|
|
Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
|
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
[Re: perbl]
29/12/2008 14:08
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Er også rimelig drøyt at dette ser ut til å være del av en valgkamp... De dreper Palestinere fordi det snart er valg...noe så jævli...
Strengt tatt kan en påberope seg en årsak/virkningssammenheng pga noen som følte for å sette igang rakettskyting over grensen. Til og med Abbas legger skyld på Hamas her. Proporsjonene på gjengjeldelsen er dog hinsides all fornuft. Selvsagt er slutten på våpenhvilen og Hamas sin rakettskyting som satt dette igang. Men "vanligvis" har en gjengjeldelse vært akkurat det...en gjengjeldelse. Nå kom det et par hundre raketter som drepte en person, og tilsvaret er at Gaza skal bombes tilbake og forbi steinalderen. Og de fleste eksperter som uttaler seg på både norske og internasjonale medier mener dette er fordi Israel står foran et valg, og sittende regjering vil vise handlekraft.
|
|
|
[Re: Trygve_]
29/12/2008 14:27
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Jeg jobbet selv i over 3år for et israelsk selskap, og var flere ganger i Israel selv. Mange av de jeg jobbet med var veldig reflekterte ovenfor situasjonen, og ga ganske gode forklaringer på en god del av de situasjonene som både pågår nå, og som kan komme i fremtiden.
Bl.a. har jeg fått høre flere i forskjellige sammenhenger si at de føler at mange jøder med makt i Israel har piggene ute konstant. Det vil i praksis si at uansett hva slags type kritikk eller kommentar som kommer, så blir den tolket negativ og man går i forsvar asap. Det vi internasjonalt ikke ser, men som mange viste eksempler på er at dette er enda tydeligere i selve Israel...mellom jødiske grupperinger.
Det er store skiller internt i Israel mellom f.eks. Europeiske, Arabiske og Russiske/Sovjetiske jøder. Her eksisterer tydelige klasseskiller og direkte diskriminering (også nevnt i artikkelen over rundt Israel og Apartheid med referanser).
Den andre store konflikten i Israel kommer mellom post-zionistene, de ortodokse, de moderne ortodokse, de sekulære, de modernistiske osv. Flere av disse grupperingene er direkte motstandere av hverandre og hva de bidrar med både angående religionen og staten Israel, og om de i det hele tatt har rett til å være en del av staten Israel. Spesielt er konflikten enorm mellom de ortodokse og de fleste andre - fordi denne grupperingen både opphøyer seg selv, og ikke er direkte i arbeid. Mange "vanlige" israelere føler at de ortodokse ser ned på dem, samtidig som de ikke jobber - men lever på en slags trygd som alle andre som jobber jo sørger for.
Flere israelere jeg har snakket med mener at disse konfliktene ville eksplodert hvis ikke det hadde vært for konflikten med palestinerne - og dette er selvsagt politikerne klar over...
|
|
|
29/12/2008 14:47
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Ja Jeg jobbet selv i over 3år for et israelsk selskap, og var flere ganger i Israel selv. Mange av de jeg jobbet med var veldig reflekterte ovenfor situasjonen, og ga ganske gode forklaringer på en god del av de situasjonene som både pågår nå, og som kan komme i fremtiden.
Bl.a. har jeg fått høre flere i forskjellige sammenhenger si at de føler at mange jøder med makt i Israel har piggene ute konstant. Det vil i praksis si at uansett hva slags type kritikk eller kommentar som kommer, så blir den tolket negativ og man går i forsvar asap. Det vi internasjonalt ikke ser, men som mange viste eksempler på er at dette er enda tydeligere i selve Israel...mellom jødiske grupperinger.
Det er store skiller internt i Israel mellom f.eks. Europeiske, Arabiske og Russiske/Sovjetiske jøder. Her eksisterer tydelige klasseskiller og direkte diskriminering (også nevnt i artikkelen over rundt Israel og Apartheid med referanser).
Den andre store konflikten i Israel kommer mellom post-zionistene, de ortodokse, de moderne ortodokse, de sekulære, de modernistiske osv. Flere av disse grupperingene er direkte motstandere av hverandre og hva de bidrar med både angående religionen og staten Israel, og om de i det hele tatt har rett til å være en del av staten Israel. Spesielt er konflikten enorm mellom de ortodokse og de fleste andre - fordi denne grupperingen både opphøyer seg selv, og ikke er direkte i arbeid. Mange "vanlige" israelere føler at de ortodokse ser ned på dem, samtidig som de ikke jobber - men lever på en slags trygd som alle andre som jobber jo sørger for.
Flere israelere jeg har snakket med mener at disse konfliktene ville eksplodert hvis ikke det hadde vært for konflikten med palestinerne - og dette er selvsagt politikerne klar over...
Ja hva skal man si. Om dette stemmer synes jeg ikke akkurat det som skjer nå setter jødene eller Israel i noe bedre lys. De eskalerer en konflikt mot et annet folk for å få ro i indre rekker. Det er jo ikke akkurat så fryktelig gemt gjort.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
29/12/2008 14:47
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Også på palestinsk side er det splittelse. Problemet med Israels politikk de siste årene er at det har ført til en marginalisering av moderate palestinere og en styrking av de mer ytterliggående og militante grupperingene med sterke bånd til bl.a. Iran.
Før likte Israel ikke Arafat og PLO. Nå tenker jeg at mange lengter tilbake til de gode, gamle dager da det var PLO og ikke Hamas/ Hizbollah som de måtte forholde seg til.
|
|
|
[Re: gauter]
29/12/2008 15:20
|
Ole
More than words
|
More than words
norske journalister er dyktige. De beskriver situasjonen slik den er i hverdagen, både for jøder og palestinere.
Tøysekoppen. Norsk journalistutdannelse bærer fremdeles sterkt preg av at AKP-ML'er Siggurd Allern var landets første professor i journalistikk. Som et resultat av dette er norske journalister notoriske underdog-sympatisører, i steden for å referere nøytralt fra alle sider. Følger man Palestina-konflikten i f.eks Britiske media, ser man at journalistene har et lengre historisk perspektiv i forhold til hvem som kastet første sten etc, og faktisk evner å vise begge sider. Det er først de siste få årene at norske journalister har dekket saken med et annet utgangspunkt at Israel er den som er skyld i alt som skjer av elendighet i området. Selv en såpass seriøs avis som Aftenposten viser ekstremt mange tilfeller av patetisk journalistikk, hvor journalisten tydelig viser at han/hun har tatt side i saken, i steden for å refere nøytralt. Alt for å selge aviser. Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
29/12/2008 15:40
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Ay.
Jeg husker den gang i 1988, da jeg dro til Sør-Afrika (den gang fortsatt med apartheidregime).
Norsk presse fremstilte konflikten som enkel, sort/hvit, good/bad.
Det første som jeg ble konfrontert med da jeg kom dit, var at konflikten var langt mer innviklet enn den ble fremstilt som i Norge: Det fantes store forskjeller i håndhevelsen av apartheidslovene, avhengig av hvor du befant deg hen i landet. Og det var ikke bare sort mot hvit, det var Xhosa- mot Zulu-stammen, den indiske minoriteten som ikke kom overens med de afrikanske stammene og vise versa, hvite av engelsk avstamning som ikke ville ha noe å gjøre med boerne og vise versa. Liten tvil om at apartheidssystemet overlevde fint den gang takket være det interne konfliktnivået og sikkert også fyrte opp under konfliktene i tillegg.
Men så enkel som f.eks. Dagbladet fremstilte konflikten den gang, var den faktisk ikke.
Martin
|
|
|
[Re: Ole]
29/12/2008 16:14
|
Espen
More than words
|
More than words
Uansett hva norske jornalister måtte mene, er det et faktum at Israel er okkupant, og den sterkeste parten. Israel bygger hus på okkupert land og har i alle år gjort allt de kan for å redusere mulightene for etableringen av en palestinsk stat.
Rabin mente jo at man ikke kunne gi de eksteme kreftene på begge sider vetorett i konflikten, og det kostet han livet.
Se på dødsstatistikkene de siste 10 årene, så ser man at dette nærmer seg et folkemord.
De har dessuten verdens eneste supermakt i ryggen og får enorme mengder våper og penger for å holde det gående.
Man treger ikke være Islamist for å se at det er en viss kjevfordeling.
e
|
|
|
[Re: Espen]
29/12/2008 22:57
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Uansett hva norske jornalister måtte mene, er det et faktum at Israel er okkupant, og den sterkeste parten. Israel bygger hus på okkupert land og har i alle år gjort allt de kan for å redusere mulightene for etableringen av en palestinsk stat. Joda, og det finnes vel folk høyt blant palestinere som mener man skal utslette Israel også og da kommer vi aldri noen vei, som vel er hvor vi er idag. Og så har man "grupperinger" internt på begge sider...sånn for å gjøre saken litt mer komplisert. Hva med en fullstendig boikott av begge parter? Evnt vente til Obama blir innsatt å se om han har mer baller enn apekatten fra Texas.
|
|
|
[Re: MagneA]
29/12/2008 23:59
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Har ikke fulgt med på uttalelsene derfra i det siste jeg visst. ;-) Hva er det for noe de tar æren for, da?
Redigert av ingeplinge; 30/12/2008 00:00. Rediger grunn: mobilingrediensen menes
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
30/12/2008 00:01
|
jrm
OP
|
OP
Obama støtter heldigvis Israels rett til å forsvare seg mot rakettangrep.
Det kalles slakting og ikke forsvar.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
30/12/2008 00:04
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke fulgt med på uttalelsene derfra i det siste jeg visst. ;-) Hva er det for noe de tar æren for, da? Vet ikke, kontakt israelske ambassaden for svar, jeg regner med hun har dekning for hva hun sier er israels teknologi.
|
|
|
[Re: jrm]
30/12/2008 00:07
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Slakting?? Vel tabloid uttrykk. Forsiden på VG..
Hamas har pepret Israel med raketter i lang tid. Bare julaften 80 raketter. Hvilket land ville ikke forsvart sitt eget folk da?? Skal dem bare sitte å ta imot? Det er Hamas som brøt våpenhvilen og må ta ansvar for det. Hamas fikk advarsel at Israel ville gå til militær aksjon for å få en stopp på dette, men fortsatte, med raketter som rekker lengere inn i Israel enn noen gang tidligere. Dem fikk også tid til å evakuere sivile, men gjorde det ikke.
|
|
|
30/12/2008 00:09
|
jrm
OP
|
OP
Mener du at det er greit å bombe sivilister?
|
|
|
[Re: jrm]
30/12/2008 00:13
|
MagneA
Ringrev
|
Ringrev
Nei, men det gjør dem heller ikke. Israel er en sivilisert stat som går etter militære mål, ikke som hamas som kun går etter sivilt. Har sett bilder fra israelske aksjoner, politistasjoner med døde politi/ hamas aktivister, rakettutskytningsbaser osv.
At Hamas terroristene gjemmer seg bak barn får dem mildt sagt ta ansvar for selv.
Hamas plasserer rakettutskytnings rampene blant bolighus bevisst for at sivile kan gå tapt når Israel tar dem ut. Bilder av døde og skadde barn brukes som palestinsk propaganda. Helt utrolig at media sluker dette så rått.
|
|
|
30/12/2008 00:14
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Boikotte Israel? Ja da sier jeg som Israels ambassadør i Norge at du kan begynne med å legge bort mobiltelefon din, for det er israelsk teknologi i hver en telefon. Hehe, rart det skulle dette ut av meg som vel er nesten så langt unna SV som det går ann Politisk. Og trolig er heller ikke boikott veien å gå for da fortsetter dem sikkert bare som om de var to øde øyer neddi midtøsten. En utfordring for vesten er at vi har lite sanksjonsmidler mot Israel eller Palestina uten at vi blir ufine eller at det vil ramme sivile, og alle er uten noe garanti for at det vil fungere i det hele tatt. I Norge har vi også problemer med at enkelte grupperinger klarer å ødelegge en markering som var lovlig. Dette sender lite troverdige signaler om at man faktisk mente noe mer enn barnslig slagsmål med kveldens demonstrasjon. Som operativ uteleder så fint sa det, eller noe i samme draget, man protesterer mot vold med vold...
|
|
|
30/12/2008 00:17
|
jrm
OP
|
OP
Nei, men det gjør dem heller ikke. Israel er en sivilisert stat som går etter militære mål, ikke som hamas som kun går etter sivilt.
At Hamas terroristene gjemmer seg bak barn får dem mildt sagt ta ansvar for selv. Det er vel best at jeg lar være å svare på dette.
|
|
|
30/12/2008 00:49
|
jrm
OP
|
OP
Hvis du svarer til meg du kaster bort tiden din.
|
|
|
30/12/2008 05:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har ikke fulgt med på uttalelsene derfra i det siste jeg visst. ;-) Hva er det for noe de tar æren for, da? Vet ikke, kontakt israelske ambassaden for svar, jeg regner med hun har dekning for hva hun sier er israels teknologi. Denne?
|
|
|
30/12/2008 09:28
|
gare
More than words
|
More than words
Nei, men det gjør dem heller ikke. Israel er en sivilisert stat som går etter militære mål, ikke som hamas som kun går etter sivilt. Har sett bilder fra israelske aksjoner, politistasjoner med døde politi/ hamas aktivister, rakettutskytningsbaser osv.
At Hamas terroristene gjemmer seg bak barn får dem mildt sagt ta ansvar for selv.
Hamas plasserer rakettutskytnings rampene blant bolighus bevisst for at sivile kan gå tapt når Israel tar dem ut. Bilder av døde og skadde barn brukes som palestinsk propaganda. Helt utrolig at media sluker dette så rått. Det er klart at Hamas drive rakettutskytning blant bolighus, det er jo nesten ikke plass noe annet sted der...det er nærmest søtt av deg å bruke begret "tar ut", det høres nesten ut som man bare tar dem med på en tur? Jeg er ingen tilhenger av Hamas sin bruk av militære midler i forhold raketter mot ymse mål i Israel(disse rakettene er ikke akkurat kjent for sin treffsikkerhet) men å kalle staten Israel for sivilisert i forhold til det de driver med nå er nesten så drøyt som det går an. Hvordan ligger det an akkurat nå? Er det 350-2 som er stillingen? Er det legitimt å bruke så sterke maktmidler? Javisst har Israel rett til å forsvare seg, men det får da være grenser? jeg minner ellers på at Gaza egentlig er/var Egyptisk og ble okkupert av Israel i 1967. Så kan man selvsagt slå hverandre i hodet med hvordan ting var for 1 000, 2 000 og 4 000 år siden og om Gud har noen rolle i dette eller ikke. Israel oppfører seg som et herrefolk, og en manns terrorist er en annen manns frihetskjemper. Nøkkelen til en løsning på denne konflikten er desverre i et USA som ikke ser ut til å kunne eller ville fikse noe på dette. For ordens skyld, Hamas sin bombing av sivile mål i Israel er ikke noe bedre enn Israel sin bombing av sivile mål på Gaza. Det er ellers ingen større etisk forskjell(i min verden)i å gjemme seg bak et hus og utøve militære operasjoner, enn å gjemme seg i et fly langt over bakken. Det å kle seg som sivilist og kjempe mot okkupasjon er stealth-teknologi for en krone!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Tange]
30/12/2008 09:34
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Sakset fra Bt:"Før de nye angrepene tirsdag var mellom 327 og 364 mennesker drept i den israelske offensiven på Gazastripen. Mellom 700 og 1600 er såret.
I alt er fire israelere drept og om lag 20 såret i rakettangrep mot det sørlige Israel."
Dette er vel det essensielle i denne konflikten. Palestinere kaster stein mens Israelere bruker kanoner. Til deg som mener Hamas bruker unger som skjold; Tror du arabere er mindre glade i barna sine enn du? Og har du dekning for det du sier? Eg har bodd på vestbredden i 2 mnd, og det maktovergrepet israelerene holder palestinerene nede med vekker hat sjøl for en nordmann etter så kort tid. Det er ikkje grunnlag for å forsvare Israels adferd i denne konflikten. For hver israeler som blir drept blir 10 palestinere tatt av dage. Dettte er bare et gjennomsnitt. Israel holder minst 30 ooo palestinere i fengsel, de aller fleste uten rettslig dom. Det bor ca 3 mill palestinske flyktninger i landene omkring, de får aldri innreise eller oppholdstilatelse i sitt eget land lengre. Om en Palestiner er ute av landet sitt i over ett år, så mister de passet. Og kan dermed ikkje bo lengre i landet enn 3 mnd av gangen. Kan forsette i det uendelige, dette er det mest forpinte og mest tragiske overgrepet mot et folkeslag som altså pågår og har pågått i 60 år nå. Vi tvinner tomler og synser og mener. Men gjør noen noe med det? Reis ned dit og opplev konflikten på kroppen, først då har en mulighet å forstå.
Redigert av vortex surfer; 30/12/2008 09:35.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
30/12/2008 09:47
|
jrm
OP
|
OP
|
|
|
[Re: vortex surfer]
30/12/2008 09:48
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Støtter Vortex Surfer. Etter et par uker i Israel og Palestina for noen år siden, fatter jeg ikke at noen kan støtte Israel i denne konflikten.
|
|
|
30/12/2008 09:50
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Bildet i den linken der ser skikkelig manipulert ut. Ikke det at jeg tviler på at det er barn tilstede under krigshandlingene. Hvor skal de ellers gjøre av seg?
|
|
|
30/12/2008 11:50
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Slakting?? Vel tabloid uttrykk. Forsiden på VG..
Hamas har pepret Israel med raketter i lang tid. Bare julaften 80 raketter. Hvilket land ville ikke forsvart sitt eget folk da?? Skal dem bare sitte å ta imot? Det er Hamas som brøt våpenhvilen og må ta ansvar for det. Hamas fikk advarsel at Israel ville gå til militær aksjon for å få en stopp på dette, men fortsatte, med raketter som rekker lengere inn i Israel enn noen gang tidligere. Dem fikk også tid til å evakuere sivile, men gjorde det ikke. Hvilket land ville ikke forsvart seg ja. Hva er realiteten. Israel er opprettet og etablert basert på skrifter ikke muslimene tror på (og antagelig ikke du heller, hvis du ikke har jødisk tro?), og muslimene eide landet før det. Så muslimene forsvarer seg bare de også. Israel har drevet en skitten krig i mange tiår. Det toppet seg på 70 tallet, da de slapp leker med bomber i over flyktningleirene (bilder av disse ble senest vist på NRK i går). Snakk om å ville ramme barn.... Samtidig ser man hvordan den israelske stat forsvarer nybyggere som Israels egen høyesterett har sagt bryter loven, og hvordan de okkuperer mark som Israel tidligere har sagt tilhører palestinere... Og når det gjelder våpenhvilen er det mange palestinere som mener at Israel bryter denne hele tiden, ved å forsvare nybyggere som "okkuperer" palestinsk jord.
Redigert av Trygve_; 30/12/2008 12:12.
|
|
|
30/12/2008 12:17
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Nei, men det gjør dem heller ikke. Israel er en sivilisert stat som går etter militære mål, ikke som hamas som kun går etter sivilt. Fortell meg at du fleiper? Har med selvsyn sett at dette er så langt unna Israel/IDF praksis som det går an å komme. Her er eskaleringsstigen som blir brukt når gjengjeldelse skal utføres: - Artilleri - Bomber sluppet fra jagerfly - Helikopter (Vulcan + raketter) - Bulldosere Når Israelske mål var i nærheten av å bli beskutt (nærheten da hjemmelagde Katyushas har en treffsikkerhet på +- 3 kilometer) ble overnevnte stige brukt, og da som regel mot det sivile målet som var nærmest antatt oppskytningspunkt. Landsbyer blir ikke bare bombet til steinalderen, men totalt utslettet. Jeg har hatt den store glede av å feriere i Israel flere ganger, og er overbevist om at det er begge siders fundamentalister som holder denne konflikten gående. Fundamentalister som utad hevder at de kun har militære mål....
|
|
|
[Re: gare]
30/12/2008 12:25
|
Tex
Besatt
|
Besatt
jeg minner ellers på at Gaza egentlig er/var Egyptisk og ble okkupert av Israel i 1967.
Er Gaza egenlig egyptisk? Les deg litt opp på historie/geografi, så trenger du kanskje ikke å "minne på" om dette.
|
|
|
[Re: Tex]
30/12/2008 12:35
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ottomanene hadde herredømme fra ca 1517 og frem til britene fikk styret etter 1VK. Det var stort sett egyptere eller egyptiske etterkommere som bodde der. Egypt overtok i 1948, og hadde styret med Gaza frem til Israel okkuperte, ved hjelp av militære styrker (seksdagerskrigen), området i 1967 og hold det frem til 1994. I 1929 ble jøder som oppholdt seg der kastet ut av britiske styresmakter.
Landegrenser i Nord-Afrika/Midtøsten er bare (rette) linjer på et kart, og befolkningsgrupper heller enn statsmakt bestemte styre og stell i området før vi europeere skulle blande oss inn.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Tex]
30/12/2008 12:39
|
jrm
OP
|
OP
jeg minner ellers på at Gaza egentlig er/var Egyptisk og ble okkupert av Israel i 1967.
Er Gaza egenlig egyptisk? Les deg litt opp på historie/geografi, så trenger du kanskje ikke å "minne på" om dette. Tja ... historisk sett er Gaza mer egyptisk enn israelsk, men kanskje du og dinne venner kan opplyse oss.. :-)
Redigert av jrm; 30/12/2008 12:40.
|
|
|
|
|