Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Problemer med rulle

Re: Problemer med rulle [Re: progres] #657873 29/12/2008 22:34
progres Offline
Besatt
Besatt
Virkelig ingen blant denne gjengen her som har åpna strømforsyning- dere som ellers kan alt mellom himmel og jord?

Redigert av progres; 29/12/2008 22:36.
Re: Problemer med rulle [Re: progres] #658082 30/12/2008 15:09
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Deler til Tacx er ikke noen man bare åpner, det er skjøre ting man bare lister seg forbi. Av og påknappen betjenes med engangshansker kokt 2 omganger sterilisert vann.

Joda, har faktisk åpnet den forrige boksen min som tok kvelden for et par år siden. Gjorde det i håp om å finne en sikring av gammeltypen. Men neida, der var ingenting såvidt jeg kan huske som var mulig å skifte ut uten å bruke loddebolt.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #658098 30/12/2008 15:31
progres Offline
Besatt
Besatt
Glem det men ellers takk for innspill. Har en PM tråd med Nick gående , til god hjelp. Strømforsyninga er i orden. Jeg har et softwareproblem.
(og forresten - det er en sikring mellom strøminntaket og av/på bryteren på strømfrsyninga)

Redigert av progres; 30/12/2008 15:32.
Re: Problemer med rulle [Re: ] #660034 05/01/2009 22:28
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Jeg brant min motor, og fikk den bare til å virke igjen etter en ganske voldsom DIY-operasjon. Ankeret hadde brent fast i viklingene og måtte dunkes ut med hammer. Deretter ble alt gitt en omfattende omgang med Dremelen.

Sannsynligvis brant motoren som følge av friksjon, noe som må ha skyldtes at støv og skitt har kommet inn mellom ankeret og viklingene.

I dag oppdaget jeg et problem jeg aldri har hatt tidligere, men som heldigvis var lett å fikse. Da jeg skulle starte sto bremsen dønn fast, som sveiset. Jeg startet om og forsøkte igjen, fortsatt dønn fast. Så jeg tråkket til det jeg hadde og fikk snurr på hjulet. Den første kilometeren gikk med ganske mye bråk fra bremsen, men det trillet i hvert fall, og etter hvert ga bråket seg.

Da jeg var klar med økten og rullen hadde vært i ro i noen minutter prøvde jeg å snurre på selve rullehjulet. Det ga motstand før det plutselig slapp taket. Problemet var at mitt nye dekk hadde lagt igjen en fet streng med halvsmeltet gummi etter gårsdagens økt. Denne hadde så stivnet og limt seg fast mot plasten som sitter rundt rullen. Mitt harde tråkk løsnet den, men så tok det altså en kilometer før den var varm nok til ikke å lage bråk, og etterpå stivnet den igjen.

Litt skraping så ser det ut å være i orden, men jeg skal nok rense med sprit også for sikkerhets skyld.

Re: Problemer med rulle [Re: ] #660317 06/01/2009 13:25
progres Offline
Besatt
Besatt
"så er det vanskelig å få den ut fordi selve rulla ikke kan tas løs fra plasten (på grunn av det innvendige lageret)."

mener du kun den delen av rulla som ligger an mot dekket , eller "hele oppsatsen" med ankeret etc?

Re: Problemer med rulle [Re: ] #660328 06/01/2009 13:41
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan
Problemet var at mitt nye dekk hadde lagt igjen en fet streng med halvsmeltet gummi etter gårsdagens økt. Denne hadde så stivnet og limt seg fast mot plasten som sitter rundt rullen.

Tror ikke gummien er smeltet, men den er ganske klissete og bygger fort opp et gummilag på rulla, særlig når dekket er nytt. Det er grunnen til at jeg alltid vasker rulla og dekket med sprit før etappene i rulletouren og også jevnlig ellers. Spalten mellom rulla og plasten rundt er så liten at det lønner seg å gjøre denne prosessen jevnlig, for setter dritten seg på plasten rundt, så er det vanskelig å få den ut fordi selve rulla ikke kan tas løs fra plasten (på grunn av det innvendige lageret).

Da jeg fortalte dette i fjor, at rensing av rulle og dekk var fast prosedyre før rulleetappene, ble det kalt "ekstreme metoder", og jeg fikk følelsen av nærmest å bli beskylt for juks.

Jeg fikk også et fet streng av myk gummi på rulla første gang jeg syklet med rulledekk...
Jeg skrapte og vasket forsiktig bort gummien og reduserte trykket mot dekket til et minimum (akkruat nok til at det ikke glipper i oppoverbakkene) og økte luftrykket til 8 bar(Bakhjulet må selvsagt ikke ha kast eller ubalanse).
Nå fungere det utmerket...

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Problemer med rulle [Re: ] #660564 06/01/2009 20:13
progres Offline
Besatt
Besatt
Utmerket Nick. Hadde du mye bråk / mekanisk mislyd / varmgang fra denne motorbremsen før den havarerte ? 3 lager , hmmmm . Jeg ser du har hatt et svare strev med å fixe den rulla. Problemet mitt er at jeg ikke finner mekanisk slitasje / ubalanse / lagersvikt eller noe som helst annet som peker i retning noen bestemt underliggende årsak. Men likevel, når rulla blir varm og farta passerer 35km/t så høres det ut som et spetakkel av en annen verden ! Men det ser ut som om den delen av rulla som utgjør anleggsflaten til dekket er annerledes på min rulle enn din. (beskrevet tidligere) Jeg får meg ikke til å tro at det er løsnet noe mellom plasten og rustfritten akkurat der ,eller ??
Får ve effektuere bestillingen av ny motrobrems da .

Redigert av progres; 06/01/2009 20:15.
Re: Problemer med rulle [Re: ] #660679 06/01/2009 23:05
progres Offline
Besatt
Besatt
den er steike god !
edit:huff så mange postinger i kveld da

Redigert av progres; 06/01/2009 23:06.
Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #673400 31/01/2009 14:35
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Kurtern
Idag fikk jeg den nye motorbremsen til Fortius etter at jeg oppdaget at rulla som ligger mot hjulet hadde kast. Dette medførte et forferdelig bråk under syklingen.

Med den nye bremsen ble det ganske stille ja.

Bestilt hos lokal forhandler som fikk den hos Deler.no. Betalte 1260 for hele kladasen.

Hm, mulig dette er det som er problemet hos meg og, jeg kjøpte meg nettopp en brukt fortius, og jeg sliter veldig med å få den "støyfri". Sammenlignet med Satorien som står her, bråker den veldig hvis jeg strammer rulla nok til at jeg unngår glipp med hjulet når jeg tråkker i litt. Plukket den fra hverandre her nå bare for å sjekke om det var innmaten i motoren som var årsaken, og ser lett bevegelse opp og ned når jeg spinner akslingen rundt med hånda. Dette er forøvrig den gamle rollertypen med metallstykke utenpå plast, men jeg tror ikke problemet er at metallhylsa har løsnet.

Redigert av perbl; 31/01/2009 14:36.

Per B.
Re: Problemer med rulle [Re: perbl] #678457 10/02/2009 15:46
Aerial Offline
Ringrev
Ringrev
Noen av de lærde her som har skrudd opp en I-magic brems før, og som kan fortelle meg hva jeg må demontere for å bytte lager?
Lagrene varer vel ikke evig...

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Problemer med rulle [Re: larsis] #678477 10/02/2009 16:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor alt er "manuelt" er litt glad for det når jeg leser alle trådene her inne vdr pc problemer og ruller.

Re: Problemer med rulle [Re: ] #679203 11/02/2009 18:54
esb-r Offline
Entusiast
Entusiast
[quote=Dan] Problemet var at mitt nye dekk hadde lagt igjen en fet streng med halvsmeltet gummi etter gårsdagens økt. Denne hadde så stivnet og limt seg fast mot plasten som sitter rundt rullen.

Fikk rulledekket mitt i dag. Er halvsmeltet gummi noe man må regne med når dekket er nytt?

Re: Problemer med rulle [Re: esb-r] #679249 11/02/2009 20:18
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
JEPP

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino