Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
|
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
[Re: Espen]
16/01/2009 22:03
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Jeg tror Mona Levin kunne gjort seg selv, og saken en tjeneste, ved å hoppe over personkarakteristikker, og heller kommentert konkrete feil i Willochs framstilling.
E Hun hadde også trengt å se at det er en sammenheng mellom Hebron, muren i Israel, kampene i Gaza osv - og de reaksjonene som er i verden mot Israel nå. Og ikke peke alt på at det alltid har eksistert en antisemitisme i ryggraden til nordmenn, og mene at dette bare er fortsettelsen på "jødeforfølgelsen som alltid har vært".
|
|
|
[Re: Tex]
16/01/2009 22:24
|
StigB
Señor
|
Señor
Nei, gutter - nå må jeg få protestere mot protestene mot min protest. Tex: Igjen, det er legitimt å kritisere Israles politikk uten å være jødehater. Enig. Så vidt jeg har oppfattet, reagerer omtrent halve verden på det som skjer i Gaza uten at "jødehat" er tema. Jeg reagerte kun på en setning fra StigB: "Det lille positive er vel at man endelig åpenlyst tør referere til det jødiske kartellet, eller lobbyen som alt for lenge har hatt en utrulig makt og vist å bruke den." Hva er det StigB skriver her? For det første er det "endelig" mulig å referere til noe åpenlyst. Altså skulle noe/noen hindret dette tidligere? Og hvem / hva er det som styrer dette "noe"? Dernest skriver han at det er et "jødisk kartell". StigB bygger her opp under eldgamle forestillinger hemmelig jødemakt, som har vært grunnlaget for mye av antisemitismen opp gjennom historien. Jeg har ikke beskylt noen for å være antisemitt, men påpekt at StigB her bruker noen av de samme argumentene som nazistene. Det er mao ikke jeg som har "hitlet" tråden. Ettersom flere på dette forum tidligere har kjørt friske sammenligninger mellom det som skjer i Midt-Østen og WW2, er jeg overrasket over at akkurat denne sammenligningen skulle være så mye verre. Fordi lobbyen har knapt vært nevnt, SV2 høstet massiv kritikk i en dokumentar på 80 tallet hvor det synliggjorde det jødiske kartellet som nå blir omtalt som lobbyen. De har forsøkt å holde sin virksomhet neddysset i mange nok år. Jeg synes det er flott at verden nå får opp aua og ser hvor makta sitter. Jeg har ikke beskylt noen for å være antisemitt, men påpekt at StigB her bruker noen av de samme argumentene som nazistene. Det er mao ikke jeg som har "hitlet" tråden. Kall meg hva som helst, men kall meg ikke rasehater, jødehater eller antisemitt. Et sted går grensen selv for meg, men er det for å slenge dritt og såre så klarte du det, sammenligne meg med en nazist, sånn oppfatter jeg dette du skriver. Men min oppfatning om hva som skjer av grusomheter i Gasa rokker du ikke ved det bare forsterkes, makan. Til og med en del Israelere skammer seg nå om dagen. "- Jeg skammer meg veldig over å være israeler. All drepingen og de brutale angrepene på hjelpeløse palestinere i Gaza, gjør at jeg skjemmes som israeler." Gideon Levy.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: Trygve_]
16/01/2009 22:24
|
Espen
More than words
|
More than words
Litt OT, og kanskje ikke så rent lite subjektivt.
Så du debatten mellom Jonas og Siv på TV her om dagen?
Uten å glede seg over andre folks manglende evner, må si jeg er glad det ikke er Siv som er utenriksminister i Norge.
Virker som om hun for en hver pris ikke vil forstå litt mer nyanserte sammenhenger.
Hun er da ikke direkte uintelligent, men noen ganger tar hun på seg et oppsiktsvekkende forsvar for meninger, og med retorikk man som regel kun hører fra gamle bitre mannfolk. Noen av disse standpunktene er etter mitt syn utrolig radikale.
Synes hun begynner å se litt sliten ut også. Hun var da litt mer vital tidligere?
Skulle gjerne sett en sterk kvinnelig opposisjonspolitiker, som virkelig hadde et positivt budskap og en nyansert blikk på samfunnsproblemer generellt.
For litt siden hørte jeg hun regnet med at folk etterhvert ville bli missfornøyde med regjeringens håndtering av krisetidene, og dette ville komme FRP til gode.
Herregud for et tragisk opplegg.
E
|
|
|
[Re: StigB]
16/01/2009 22:47
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Kall meg hva som helst, men kall meg ikke rasehater, jødehater eller antisemitt. Et sted går grensen selv for meg, men er det for å slenge dritt og såre så klarte du det, sammenligne meg med en nazist, sånn oppfatter jeg dette du skriver. Men min oppfatning om hva som skjer av grusomheter i Gasa rokker du ikke ved det bare forsterkes, makan.
Du tuller vel nå? Ingen har kalt deg hverken rasist, jødehater eller antisemitt. Hvis du ikke tåler at dine argumenter og synspunkter om skjult, jødisk makt diskuteres, får du heller la være å komme med dem.
|
|
|
[Re: StigB]
16/01/2009 23:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/01/2009 08:12
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Skulle gjerne sett en sterk kvinnelig opposisjonspolitiker, som virkelig hadde et positivt budskap og en nyansert blikk på samfunnsproblemer generellt. Hva kan man vente seg når man har stemt hele venstresiden inn i regjering -savner Halvorsen i opposisjon!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
17/01/2009 09:47
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvis du ikke tåler at dine argumenter og synspunkter om skjult, jødisk makt diskuteres, får du heller la være å komme med dem.
Et par karer med en dæsj mer peiling på akkurat det emnet, har skrevet en veldig kjent bok om temaet: The Israel Lobby and U.S. Foreign PolicyEne forfatteren er amerikansk professor i "political science", og han andre er amerikansk professor i "international relations". Henholdsvis på University of Chicago og Harvard. Disse to kommer med påstander som: …the thrust of US policy in the region derives almost entirely from domestic politics, and especially the activities of the “Israel Lobby”. Other special-interest groups have managed to skew foreign policy, but no lobby has managed to divert it as far from what the national interest would suggest, while simultaneously convincing Americans that US interests and those of the other country — in this case, Israel — are essentially identical.
|
|
|
17/01/2009 16:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Skulle dette være et svar til meg???? Det er da vitterlig StigB som påberoper seg kunnskap om emnet, og han henviser, så vidt jeg forstår, til et TV-program som gikk på 80-tallet. Jeg er ikke i tvil om at den politikse sionisme er en betydelig maktfaktor i USA (og dermed i resten av verden). Bare det forhold at et land, Israel, med vel 4 mill innbyggere kan spille en så stor rolle i verden, er illustrerende nok. Men dette er slett ikke skjult, dette er ikke noe som er dysset ned. Det finnes da hyllemeter med litteratur om emnet, f.eks. boken du henviser til. Det er betegnende nok at den første talen Obama holdt etter at han var nominert, var hos en av de store, jødiske organisasjonene i USA. Men heller ikke dette er skjult eller dysset ned. Det foregår jo helt åpent. For å sitere StigB igjen: "Fordi lobbyen har knapt vært nevnt, SV2 høstet massiv kritikk i en dokumentar på 80 tallet hvor det synliggjorde det jødiske kartellet som nå blir omtalt som lobbyen. De har forsøkt å holde sin virksomhet neddysset i mange nok år." Det StigB omtaler er ikke de helt åpne maktstrukturene som boken synes å handle om, men om skjult makt, om karteller om noen som kan dysse ned og hva vet jeg. Det er etter mittt syn helt unødvendig å gå veien om slike konspirasjonsteorier for å forklare den politiske sionisme.
|
|
|
17/01/2009 18:37
|
FrankHH
Ringrev
|
Ringrev
Virker som om hun for en hver pris ikke vil forstå litt mer nyanserte sammenhenger. Helt enig, men hva skal å gjøre da, hu leder jo et populistisk parti som egentlig ikke har noe syn på slike saker. For litt siden hørte jeg hun regnet med at folk etterhvert ville bli missfornøyde med regjeringens håndtering av krisetidene, og dette ville komme FRP til gode. Hovedgrunn til at Frp har stemmer er jo att de aldri har styrt landet, og derfor til stadighet lover gull å grønne skoger. les lavere skatt, billigere bensin, øl sprit, send negern hjem også videre. Det rare er jo at noen stemmer på et parti som ALDRI kommer til å styre Norge heldigvis. Men det er klart vi er et land som er usedvanlig tett befolket med enstøinger.
Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
|
|
|
17/01/2009 19:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
…the thrust of US policy in the region derives almost entirely from domestic politics, and especially the activities of the “Israel Lobby”. Du får heller ikke ta alt du leser for god fisk, Trygve. Den såkalte Israel-lobby består ikke kun av jøder. Som noen andre påpekte er det fryktelig sterke og Israelvennlige krefter også blant den kristenkonservative fløyen i USA. En ganske nøktern omtale som stammer fra før denne konflikten finner du her: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1530018.ece"Men uten kristenfundamentalistene ville neppe Israel-lobbyen få særlig gjennomslag. Når man som fundamentalist mener at dagens Israel er i samsvar med bibelsk profeti, blir det å legge press på Israel som å handle mot Guds vilje. Av sentrale aktører i lobbygruppene, kan nevnes nåværende FN-ambassadør John Bolton og nylig avgått forsvarsminister Donald Rumsfeld."
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
17/01/2009 19:06
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
…the thrust of US policy in the region derives almost entirely from domestic politics, and especially the activities of the “Israel Lobby”. Du får heller ikke ta alt du leser for god fisk, Trygve. Den såkalte Israel-lobby består ikke kun av jøder. Som noen andre påpekte er det fryktelig sterke og Israelvennlige krefter også blant den kristenkonservative fløyen i USA. Absolutt. Det er jeg veldig klar over. Og de konservative kristne i USA står ikke tilbake for å legge frem sin agenda angående Israel, homofile, abort og sex før ekteskap på store billboards jeg har sett med egne øyne. Ganske utrolig å være vitne til slikt... Vi nordmenn er ikke vant til å se slikt på reklameskilt langs en motorvei :-D
|
|
|
17/01/2009 19:08
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Skulle dette være et svar til meg????
Det er da vitterlig StigB som påberoper seg kunnskap om emnet, og han henviser, så vidt jeg forstår, til et TV-program som gikk på 80-tallet.
Jeg er ikke i tvil om at den politikse sionisme er en betydelig maktfaktor i USA (og dermed i resten av verden). Bare det forhold at et land, Israel, med vel 4 mill innbyggere kan spille en så stor rolle i verden, er illustrerende nok.
Men dette er slett ikke skjult, dette er ikke noe som er dysset ned. Det finnes da hyllemeter med litteratur om emnet, f.eks. boken du henviser til. Det er betegnende nok at den første talen Obama holdt etter at han var nominert, var hos en av de store, jødiske organisasjonene i USA. Men heller ikke dette er skjult eller dysset ned. Det foregår jo helt åpent.
For å sitere StigB igjen: "Fordi lobbyen har knapt vært nevnt, SV2 høstet massiv kritikk i en dokumentar på 80 tallet hvor det synliggjorde det jødiske kartellet som nå blir omtalt som lobbyen. De har forsøkt å holde sin virksomhet neddysset i mange nok år."
Det StigB omtaler er ikke de helt åpne maktstrukturene som boken synes å handle om, men om skjult makt, om karteller om noen som kan dysse ned og hva vet jeg.
Det er etter mittt syn helt unødvendig å gå veien om slike konspirasjonsteorier for å forklare den politiske sionisme.
Var ikke ment som noe svar. Men mer et innspill til hvor man kan finne informasjon om det emnet som kanskje er litt med håndfast enn det vi her inne har mellom øra :-)
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
17/01/2009 22:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
AIPAC og slikt er den hvite elefanten ingen snakker om i "diskusjonsprogrammene" på norsk TV.
Det er da mange saker som ikke snakkes om i norske diskusjonsprogrammer. Det betyr ikke at de er hemmelige eller blir forsøkt dysset ned. AIPAC har egen hjemmeside og legger ikke skjul på hva de står for. Igjen, dette er helt åpent. De forsøker ikke å "holde sin virksomhet neddysset".
|
|
|
[Re: Tange]
19/01/2009 21:54
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Dermed var "våpenhvilen" nok en gang et faktum, og vi, og resten av vesten kan nok en gang glemme dette lille uhellet fra Israel, nok en gang se Hamas heise seiersflaggene, og nyte neste underholdningsnyhet i vår numne tilværelse.
Bør vi takke for underholdningen?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
20/01/2009 01:15
|
Espen
More than words
|
More than words
Nå blir det lett for Palestinerne å bygge en rettstat, nå som et par hundre sentrale bygninger ligger i grus.
Herregud for et mareritt.
e
|
|
|
20/01/2009 08:20
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Nå blir det lett for Palestinerne å bygge en rettstat, nå som et par hundre sentrale bygninger ligger i grus.
e Så en dokumentar om Hamas på TV2 i går. For å si det slik, noe demokrati er det ikke der lengre. Etter de tok makten drepte de 150 politiske motstandere, raserte hovedkvarteret og slår ned på politisk mostand. (Men det eksisterer fortsatt grupperinger) Hamas demonsterte våpenmakt igjennom gatene til vanlig, brant israelske flagg som et rituale og på skolene lærte man fra man var ung av at Israel var fienden. Og vi hadde Hamas sin al-Qassam og Islamstisk Jihad som to væpnede grupper som ikke hadde andre planer enn å utslette Israel. De fulgte en av de fra Islamistisk Jihad, vi så kona hans og barna hans på 3 og 4 fyre av med automatvåpen med skarp ammunisjon (pappa holdt våpnet til de små da). De på 3 og 4 lekte krig til vanlig, og visste veldig godt hvem de skulle vokse opp til å drepe - og hva de skulle dø for. Men det viste også den store ironien i det at en mann med kone og 14 barn som livnærte seg som murer i Israel stemte fram Hamas - og som israel hadde advart så stengte de grensene - og nå var han plutselig uten jobb, og fikk nødvendig mat fra Hamas. Når krigen var et faktum så stod alle sammen i sorgen uansett gruppering. Med hamas sin manglende respekt for sin egen befolkning i krigføringen, og med Israel sin evne til å skyte på alt som skyter tilbake uansett hvem andre som er tilstede så går det ut over alt for mange uskyldige. Som under hamas sitt styre vokser opp til å bli nye krigere for palestinerne sin sak. Ganske rart å se folk bli angrepet på gaza fordi de hengte opp plakater av Yassir Arafat. Det tror jeg ikke noen ville tippet ville skje under palestinsk selvstyre...
|
|
|
[Re: GeirEivind]
20/01/2009 09:16
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
e Så en dokumentar om Hamas på TV2 i går. For å si det slik, noe demokrati er det ikke der lengre. Etter de tok makten drepte de 150 politiske motstandere, raserte hovedkvarteret og slår ned på politisk mostand. (Men det eksisterer fortsatt grupperinger) Hamas demonsterte våpenmakt igjennom gatene til vanlig, brant israelske flagg som et rituale og på skolene lærte man fra man var ung av at Israel var fienden. Og vi hadde Hamas sin al-Qassam og Islamstisk Jihad som to væpnede grupper som ikke hadde andre planer enn å utslette Israel. De fulgte en av de fra Islamistisk Jihad, vi så kona hans og barna hans på 3 og 4 fyre av med automatvåpen med skarp ammunisjon (pappa holdt våpnet til de små da). De på 3 og 4 lekte krig til vanlig, og visste veldig godt hvem de skulle vokse opp til å drepe - og hva de skulle dø for. Men det viste også den store ironien i det at en mann med kone og 14 barn som livnærte seg som murer i Israel stemte fram Hamas - og som israel hadde advart så stengte de grensene - og nå var han plutselig uten jobb, og fikk nødvendig mat fra Hamas. Når krigen var et faktum så stod alle sammen i sorgen uansett gruppering. Med hamas sin manglende respekt for sin egen befolkning i krigføringen, og med Israel sin evne til å skyte på alt som skyter tilbake uansett hvem andre som er tilstede så går det ut over alt for mange uskyldige. Som under hamas sitt styre vokser opp til å bli nye krigere for palestinerne sin sak. Ganske rart å se folk bli angrepet på gaza fordi de hengte opp plakater av Yassir Arafat. Det tror jeg ikke noen ville tippet ville skje under palestinsk selvstyre... Slik går det når palestinerne først velger et parti som vil forsøke en fredlig forsoning med Israel - og benytte diplomatiske kanaler. Men Israel fortsetter å okkupere områder i Hebron etc, og sin undertrykking av palestinerne. De forsøkte å velge fred demokratisk, men det fungerte ikke. Og partiet var samtidig gjennomsyret av korrupsjon. Så valgte de Hamas... Som jeg har sagt tidligere, Hamas og dets agenda, rolle, handlinger og makt er et barn av Israel.
|
|
|
20/01/2009 10:36
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Slik går det når palestinerne først velger et parti som vil forsøke en fredlig forsoning med Israel - og benytte diplomatiske kanaler. Men Israel fortsetter å okkupere områder i Hebron etc, og sin undertrykking av palestinerne. De forsøkte å velge fred demokratisk, men det fungerte ikke. Og partiet var samtidig gjennomsyret av korrupsjon.
Så valgte de Hamas...
Som jeg har sagt tidligere, Hamas og dets agenda, rolle, handlinger og makt er et barn av Israel.
For å ta Hebron. Kong David styrte Israel fra Hebron, abraham og familien er gravlagt der. Den er den nest viktige byen etter Jerusalem i jødedommen. Den er også en viktig by for muslimene - mye på grunn av Abraham som begge religioner deler. Nå bor det vel bare en 500 jøder der, og israel sin eneste tilstedeværelse der er for å beskytte de delene av hebron som er viktig for jødene, samt holde de bosetterne i ro. PNA kontrollerer vel 80% og IDF 20%. Desverre er det vel de i Hebron og i forstaden Kiryat Arba (israel) de mest fanatiske jødene bor - som står på sin overbevisning om at de hører hjemme på vestbredden og det er disse som står for undertrykkingen av palestinerne i området. Det har blitt reagert på fra regjeringshold, men de kunne gjort mye mer. Så på hebron er det ekstreme jøder som lager kvalm - både bosettere og noen av idf-soldatene som er utplassert der. Så forresten den andre filmen i ARN: Tempelridderne i forigårs. Arn var jo med i tempelridderenes fall i krigen om Jerusalem. Ganske rart å tenke på det var den tids konflikt, og fortsatt kjempes det om de samme områdene. Å si at Hamas er et barn av Israel sin politikk vil jeg nok si ikke er mitt inntrykk. Hamas har tatt over der PLO ga opp. PLO hadde i sitt charter at de kjempet for et fritt Palestina, med de grenser som stod ved makt under det britiske mandatet - og det inkluderer Jordan. PLO endte opp med å gå i fred med Israel, men det roet ikke ned de kreftene som fortsatt ville ha Israel vekk fra kartet. Og fra der kom Hamas. Så Hamas er et barn av at Israel fortsatt eksisterer.
|
|
|
20/01/2009 11:10
|
KTL
Besatt
|
Besatt
...Det har blitt reagert på fra regjeringshold, men de kunne gjort mye mer.... Dagen Israelske regjering er vel så vidt jeg har forstått avhengig av støtte fra denne gruppen?
|
|
|
20/01/2009 11:18
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Å si at Hamas er et barn av Israel sin politikk vil jeg nok si ikke er mitt inntrykk. Hamas har tatt over der PLO ga opp. PLO hadde i sitt charter at de kjempet for et fritt Palestina, med de grenser som stod ved makt under det britiske mandatet - og det inkluderer Jordan. PLO endte opp med å gå i fred med Israel, men det roet ikke ned de kreftene som fortsatt ville ha Israel vekk fra kartet. Og fra der kom Hamas. Så Hamas er et barn av at Israel fortsatt eksisterer.
Poenget mitt er at Hamas er et barn av Israel som helhet. Altså ikke bare regjeringen, bare de mest fanatiske jødene, bare Hebron osv. Hamas er et resultat av mange tiår med både krig og diplomati, der en gruppe har kommet frem som resultat av at ingen har lykkes og palestinerne fortsatt føler seg tråkket på av Israel på mange fronter. Kombinert med religion selvsagt.
|
|
|
[Re: KTL]
20/01/2009 11:19
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
...Det har blitt reagert på fra regjeringshold, men de kunne gjort mye mer.... Dagen Israelske regjering er vel så vidt jeg har forstått avhengig av støtte fra denne gruppen? Og er derfor villig til å gå imot sin egen Høyesterett, som har avsagt en dom som krever at Israel skal levere tilbake flere områder i Hebron.
|
|
|
20/01/2009 11:58
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
...Det har blitt reagert på fra regjeringshold, men de kunne gjort mye mer.... Dagen Israelske regjering er vel så vidt jeg har forstått avhengig av støtte fra denne gruppen? Og er derfor villig til å gå imot sin egen Høyesterett, som har avsagt en dom som krever at Israel skal levere tilbake flere områder i Hebron. Tenker du på høyesterettsdommen om dette huset 20 ekstremistjødefamilier okkuperte? (som du ser de ble hivd ut av) https://www.haaretz.co.il/hasen/pages/ShArtStEng.jhtml?itemNo=1043786&contrassID=1&subContrassID=1&title=%27IN%20PICTURES%20/%20The%20evacuation%20of%20%27House%20of%20Contention%27%20in%20Hebron%27&dyn_server=172.20.5.5 Eller er det noen andre dommer? jeg følger med på en del, men ikke alt. Det var også en om et betongskille som skulle fjernes - men det vet jeg ikke om har blitt enda. Hindret noen palestinske bosetninger tilgangen til bysenter for nødvendige varer.
|
|
|
20/01/2009 12:31
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det var et langt innslag på NRK nyhetene før jul om områder med dyrket mark som var blitt okkupert. Piggtrådgjerder var blitt satt opp som sperringer, og livgrunnlaget til flere palestinske bønder var tatt.
En israelsk menneskerettsorganisasjon hadde tatt saken helt opp til israelsk høyesterett, som hadde dømt i palestinernes favør, uten at noe hadde skjedd.
Men...Israels forsvarminister kaller jo selv disse gruppene for "en kreftsvulst":
http://www.ynet.co.il/english/articles/0,7340,L-3619490,00.html
Alikevel er jo slike episoder også en provokasjon for palestinere...
Redigert av Trygve_; 20/01/2009 12:32.
|
|
|
20/01/2009 12:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
For palestinerne er nok "lovlige" bosetninger et større problem enn de "ulovlige", i og med at det er langt flere av de.
|
|
|
[Re: EgilS]
20/01/2009 13:17
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
For palestinerne er nok "lovlige" bosetninger et større problem enn de "ulovlige", i og med at det er langt flere av de. Hvilke lovlige bosetninger på hebron er det du snakker om her?
|
|
|
20/01/2009 13:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
For palestinerne er nok "lovlige" bosetninger et større problem enn de "ulovlige", i og med at det er langt flere av de. Hvilke lovlige bosetninger på hebron er det du snakker om her? Jeg tenker mer på at det ikke er noen lovlige bosetninger på Vestbredden, i og med at samtlige er i strid med Folkeretten.
|
|
|
|
|