Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 16 1 2 5 6 7 8 9 15 16

Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Raindog] #658422 31/12/2008 11:54
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Vennskap er mellom mennesker, jeg har da ikke sagt noe annet? Jeg syntes at Knut leverte et godt nyansert budskap om at han i utgangspunktet liker Israel, men at de er forlengst er ute å kjøre i sin håndtering av konflikten.

Jeg har stusset litt på at folk definerer seg som venner av land, og spesiellt Irael. Det var det mitt innlegg handlet om. Mulig det ikke var så godt formulert.
Dette utrykket høres jeg skjelden i andre sammenhenger. Vi har hørt om avdankede artister som kaller seg for norgesvenner, men ikke så mye mer enn det.

Jeg vet ikke, men noen ganger har jeg på følelsen av at folk bruker dette i et forsøk på å gjøre seg interesante.

Dette intrykket har jeg IKKE fått etter å ha lest inlegget til Knut, som også jeg synes er meget nyansert og bra. Jeg deler mesteparten av disse holdningene.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Raindog] #658423 31/12/2008 11:59
cwar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Raindog
Sitat: EgilS

Knut er en av de få her som virker å ha noenlunde greie på det som diskuteres. Ellers er det veldig mye tullprat fra folk som tror...

Det fører jo bare til at alle lærer mer, det må da bare være positivt?
Det må være helt grunnleggende i et demokrati at ikke debatten bare foregår mellom eksperter?

Jo, alle har lov å diskutere denne saken, til og med oysteinrolf har lov å si hans mening, men det er dermed ikke sagt at hans perspektiv automatisk skal ha noen slagkraft.

Hvor mye informasjon (steder årstall osv.) en person sitter på er ikke noe mål for klokskap eller innsikt -- eller autoritet for den slags skyld.

Redigert av cwar; 31/12/2008 12:02.

Fix it!
"A boy in the bush
Is worth two in the hand".
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Espen] #658426 31/12/2008 12:09
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: Espen
Quote:
Vennskap er mellom mennesker, jeg har da ikke sagt noe annet? Jeg syntes at Knut leverte et godt nyansert budskap om at han i utgangspunktet liker Israel, men at de er forlengst er ute å kjøre i sin håndtering av konflikten.

Jeg har stusset litt på at folk definerer seg som venner av land, og spesiellt Irael. Det var det mitt innlegg handlet om. Mulig det ikke var så godt formulert.
Dette utrykket høres jeg skjelden i andre sammenhenger. Vi har hørt om avdankede artister som kaller seg for norgesvenner, men ikke så mye mer enn det.

Jeg vet ikke, men noen ganger har jeg på følelsen av at folk bruker dette i et forsøk på å gjøre seg interesante.

Dette intrykket har jeg IKKE fått etter å ha lest inlegget til Knut, som også jeg synes er meget nyansert og bra. Jeg deler mesteparten av disse holdningene.

e

aaight. Så du svarte meg, så jeg mistolket det kanskje.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: cwar] #658431 31/12/2008 12:30
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner mellom linjene i de siste postene at mine historiske tilbakeblikk på hvorfor jeg mener palestinerne er urettferdig behandlet fra starten av, og hvorfor konflikten faktisk eksisterer ikke er noe som folk føler hører hjemme i denne tråden...

Min personlige mening er at staten Israel er opprettet på feilaktig grunnlag, og på bekostning av et folk vesten i for lang tid har ignorert. Dette som en følge av hva som skjedde på starten av forrige århundre, både rundt uvitenhet, generelle holdninger og et massivt propagandaapparat som startet tilbake på 1800 tallet med de forskjellige "Zionist Congress" møtene.

Dette betyr ikke at jeg mener at Israel ikke bør eksistere, eller at jeg mener at all skyld i konflikten slik den har utviklet seg ligger på den ene eller andre siden. Men det er grunnlaget for en konflikt der jeg mener at de som opprettet staten Israel må ta mesteparten av skylden for konfliktens eksistens. Så kan man diskutere handlinger under konflikten så lenge man bare orker...

Tror mange hadde hatt godt av å lese boken jeg refererer til over, for å få se dokumentasjon på det folket som faktisk levde i Palestina før Israel - og samtidig få forståelse av hvordan det ble skapt et veldig skeivt bilde i vesten av både arabere, islam og områdene rundt Jerusalem for å legge grunnlaget for en opprettelse av Israel. Et bilde som lever i beste velgående i mange kretser.

Og for de som mener at det kun er muslimer som kan angripe sivile og barn i en væpnet konflikt, mens vi i vesten kun går et taktiske militære mål - burde kanskje tenke litt tilbake på hvordan IRA førte sin kamp i perioder.

Jeg er ferdig.
Men anbefaler virkelig å lese boka.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: EgilS] #658433 31/12/2008 12:43
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: GogBozen

Heretter skal jeg holde meg til mitt prinsipp, og vil gjerne bli minne på denne posten hvis jeg noensinne uttaler meg om denne konflikten igjen!

Sitat: Hæ?
Jeg skal selv legge inn årene her - og skal huske å minne deg på dine ord om saken hvis det skulle bli nødvendig. ;-)

Ahem! ;-)

Når det er sagt, Knut - jeg synes det er voksent og flott at du ser gjennom all denne uvitenheten og faktisk formidler et nyansert og velbegrunnet synspunkt her. I motsetning til endel andre. Egil oppsummerte det fint synes jeg:

Sitat: EgilS
Knut er en av de få her som virker å ha noenlunde greie på det som diskuteres. Ellers er det veldig mye tullprat fra folk som tror...

Takk skal du ha!

Bjarte

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Trygve_] #658434 31/12/2008 12:44
cwar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Trygve_
Jeg skjønner mellom linjene i de siste postene at mine historiske tilbakeblikk på hvorfor jeg mener palestinerne er urettferdig behandlet fra starten av, og hvorfor konflikten faktisk eksisterer ikke er noe som folk føler hører hjemme i denne tråden...

Jeg håper den ikke var til meg. Jeg siktet ikke til dine innlegg i det hele tatt. Det var en mer generell betraktning -- egentlig mer siktet mot hvordan Historie(r) blir brukt utelukkende retorisk for å fremme det ene eller andre synspunktet: det er få som kan så mye "historie" som ekstremistiske norske Israel-venner.

Og også mer generelt siktet mot skillet mellom informasjon (data/trivia) og kunnskap (systematisert/strukturert data).

Fix it!
"A boy in the bush
Is worth two in the hand".
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: cwar] #658438 31/12/2008 12:49
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Israelerne kan være snillere, og Hamas bør....... Hamas er feige terrorister som gjemmer seg blandt sivibefolkningen.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Scottlized] #658471 31/12/2008 14:20
Espen Offline
More than words
More than words
...og Hamas og andre Palestinere bør akseptere okkupasjon og massive overgrep.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: JonahHex] #658499 31/12/2008 16:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: JonahHex
Israel har okkupert landområder av (krigs-)strategiske årsaker såvel som av mer grådige hensyn. Eksempelvis Mt.Hermon, der de i tillegg til å ha verdens kanskje mest avanserte EK-stasjon har utviklet et praktfullt alpintsenter. Golanhøydene er også et område som det tviholdes på av flere årsaker. En ting er den praktfulle utsikten over Syria (tog' du an), en annen er at mister de kontrollen over det området frykter de også at Lake Tiberias tørker inn.

Så vidt jeg vet snakker vi ennå om 1948 og året etter (i følge Trygve: "......14. Mai 1947,.......... men jødene ville ha hele armen under ett år etter......")
Golan og Hermon var ikke 'med' før 1967.

Israel valgte å utvide den smale korridoren mellom nord og sør.

Redigert av Tange; 31/12/2008 16:08.
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Trygve_] #658513 31/12/2008 18:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Trygve_
Sitat: Tange

Var det altså ikke "Israel" som godkjente forslaget tildelingen i '47 (akkurat som de gjorde tidligere mht. et mye mindre område) og valgte å proklamere sin selvstendighet da motparten ikke ville akseptere delingen. Noe som resulterte i at det nyetablerte Israel ble angrepet. Noe som igjen resulterte i at Israel valgte å okkupere en del områder for å styrke sin strategiske posisjon?

Jo.
Det var Israel som godkjente dette. Men de (fleste) arabiske landene hadde godkjent en annen fordeling som Israel også hadde godkjent, samt FN.

Da er vil altså enig om dette hendelsesforløpet.
Men også 1947-fordelingen ble godkjent av FN, og det spørs om de arabiske land på dette tidspunktet hadde godkjent noen som helst fordeling av Palestina (og i tilfelle det er tvil om dette; joda, en viktig del av den israelske ledelsen så deling av landet heller ikke som definitiv løsning)

Quote:
Når de Israel proklamerte selvstendighet basert på den nye fordelingen som ikke de samme landene hadde godkjent, valgte de arabiske landene å militære makt fordi de ikke hadde blitt hørt rundt forhandlingsbordet eller i "International Courte of Justice".
Den fordelingen som Israel benyttet for å deklarere sin frihet var i mot flertallets vilje både i daværende Palestina og de arabiske landene rundt. Storbritannia så dette, og anbefalte å ikke deklare frihet basert på denne fordelingen, men ble ikke hørt. De arabiske landene annså dette som en okkupasjon og krigserklæring.

Men som sagt, det var FN som godkjente denne nye fordelingen med stort flertall. Og det var ikke Israel som startet denne krigen.

Quote:
Israel, som var en mye sterkere militær makt - benyttet denne krigen til å okkupere et landområde nesten 50% større enn det Israel hadde fått av FN.

Det at Israel var/ble/viste seg sterkere enn motstanderne er noe vi vet idag, men hvis jeg husker rett så ga den israelske militære ledelsen seg selv 50% sjanse mot den 'arabiske ligaen'. Det er tvilsomt om Israel hadde angrepet eller offentlig hadde erklært krig med denne kunnskapen.
Like tvilsomt er det, trur jeg, at de arabiske land hadde angrepet hvis de hadde regnet Israel som en dem overlegen styrke. De regnet nok med å kunne etablere en 'palestinsk stat' i hele landet

Quote:

Truman (daværende president i USA) så hva slags provokasjon dette ville bli, og sa allerede 2 måneder før i en tale:

Quote:
This country vigorously supported the plan for partition with economic union recommended by the United Nations Special Committee on Palestine and by the General Assembly. We have explored every possibility consistent with the basic principles of the Charter for giving effect to that solution. Unfortunately, it has become clear that the partition plan cannot be carried out at this time by peaceful means.

Flere land advarte mot at Israel skulle gå så fort frem, men de gjorde dette alikevel. Som et siste forsøk på å unngå et angrep, annerkjente flere land staten omtrent samtidig med frigjøringen - for å se om dette ville forhindre en konflikt, men nabolandene så fortsatt på dette som en okkupasjon av sitt broderfolk i Palestina sine områder.

På dette tidspunktet ville nok enhver fordeling av landet blitt sett på som okkupasjon av de arabiske naboene.
Så sitter vi i 1947 igjen med to parter som begge ønsker seg hele landet som stat, hvor den ene allikevel godkjenner en deling (en som så vidt jeg vet fortsatt støttes av FN )og den andre angriper når året etter den første velger å stifte sin uavhengige stat.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: gare] #658515 31/12/2008 18:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Quote:
Quote:
Sitat: gare
Sitat: Abrahamsen
Sitat: jrm
[quote=Abrahamsen][quote=jrm][quote=Abrahamsen]Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL

Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas?

Hva er irgun?

Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun

Ja, den hadde jeg virkelig ikke hørt om. Kanskje fordi den er såpass liten og ubetydelig? Det er ikke Irgun og hamas som driver krig, men IDF og Hamas/ Hiszollah/Iran.

Det er helt urimelig å diskutere denne konflikten uten å ha et minimum av bakgrunnskunskaper i historien, det holder ikke med bibelen og Magazinet i dette tilfellet.

Lurer på hvor mange deltar i diskusjonen som uten å google kjenner til rollen som f.eks. Nahal, Hibbat Zion, Alfred Dreyfus og Petah Tikvah spiller i denne konflikten.
Er forøvrig enig i at det burde vært vanskelig å unngå å snuble over Irgun for den som leser om opprinnelsen av dagens Israel.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Tange] #658526 31/12/2008 21:53
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange

Så sitter vi i 1947 igjen med to parter som begge ønsker seg hele landet som stat, hvor den ene allikevel godkjenner en deling (en som så vidt jeg vet fortsatt støttes av FN )og den andre angriper når året etter den første velger å stifte sin uavhengige stat.

Egentlig 3 parter.
De arabiske landene rundt, den palestinske befolkningen selv som jo følte at de ikke trengte å kreve noe som helst - for dette var jo deres område, og jødene.

FN støtter ikke Israel slik det er i dag. Men støtter den opprinnelige fordelingen av Israel. I dag okkuperer Israel et område omtrent 60% større enn det området internasjonale land har annerkjent.

FN har også samtykket med at palestinerne må få lov til å drive frigjøringskamp.

Skal ikke være lett. :-)

Men for å si det på en annen måte. Vesten via FN godkjente å ta et arabisk område å gi til noen andre. De arabiske landene protesterte både via FN og den daværende internasjonale domstolen.

Hvis du leser boka jeg har linket til over vil du også få se den nesten 70år lange propagandakampanjen og lobbyvirksomheten som var drevet i årene før av jødene for få med seg de vestlige landene på dette. Siden datidens kommunikasjon var på et helt annet nivå, var mange folk og politikeres oppfattelse av fjerne land via reisebøker. Mange av disse var skrevet ut i fra et populistisk formål, der mange forfattere gjerne ønsket å bli berømt mer enn å formidle sannheten.

Dette avsnittet i boka forklarer litt rundt dette fenomenet, og hvordan Palestina ble presentert av flere. En presentasjon som ble brukt i stor stil i propaganda for å få vestlige land til å gi bort dette landet som jo bare var ødemark, og som tilhørte "de andre" (muslimer, arabere, fienden gjennom hundrevis av år med korstog og andre kriger).

Hva om alle de arabiske og afrikanske landene ble enige om at mindre bebodde deler av et europeisk land skulle tilhøre en annen folkegruppe. F.eks. samenes områder i Nord Norge, Nord Sverige og Nord Finland. Mot de europeiske landenes vilje. Hadde sikkert blitt kjempepopulært i Europa...antagelig like populære som Israel er i arabiske land.

:-)

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Trygve_] #658542 01/01/2009 01:08
StigB Offline
Señor
Señor

Ja å så fordømmer vi disse "nyttårsrakettene" fra palestinsk område. Vi fordømmer fordi de setter i gang uten å vite at israelske styrker har vært inne i Gasa å likvidert palestinere før avtalen for våpenhvilen gikk ut.

Kan hende man bør tenke en gang til, det har vært en tendens fra israelsk side til å provosere frem aksjoner. Hvem husker ikke spaserturen til Sharon på en av de helligste stedene til det palestinske folk Tempelhøyden i Jerusalem som utløste den andre intifadaen, var det en tilfeldighet. Nei det var ikke det i følge kilder innad og nær Sharon.

Jeg synes det er trist, svært trist. Det er mange i Israel og jøder som fordømmer det det's egen regjeringsmakt driver med. Jeg missliker en hver form for overgrep, men den Maktarrogansen som råder der nede den synes jeg bare er trist. Det minner om en etnisk utdrivelse av en hardt presset folkegruppe som i alt for mange år har blitt fornedret, umyndiggjort, underkastet og lider grusomt.

Jeg er nesten kommet dit at jeg nå håper "jobben" Israel gjør i Gasa blir så grundig gjennomført at verdensamfunnet våkner.

Det er på tide å titte frem under toppluene som i alt for mange år er trekt ned over øynene. Likeså at amerikanerne kan stå imot det jødiske kartellet og sette skapet på plass. Men jeg er redd også Obama bare blir en ny nikkedukke for dette mektige kartellet.

Det er vanskelig å ønske godt nytt år, men en kan fremdeles håpe.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: StigB] #659137 04/01/2009 02:01
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Hmmm.... Ser ut til at de åpner Pandoras eske der nede....

Advarsel STERKE scener! Klarer du ikke se blod og slikt ikke trykk på denne linken:
http://muslimtv.magnify.net/video/ISRAEL-CARNAGE-CIVILIANS-CHILDR

Tror dette vil forandre ting...

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: FuzzyLogic] #659139 04/01/2009 02:37
Andersen Offline
Entusiast
Entusiast
Det beste er nok at vi ikke blander oss borti dette. Dette er ikke noe som kan løses i norge av nordmenn og begge parter har ingen reel interesse av rådgivning eller megling utenifra.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Andersen] #659175 04/01/2009 10:28
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jah.

Det beste er nok at vi holder oss i Norge, blant nordmenn, og at vi holder våre meninger for oss selv.
Trygt og godt, og vi slipper oppmerksomhet og mas.

Jeg håper endelig ikke vi har noen politikere som går i den politisk korrekte fella å fordømme slike angrep som nå utføres...

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Andersen] #659176 04/01/2009 10:39
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Det beste er nok at vi ikke blander oss borti dette.

Det beste er vel at ingen blander seg inn i noe som helst, så kan bare styrkeforholdet gjøre jobben sin.

E

post@espenwettre.no
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Espen] #659188 04/01/2009 11:19
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Hallå.

Ser noen av dere på Walkabout med Nils og Ronny?

De har en interessant episode hvor de besøker en Palestinsk familie som får husene sine revet.

For øvrig synes jeg det er et av de beste programmene på norsk TV, for en uvitende som meg.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Vanilla Ninja] #659219 04/01/2009 13:00
Andersen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Vanilla Ninja
Jah.

Det beste er nok at vi holder oss i Norge, blant nordmenn, og at vi holder våre meninger for oss selv.
Trygt og godt, og vi slipper oppmerksomhet og mas.

Jeg håper endelig ikke vi har noen politikere som går i den politisk korrekte fella å fordømme slike angrep som nå utføres...

Kan du også ta med setninger som "Nå må vi se å få opp nisselua fra øynene da" og "Vi bor i verdens rikeste land" ?

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Andersen] #659223 04/01/2009 13:20
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke så stort behov for å nevne verken nisselue eller rike land, siden spesielt det siste ikke har noe med saken å gjøre.

Men jeg mener at et land som krever å få være en del av verden, som Norge tross alt gjør, også forplikter seg til å si fra når andre land oppfører seg dårlig.

Som onkel Ben sier det: "With great powers come great responsibility."
Den israelske regjeringen burde sett Spider-man.

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Vanilla Ninja] #659224 04/01/2009 13:29
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Vanilla Ninja
Jeg har ikke så stort behov for å nevne verken nisselue eller rike land, siden spesielt det siste ikke har noe med saken å gjøre.

Men jeg mener at et land som krever å få være en del av verden, som Norge tross alt gjør, også forplikter seg til å si fra når andre land oppfører seg dårlig.

Som onkel Ben sier det: "With great powers come great responsibility."
Den israelske regjeringen burde sett Spider-man.

Hva vi mener og sier betyr ikke noe uansett.
Vi har bare devaluert Nobels Fredspris enda mer ved å gi dem en fredspris...
Det som betyr noe er om gutta over dammen vil fortsette å være garantist for denne konflikten.
Blir spennende å se hva Mr Change kommer til å gjøre.

Redigert av FuzzyLogic; 04/01/2009 13:31.
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: FuzzyLogic] #659245 04/01/2009 14:05
Espen Offline
More than words
More than words

Som jeg har sagt tidligere. Russerne hevder å være stormakt, støtter Iran og burde komme palestinerne til unnsetning, og gi dem skikkelig våpen, så ville det blitt noe i nærheten av en krig på likeverdige premisser.

Hvordan ville dette sett ut om Hamas-raketter drepte hundrevis av Isralere i uka, mens verden ikke turte gjøre noe fordi Putin lurte i bakgrunnen?

e

post@espenwettre.no
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Espen] #659247 04/01/2009 14:09
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Det kunne vært krigføring på like premisser?

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: JonahHex] #659260 04/01/2009 14:43
Espen Offline
More than words
More than words
Dette er selvsagt eksremt, og satt på spissen. Det jeg vil fram til er at det militære styrkeforholdet er utrolig ute av balanse slik det er nå.

Israel hevder at Hamas er ansvarlig for allt Israel gjør nå. Hva slags logikk er dette?
Det kan jo ikke føre til annet enn mer hat og en enda dyper konflikt.

Hvordan skal barn, gravide kvinner og alle vanlige folk forsvare seg mot disse angrepene?

Hamas sender avgårde relativt banale raketter, som til nå har tatt livet av fire mennesker og en hund, men ingen av disse rakettene er i stand til såre Israel militært.

Jeg tror Israel er i ferd med å gjøre seg skyldig i det som i ettertid vil kunne defineres som folkemord.

e

Redigert av Espen; 04/01/2009 14:47.

post@espenwettre.no
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: JonahHex] #659278 04/01/2009 15:12
StigB Offline
Señor
Señor

Dette er bare så ufattelig trist, siden den vestlige verden tydeligvis ikke tør, håper jeg nå at den muslimske verden og vår nabo i øst snart kan si i fra.

Til og med min gamle far på 86 har skiftet syn på hva slags overgrep israelerne og jødene bedriver. Fra å ha stått steilt på for Israel i årevis er han i harnisk over jævelskapen de klarer å utrette og har skiftet side.

Man sier at man ikke skal glemme, men historien gjentar seg om og om igjen. De må gjerne se på Hamas som terrororganisasjon. De bedriver vel i realiteten en geriljakrig som ingen kan klare hamle opp med. Om de så meier ned hvert spedbarn og hver gamling vil hatet bare bli større og større, flere ledere kommer til. Dette er en kamp Israel ikke kan vinne slik de holder på. Dette kommer til å bli husket i generasjoner fremover slik det holder på. Om noen tror den muslimske verden kan sitte å se på stort lenger tror ikke jeg, og det kan virkelig føre til et helvete.

Jeg har ingen tro på at det blir fred der nede. Om så måtte det være om Amerikanerne sluttet å bry seg, sluttet å fore Israel med våpen, og i sted lot de få stå på egne bein.

Historien gjentar seg til tross for at en ikke skal glemme. Amerikanerne måtte ut med halen mellom beina i Vietnam etter å ha tapt mot gerilja krigerne. Russland stod 10 år i Afghanistan før de også trakk seg ut med halen mellom beina etter å ha blitt slått av en geriljan.

Nå har Amerikanerne holdt på med sin Operation Iraqi Freedom siden 2003,denne kommer de heller ikke til å vinne, ei heller dette driver med i Afganistan.

Når nå Israel slakter sivile i en valgkamp, driter i sin egen høyesterett, men vil gjerne bli oppfattet som demokratiske da blir jeg kvalm. Jeg blir enda kvalmere når jeg hører at de ikke skjønner hvorfor vi har så imot at de slakter unger og gamle.

Trist ufattelig trist, tankene går uten at det hjelper til de som i disse dager blir slaktet, for det er vel det de blir om en kaller en spade for en spade.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: StigB] #659295 04/01/2009 16:12
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Kjære venner. En SMS fra Mads Gilbert i Gaza. Takk for all støtte. De bombet det sentrale grønnsaksmarkedet i Gaza by for to timer side. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død. blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt. GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå, alle! Mads G 3.1.09 13:50, Gaza, Palestina

No added style
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: KnutAa] #659303 04/01/2009 16:23
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
-Dette er et folkemord, det kan ikke rettferddigjøres politisk på noen måte. Gaza er et et tett befolket område, og selvfølgelig blir sivile drept nå, sier Fosse.

Fosse er kollega av Gilbert på sykehuset i Shifa.

GØR NOE!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Hæ?] #659321 04/01/2009 17:14
Andersen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvem her har egentlig gjort noe i forbindelse med denne konflikten?

Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Hæ?] #659323 04/01/2009 17:15
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hamas er før den er en trussel mot Israel eller jøder, en trussel mot palestinere. Hamas er en trussel mot kristne og muslimer som ønsker å praktisere sin religion annerledes enn islamister. Hamas er en trussel mot sosialister, homofile og lesbiske. Men først og fremst er Hamas en trussel mot alle de palestinerne som ønsker å bygge en demokratisk stat ved siden av Israel.

UDI anslår at 35 % av palestinere som søker om asyl i Norge anfører problemer knyttet til Hamas og den pågående konflikten med Fatah.

Hamas har ikke brukt våpenhvilen til å prøve å bygge opp en bedre stat for sitt folk, men har brukt tiden til å ruste opp! Hamas holder nå igjen mat og medisiner slik at vi skal tro Israel ikke har tillatt humanitær hjelp,BBC og flere medier dokumentert massiv innførsel av humanitære trailerlass, det er i følge FN sitt matprogram fullt på lagrene i Gaza. Altså bruker Hamaz igjen brukt sitt folk kynisk i et maktspill.

Og Odd Carsten Tveit og co. i norske medier er like blåøyde og naive.

Ja jeg har også vært flere ganger i Israel.

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte..... [Re: Mylla] #659326 04/01/2009 17:21
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Mylla

Ja jeg har også vært flere ganger i Israel.

Men har du vært i Palestina?

Side 7 av 16 1 2 5 6 7 8 9 15 16

Moderator  support