|
|
Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
|
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
[Re: KnutAa]
30/12/2008 14:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg har ikke vært på Gaza, men har nå fulgt med litt. Alle som har sett dette fra innsiden er målløse og sjokkerte over tilstandene.
Da er det er jo flott at vi har politikere i Norge, med 30% av velgerne i ryggen, som drar ned dit for å få et innblikk i hvor ille Israelerne har det.
E
|
|
|
[Re: MagneA]
30/12/2008 14:47
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Araberne er sikkert like glade i sine barn, men er ofte hjernevasket med martyrdøden og ser det som en ære å dø i kampen mot Israel. Derfor ofres ofte barn av sine foreldre. Dekning ja, det er bare å lese andre medier enn de norske så finner du tett med stoff og dokumentsjon om hvordan Hamas bevegelsen driver krig. Har vært i Israel masse ganger, så jeg trenger ikke reise ned en gang til for å oppleve dette. http://www.israel-wat.com/kid11.jpg Hvis alt du sier skulle ha blitt tatt for god fisk, så burde jo begge sider også hatt like stor tilgang til ressurser. Da skulle ikke en part vært undertrykt og presset inn i små landsdeler med store militære styrker rundt, og den andre parten skulle ikke vært sponset i hue og ræwa av verdens største krigsnasjon. Faktum er at Israel droppet flere tusen bomber på 70tallet, som alle var utkledd som lekebamser og roboter. Som jeg påpekte tidligere i tråden, og vist på NRK igår. Faktum er også at Israel tar seg til rette langt utenfor den avtalen som ble inngått med de arabiske landene i 1946, og fortsetter å okkupere med land fra et folk som allerede er sterkt presset og føler enorm urettferdighet. Et folk som må leve med konstant kroppsvisitasjon hvis de skal bevege seg til og fra sine egne landområder, ha ID papirer på seg døgnet rundt, må bruke egne veier og forsøke å opprettholde sin egen infrastruktur. Høres det kjent ut? Flere både i Israel og utenfor kaller det for Apartheid. Javisst sloss Hamas feigt, men da er du tilbake på det Fossen skrev om norske motstandfolk under andre verdenskrig. En motstandskamp Norge førte mot tyskere, og som også krevde mange norske liv. Når man utsetter et folk for urett, vil det alltid eksistere de som motsetter seg...koste hva det koste vil. Å møte slik motstand er prisen man betaler som okkupant.
|
|
|
[Re: Espen]
30/12/2008 14:48
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Tror nok nordmenn hadde hadd et annet syn på saken om det var vi og ikke Israel som hadde fått et 80 talls raketter i hodet daglig.
Å bra Norge har et part som våger å ta det upopulære standpunktet å støtte Israel. Vanskelig å kalle FRP populistisk i denne saken iallfall.
|
|
|
[Re: Trygve_]
30/12/2008 14:51
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Israel må okkupere deler av de "palestinske områdene" fordi de palestinske selvstyremyndighetene selv ikke makter å holde lov og orden der, dette for å beskytte den israelske befolkningen mot angrep.
|
|
|
30/12/2008 14:55
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL
|
|
|
30/12/2008 14:56
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Israel må okkupere deler av de "palestinske områdene" fordi de palestinske selvstyremyndighetene selv ikke makter å holde lov or orden der, dette for å beskytte den israelske befolkningen mot angrep. Det er "nyere historie". Alt dette bunner i at Israel brøt avtalen de hadde både med FN og flere arabiske land 14. Mai 1947, og erklærte krig mot arabiske land for å få mer land. Verden (inkl. arabiske land) ga jødene hånda, men jødene ville ha hele armen under ett år etter...det er bakgrunnen for hele konflikten. Israel ble grådige, og okkuperte landområder som de året før hadde akseptert at skulle være arabiske. Og det var uten noen provokasjon fra muslimer...
|
|
|
30/12/2008 14:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Tror nok nordmenn hadde hadd et annet syn på saken om det var vi og ikke Israel som hadde fått et 80 talls raketter i hodet daglig. Eller kanskje vi hadde hatt et annet syn på saken hvis tyskerne fremdeles okkuperte Norge? Det er ikke kontroversiellt å støtte Israel i denne konflikten, det er et rent frierei til kristne velgere i Norge, samt en ideologisk tilhørighet med konservative amerikanere. e
|
|
|
30/12/2008 14:59
|
Espen
More than words
|
More than words
Ikkenoe problem å ha sympati med israelere, men å støtte israels politikk er problematisk synes jeg.
e
|
|
|
[Re: Espen]
30/12/2008 14:59
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det er ikke kontroversiellt å støtte Israel i denne konflikten, det er et rent frierei til kristne velgere i Norge, samt en ideologisk tilhørighet med konservative amerikanere.
e
Bingo! Og også derfor Frp kun snakker om Israel når de besøker kristne foreninger og grupper.
|
|
|
30/12/2008 15:01
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke kontroversiellt å støtte Israel i denne konflikten, det er et rent frierei til kristne velgere i Norge, samt en ideologisk tilhørighet med konservative amerikanere.
e
Bingo! Og også derfor Frp kun snakker om Israel når de besøker kristne foreninger og grupper. Ja, men hvor stor er denne velgermassen vs alle som hater Israel? KRF tør jo ikke støtte Israel med full tyngde i frykt for å støte bort "byfolket og urbanistene".
|
|
|
30/12/2008 15:02
|
jrm
OP
|
OP
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas?
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
30/12/2008 15:04
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Israel må okkupere deler av de "palestinske områdene" fordi de palestinske selvstyremyndighetene selv ikke makter å holde lov or orden der, dette for å beskytte den israelske befolkningen mot angrep. Det er "nyere historie". Alt dette bunner i at Israel brøt avtalen de hadde både med FN og flere arabiske land 14. Mai 1947, og erklærte krig mot arabiske land for å få mer land. Verden (inkl. arabiske land) ga jødene hånda, men jødene ville ha hele armen under ett år etter...det er bakgrunnen for hele konflikten. Israel ble grådige, og okkuperte landområder som de året før hadde akseptert at skulle være arabiske. Og det var uten noen provokasjon fra muslimer... Beklager. Skulle stå 1948 over selvsagt.
|
|
|
30/12/2008 15:04
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL ...noen snakket om hersketeknikker... Israel er et fantastisk land, og flesteparten av menneskene jeg har truffet der er like fantastiske. Akkurat som jeg kan si det samme om Libanon og det landets innbyggere. Må man være tilhenger av fundamentalistiske virkemidler for å kalle seg Israelvenn så får du kalle meg fiende. Har sett nok jævelskap fra Israels side til å støtte dem hodeløst.
|
|
|
[Re: jrm]
30/12/2008 15:05
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Vet du noe om opprettelsen av staten Israel? De fikk tildelt landet av FN, ikke ved bruk av terror. Skyld på FN da... Ja, støtter Israel fullt og helt.
|
|
|
30/12/2008 15:05
|
gare
More than words
|
More than words
Israel må okkupere deler av de "palestinske områdene" fordi de palestinske selvstyremyndighetene selv ikke makter å holde lov og orden der, dette for å beskytte den israelske befolkningen mot angrep. Tja, jeg husker da at det ikke er så fælt lenge siden Israel sprengte og rev Palestinske politistasjoner og klaget over at palesstinerne ikke klarte å holde lov og orden. Forrige dagen bombet Israelerne et fengsel, det er ikke lett å holde lov og orden under sånne forhold. Det er ikke noe galt i være Israelvennlig, men det betyr vel ikke at man MÅ forsvare alt de holder på med? For ordens skyld, det er ikke ok med bombing av sivile mål fra Hamas heller.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
30/12/2008 15:06
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
e
Bingo! Og også derfor Frp kun snakker om Israel når de besøker kristne foreninger og grupper. Ja, men hvor stor er denne velgermassen vs alle som hater Israel? KRF tør jo ikke støtte Israel med full tyngde i frykt for å støte bort "byfolket og urbanistene". Frp velger populistiske standpunkter på mange forskjellige områder, for å treffe et flertall innenfor de forskjellige emnene. Dette fordi mange velgere ikke ser på helheten i et parti i dag, men velger seg ut de punktene som er viktig for en selv - og fokuserer på disse. Jeg sier forresten ikke at jeg "hater" Israel. Det er det nok få som gjør. Men det er mange som mener at Israel er den skyldige part her. Som nevnt over så var det Israel som startet denne konflikten, og derfor selv har bestilt både selvmordsbomer og raketter.
|
|
|
30/12/2008 15:08
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hva er irgun?
Vet du noe om opprettelsen av staten Israel? De fikk tildelt landet av FN, ikke ved bruk av terror. Skyld på FN da...
Ja, støtter Israel fullt og helt.
Les det jeg skriver over. Landet ble gitt av FN og de arabiske landene - men Israel har selv brutt denne avtalen først - og erklærte krig mot flere arabiske land. Israel brøt avtalen med FN og de arabiske landene...de startet denne konflikten.
|
|
|
30/12/2008 15:08
|
jrm
OP
|
OP
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun
|
|
|
30/12/2008 15:09
|
gare
More than words
|
More than words
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Vet du noe om opprettelsen av staten Israel? De fikk tildelt landet av FN, ikke ved bruk av terror. Skyld på FN da... Ja, støtter Israel fullt og helt. Det er temmelig historieløst å ikke kjenne til Irgun, og terror er en del av bakteppet fra Israelsk side også.
|
|
|
30/12/2008 15:10
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun Ja, den hadde jeg virkelig ikke hørt om. Kanskje fordi den er såpass liten og ubetydelig? Det er ikke Irgun og hamas som driver krig, men IDF og Hamas/ Hizbollah/Iran.
|
|
|
30/12/2008 15:12
|
gare
More than words
|
More than words
[quote=Abrahamsen]Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun Ja, den hadde jeg virkelig ikke hørt om. Kanskje fordi den er såpass liten og ubetydelig? Det er ikke Irgun og hamas som driver krig, men IDF og Hamas/ Hiszollah/Iran. [/quote] Det er helt urimelig å diskutere denne konflikten uten å ha et minimum av bakgrunnskunskaper i historien, det holder ikke med bibelen og Magazinet i dette tilfellet.
|
|
|
30/12/2008 15:12
|
Espen
More than words
|
More than words
Vet du noe om opprettelsen av staten Israel? De fikk tildelt landet av FN, ikke ved bruk av terror. Skyld på FN da...
Ja, støtter Israel fullt og helt.
Leste du hva Trygve skrev? If not Alt dette bunner i at Israel brøt avtalen de hadde både med FN og flere arabiske land 14. Mai 1947, og erklærte krig mot arabiske land for å få mer land. Verden (inkl. arabiske land) ga jødene hånda, men jødene ville ha hele armen under ett år etter...det er bakgrunnen for hele konflikten.
Israel ble grådige, og okkuperte landområder som de året før hadde akseptert at skulle være arabiske. Og det var uten noen provokasjon fra muslimer...
|
|
|
30/12/2008 15:15
|
jrm
OP
|
OP
[quote=Abrahamsen]Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun Ja, den hadde jeg virkelig ikke hørt om. Kanskje fordi den er såpass liten og ubetydelig? Det er ikke Irgun og hamas som driver krig, men IDF og Hamas/ Hiszollah/Iran.
liten og ubetydelig, du tuller ikke sant ?
|
|
|
[Re: gare]
30/12/2008 15:28
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
[quote=jrm][quote=Abrahamsen]Hvor mange medlemmer har terrengsykkel.no? Virker som jeg er eneste Israel vennen her?? LOL Støtter du et land som har brukt terror for å skaffe seg et land, hmmmm...??? Hva er forskjellen mellom Irgun og Hamas? Hva er irgun? Du kan virkelig dine saker: http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun Ja, den hadde jeg virkelig ikke hørt om. Kanskje fordi den er såpass liten og ubetydelig? Det er ikke Irgun og hamas som driver krig, men IDF og Hamas/ Hiszollah/Iran. [/quote] Det er helt urimelig å diskutere denne konflikten uten å ha et minimum av bakgrunnskunskaper i historien, det holder ikke med bibelen og Magazinet i dette tilfellet. [/quote] Har ikke doktorgrad i midtøsten nei, men tror jeg har bedre innsikt enn mange av de som demonstrerer og ellers er aktive på diskusjonsforumer. Har ikke lest verken bibelen eller magasinet, men statsvitenskap og andre alternative bøker og nettsteder. Hvilken krav stiller du for at man skal ha en mening og ytre den? Universitetsutdannelse på feltet?
Redigert av Abrahamsen; 30/12/2008 15:31.
|
|
|
30/12/2008 15:30
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Om palestinerne kunne fått tilbake landområdene sine, vannet sitt, strømmen sin, jorden sin, kunne sluppet å stå i timesvis i kø for å komme seg på jobb eller i butikken og så videre ville de nok sluttet å bombe også. Blir litt dumt å klage på at en fyr gjør motstand hvis det sitter en dobbel så stor fyr oppå trynet hans og driter.
|
|
|
30/12/2008 15:34
|
jrm
OP
|
OP
Jeg er temmelig interessert i de "alternative bøker og nettsteder" du har lest, kan du oppgi titlene og adressene.
|
|
|
30/12/2008 15:34
|
gare
More than words
|
More than words
Bibelen kan anbefales, det er en bok som gir god bakgrunn for kulturell forståelse av veldig mange bøker, filmer og musikk.
Du er ellers vanskelig å lese ut av innleggene dine at du har veldig mye kunnskap om midtøsten generelt og Israel/palestinakonflikten spesielt, men det kan jo godt være at jeg misforstår. Statsvitenskap generelt er jo en fin ting, men det er kanskje ikke nok for bakgrunne for denne konflikten?
|
|
|
30/12/2008 15:43
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er temmelig interessert i de "alternative bøker og nettsteder" du har lest, kan du oppgi titlene og adressene. Skal jeg liksom ramse opp alt av nettsteder jeg har vært innom de siste årene? Nei gutt, jeg har annet å drive med. Ikke er det viktig for meg å imponere deg heller. Tilbake til debatten om Israel og palestina...
|
|
|
30/12/2008 15:46
|
jrm
OP
|
OP
Jeg er temmelig interessert i de "alternative bøker og nettsteder" du har lest, kan du oppgi titlene og adressene. Skal jeg liksom ramse opp alt av nettsteder jeg har vært innom de siste årene? Nei gutt, jeg har annet å drive med. Ikke er det viktig for meg å imponere deg heller. Det går bra gutt, jeg tviler sterkt på at du klarer å imponere meg.
|
|
|
30/12/2008 15:48
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er temmelig interessert i de "alternative bøker og nettsteder" du har lest, kan du oppgi titlene og adressene. Skal jeg liksom ramse opp alt av nettsteder jeg har vært innom de siste årene? Nei gutt, jeg har annet å drive med. Ikke er det viktig for meg å imponere deg heller. Det går bra gutt, jeg tviler sterkt på at du klarer å imponere meg. Du har ikke bidratt med mye intelligent info du heller i denne tråden? Startinnlegget ditt er ikke så veldig dypt akkurat..
|
|
|
|
|