supernalle; 21/01/200923:44.
#66843821/01/200922:15
Ja, du føler deg vel såååå mye bedre enn alle disse folkene som "tyr til religion for å få livet til å gå sin vante gang", (deriblant vel den absolutte majoritet av verdens befolkning..)
Men et mindretall i Norge og sverige. De fleste her tror ikke på noen gud i det heletatt eller så tror de at det er "noe" der ute og tror ikke på noen bestemt religion.
Statskirken har et stort medlemstall pga nazitendenser for innmelding.
For min del er det helt klart at hovedgrunnen til at Norge og Sverige er to av de beste landene å bo i er at religion har tatt litt ferie her. De store religionene bringer stort sett med seg prektighet, intoleranse og undertrykkelse.
I et samfunn er det viktig å ikke tolerere intoleranse og det betyr at man ikke skal la spesifike grupper som tror de er bedre enn alle andre få nekte folk å uttrykke at disse gruppene ikke er det, uansett hvor sårende det skulle føles.
#66843921/01/200922:17
Det var dine ord. Det skal vel mer til for å definere et "bedre" menneske enn religion eller ei. Poenget mitt ifht religion er at saueflokkmentalitet er en skummel greie. Majoriteten av verdens befolkning trodde at jorda var flat for ikke så fryktelig lenge siden, så at flertallet har en slags form for "tro" tar jeg ikke så tungt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"