Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
|
Re: Leserbrev fra Hamas ledelse
[Re: Tex]
12/01/2009 09:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt, sier Gilbert. Hvilket henviser til det han nettopp sa. Du skal ikke tenke så veldig mye for å skjønne det. Spørsmålet er vel om man ønsker å skjønne det. Noe jeg tviler på at Siv Jensen ønsker. Hun har forøvrig i det siste mistet det lille snev av respekt jeg har hatt for henne. Israel kan si det samme:
Gitt at Hamas mener de har rett til å skyte 5000 raketter mot sivile mål i Israel, hva er galt med at Israel dreper sivile i Gaza? I følge Gilberts resonement må jo det i prinsippet være helt i orden. Det er helt riktig hvis man ser på det slik som du skriver det. Tar man med det faktum at det er Israel som er den angripende part i denne konflikten (i og med en over 40 år lang okkupasjon) og det at de har drept utrolig mange flere enn hva Hamas har klart, så blir det kanskje ikke like åpenbart.
|
|
|
[Re: EgilS]
12/01/2009 09:17
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
|
|
|
[Re: M@rtin]
12/01/2009 09:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
At det var uklokt å formulere seg på den måten i pressen kan man vel lett si seg enig i. :-)
|
|
|
12/01/2009 09:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Gitt at Hamas mener de har rett til å skyte 5000 raketter mot sivile mål i Israel, hva er galt med at Israel dreper sivile i Gaza? I følge Gilberts resonement må jo det i prinsippet være helt i orden. Det som er tragisk, er at Israel VET at dette er konsekvensen av aksonen som er satt i gang. De mener mao at det er greit å drepe 1000 Palestinere, inkl barn, gravide kvinner og sivile, for å redusere Hamas mulighet for å sende raketter. Det er heller ikke så mye som tyder på at de vil sette hamas ut av spill for all framtid. Mest sannsynlig vil dette styrke moralen og rekrutteringen til de ekstreme kreftene. Ehud og Tzipi er vesentlig mer populære på meningsmålingene nå ennn før invasjonen. e
|
|
|
[Re: Espen]
12/01/2009 12:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Newsflash:
Da er det en til som har betenkeligheter med Gilberts uttallelser om 9-11: Gilbert selv (ref. linken som Martin la ut).
Så da er det ikke lenger nødvendig å "forstå" den uttalelsen.
|
|
|
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
[Re: Trygve_]
13/01/2009 18:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så sitter vi i 1947 igjen med to parter som begge ønsker seg hele landet som stat, hvor den ene allikevel godkjenner en deling (en som så vidt jeg vet fortsatt støttes av FN )og den andre angriper når året etter den første velger å stifte sin uavhengige stat.
Egentlig 3 parter. De arabiske landene rundt, den palestinske befolkningen selv som jo følte at de ikke trengte å kreve noe som helst - for dette var jo deres område, og jødene. Da kan vi vel trekke part fire inn i konflikten (muligens til og med dagen i dag) nml. (Trans)Jordan, Kong Abdullah hadde nok særinteresser som gikk ut over interessene til resten av de arabiske land. FN støtter ikke Israel slik det er i dag. Men støtter den opprinnelige fordelingen av Israel. I dag okkuperer Israel et område omtrent 60% større enn det området internasjonale land har annerkjent. Siden uttalelsen din opprinnelig handlet om årsaken til konflikten som du legger til 1948 holder jeg meg foreløbig til denne perioden. FN støttet delingsplanen. FN har også samtykket med at palestinerne må få lov til å drive frigjøringskamp. Likeså kom Stor Britannia til konklusjonen (i 1948) at en invasjon av de arabiske landene over de i delingsplanen satte grensene ikke nødvendigvis var i strid med FN's charter sålenge det ikke skulle gå ut over den (jødiske delen av?) befolkningen. De var nok interessert i Abdullahs interesser. Det er vel mulig å snu deres konklusjon og se at de muligens heller ikke skulle ha noe imot et Israel som invaderte den palestinske delen? Javisst ;-) Men for å si det på en annen måte. Vesten via FN godkjente å ta et arabisk område å gi til noen andre. De arabiske landene protesterte både via FN og den daværende internasjonale domstolen. Noe av områdene var vel ikke gitt bort av FN, men av beboerne selv, eller bedre sagt, solgt (hvor mye og i hvilken grad får du avgjøre selv.) Hvis du leser boka jeg har linket til over vil du også få se den nesten 70år lange propagandakampanjen og lobbyvirksomheten som var drevet i årene før av jødene for få med seg de vestlige landene på dette. Siden datidens kommunikasjon var på et helt annet nivå, var mange folk og politikeres oppfattelse av fjerne land via reisebøker. Mange av disse var skrevet ut i fra et populistisk formål, der mange forfattere gjerne ønsket å bli berømt mer enn å formidle sannheten. Dette avsnittet i boka forklarer litt rundt dette fenomenet, og hvordan Palestina ble presentert av flere. En presentasjon som ble brukt i stor stil i propaganda for å få vestlige land til å gi bort dette landet som jo bare var ødemark, og som tilhørte "de andre" (muslimer, arabere, fienden gjennom hundrevis av år med korstog og andre kriger). Kommer muligens senere tilbake på boka di. Hva om alle de arabiske og afrikanske landene ble enige om at mindre bebodde deler av et europeisk land skulle tilhøre en annen folkegruppe. F.eks. samenes områder i Nord Norge, Nord Sverige og Nord Finland. Mot de europeiske landenes vilje. Hadde sikkert blitt kjempepopulært i Europa...antagelig like populære som Israel er i arabiske land. I grunn dagen i dag er dette selvfølgelig bare tul (blir vel rabalder og hvis Samene krever landa si tilbake fra Norge, Sverige, Finland og Rusland) for de har ingen historisk forbindelse med disse områdene. Det har derimot Israeli med Israel (det har vel bodd Israeliter, Judeere, Jøder og Israeli der i noen tusenår, selv om deres andel av den totale befolkningen kanskje har vært under 10% til tider). Om noen hundre år så stiller de mye sterkere med sitt krav. Det er det vi kaller for folkevandringer, de har vært en vesentlig faktor i opprinnelsen til dagens grenser. Og da kommer vi tilbake til utgangspunktet: " Alt dette bunner i at Israel brøt avtalen de hadde både med FN og flere arabiske land 14. Mai 1947, og erklærte krig mot arabiske land for å få mer land. Verden (inkl. arabiske land) ga jødene hånda, men jødene ville ha hele armen under ett år etter...det er bakgrunnen for hele konflikten.Den eneste avtalen de arabiske land (gen.) var interessert i var hele landet , og å insinuere at det var kun Israel som ville ha hele handa; hva trur du hadde skjedd hvis de arabiske styrkene hadde vært den sterkeste part? Muligens at de hadde stanset ved grensene, trukket seg tilbake og gitt ansvaret tilbake til FN. Jeg er i sterk tvil.
Redigert av Tange; 13/01/2009 21:00.
|
|
|
13/01/2009 18:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mylla:
Finnes den noen i denne tråden som forsvarer Hamas ideologi?
Må man støtte Hamas for å se at Israel har gått langt over streken?
Du er utpå en litt tynn argumentasjonsgalei nå synes jeg.
...eller forsvarer du drap og lemlestelse av barn og gravide kvinner, i og med at du forsvarer Israel?
E
Ute å ro er da vel alle og som bruker ordet 'jøde' mens de egentlig snakker om Israel eller Israeli (hvor man da kan stille spørsmålet om alle Israeli er enig i det som skjer nå og har skjedd). Eller mener de som gjerne bruker ordet jøde at alle jøder i verden har et kollektivt ansvar i denne?
Redigert av Tange; 13/01/2009 20:53.
|
|
|
[Re: anonym5]
13/01/2009 18:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
overgrep israelerne og jødene bedriver. Jeg anbefaler deg å trå forsiktig når du (eller din svigerfar) skal definere hvem som bedriver overgrepene fra israelsk side. Ser at jeg ikke er den eneste som irriterer seg over ordbruken her.
|
|
|
[Re: Tange]
13/01/2009 19:48
|
jrm
OP
|
OP
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
13/01/2009 20:28
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
13/01/2009 20:32
|
jrm
OP
|
OP
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
13/01/2009 21:36
|
Espen
More than words
|
More than words
Mener du at dette er forklaringen på at 5-600 sivile Palestinere er drept?
E
|
|
|
13/01/2009 23:15
|
jrm
OP
|
OP
|
|
|
16/01/2009 08:00
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke Israel en gang for alle slakte alle parlestinerne siden ingen gjør noe? De er nå for så vidt på god vei, ser det ut til. Men at FN-hovedkvarter, nødhjelpslager og sjukehus skal bombes sønder og sammen, det er vel en form for ubarmhjertighet som vi knapt har sett maken til på lenge. Og husk, dette er med verdens overlegent mest avanserte krigsmaskineri: DIME
Gaute
|
|
|
16/01/2009 08:15
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Å jada:
- Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja, innenfor den konteksten jeg har nevnt, sier Gilbert. Terror er et veldig godt våpen, derfor er det også mye brukt. Det er den svake parts beste og kanskje eneste våpen. Men det mange våpen man kan sette moralske spørsmålstegn om det er forsvarlig å bruke. Dette er et av dem, men dog på like linje med mange andre.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: gauter]
16/01/2009 08:16
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Kan ikke Israel en gang for alle slakte alle parlestinerne siden ingen gjør noe? De er nå for så vidt på god vei, ser det ut til. Troll i ord... jeg har en bekjent som nå er frilans pressefotograf, tidligere har han jobbet for AP og tatt bilder i alle større konflikter i midtøsten. Han har bl.a fortalt om hvordan amerikanske og israelske militære leger besøker sykehus i krigssonene for å se på skadene som deres nyutviklede våpen har påført offrene. Dette dreier seg om våpen og ammunisjon som er skreddersydd for å skade/lemleste, uten å drepe... I tillegg kan han fortelle om hvordan de israelske soldatene nærmest underholder seg ved å skyte journalister og pressefotografer i beina/knærne, gjerne på langt hold, for å demonstrere deres ekstremt gode presisjon. Trivelig gjeng det der...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
16/01/2009 09:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg tror at noe av grunnen til at selvmordsbombere og annen såkalt "terrorist-krigføring" skaper så sterke reaksjoner i vesten, er at det er så vanskelig å forsvare seg mot. Motparten har mao et våpen de avanserte krigsmaskinene ikke håndterer.
Denne type frustrasjon kjenner sikkert sivilbefolkningen i Irak, Palestina og Afganistan godt.
Folk blir drept i hundretusentall, og er fullstendig ute av stand til å forsvare seg, eller å fåføre motparten skade rent militært.
USA, Nato og Israel vil helst drive den typen krig som baserer seg på kostbare teknologiske løsninger. Vi har jo alle hørt propagandaen med kirurgisk krigføring som bare "tar ut" opprørere og terrorister.
De som ikke har denne typen våpen, med bruker det de har, blir sett på som moralsk avstumpede og som ekstremister.
Personlig synes jeg det er like ekstremt å sitte i en F16 og drepe 50 personer på bakken, som å sprenge 50 personer i lufta i en buss i Israel.
E
|
|
|
16/01/2009 09:17
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Personlig synes jeg det er like ekstremt å sitte i en F16 og drepe 50 personer på bakken, som å sprenge 50 personer i lufta i en buss i Israel. Det er godt du har erfaring med begge, det øker seriøsiteten i innlegget.
Anonym5
|
|
|
16/01/2009 09:17
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
16/01/2009 09:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Uten å knytte direkte til det som nå foregår på Gaza, så vil jeg si at det går et klart skille mellom ikke-statlige aktører ("terrogrupper") som bevisst rammer sivile for å oppnå sine mål og statlige aktører (f.eks. Norge i Afghanistan) som bomber fra F-16 fly for å bekjempe terroristene.
Dette er selvsagt vanskelig. De man prøver å ramme med F-16 kan være sivile om dagen med terrorisme som kveldsjobb, eller de kan være helt uskyldige. Jeg sier ikke at dette er enkelt. Men jeg er ikke med på at det Norge gjør er like galt som Bin Laden.
|
|
|
16/01/2009 09:34
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Enig Espen, jeg reagerer også litt når Isreal påstår at Hamas er feige, som går under jorda når de kommer med helikoptre, jagrefly, stridsvogner og en topp teknologisk utstyrt hær. Hvem ville gjort noe annt hvis man sitter der med en kalasjnikov, litt ammunisjon og noen få granater?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: anonym5]
16/01/2009 09:38
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg har heldigvis ikke erfaring med noen av delene, men det er heller ikke nødvendig for å ha en mening om saken.
Mitt poeng er at for de menneskene som mister sine menn, koner, barn, mødre, fedre, brødre, søstre, venner eller bekjente, er det jammen en mager trøst at piloten som sitter i bombeflyet er fra Norge, som har gode intensjoner og høy etisk moral.
Jeg leste forøvrig en interessant bok om Afganistan i Jula. Skrevet av Frederik Barth. "Afganistan og Taliban"
Denne kan anbefales!
Espen
|
|
|
16/01/2009 10:43
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norges kanskje fremste sosialantropolog gjennom tidene.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
16/01/2009 11:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Jepp, og boka er meget god.
Han har god kunnskap om området, og stiller mange interessante spørsmål vdr krigen slik den føres i dag, og om den er sansynlig at den vil føre utviklingen i den retning vesten og det Afganske folk ønsker.
En mann og en bok som oppfordrer til å sette seg bedre inn i historien, og det afanske folks kultur. Med innsikt vil man kanskje kunne ha internationalt nærvær (også militært) uten at stadig flere vanlig afganere slutter seg til Taliban.
Espen
|
|
|
16/01/2009 12:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Med innsikt vil man kanskje kunne ha internationalt nærvær (også militært) uten at stadig flere vanlig afganere slutter seg til Taliban. Jeg tror ikke bedre forståelse har noen betydning. Hvor mange tror egentlig at man blir kvitt terrorismen ved å prøve å bekjempe den med de midlene man stort sett bruker i dag? Et fåtall vil jeg tro. Likevel fortsetter man på samme måte og terrorismen øker. Mye av årsaken til at man bruker virkemidler som ikke er tilpasset problemet ligger nok i mer interne årsaker. Ledere i USA, Israel, etc. bruker makt delvis fordi de vil vise styrke overfor egne innbyggere, ikke fordi de tror det nødvendigvis hjelper. Man har også militære som påvirker valg av virkemidler ved å hevde at de er løsningen. De sikrer derfor sin egen overlevelse og bevilgninger.
|
|
|
16/01/2009 12:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er ikke slik at terror ikke kan bekjempes, at terror som regel fører frem og at det historisk sett er terroristene som lykkes.
På kort sikt kan det være vanskelig å hindre terroristene i å begå nye terrorhandlinger, men man kan likevel hindre at de når sine overordnede mål.
Al Quida har ”oppnådd” at deres venner Taliban er fjernet fra makten i Afghanistan. Videre har USA f.eks. ikke forlatt sine baser i Saudi-Arabia (tvert imot har USA inntatt flere land i regionen) og den verdensomspennende jihad lar vente på seg. Al Quidas ledere er tvunget til å holde en ganske så lav profil. Slik sett har USA / Nato lyktes i Afghanistan.
I Europa har verken Baader Meinhof, ETA eller IRA lyktes i å nå sine mål.
|
|
|
16/01/2009 12:45
|
gare
More than words
|
More than words
I Europa har verken Baader Meinhof, ETA eller IRA lyktes i å nå sine mål.
Nå kan man ikke uten videre sammenligne Baader Meinhof og ETA/IRA, også må man vel spørre seg hva de underliggende målene til ETA/IRA er/var, jeg har mine tvil om hvorvidt man faktisk mener at det er realistisk med en egen baskisk stat, eller om det er realistisk at Storbrittania gir fra seg Nord-Irland. Eller om det finnes underliggende grunner som gjør at man fortsetter(les inntekter fra "beskyttelse, våpensmugling og smugling av andre ulovlige varer).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
16/01/2009 12:54
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå kan man ikke uten videre sammenligne Baader Meinhof og ETA/IRA....
Jeg har ikke uten videre sammenlignet dem. Jeg har påpekt to fellestrekk 1) De kan alle kalles terroroganisasjoner 2) De har ikke nådd sine mål At vi ikke anser målene som realistikse hjelper lite så lenge de mener det motsatte.
|
|
|
16/01/2009 12:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er ikke slik at terror ikke kan bekjempes, at terror som regel fører frem og at det historisk sett er terroristene som lykkes.
På kort sikt kan det være vanskelig å hindre terroristene i å begå nye terrorhandlinger, men man kan likevel hindre at de når sine overordnede mål. Og hva er resultatet av at man militært hindrer de i å nå sine overordnede mål? Årevis med krig og dævelskap fra begge sider. Min kjepphest her er at man må fokusere mest på å bekjempe terrorismen og mindre på å bekjempe terroristene. I dag er det dessverre motsatt. Al Quida har ”oppnådd” at deres venner Taliban er fjernet fra makten i Afghanistan. Videre har USA f.eks. ikke forlatt sine baser i Saudi-Arabia (tvert imot har USA inntatt flere land i regionen) og den verdensomspennende jihad lar vente på seg. Al Quidas ledere er tvunget til å holde en ganske så lav profil. Slik sett har USA / Nato lyktes i Afghanistan.
I Europa har verken Baader Meinhof, ETA eller IRA lyktes i å nå sine mål. Baader Meinhof var vel mer en "klubb" med tullinger, ikke en organisasjon med dypgående røtter i undertrykking slik IRA, ETA og Hamas er. Har man klart å bekjempe ETA? Nei, de holder fremdeles på like mye. Terroren i Nord-Irland er stort sett borte. Den ble tilslutt bekjempet med fredelige midler, ikke militære. At Nato har lykkes i Afghanistan er vel en sannhet med enorme modifikasjoner. Taliban øker sin popularitet og styrke og man må i tillegg avstå fra å bekjempe narkotikadyrking og handel. Hamas har vel aldri vært mer populære enn i dag. Jeg tipper de neppe har problemer med rekritteringen.
|
|
|
16/01/2009 13:13
|
jrm
OP
|
OP
Har man klart å bekjempe ETA? Nei, de holder fremdeles på like mye.
Ja delvis pga. av den spesielle status som Euskadi Sør fikk, ETA(m) holder definitvt ikke på like mye som i 70- og 80-tallet.
|
|
|
|
|