|
|
Blitz huset ferdig?
|
Re: Blitz huset ferdig?
[Re: ]
07/01/2009 09:33
|
Espen
More than words
|
More than words
Absolutt.
Her har jo FRPs representanter i Oslo brukt de klassiske termene om hva folk flest oppfatter som pent og stygt.
e
|
|
|
[Re: Knirkekne]
07/01/2009 20:13
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Pilestredet 30: Ikke fint On-one Inbred: Fin.
Svært som vi spikker fliser her da. Jeg mente fin som i fasadefin iallefall. Ned-taggede bygg med piggtrå og betongfylte tønner det som går under fint.
HÆRRLIG! Også jeg da,som trodde at "voksne-ansvarlige-mennesker-som-vil-ha-det-fint&pent&sånn" var en utdøende rase. Jeg syns det er så utrolig bra at vi har samfunnsstøtter som tar på seg det tunge ansvaret det er å fortelle ungdommen hva som egentlig er fint. gudhjælpemeg....
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
[Re: Trygve_]
07/01/2009 20:38
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Oj... For å ta det siste først. Blitz betaler husleie til Oslo kommune.
Man har ervervet en bygård til en symbolsk sum etter okkupasjon av en gård i skippergata og så den aktuelle i pilstredet. Greit de betaler, men hvorfor må alt som skal være alternativt være trash? Er det og riktig å kun betale en symbolsk sum for ett bygg som man under Nato møtet fant en del hjemmelagde våpen i mtp kostnadene samfunnet har med å hanskes med de regelrett uoppdragene i Blitz miljøet? Hausmania betaler også husleie, og har samtidig brukt midler til å pusse opp store deler av Hausmannsgatekvartalet, slik at bygningen nå er i henhold til brannforskriftene. Noe ikke Oslo Kommune gjorde selv.
Hausmania mener jeg etter å ha møtt på en del voksne der under innspilling av en skolefilm fremstår noe mer seriøst enn Blitz har gjort, etter mitt syn. Dog er jeg litt tvilende til at hele bygget er på pari med forskrifter etter å ha brukt en liten del som location i studentfilm. Vi ble advart mot alt fra asbest, sopp, mugg og mulige ledninger som hang avisolert som man ikke kjente til var koblet til eller ei. Fullt mulig at alt var i orden, men det fremstod noe rotete. På tross av det virket folk som vi møtte mye mer voksne og litt mindre "hater snuten, staten og..." som jeg har inntrykk av at mange i blitz formidler. Det gjør at det er mye lettere å få respekt for hva folk står for. Når det gjelder husokkupasjon generelt, så vil jeg anbefale deg å løfte blikket litt på hva som faktisk skjer. Det er ikke alle i Oslo/Norge som har et tak over hodet, og Oslo Kommune har fortsatt igjen å komme med et skikkelig tilbud. Og jeg snakker da ikke (kun) om de som var på tidligere plata, men også de barn og unge som ikke har et hjem som deg og meg.
Jeg vet det står tomme boliger mange steder i Oslo og at mange mennesker i samfunnet står uten tak over hodet i. Mye av dette er ikke fordi ikke finnes boliger til en del, men dessverre pga byråkrati. Spørsmålet er da oppnår man noe ved å okkupere i en ukes tid for så å bli kastet ut igjen? Slik disse sakene blir fremstilt i media så syns jeg det tjener de svakere sin sak veldig dårlig. Hvem fremstår som troverdig i media? Under protestaksjonen mot den israelske ambassade var det vel, i følge media, palestinske flyktninger som startet de mer utagerende hendelsene.
Jeg har fått med meg dette, selv om det også blir nevnt at det er visse folk fra Blitz tilstede. Primært er det nok da andre aksjoner jeg sikter til(også litt generelt om blitz sine aksjonsformer), men jeg har ikke helt troa på at alle i Blitz som vil si sin mening ønsker å gjøre det fredelig som en stor del i Blitz gjør, jeg skrev aldri at alle er problemet, men litt for mange. Når det gjelder: Første gang jeg var der var det en rolig markering fram til Politiet sa i fra at man ville bli fjernet om man ikke gjorde det frivillig. Etterhvert så da noen i miljøet sitt til å klare å provosere fram maktbruk fra politiet, Alternativt: Rolig markering som var meldt på forhånd, og som derfor egentlig er lovlig - som politiet på sin side valgte å løse opp, noe protestantene var uenig i at de kunne - siden protesten frem til da var lovlig og rolig. Protestene kom ved sivil ulydighet. Dette var en uanmeldt markering som i så måte er ulovlig. En del lot seg fjerne rolig, men det er jo alltid elementer som skal provosere for å fremstille politiet i Norge som unødvendig voldelig. Man oppnådde å bli sett i dansk media, men Blitz kunne også vist sin støtte på en lovlig måte i første omgang for bygget i Danmark ble revet uansett hva man foretok seg i Norge. Til slutt syns jeg og det er litt komisk at en gruppe som selv enten har okkupert eller har medlemmer som okkuperer andres eiendom kan stå å demonstrere mot Israels okkupasjon.
Den setningen klarer jeg ikke svare på en gang...for det er bare tragisk å skrive noe sånt... Jeg demonterer mye av det jeg ser, enten det er en film for analyse eller handlinger man foretar seg i samfunnet, om det er tragisk får være opp til hver enkelt å avgjøre. Å okkupere annen manns land er noe blitz har gjort og Israel har gjort, om vi bryter det helt ned. Og for dem som ikke kan lese mellom linjene her så er det selvsagt forskjell, jeg ser bare på prinsippet. Blitz velger av og til å demonstrere mot vold med vold, å gå inn for å skade andre anser jeg ikke som sivil ulydighet men rene forbrytelser, er det berettiget å skade politifolk fordi man ikke har tak over hodet eller fordi ett ungdomshus blir revet i Danmark? Er det banksystemet i Norge sin feil at Norge er blitt rammet av deler av finanskrisen? En del i disse miljøene ville vel helt sikkert rasert rådhuset om dem fikk mulighet....de gjorde jo ett godt forsøk når det ble foreslått å selge blitz? Menmen, demonstranter som er utagerende er jo god business for oss i medieverden....må bare huske gassmaske, hjelm og skuddsikker vest/rustning om jeg skal jobbe som fotograf igjen.
|
|
|
[Re: Christian M.]
07/01/2009 21:40
|
cwar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Menmen, demonstranter som er utagerende er jo god business for oss i medieverden....må bare huske gassmaske, hjelm og skuddsikker vest/rustning om jeg skal jobbe som fotograf igjen.
Eller så kan du bare sørge for at pressestanden slutter å utlevere ikke-relevante bilder/film til snuten?
Redigert av cwar; 07/01/2009 21:48.
Fix it! "A boy in the bush Is worth two in the hand".
|
|
|
[Re: cwar]
08/01/2009 03:49
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Menmen, demonstranter som er utagerende er jo god business for oss i medieverden....må bare huske gassmaske, hjelm og skuddsikker vest/rustning om jeg skal jobbe som fotograf igjen.
Eller så kan du bare sørge for at pressestanden slutter å utlevere ikke-relevante bilder/film til snuten? Warning...nettopp kommet hjem i hybelen fra ett par øl, hansa + så bra som mulig smaksmessig, dvs Ringnes er som å drikke vann med bensinsmak. Da får noen andre kanskje styre hva som blir riktig å publisere, i forhold til hva for frihet man har i Norge. Men blir fotografer målskive vil jeg alltid publisere alt, enten det er kranglete folk i Oslo eller hva nå enn jeg arbeider med når studiene er ferdig.
Redigert av Christian M.; 08/01/2009 04:27.
|
|
|
08/01/2009 10:19
|
cwar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da får noen andre kanskje styre hva som blir riktig å publisere, i forhold til hva for frihet man har i Norge.
Publisering av bilder er én ting, og der er det ingen andre enn pressen selv som skal bestemme hva som skal publiseres (med noen få, viktige, unntak). Dersom samtlige bilder som er tatt overleveres til den ene parten (politiet), så er det noe helt annet. Dersom det skjer, så svekker det pressens troverdighet som en uavhengig og objektiv formidler av historiene. Takk Nick det var her jeg ville, selv om posten min kan oppfattes noe trollete oppleves dette forholdet som et stort (og økende) problem: og det var det jeg ønsket å påpeke.
Redigert av cwar; 08/01/2009 10:20.
Fix it! "A boy in the bush Is worth two in the hand".
|
|
|
08/01/2009 11:34
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Å okkupere annen manns land er noe blitz har gjort og Israel har gjort, om vi bryter det helt ned. Og for dem som ikke kan lese mellom linjene her så er det selvsagt forskjell, jeg ser bare på prinsippet.
Det blir jo en forenkling av verden som ikke er forenlig med virkeligheten i det hele tatt. Men som selvsagt kan gjøre det veldig mye enklere å forstå den, hvis man ikke ønsker å gå i dybden. Er noe som heter at "man vet ingenting før man forstår hvor lite man egentlig vet". Tankesettet over snur om på det, virker det som. At man forenkler noe ned til et nivå der man slipper å forstå, men setter alt i en stor bås som kammen passer over... En veldig kjent husokkupant i Oslo heter Jørgen Enger (har bl.a. spilt i filmen Lullaby, som handler om en uteliggergutt i Oslo). Han har vært intervjuet på tv og radio flere ganger, og blir av Redd Barna kategorisert som en "helt" i Oslos gater. Jørgen har tette bånd til både Blitz og Hausmania, og har vært med på flere husokkupasjoner. I et av husene han okkuperte, som nå er revet, sørget han for at alle barn og unge som lever i Oslos gater var velkomne, fikk tak over hodet og mat i magen. Så disse skulle slippe å gå gatelangs når de var kastet ut hjemmefra av foreldre som omtrent ikke kunne passe på seg selv engang. Barn som Barnevernet og Oslo Kommune ikke evnet å ha et tilbud til. Jørgen Enger, og andre personer som ham, er personer som drukner inn i din forenkling av verden - og som du sammenligner med Israel. De representerer en gruppe mennesker som helt klar har sterke røster og mye krutt i blodet, og som gjerne viser dette på utagerende måter. Men de ser også en side av Oslo som provoserer dem enormt. Samtidig klarer de å gjøre noe med det, og skape en bedre hverdag for utrolig mange mennesker som har det helt jævli. Og det klarer Blitz generelt også. Det er dette mange av disse holder på med hver eneste dag, året igjennom...mens du presenterer dine forenklede holdninger til hele miljøet basert på de få gangene frustrasjonen bruser over for et fåtall av dem... Det du skriver viser at du ikke kjenner eller forstår miljøet, helheten og betydningen i det hele tatt - men dømmer alt basert på noen få episoder og hva som ikke passer inn i en ellers hyggelig og perfekt hverdag. Og ja, jeg ser at du forsøker å nøyansere et par steder, men du generaliserer igjen få linjer etter... Synes Jon Nesbø sa det veldig bra før jul, da han sa omtrent noe sånn som: "Den hverdagen de fleste nordmenn lever i, er ikke normalen for jordens befolkning - selv om de fleste nordmenn tror det." Og man trenger ikke dra til Hebron eller Sudan for å forstå det.
Redigert av Trygve_; 08/01/2009 11:36.
|
|
|
08/01/2009 17:44
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Det du skriver viser at du ikke kjenner eller forstår miljøet, helheten og betydningen i det hele tatt - men dømmer alt basert på noen få episoder og hva som ikke passer inn i en ellers hyggelig og perfekt hverdag. Og ja, jeg ser at du forsøker å nøyansere et par steder, men du generaliserer igjen få linjer etter...
Kjenner nok mer til enn jeg gir utrykk for, jeg fokuserer på de elementene som er problemet. At det blir veldig generalisering er jeg klar over... Når Blitz og Hausmania har flertall som oppfører seg normalt må denne gjengen selv ta rev i seilet og sile ut bråkmakere, gjør man ikke det så blir inntrykket av miljøene automatisk negativt som helhet. Det har vært og er idag personer med tilknytning til Blitz miljøet i demonstrasjonene som har deltatt i de mer aggressive utbruddene. Hvis Blitz/Hausmania aksepterer bruk av vold for å demonstrere for fred som organisasjoner så faller etter mitt syn respekt for det andre de står for helt bort. Da er jeg og mange andre i dette landet lite interessert i å opprettholde ett alternativt tilbud når man ikke ønsker å ta ett oppgjør med personer med markeringsbehov internt.
|
|
|
08/01/2009 18:28
|
Espen
More than words
|
More than words
Vi har jo folk i Politiet og ikke minst vakselskaper som bruker vold som konfliktløsning til daglig, så dette er kjente metoder flere steder i samfunnet.
Det er ikke alle som demonstrerer for fred heller, men mot krig og undertrykkelse.
Det er seff kjipt med undommer som er forbanna og går til angrep på politiet eller andre, men dette er intet stort problem tross alt.
Motstanderne av Blitz bruker disse utbruddene for allt det er verd.
Demonstranter som tar av litt for mye, er ofte folk som trenger en utblåsning, og som er generellt misfornøyd med den generelle utviklingen og maktstrukturene i samfunnet.
Hvis man tenker litt lengre, er det ikke sikkert det er noe god ide å slå så hardt tilbake.
Jeg mener det er viktig at det finnes miljøer som faktisk bryter grenser. Det burde vært mye mer av dette.
På 80 og 90 tallet var det jo krig mellom Blitz og Oslo politikammer. Det er interessant å høre hva feks Ellen Holager Andenes sier om dette i dag.
Hun var vel bare slått av Thatcher hva jernkvinne angår, men smiler godt av dette nå, og poengterer at konflikten forsvant da Politiet ikke gadd mer.
Espen
Redigert av Espen; 08/01/2009 18:29.
|
|
|
[Re: Espen]
08/01/2009 21:41
|
perbl
More than words
|
More than words
Vi har jo folk i Politiet og ikke minst vakselskaper som bruker vold som konfliktløsning til daglig, så dette er kjente metoder flere steder i samfunnet. Skal dette argumentet holde, bør du komme med en gyldig konflikt som rettferdiggjorde volden som løsning. Det er seff kjipt med undommer som er forbanna og går til angrep på politiet eller andre, men dette er intet stort problem tross alt.
Det er det nok delte meninger om, jeg har pratet med flere som oppholder seg midt i bråket som ikke akkurat ser på dette som en bagatell. Demonstranter som tar av litt for mye, er ofte folk som trenger en utblåsning, og som er generellt misfornøyd med den generelle utviklingen og maktstrukturene i samfunnet.
Hvis man tenker litt lengre, er det ikke sikkert det er noe god ide å slå så hardt tilbake.
Jeg mener det er viktig at det finnes miljøer som faktisk bryter grenser. Det burde vært mye mer av dette.
Trenger en utblåsning, eller bare idioter. Disse glorifiserte forsvarstalene mange serverer om de utagerende blitzelementene minner meg om måten warezgrupper påberoper seg å være høyverdige forsvarere av ytringsfriheten på nettet, mens de stort sett bare er folk som vil piratkopiere uten å betale for seg og skaffe seg cred på det de releaser. Jeg kjøper ikke disse argumentene før den omtalte Blitzer-majoriteten mange drar fram gjør noe for å si at de tar avstand fra disse aksjonistene og aksjonsformene. Her i Trondheim evner det alternative miljøet å holde seg forholdsvis i ro på Svartlamoen og Uffa, og jeg kan i mye større grad være med på at det sikkert er et flott tilbud for mange som føler de faller litt utenfor. På 80 og 90 tallet var det jo krig mellom Blitz og Oslo politikammer. Det er interessant å høre hva feks Ellen Holager Andenes sier om dette i dag.
Hun var vel bare slått av Thatcher hva jernkvinne angår, men smiler godt av dette nå, og poengterer at konflikten forsvant da Politiet ikke gadd mer.
Så slutningen skal være at det er delvis greit å oppføre seg som idioter for å provosere politiet inntil de ikke gidder mer? Skal politiet i f.eks Oppdal gi seg med den nyttesløse aksjoneringen mot ulovlig snøscooterkjøring i nasjonalparkområder fordi det egentlig ikke nytter, og den sterke konflikten med scootermiljøet sikkert forsvinner hvis de gir seg, og det er jo så få som kjører der ulovlig uansett i forhold til den store majoriteten av seriøse kjørere...
Redigert av perbl; 08/01/2009 21:44.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/01/2009 22:11
|
Espen
More than words
|
More than words
Bare så det er sagt, det er ikke OK å gå til angrep på andre. Vold løser ingen problemer.
Mitt inlegg var rettet mot inlegget til CHMA, og poenget er at det er langt fra sikkert at man forhindrer framtidige situasjoner ved å kaste ut folka fra Blitz.
Galskapen som herjer sentrum nå, er jo helt vill og ute av proposjoner. Ingen forsvarer slikt.
Er alle disse personene virkelig tilknyttet Blitz?
Mange steder i vår del av verden har opplevet flere slike ekstreme gatekamper de senere årene.
Alle er enige om at dette ikke er holdbart, men jeg synes det er enda viktigere å spørre seg om hvorfor det skjer?
Finens jo yrkespøbler som synes dette er morsomt, men er dette hele sannheten?
Kan det stoppes med øket maktbruk fra Politiets side?
Hvem er disse folka du omtaler som idioter?
Hvor kommer denne agressjonen fra?
Espen
|
|
|
09/01/2009 12:44
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Nå har Blitz gjort det enkelt og fjernet all tvil, de støtter Torsdagens opptøyer i Oslo.
Jeg tror det er på tide at miljøet i Pilestredet får se at det finnes konsekvenser for deres handlinger og støtte til slik voldelige demonstrasjoner. Om det betyr utkastelse skal jeg ikke si helt bastant, men når man ikke gjør seg fortjent til å opprettholde ett alternativt miljø på vår regning er det en ting man burde vurdert.
|
|
|
09/01/2009 14:16
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Nå har Blitz gjort det enkelt og fjernet all tvil, de støtter Torsdagens opptøyer i Oslo.
Jeg tror det er på tide at miljøet i Pilestredet får se at det finnes konsekvenser for deres handlinger og støtte til slik voldelige demonstrasjoner. Om det betyr utkastelse skal jeg ikke si helt bastant, men når man ikke gjør seg fortjent til å opprettholde ett alternativt miljø på vår regning er det en ting man burde vurdert.
Glad for at det ikke er slike som deg som styrer landet, for da hadde yttringsfriheten ihvertfall hengt i en tynn tråd. Siv Jensen støtter Israels bombing og direkte masaker av FN skoler, grønnsakstorg og andre sivile mål i Gaza under setningen "Israel må få lov til å forsvare seg". Burde hun bli kastet ut hjemmefra, og bli fratatt lønnen fra skattebetalerne? (du som liker å forenkle)
|
|
|
09/01/2009 14:22
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Glad for at det ikke er slike som deg som styrer landet, for da hadde yttringsfriheten ihvertfall hengt i en tynn tråd.
Når ble det sammenheng mellom Blitz sin støtte til bruk av vold og en sjelden gang som utøvende part en del og ytringsfrihet?! EDIT(skriveleif og ymse): Uten noe støtte til FRP sine utsagn i denne saken, Siv Jensen har da ikke kastet eller støttet andre som kaster stein i Oslo s gater?
Redigert av Christian M.; 09/01/2009 14:26.
|
|
|
09/01/2009 14:23
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Noen mener at vold er ytringsfrihet...
|
|
|
09/01/2009 14:37
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Glad for at det ikke er slike som deg som styrer landet, for da hadde yttringsfriheten ihvertfall hengt i en tynn tråd.
Når ble det sammenheng mellom Blitz sin støtte til bruk av vold og en sjelden gang som utøvende part en del og ytringsfrihet?! EDIT(skriveleif og ymse): Uten noe støtte til FRP sine utsagn i denne saken, Siv Jensen har da ikke kastet eller støttet andre som kaster stein i Oslo s gater? I dette tilfellet sier de at de støtter aksjonen. Det må de få lov til å si, likemye som Frp må få lov til å si at de støtter Israels krig. Blitz støtter demonstrasjonen/opptøyene under parolen "fri palestina". Frp støtter krigføringen under parolen "Israel må få lov til å forsvare seg". Skal ikke begge disse partene få lov til å støtte hver sin side, selv om man ikke er enig i aksjonsformene?
|
|
|
09/01/2009 15:19
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Foreløpig har ikke blitz vært veldig synlig i demonstrasjonene som har utartet seg til opptøyer. Men generelt så støtter og deltar ofte Blitz på slikt og ytringsfrihet har ingen ting med med steinkasting å gjøre.
Jeg mener det var unødvendig av Siv Jensen og så sterkt støtte Israel, men hun har som du sier sin rett til å gjøre det. Blitz har og rett til å støtte opp under hva de måtte ønske, men jeg ser ikke helt hvordan måten man gjør dette på kan gagne Palestinere eller Blitz sitt omdømme på noen positiv måte.
Hvorfor kan ikke Blitz klare å ytre en mening UTEN å støtte opp under eller utøve vold? Vold har ikke noe med sivil ulydighet å gjøre, etter mitt syn.
|
|
|
09/01/2009 20:38
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har aldri satt beina mine innenfor dørstokken på Blitz. Ei har jeg heller noen gang savnet et Blitz - selv om jeg ikke spilte foppall. Jeg vokste opp på bygda men evnet likevel å finne aktiviteter å drive tida med. Ikke nok med det; nå i voksen alder er jeg en lovlydig borger som har kjedelig jobb, og tjener penger! Og jeg liker det! Jeg antar derfor at jeg er en av den grå massen Blitz ønsker å påvirke/vekke med sine politiske utspill og aksjoner. Det er her jeg mener Blitz har et problem! Jeg sitter med et ubetinget negativt inntrykk av den politiske aktivismen som drives på Blitz. Budskapene er (av og til) interessante mtp å skape debatt, men for min del drukner det bort i alt annet tull - som f eks uttalelser som finnes på Blitz sine hjemmesider nå i kveld og i aksjoner som ender i sivil ulydighet og opptøyer. Jeg har også lest litt i trykksakene deres og deres egne hjemmesider på søken etter info som kan rette opp mitt noe ensidig negative inntrykk - uten å lykkes... At de hele tiden skal gjøre seg selv til ofre for den store, stygge staten og kapitalismen fremstår for meg som patetisk. Ord jeg sitter igjen med etter litt lesing hist og pist er; umoden naivitet, "organisasjonisk scizofreni", vi er få - men vi har alltid rett, staten er noe dritt, hærverk og vold er OK osv. Ønsker de å faktisk bli tatt på alvor politisk sett, har de i mine øyne et langt stykke å gå. Det som derimot er bra, er jo det som det er påpekt mange ganger allerede - nemlig at det er et viktig fritidstilbud for mange unge i Oslo. Problemet er bare at de ikke evner å fremstå for massene som noe annet enn husokkupanter og pøbel. Inntil videre blir jeg nok bare sittende å riste litt oppgitt på hodet hver gang jeg ser Blitz i media, for det er bare når de lager bråk de er i stand til å fange medias oppmerksomhet.
Men, dette er jo bare mine tanker da. Det er sikkert noen som vet bedre.
-H
|
|
|
[Re: Howard]
09/01/2009 21:47
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Du har helt rett i mye av det du sier, og Blitz har jo ikke akkurat en markedsavdeling som kan drive PR for deres standpunkter og aktiviteter i bredere forstand enn det pressen skriver om når de lager bråk, eller man finner på hjemmesidene deres. Så jeg forstår deg kjempegodt. Jeg er selv oppvokst på bygda, og vi hadde alltid noe å drive med vi også. Så jeg kan vel ikke annet enn å si at jeg håper du tror meg, når jeg sier at det finnes noen genuint fantastiske mennesker bak dørene på steder som Blitz. Og ja, deres kampsaker og paroler var kanskje mer legitime på begynnelsen av 80 tallet, når Kjøtt sto på scenen og det vokste frem en mer høyreorientert politisk side i Norge. Blant de konkrete sakene du finner daglig aktivtet rundt på Blitz i dag, er kamp for dyrenes rettigheter, kamp mot rasisme, kamp mot homofobi, non-profitt trykkeri for de som føler de har noe de vil få ut o.l. En egen grupper er dedikert til kampen for rettighetene og soningsforholdene til en dødsdømt amerikansk fange.Du finner også det samfunnet generelt ser på som mer radikalt. Spesielt kvinnegruppa og de mer anarkistiske delene. Min kontakt med Blitz har ikke vært så direkte som det kanskje høres ut som. Men jeg har hatt en del å gjøre med RadiOrakel tidligere, og det er derfor jeg kjenner til bygget og menneskene så godt. Ikke alltid er positivt i mine øyne heller. Langt ifra. Men ikke alt er negativt heller. Verden er sjelden svart/hvitt, selv om mange liker å fremstille den sånn. Du finner en dokumentar om Blitz vist på NRK i 2004 her: ....linken fungerte dårlig, men her er artikkel som snakker om dokumentaren NRK viste. Mulig den er flyttet på serveren dems. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/store_studio/4216928.html
Redigert av Trygve_; 09/01/2009 21:50. Rediger grunn: link fungerte dårlig
|
|
|
09/01/2009 22:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg skjønner også at mange straighte vanlige folk ikke forstår Blitz og det de oppfatter som viktig.
Det er nok mange unge som ikke identifiserer seg med dagens idealer.
Det er ikke til å stikke under en stol, at det er endel negative trekk i samfunnsutviklingen. Det er ekstremt mye fokus på penger, karriere, skjønnhetsidealer osv.
Det viktigste er å være rik, velutdannet og pen.
samtidig med at mange i Norge har fått bedre økonomi, er det også flere som har fått dårligere økonomi, det er mer rusproblemer, det er tøffere kår i arbeidlivet osv. Mangfoldet taper i kampen for kommersielle krefter.
Det er veldig mange som henger med på denne karusellen i større eller mindre grad, og mange takler det og liker det.
Det er mange som ikke gjør det også.
Vi hører ikke så ofte om at folk har det bedre, at de har mer tid til hverandre, at de er glade i livene sine.
Jeg tror mange misliker denne utviklingen, og hverken kan eller vil være med på dette.
Blitz har ideologiske og praktiske alternativer til dette, og det tiltaler NOEN.
Mange ungdommer har behov for å være i opposisjon, og på Blitz får de være det på egne premisser. Den etablerte generasjonen synes selvsagt det er best med ungdommer som er i opposisjon på en saklig, frisk og kreativ måte, og som tilnød sjokkerer bestemødre. Slik er det altså ikke. Opposisjon handler om å bryte med det etablerte, og lage bølger. Skrik hyl og bråk!
E
|
|
|
09/01/2009 23:14
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo litt ironisk da at det er nettopp det systemet Blitz protesterer mot som gir de muligheten til å få lokaler :-) Like så det systemet som gir de muligheter til å gå på konserter, drikke øl og kjøpe kule rocketskjorter. Hva skulle en radikaler ha gjort uten kapitalismen?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/01/2009 00:47
|
Espen
More than words
|
More than words
Høhø...
Så hvis man er kritiske til negativ utvikling i samfunnet, er man automatisk negativ til kjøp og salg?
Det er vel (hverfall noen) som ser at det er grader av ting.
Alle i dagens samfunn, er i prinsippet tilhengere av både såkalt solialisme og kapitalisme.
Hvor mye av hvert, og hvor mye reguleringer vi skal ha er det jo uenighet om.
E
|
|
|
10/01/2009 02:31
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det finnes så mye resurssterke personer i Blitz miljøet, hvorfor tar ikke disse ett oppgjør med elementene som skader de positive sidene sitt omdømme?
HELE Blitz lider under at grupperinger derfra bedriver vold, hærverk og pøbelstreker i samfunnet når dem skal markere noe de mener er veldig viktig.
Det virker som Blitz kun er opptatt av bråk når dem støtter opptøyer i Oslo, noe og arrangørene av den kommende demonstrasjon understreker at er uønsket. Hvis Blitz beviselig bidrar til å ødelegge en demonstrasjon som Palestina komiteen oppfordrer til at skal være fredelig mener jeg det er grunnlag for å vurdere å kaste ut hele Blitz miljøet av huset de får bruke av kommunen.
Jeg er sjelden tilhenger av kollektiv avstraffelse, men om ingen velger å stå opp internt i Blitz mot hærverk og vold mot uskyldige tredjeparter så trenger vi heller ikke Blitz som miljø i Pilestredet hvis dem ønsker å støtte voldelige opptøyer i Oslo, dette har ingen ting med ytringsfrihet eller sivil ulydighet å gjøre.
Om det trengs så har Politiet i Oslo vist via gjeng aksjonene at de kan forfølge, overvåke, fengsle og overvåke enda mer, store miljøer til dem nærmest kneler. Dette kan og gjennomføres mot Blitz om dem ikke tar ett oppgjør i egne rekker.
Det er sikkert noen som blir provosert av mine meninger, og man er selvfølgelig i sin fulle rett til det. Problemet er bare at mange i Oslo er lei av at alternative miljøer ikke kan ytre meninger på måter uten å skade eller forsøke å skade andre, det være seg både mennesker og eiendom.
|
|
|
10/01/2009 09:25
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvis det finnes så mye resurssterke personer i Blitz miljøet, hvorfor tar ikke disse ett oppgjør med elementene som skader de positive sidene sitt omdømme?
HELE Blitz lider under at grupperinger derfra bedriver vold, hærverk og pøbelstreker i samfunnet når dem skal markere noe de mener er veldig viktig.
Det virker som Blitz kun er opptatt av bråk når dem støtter opptøyer i Oslo, noe og arrangørene av den kommende demonstrasjon understreker at er uønsket. Hvis Blitz beviselig bidrar til å ødelegge en demonstrasjon som Palestina komiteen oppfordrer til at skal være fredelig mener jeg det er grunnlag for å vurdere å kaste ut hele Blitz miljøet av huset de får bruke av kommunen.
Jeg er sjelden tilhenger av kollektiv avstraffelse, men om ingen velger å stå opp internt i Blitz mot hærverk og vold mot uskyldige tredjeparter så trenger vi heller ikke Blitz som miljø i Pilestredet hvis dem ønsker å støtte voldelige opptøyer i Oslo, dette har ingen ting med ytringsfrihet eller sivil ulydighet å gjøre.
Om det trengs så har Politiet i Oslo vist via gjeng aksjonene at de kan forfølge, overvåke, fengsle og overvåke enda mer, store miljøer til dem nærmest kneler. Dette kan og gjennomføres mot Blitz om dem ikke tar ett oppgjør i egne rekker.
Det er sikkert noen som blir provosert av mine meninger, og man er selvfølgelig i sin fulle rett til det. Problemet er bare at mange i Oslo er lei av at alternative miljøer ikke kan ytre meninger på måter uten å skade eller forsøke å skade andre, det være seg både mennesker og eiendom. Det er ufattelig få ganger at elementer fra Blitz gjør skade, iforhold til alt det som det samlede Blitz miljøet gjør ellers i året. Slike kommentarer som du skriver over kom også mot Belona på 80tallet, da disse forårsaket økonomiske tap for en del bedrifter. Media elsker konfrontasjoner og tabloide vridninger på ting i dag. Når det gamle A-Magasinet eksisterte, fikk man faktisk inntrykk av hvorfor ting skjedde. I dagens mediabildet eksisterer ofte ikke "hvorfor" noe mer, og det skaper disse steile frontene mellom de som koser seg foran tv hver kveld i varme stuer, og de som ser mye de mener er feil i samfunnet. Mange av de som sitter hjemme i dag, velger å ikke oppsøke andre områder, informasjonskilder eller skaffe seg andre vinklinger på saker - enn det de kan få enkelt presentert hjemme i go'stolen. Raga sa det bra: De står opp om mårran Drikker kaffen i ro og fred De tar avskjed på trappen De har pene manerer Begge stemmer Høyre og ingen onanerer De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil Han går på jobben Hun blir igjen Maten står på bordet når han kommer hjem De hakke hatt no kick siden nittenførtifem De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil Ja, de har det så fint De har det så bra De har alt som de vil ha De har nådd sine mål De har det som grever De råtner foran TV og de kaller det å leve De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil Vi ser såpass forskjellig på dette at jeg aldri tror vi kommer til å bli enige Christian.
|
|
|
10/01/2009 11:50
|
Espen
More than words
|
More than words
mener jeg det er grunnlag for å vurdere å kaste ut hele Blitz miljøet av huset de får bruke av kommunen. Som en slags hevn? Hva ønsker du å oppnå med det? Espen
|
|
|
10/01/2009 14:06
|
perbl
More than words
|
More than words
Raga sa det bra:
De står opp om mårran Drikker kaffen i ro og fred De tar avskjed på trappen De har pene manerer Begge stemmer Høyre og ingen onanerer De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil
Han går på jobben Hun blir igjen Maten står på bordet når han kommer hjem De hakke hatt no kick siden nittenførtifem De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil
Ja, de har det så fint De har det så bra De har alt som de vil ha De har nådd sine mål De har det som grever De råtner foran TV og de kaller det å leve De er maskiner i nirvana De har fått det som de vil
Vi ser såpass forskjellig på dette at jeg aldri tror vi kommer til å bli enige Christian.
Og alternativet til dette er lettvint opprør på Blitzhuset? Og det jeg har sett presentert av Blitzere som skal uttale seg om ting og tang har nå hvertfall vært minst like lettvint som FRP-retorikk hva innhenting av informasjon angår.
Redigert av perbl; 10/01/2009 14:08.
Per B.
|
|
|
10/01/2009 14:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Slike kommentarer som du skriver over kom også mot Belona på 80tallet, da disse forårsaket økonomiske tap for en del bedrifter.
For å komme tilbake til det jeg kommenterte angående det fantastiske engasjementet mange ser hos Blizere. Bellona har hvertfall i all den tid jeg har sett dem et klart mål som man logisk sett kan resonnere seg fram til fra aksjonene. Om det er å lenke seg fast foran en bedrift som dumper gift, hindre transport av radioaktivt materiale etc. Til og med disse hvalfangst-engasjerte menneskene gjennomfører handlinger jeg kan forstå, selv om jeg personlig ikke ser noen grunn til å være enig med dem. Hva er det man skal oppnå med aksjonene Blitzerne støtter gjennom f.eks å kaste stein på norsk politi, eller ramponere sminkesalongen til Jan Thomas, som tydeligvis var en veldig alvorlig konsekvens av opprøret, skal jeg tolke norske ukebl.. eh, aviser.? Med mindre det å slåss med politi og norske myndigheter er et mål i seg selv, klarer jeg ikke å se hvordan de bidrar på noe som helst vis i kampen for å engasjere omkring Palestina.
Redigert av perbl; 10/01/2009 14:15.
Per B.
|
|
|
10/01/2009 23:01
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Slike kommentarer som du skriver over kom også mot Belona på 80tallet, da disse forårsaket økonomiske tap for en del bedrifter.
For å komme tilbake til det jeg kommenterte angående det fantastiske engasjementet mange ser hos Blizere. Bellona har hvertfall i all den tid jeg har sett dem et klart mål som man logisk sett kan resonnere seg fram til fra aksjonene. Om det er å lenke seg fast foran en bedrift som dumper gift, hindre transport av radioaktivt materiale etc. Til og med disse hvalfangst-engasjerte menneskene gjennomfører handlinger jeg kan forstå, selv om jeg personlig ikke ser noen grunn til å være enig med dem. Hva er det man skal oppnå med aksjonene Blitzerne støtter gjennom f.eks å kaste stein på norsk politi, eller ramponere sminkesalongen til Jan Thomas, som tydeligvis var en veldig alvorlig konsekvens av opprøret, skal jeg tolke norske ukebl.. eh, aviser.? Med mindre det å slåss med politi og norske myndigheter er et mål i seg selv, klarer jeg ikke å se hvordan de bidrar på noe som helst vis i kampen for å engasjere omkring Palestina. Poenget er at det finnes mange forskjellige grupper innenfor Blitz sine vegger. Du dømmer alle basert på handlingene til en av disse. Og de aktive under demonstrasjonen som tok seg av Jan Thomas, var vel i følge media palestinske innvandrere?
|
|
|
11/01/2009 00:04
|
perbl
More than words
|
More than words
La meg presisere, aksjonene som Blitz nå har stått fram i media og sagt at de støtter. Eller har vi mange selvstendige miljø innenfor Blitz som ikke har noe som helst å gjøre med den Blitz som nå har stått fram i media og sagt at de støttet disse aksjonene?
Redigert av perbl; 11/01/2009 00:04.
Per B.
|
|
|
11/01/2009 06:07
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
La meg presisere, aksjonene som Blitz nå har stått fram i media og sagt at de støtter. Eller har vi mange selvstendige miljø innenfor Blitz som ikke har noe som helst å gjøre med den Blitz som nå har stått fram i media og sagt at de støttet disse aksjonene? Som tidligere nevnt i denne tråden, så må de få lov til å si at de støtter aksjonene. Men det betyr ikke at alle grupper i Blitz huset står bak det rent fysiske. Utifra media ser det jo ut til at oppmøte fra Blitz er relativt lite iforhold til størrelsen på Blitz miljøet.
|
|
|
|
|