Mot Trollvann var det hektisk aktivitet i helga, og bakkene var stappfull av barn på kjelke, og ski. Mot Årvoll var derimot bakken ikke preparert da det ikke var spesielt mye snø i nedre del.
Smartklubb-pose ned trekk-traseen, var derimot en stor vinner!
Grønliåsen Strålende vinterføre! Masse passe opptråkka snø, grov og fin og skarp med super friksjon. Der det er aller mest opptråkka er det klink is, noe som gjorde svinging spennende med Gamle Nokian Extreme. Ørlite gjørme første biten fra Ødegården.
Kjærlighetsstien Overraskende lite snø! Nesten bart i de bratte nedoverbakkene, ellers fint snøføre.
Syklet Trulsrunden og over Skullerudåsen i dag. Vil absolutt anbefale piggdekk. Supert føre nå, hardt og godt oppgåtte stier. Stort sett hardt snødekke, men steden med blank stålis. Syklet med Freddies Revenz i dag og angret ikke på det.
Geir
Re: Snørapport Oslomarka: Pigger eller ei
[Re: Geir]
#65154110/12/200822:06
Ja...Trulsrunden var virkelig morsom, og du verden for en fart man får enkelte steder nå, sammenlignet med på sleipt høstføre. Syklet på freddies light, og er superfornøyd. Mangel på hjulspor tyder på at det er få som har syklet denne i det siste.
Forsøkte meg fra Grinda og innover mot Bunghole og E6 i kveld. Stiene fra Grinda er opptråkket og det er supert grep med piggdekk. Jeg hadde tenkt å sykle opp Bunghole, men der må jeg si at tråkkemannskapene har gjort en slett jobb, så jeg ga opp. Det var ett enkelt sykkelspor som fortsatte videre, så det er åpenbart en eller annen stabeis som ikke ga seg like lett. Eller kanskje han/hun kom ovenfra?
E6 er fin opp til Hobo-traversen. Jeg forsøkte meg litt videre oppover, men det ble bare kløning. Sporet er smalt og snøen er løs.
Hvis du har noen hundeiere eller turgåere til overs, så send dem oppover stiene i Marka nå!
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
[Re: stigeso]
#65459218/12/200815:34
En dag for spesielt interresserte, ordenlig blaut sørpe gjorde at jeg ikke hadde tak noen veier, hverken fraspark eller særlig grad av styring. Lyspunktene var en og annen isflekk hvor det var mulig å klore fast piggene. Kjærlighetsstien bød som altid på spiselig desert, men tok det pent der også. Konklusjon: Sjangseløst oppover, noe bedre, men veldig spennende, nedover, ikke dagen for å ta luft over bakketoppene...
La det bare fryse på nå, så skal det nok bli føre for dekka jeg har i produksjon i kjellerboden. Arbeidstittel: Ezpenz Revenz
Godt å høre, det var som frykta. Bra jeg har morsom tidtrøyte som julegavehandling på programmet i steden. Jeg antar bildene av Ezzzpenzz Revenz blir å se snarlig? :-o
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Har akkurat vært inn ved Grinda, og det virker som om det er mildere jo høyere mann kommer. Inn fra Grinda og den første kilometeren ovenfor Ankerveien er supert!
Vi var inn ved barnehagen og opp den gule til "Hobo-traversen" for så å kjøre ned E6. Stor moro!
Har akkurat vært inn ved Grinda, og det virker som om det er mildere jo høyere mann kommer. Inn fra Grinda og den første kilometeren ovenfor Ankerveien er supert!
Vi var inn ved barnehagen og opp den gule til "Hobo-traversen" for så å kjøre ned E6. Stor moro!
Stitur i går kveld, på skiftende føre. Holkeføre, barmark og lett blanding med varmegrader på "frosset" underlag! Litt utfordrene med light versjonen av freddies. Måtte melde pass på blank holke i bratt oppoverbakke, men ellers greit. Kom hjem uten velt (og skader).
25/12 Syklet E6 helt opp til starten av Bunghole, ned på grussen siden stien opp til venstre var ikke tråkket å vanskelig å sykle på. Føret var desverre like dårlig mot Gule/Hobo osv. Da syklet jeg tilbake til E6 ned til grinda.
E6 er glatt som f... men det er super morsomt hvis man tør å slippe bremsene ;-) Remi
[Re: Remi]
#65691125/12/200816:42
Ååååå, jeg gleder meg til kveldens tur! FeiteFreddie's er satt på, gjorde nemlig tabben å prøve meg med FeiteFreddie's foran og FedonFreddie's bak forrige tur, med det resultat at sykkelen ble utrolig ustabil i svingene - bakenden ville først så fort jeg prøvde å presse litt. Da er det bedre med like dårlig dekk foran og bak, så sykkelen i det minste sklir like mye foran og bak. Men i kveld blir det altså FeiteFreddie's rund baut! Whoo hooo! Avreise Sagene sånn i 1930-20-tiden. Anyone?
Ole.
[Re: Ole]
#65691225/12/200816:56
Sykla i ettermiddag skumringstur fra Hauen-Sagene-Korsvoll-Hammern-Nordmarksveien til Kikut. Hjem via Kobberhaugen-trillestien-Blankvannsbråten-Ullevålseter-lysløypa-Sognsvann-Tåsen og hjem.
Lav sol, solnedgang, mørke. Fra Kikut og hjem med hodelykt.
Nordmarksveiene er greie, snø og is i sporene. Nokian extreme 294 satt som støpt. Trillestien var i kategorien "for spesielt interesserte". Null sykkelspor, men brukt som ridesti. Frosne hestetråkk med løs snø på sidene er vanskelig syklebart, for å si det pent. Litt bedre i tett skog, mindre snø. Alt i alt mulig å sykle ca 20%. Om noen ser et vinglete sykkelspor, er det mitt. Ingen andre spor av sykler...
Fra Ullevålseter til Sognsvann: blank hålke, ruglete underlag. Her gikk det unna.
Hadde Marka for meg selv i ettermiddag. Hadde vært gøy om vi klarte å holde trillestien åpen for sykling gjennom vinteren. Kom igjen noen!!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Inn bak barnehagen ved Korsvoll skole - Ankerveien - Bunghole - den Gule - Grinda.
God stemning og tre elger som krysset 40m foran oss gjorde det til en flott tur.
Det er tre distinkte "forholdssoner":
1) Mellom Grinda og Ankerveien er det polert is, piggene (Freddies Light) sliter med å finne grep og bakhjulet slipper hver gang man begynner å legge over, og etter et lite tryn ved Svartkulp tok vi det svært pent et stykke.
2) Fra Ankerveien og inn til Hobotraversen er det strålende føre, isen er sprø og piggene sitter godt, utenfor tråkket har snøen falt sammen slik at man fint kan sykle på den også.
3) Fra Hobotraversen og videre innover har ikke snøen falt sammen og det er tungt å brøyte seg gjnneom det. Får man hjulet ut av sporet er det nesten umulig å ta seg inn igjen.
28.12 Stort sett einig med josse, men E6 frå hobotravers og oppover er det no reindyrka singletrack på smal, hardtrakka snøsti. Klarer ein å halde sporet er forholda heilt supre, særleg nedover. Fotfolket har lagt inn små svingar her og der, slik at e6'en blir morsommare enn den brukar å vere, men det gjeld å halde konsentrasjonen oppe, sporet er til tider svært smalt. Traff forresten ein smørblid trønder på vei nedover (grøn canyon fd):-D, tydeligvis like fornøgd med forholda som eg. Er supre spor nesten heilt opp til Åklungen, så ut og 'sykkel' folkens.
[Re: einaras]
#65747928/12/200820:28
23./26.12: Grinda-E6-Hobotraversen-Hobo-Grinda / Grinda-E6-Bunghole-Grinda. Som nevnt skikkelig blåholke rett etter Grinda, men mine nye Ice Spiker Pro gå godt feste her og. Som nevnt byr E6 ovenfor Hobotraversen på hard og smal snøsti. Både morsommere og raskere enn sommerføre - når du får flyten. Nord for Taraldrudmyra deler stien seg, ta til høyre så får du best sti bort til grusveien. Hobo er svært lite besøkt ennå. Den er tagbar sørover, men noen tunge tråkk må påregnes. Øverste delen av Bunghole var ikke besøkt av syklister på fredag, men gikk fint å sykle. Resten av Hobo er selve definisjonen av vinterbasert stisykling og du vil aldri stille spørsmålstegn ved kostnadene til piggdekk, lykter, vintersko og vinterklær etter å ha tatt den turen.
[Re: einaras]
#65748628/12/200820:44
Traff forresten ein smørblid trønder på vei nedover (grøn canyon fd):-D, tydeligvis like fornøgd med forholda som eg.
Det var meg :-)
Etter å ha syklet ned til Ankerveien, traff jeg Bonsak, og vi syklet opp E6 og ned Gule (?). Der var det noe løs snø og ikke veldig oppgått første tredel av stien. Etterhvert ble det hardere og mer islagt/hard snø i stien. Nydelige forhold!
[Re: Dr.E]
#65864301/01/200918:19
2009-sesongen er i gang. Det er brillefine forhold fra Grinda og oppover E6 for tida - hvis man da aksepterer at is og skaresnø er brillefine forhold, da. Piggene får i hvert fall godt tak, og for den som er redd for lårhalsen, tror jeg nesten det er tryggere å sykle enn å gå. Fotgjengerne har laget flotte singletracks for oss, og E6 er syklbar helt til Åklungen. Bunghole så også fin ut selv om vi ikke testet hele traseen.
Jeg la ut på egen hånd og trodde jeg skulle få skogen for meg selv, men sannelig om jeg ikke støtte på en annen forumnisse midt i naturen. Dermed ble turen minst dobbelt så hyggelig.
For en gangs skyld er det ingen tvil: Årets beste tur - hands down! Her er fotografisk bevis på at jeg og einaras var ute:
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
[Re: stigeso]
#65865401/01/200919:06
Jepp, E6 nedover nå er rasende festlig, bokstavelig talt. Har kjørt den hver dag denne uken, og ny tur venter i morgen :-)
Tok Bunghole opp i dag, og den er noe mindre opptråkket enn E6, hvertfall den øverste delen. Stykket mellom nordenden av Bunghole og nordenden av E6 er sykkelbart, men svært mye mindre opptråkket. Dermed en del bløtere, tyngre og vanskeligere. Men god balansetrening.
Bjørn
[Re: bjorn]
#65883902/01/200916:23
Dro t/r Grinda-Ullevålseter idag, og forholdene nå er rett og slett fantastisk. Det kan knapt bli bedre enn dette, uansett hvilken årstid vi snakker om. Måtte det bare vare......
Jens
[Re: jeth]
#65884302/01/200916:44
Dro t/r Grinda-Ullevålseter idag, og forholdene nå er rett og slett fantastisk. Det kan knapt bli bedre enn dette, uansett hvilken årstid vi snakker om. Måtte det bare vare......
Antar (håper) dette krever piggdekk?
Skikkelige 29er piggdekk hadde vært helt OK asså..
-Magnus
[Re: langen]
#65887902/01/200918:46
Til dagsorden: Jeg foreslår at trådstarter/ moderator endrer navnet på tråden til Føreforhold Oslomarka eller noe slikt, og kanskje gjør den sticky. Dette er jo en tråd en kan få bruk for framover i vintersesongen.
SÅ, dagens førerapport fra Østmarka lørdag 3. januar. Først, isen er sikker og morsom! Det er tid for å ta noen morsomme snarveier; i dag freste vi over Nøklevann (første bilde) fra Rustadsaga og kikket på GPSen hvor det var best å gå i land igjen. Og morsomt med sporlogg som går over vann..
Bilde to viser veien opp mot Hestehullet. Fortsatt noen skispor og en god del snø og is igjen; piggdekk er et must. Men det er knallhardt og nærmest som asfalt om piggene først sitter.
Bilde tre er fra Slettfjells nordlige side fra oppstigningen fra Hestehullet. Stiene på høydedragene er delvis bare, delvis snødekte, og noen få steder med snø der en muligens kan gå gjennom skaren.
Bilde fire: To søsken på åtte og 11 som freser over Slettfjells høyeste punkt på Nokian Mount&Ground piggdekk. Tapper innsats og god stemning, men har fortsatt ikke spurt min datter hvordan hun betjente giret etter at hun skiftet til votter.. Skamløs ned utforkjøringene er hun uansett.
Alt i alt: Stiene er høyst farbare, noen steder med litt snø og isdekte svaberg. Skulle du likevel vegre deg, kan en skøytetur anbefales. Det gjorde vi første nyttårsdag på samme vann.
NOTS
[Re: HaraldW]
#65915104/01/200908:48
Perano og undertegnede startet ved rundkjøringen på Rikshospitalet. Deretter Seniorløypa - Måneskinnsløypa - Fuglemyra - Vettakollen - "Forsiden" - Rikshospitalet.
Ganske bart i lavereliggende områder, fast og fin snø opp Måneskinnsløypa. Smalt og tråkket spor inn til Vettakollen hvor man virkelig får flyt. Bedre blir det ikke!
Ned forsiden av Vettakollen var det tidvis speilblank is. Både pigger og psyke skal være på plass før man setter utfor.
St.hanshaugen-Hammern-Bjørnholt-Bjørnsjøen-Kikut. Hålke eller hardpakket snø på Nordmarksveien. Morsomt å sykle over Bjørnsjøen. Skispor og scooterspor. I kneika opp fra sjøen til Kikutstua passerte jeg fiskebeintråkkende og måpende skiløpere. Morsomt.
Retur Kikut-Bjørnsjøen-Bjørnholt-Skjærsjødammen. Deretter opp på lysløypa ved Åklungen. Hardpakket snø og mest fotgjengere i lysløypa. Tok av inn mot Hobo-E6. Og kjørte på kryss og tvers gjennom skogen. Her var det løst og litt vrient å sykle nord i løypene, men straks man kom over bakketoppen, var det fine forhold hele veien ned til Grinda. Mange steder enklere å sykle fordi is/snø glatter ut terrenget der det er steinete.
Nokian Extreme 294 fungerer bra på mine 29" hjul, men glipper sideveis på hålkete stipartier. Supert på vei-hålka.
Så kun 1 stk syklist på hele runden, og det var ved Bjørnholt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.