|
|
Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
|
Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
28/12/2008 21:38
|
jrm
OP
|
OP
alle parlestinerne siden ingen gjør noe? :((
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
Re: Kan ikke Israel en gang for alle slakte.....
[Re: jrm]
28/12/2008 21:41
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jeg syns de heller burde gasse disse palestinerne...
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
28/12/2008 22:06
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke Israel bare oppføre seg som guds utvalgte folk og være litt snillere?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/12/2008 22:15
|
Espen
More than words
|
More than words
Israelsk politikk burde stilles for international rett.
Utrolig at et folk som har opplevet så mye urett, kan holde på slik.
E
|
|
|
[Re: Espen]
28/12/2008 23:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig, skulle vel tro at nettopp DE skjønner hva det er som foregår. Men det er jo 60 år siden, ingen husker vel hva staten Israel begynte med. Alt det handler om er hvem som klasket til hvem, og hvordan hevne dette best mulig. Eneste grunnen til at intet skjer er at det ville vært en slags innrømmelse fra vesten sin side, at opprettelsen av Israel kanskje ikke var en så stor suksess allikevel. I tillegg er det vel en del mektige jøder i USA som bidrar til å holde tøylene der...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/12/2008 23:03
|
cwar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg syns de heller burde gasse disse palestinerne... ...ja; de har jo samlet flesteparten i leirer allerede.
Fix it! "A boy in the bush Is worth two in the hand".
|
|
|
28/12/2008 23:15
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
E
Helt enig. Nå begynner selv medlemmer av knesset selv å kalle det Israel holder på med for Apartheid. http://en.wikipedia.org/wiki/Allegations_of_Israeli_apartheidIsrael == Apartheid + krig Er også rimelig drøyt at dette ser ut til å være del av en valgkamp... De dreper Palestinere fordi det snart er valg...noe så jævli...
|
|
|
[Re: Anders A-R]
29/12/2008 01:25
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Alt det handler om er hvem som klasket til hvem, og hvordan hevne dette best mulig. Jeg er litt fascinert over at man har ledere og lederskikkelser i begge land som fremdeles ikke har kommet seg ut av sandkassa med mentaliteten sin...tramper du på min borg bomber jeg din med napalm. Jeg syns også denne saken oppsummerer problemene ganske riktig, bortsett fra SV sin noe overdrevne reaksjon og frp kanskje litt unyanserte ståsted.. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2841556.eceSå lenge en part står å skyter raketter og fører krig som sivile og den andre parten slår tilbake med overveldende militær makt blir det nok mange liv tapt de neste årene også, dessverre...
|
|
|
[Re: Trygve_]
29/12/2008 01:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Er også rimelig drøyt at dette ser ut til å være del av en valgkamp... De dreper Palestinere fordi det snart er valg...noe så jævli...
Strengt tatt kan en påberope seg en årsak/virkningssammenheng pga noen som følte for å sette igang rakettskyting over grensen. Til og med Abbas legger skyld på Hamas her. Proporsjonene på gjengjeldelsen er dog hinsides all fornuft.
Per B.
|
|
|
29/12/2008 02:58
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
La oss ta hendelseforløp. Man får til (for n'te gang) fred etter forhandlinger Hamas finner det for godt å sende raketter over i retning israelske byer, israel advarer at de vil slå tilbake og at de vil slå hardt. Hamas byr seg som vanlig ikke, og Israel viser sin styrke tilbake. Det internasjonale samfunn stempler selvsagt Israel for å ikke tolerere at det ramler litt raketter rundt hodene deres, Nei, den regionen vil det aldri bli fred i.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
29/12/2008 07:39
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
I tillegg er det vel en del mektige jøder i USA som bidrar til å holde tøylene der... Skal ikke se bort ifra et lite "bingo" her... Jeg skal ikke være for bastamt i mine uttaleser nå, men... Det er nok en stor sammenheng der ja. Såvidt jeg vet er mange meget innflytelsesrike jøder i USA i både politikk og privat næringsliv. Politikk er "styrt" av støttespillere med penger. Jøder har mye penger. Jeg leste en gang en artikkel som påpekte hvor mange av Fortune 500 selskaper som var styrt og kontrollert av jøder, men klarer ikke huske noe mer fakta rundt dette. Sånn veldig satt på spissen dette, men man vil nok aldri se at USA ikke støtter Israel og jødene. En liten brannfakkel; er jøder og muslimer særlig venner?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Christian M.]
29/12/2008 08:53
|
jrm
OP
|
OP
Jeg er litt fascinert over at man har ledere og lederskikkelser i begge land som fremdeles ikke har kommet seg ut av sandkassa med mentaliteten sin...tramper du på min borg bomber jeg din med napalm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_for_an_eye
|
|
|
29/12/2008 09:06
|
jrm
OP
|
OP
http://no.wikipedia.org/wiki/Rahm_EmanuelRahm Emanuel[..]har kritisert president George W. Bush for at han ikke er israelvennlig nok. :-)
|
|
|
[Re: hbakken]
29/12/2008 09:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er nok en stor sammenheng der ja. Såvidt jeg vet er mange meget innflytelsesrike jøder i USA i både politikk og privat næringsliv. Politikk er "styrt" av støttespillere med penger. Jøder har mye penger. Jeg leste en gang en artikkel som påpekte hvor mange av Fortune 500 selskaper som var styrt og kontrollert av jøder, men klarer ikke huske noe mer fakta rundt dette.
Sånn veldig satt på spissen dette, men man vil nok aldri se at USA ikke støtter Israel og jødene.
Jon Stewart gjorde vel et poeng ut av dette engang, der Bush kom ut og sa at en eller annen avstemning måtte utsettes, da politiske bestemmelser ikke kunne utføres i dag, grunnet en jødisk helligdag. Det ble vel også stort oppstyr da Obama gjorde et poeng av at han ikke så noen grunn til at jøder automatisk skulle ha noen stor innflytelse over sin politikk hvis jeg husker rett. Det at jøder har mye penger i USA ser jeg ikke på som noe pussig, det er et folkeslag som tradisjonelt har vært svært flinke forretningsdrivere og entreprenører, noe som jeg heller finner beundringsverdig enn noe å være skeptisk til.
Per B.
|
|
|
29/12/2008 09:20
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
En liten brannfakkel; er jøder og muslimer særlig venner?
Det der er et spørsmål. Det varierer opp gjennom historien. Profeten M hadde et godt forhold til jødene i Medina etter at flyktet dit i 622 e.v.t. I 1997-98 opplevde jeg selv å se sekulære israelere på utflukt i Ramallah. Hit dro de gjerne under sabaten slik at de kunne kose seg på fridagen sin uten å bli steinet av ultraortodokse jøder i Jerusalem. Så dette vil antageligvis funke når det er reelle goder involvert for begge parter, men nå er situasjonen helsvart. Trur ikke at jeg vil se dette igjen i min levetid. En annen ting er at det er mange kristne palestinere også Litt voksenopplæring: Israel sørget for å vingeklippe det eneste seriøse moderate motparten allerede under Madridkonferansen i 1992, da de brøt forhandlingene med hedersmannen Haidar Abdel-Shafi. Dette sørget for et vakuum som PLO utnyttet mest til sin egen fordel, men det så lyst ut lenge og fremtidshåpet var høyst tilstede når jeg bodde i Midtøsten i 1998. Nå er de moderate kreftene i PLO, bla president Abbas, også spilt fullstendig utover sidelinjen. Det som står igjen er ekstremister som driver motstandskamp, og ingen fremtid for moderate vanlige mennesker. I likhet med resten av verden vil også palestinere bo ånkli, lage barn og ha det fint. De færreste har noe å se frem til nå. Israelere på sin side har mye flere valgmuligheter enn palestinere, men de velger aktivt sverdet. Den som lever ved sverdet osv.
No added style
|
|
|
29/12/2008 09:50
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
[...] Jøder har mye penger.
Jeg ville være litt forsiktig med slike stereotyper. Å knytte penger og jøder sammen har vært en europeisk hobby siden man begynte å stappe jødene sammen i middelalderens gettoer og med jevne mellomrom utsatte disse for progromer og i kjølvannet av disse, konfiskerte deres eiendommer og penger. Jødene hadde i mange land ikke lov å eie landeiendom - derfor måtte de flytte til byene (vi ser her bort fra land som Norge der jøder ikke hadde lov å oppholde seg i det hele tatt). I de fleste land hadde de ikke anledning til å bli med i noen av laugene (praktisk talt et yrkesforbud) og var henvist til en håndfull yrker som den kristne besteborgeren så ned på eller ikke hadde lov å utøve. Deriblant det å bedrive pantleie eller pengeutlån og ta rente for dette. Det var ikke jøden som ut fra egen griskhet begynte å drive pengehandel, han hadde ikke mye valg. Og hvem liker folk som tar renter, spesielt i dårlige tider? Det finnes knapt et bedre grunnlag for klisjeer og fiendebilder enn dette og progromer mot jødene bygget nettopp på slikt. Progromene ga dessuten anledning til å slette sin egen gjeld. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
29/12/2008 09:55
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
|
|
|
[Re: larsb]
29/12/2008 10:00
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Klabert klarbert gutta. Om du velger å lese sammenhengen i innlegget istedenfor å velge å tolke at jeg stereotyper alle jøder så hadde det vært greit. Ingen bastante utsagn jeg kom med akkurat. Man kan selvsagt ikke sette alle i en bås. Men å trekke ut et setning av hele innlegget fremstiller jo sitatet helt annerledes enn hva jeg mente.
edit; jeg VAR jo forsiktig men allikevel...
Redigert av hbakken; 29/12/2008 10:00.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: M@rtin]
29/12/2008 10:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg hørte akkurat FRPs utenrikspolitiske talsmann, som mente at ansvaret ENE OG ALENE ligger på Hamas.
Det er rimelig ytterliggående holdninger må jeg si.
Lurer på om FRP virkelig har velgerne sine i ryggen med slike uttalelser.
Espen
|
|
|
29/12/2008 10:12
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Det er klart at at Hamas må ta sin del av æren for det som har skjedd, men de som sørget for å rede grunnen for dette får jo ikke min sympati. Det mange burde spørre seg om er hvorfor Hamas har fått åpass oppslutning som de har. Sprenge seg selv i luften eller dø ung mot en uovervinnelig fiende er neppe det unge menn egentlig drømmer om på Gaza...
No added style
|
|
|
29/12/2008 10:16
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
No added style
|
|
|
[Re: perbl]
29/12/2008 10:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det at jøder har mye penger i USA ser jeg ikke på som noe pussig, det er et folkeslag som tradisjonelt har vært svært flinke forretningsdrivere og entreprenører, noe som jeg heller finner beundringsverdig enn noe å være skeptisk til.
Enig der. Det er jo typisk at man generaliserer når det kommer til jødenes gode kunnskaper om økonomi og bedrifter. Likefult som man generaliserer rundt tysk presisjonshåndverk og østeuropeisk mangel på det samme. Vi er vel alle relativt oppegående her inne, selv om vi skulle falle for fristelsen å omtale folkegrupper som en helhet så er det selvfølgelig ikke hele bildet. Skepsis til at jødene generelt sett har mye penger vil i så falle under begrepet janteloven spør du meg. Alle som har mer enn meg er kjeltringer og svindlere.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/12/2008 10:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Dette er jo en av historiens mest kompliserte konflikter. Å hevde at den ene parten ALENE skal ha ansvaret for situasjonen slik den er idag, er mildt sagt unyansert.
Slike bilder har vi desverre sett i flere tiår.
e
|
|
|
29/12/2008 11:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Opprettelse av staten Israel var vel strengt tatt blant de største blemmene som ble gjort etter krigen. Greit nok at de kommer derfra, men det har skjedd så forbanna mye siden de ble utdrevet fra Israel. Ikke rart palestinerne føler seg tråkket på foten. Og når da amerikanere og russere tar seg til rette i et land de egentlig ikke har et annet enn kulturelt og religiøs tradisjonelt forhold til, og på den måten også setter palestinere til side og tar rennafart og driter i deres rettigheter, så må det bli bråk. Jeg trodde israelerne hadde kommet et steg i riktig retning da de begynte å slå hardere ned på bosettere, men å besvare sprettert med hagle er litt vel drøyt. Det er dog tydeligvis mange som ikke VIL ha fred i det landet der. Når de går så langt som å skyte sine egne politikere fordi de vil ha fred, mener jeg noe er fundamentalt galt med en del israeleres tankesett.
Nok en gang: ikke la religion være førende for styring av land og landegrenser!!! Det føkker alltid opp!
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/12/2008 11:14
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Selv store deler av Hamas anerkjenner Israels eksistens nå, og denne konflikten har lite med religion å gjøre. Prøv igjen
No added style
|
|
|
29/12/2008 11:32
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Etter over 18 måneder i Libanon i 92-94 vil jeg si at det bildet er en glitrende fremstilling over det som har skjedd og fortsatt skjer i det området. Artig å se hva folk som har lest seg opp på temaet tror og "vet" her.
|
|
|
[Re: JonahHex]
29/12/2008 13:06
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror faktisk vi nordmenn er ganske mye bedre skikka til å "mene noe" om dette enn i en del andre land, rett og slett fordi norske journalister er dyktige. De beskriver situasjonen slik den er i hverdagen, både for jøder og palestinere.
Jeg husker godt et debattprogram på tv for et par år sida. En palestiner, nå bosatt i Norge, klaga over hvordan hans folk blir behandla. NRKs mann Lars Sigurd Sunnanå fikk deretter ordet, med spørsmålet "Er det virkelig så ille for palestinerne som vi hører her, Sunnanå?"
Svaret var tydelig nok: "Nei. Det er mye, mye verre."
Gaute
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/12/2008 13:10
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit nok at de kommer derfra Kom de ikke fra Egypt, da? Jødenes kong David var forresten en fremragende steinpælmer. ;-)
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
29/12/2008 13:17
|
jrm
OP
|
OP
Jeg tror faktisk vi nordmenn er ganske mye bedre skikka til å "mene noe" om dette enn i en del andre land, rett og slett fordi norske journalister er dyktige. på bakgrunn av? Er det ironi?
|
|
|
29/12/2008 14:07
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
på bakgrunn av? Er det ironi? Skrekkelig dårlig skrevet fra min side. Jeg innbiller meg at norske utenriksjournalister er relativt dyktige på å vise begge sider av denne konflikten. Her hjemme i de ulike redaksjonene er det nok annerledes. Uten å ha studert dette noe inngående, kan jeg tenke meg at f.eks. amerianske journalister flest er litt mer Israel-vennlige. Men hele det forrige innlegget mitt blei kanskje bare tullball. Jeg avstår fra å politisere terrengsykkel.no ytterligere...
Gaute
|
|
|
|
|