To utbrytere har tatt opp jakten på tetgruppen, som akkurat nærmer seg bakketoppen! Hvem skal vinne dagens etappe, som avsluttes med en runde på velodromen?
Har akkurat mottatt denne pakken fra Italia og har begynt å lese reglene. Ser morsomt ut og er tydeligvis designet av folk som er opptatt av sykling. Her er det klassifisering av klatringer, langesoner og spurtpriser. Det er strategi, slipstreaming, brudd, velt og dramatikk. I tillegg er det lagt opp til at man kan velge å kjøre endagsrace eller etapperitt. Og brettet går å variere i det uendelige. Er det juleferie snart?
Re: Forjulsgave fra Italia
[Re: Dan]
#65335315/12/200821:17
Så fantastisk kult! Jeg tipper at bruddet ble kjørt inn og at rittet endte i en spurt. Etter at han ene karen i rosa skjorte rykket, men deretter veltet fra en grei seier ca en km før mål.
Det begynner jeg å skjønne nå. De dreier seg om grunnforflyttningspoeng, som er forskjellig avhengig av terreng og type rytter, og så kan man bruke rytterens kraftreserve for å rykke, men da risikerer man samtidig å krasje eller bonke. Bak seg har man pelotonen som hele tiden truer med å spise en opp, og som man da må rykke fra på nytt.
Jeg har startet et parti med tre tremannslag, men det er vanskelig å holde taktikken skjult for motspillerne når man spiller alene...
#65343816/12/200806:50
Faktisk ikke. To av brikkene har én utgang, mens de andre har to. Det finnes mange ulovlige kombinasjoner og mange lovlige. Start og målbrikken kan ikke kombineres med hverandre, hvilket gir 19x2 muligheter for begge, hvilket gir 76 ulike kombinasjoner med start og målbrikkene.
Hvis du deretter fraregner start og målbrikkene, sitter du med 19 brikker som alle har to utganger og som kan kombineres med hverandre. Men det er altså en del sammensetninger som ikke vil gå an, men du kan jo bruke resten av førjulstiden til å regne ut resten...
Likevel, her mangler det den siste finish: du må lage en RLV av denne og faktisk sykle imellom plastfigurene på rulla di ...
Dette er ikke bare mulig, men enkelt. Bortsett fra selve filmingen ;-)
Det eneste man trenger er et minikamera med vidvinkel, slik at man kan filme med skarpt bilde nede på spillebrikkenivå. Dersom man deretter klarer å føre kameraet i en helt konstant fart og i et tempo som simulerer 1:30 størrelsesforholdet (eller hva det er), så blir resten grei skuring ettersom spillebrettet er flatt. Skaff et slikt miniatyrkamera, en ekstremt høyoppløslig digital elektromotor og ring Ivo Caprino, så er vi i gang. (Det siste kan by på enkelte utfordringer, men pytt)
Jeg har egentlig lurt litt på når de første "funny-RLV" kommer.... :-D
Faktisk ikke. To av brikkene har én utgang, mens de andre har to. Det finnes mange ulovlige kombinasjoner og mange lovlige. Start og målbrikken kan ikke kombineres med hverandre, hvilket gir 19x2 muligheter for begge, hvilket gir 76 ulike kombinasjoner med start og målbrikkene.
Det du ikke ser på bildet er at brikkene går å snu, så der er det like mange brikker til, i andre varianter. Tror det er fire forskjellige startbrikker og tre målbrikker. Men selvfølgelig, uendelig er det ikke. Dog ganske mye mer enn 76 ulike kombinasjoner.
#65372716/12/200816:25
Selv om det er enkelt å knotte ned noen påstander og trykke "send" så må du huske på at det du skriver kan leses av mennesker over hele Østlandet. Noen av disse menneskene, som for deg kanskje kun er tall i statistikker eller enkeltlinjer i folkeregisteret, baserer fritid, kjærlighetsliv og yrkesvalg på det jeg tar til meg av informasjon på dette forumet. For disse menneskene kan det skape store problemer når noen i det ene øyeblikket utbasunerer konklusjoner som de noen få timer senere ikke kan stå for.
Tenk før du taster!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#65373216/12/200816:32
Det du ikke ser på bildet er at brikkene går å snu, så der er det like mange brikker til, i andre varianter. Tror det er fire forskjellige startbrikker og tre målbrikker. Men selvfølgelig, uendelig er det ikke. Dog ganske mye mer enn 76 ulike kombinasjoner.
Jeg antydet ikke at det var 76 kombinasjoner. Jeg antydet at det var 76 kombinasjoner bare med start-og målbrikkene. Med din nye informasjon blir det da 152 kombinasjoner bare med start- og målbrikkene. Antallet kombinasjoner på de ytterligere 19x2 brikkene kan bli et morsomt regnestykke, spesielt siden ikke alle kombinasjoner er mulige.
Godt du dementerte uendelig-påstanden din. Jeg (og sikker oyvindg mfl) ble helt satt ut og har nesten ikke fungert normalt i hele dag.
Men for å komme til bunns i dette fundamentalt viktige og hverdagsnyttige spørsmålet synes jeg nesten du skal begynne å sette opp algoritmen for finne det ut.
Men for å komme til bunns i dette fundamentalt viktige og hverdagsnyttige spørsmålet synes jeg nesten du skal begynne å sette opp algoritmen for finne det ut.
Enten det, eller å invitere oss til prøvespilling!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg antydet ikke at det var 76 kombinasjoner. Jeg antydet at det var 76 kombinasjoner bare med start-og målbrikkene.
Hvis man bare bruker de start- og målbrikkene på bildet så tror jeg faktisk bare det går an å få til én kombinasjon.
Quote:
Med din nye informasjon blir det da 152 kombinasjoner
Jeg skjønner ikke helt hvordan du regner, men jeg begynner å mistenke at du sliter med tall større enn tjuefire, altså når du har gått tom for både fingrer og tær.
Her kommer algoritmen: 1 brikke mellom start og mål gir 1 kombinasjon. 2 brikker gir 2 kombinasjoner. 3 brikker gir 6 kombinasjoner. 4 brikker gir 24 kombinasjoner. 5 brikker gir 120 kombinasjoner. 6 brikker gir 720 kombinasjoner. 8 brikker gir 5040 kombinasjoner. 9 brikker gir 45360 kombinasjoner. 10 brikker gir 453600 kombinasjoner. 11 brikker gir 4989600 kombinasjoner. 12 brikker gir 59875200 kombinasjoner. 13 brikker gir 778377600 kombinasjoner. 14 brikker gir 10897286400 kombinasjoner. 15 brikker gir 163459296000 kombinasjoner. 16 brikker gir 2615348736000 kombinasjoner. 17 brikker gir 44460928512000 kombinasjoner. 18 brikker gir 800296713216000 kombinasjoner. 19 brikker gir tilnærmet uendelig mange kombinasjoner.
Så må man forsåvidt regne vekk en masse umulige kombinasjoner, men på den annen side så er det nok mange av dem som blir kompensert av at man kan vri brikkene slik at en inngang isteden blir en utgang. 76 du liksom... :-P
#65376416/12/200817:23
Hvis du starter med startbrikken, som bare har 1 utgang, kan den kombineres med hver av de 19 øvrige brikkene på to måter hver ettersom alle de 19 øvrige brikkene har 2 muligheter hver. Det blir 2*19=38 Siden jeg refererte til både start og målbrikken blir det 2*2*19=76. Siden du sier at det finnes 4 start og målbrikker og ikke 2, blir det 4*2*19=152.
I tillegg til dette, Dan, kan de 19 øvrige brikkene, med 2 utganger hver, kombineres med hverandre på et stort antall måter, selvom enkelte kombinasjoner ikke lar seg gjøre.
Sett i gang å regne det. Det er sikkert like morsomt som å spille. :-D
Quote:
2 brikker gir 2 kombinasjoner.
Hvis du snakker om 2 brikker med 2 utganger hver, foreslår jeg at du tester ut dette. Jeg tipper du finner ut at 2 brikker med 2 utganger kan settes sammen på 4 ulike måter....
[Re: ]
#65376816/12/200817:50
Og hva var forskjellen, sa du? Svaret ignorerer også den mengde kombinasjoner som fører til at veien bråstopper mot en nabobrikke som allerede ligger der.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Og hva var forskjellen, sa du? Svaret ignorerer også den mengde kombinasjoner som fører til at veien bråstopper mot en nabobrikke som allerede ligger der.
Ja man må trekke fra alle ulovlige kombinasjoner. Dette kan man finne ut av for jeg tror (uten å ha sjekket det) at det bare er brikker med utganger på nabosider som vil skape et slikt problem.
#65377716/12/200818:08
Neida, jeg bare underskattet ditt intellekt med noen prosent. ;-)
Quote:
Hvis du snakker om 2 brikker med 2 utganger hver, foreslår jeg at du tester ut dette. Jeg tipper du finner ut at 2 brikker med 2 utganger kan settes sammen på 4 ulike måter....
Duh:
Sitat: Dan
på den annen side så er det nok mange av dem som blir kompensert av at man kan vri brikkene slik at en inngang isteden blir en utgang.
Åkke som, vi er enige om at det går å sette sammen dette spillet i mange nok kombinasjoner til å forvirre både deg og oivindg.
[Re: ]
#65377816/12/200818:09
hehe - når legoen ikke passer, bruker man hammer :-D
Kom til å tenke på: Det er ikke bare brikkene som kan skape konflikter - eller brobyggebehov, som du vil. Man kan skape problemer med lengre kjeder også.
Selv om man tar høyde for broer, vil jo enkelte kombinasjoner føre til blindveier... Med mindre "Beemer'n" til Cpt.Kirk følger med spillebrettet.
Lurer på om man får løste dette bare ved bruk av matematikk eller om man må ty til en rekursiv algoritme som teller lovlige kombinasjoner..
#65378016/12/200818:13
Åkke som, vi er enige om at det går å sette sammen dette spillet i mange nok kombinasjoner til å forvirre både deg og oivindg.
- en billion ca iflg Nick. Med veldig kjapp hoderegning tror jeg mer på en trillion. Si i fra når du har "rundet spillet" og fortell hvilken kombinasjon du likte best... :-D
Hos Ghenos Games i Italia. Veldig kjapp levering via DHL. Jeg bestilte i torsdags og fikk spillet i går, mandag. Husk å bestille et ekstra set med syklister, siden det bare inngår fem tremannslag. Ser for meg at det kan være gøy å være flere, alternativt å ha større lag enn bare tre mann.
Regler på engelsk og fem andre språk følger med.
#65380616/12/200819:23
Det er bruksanvisning på italiensk, engelsk, fransk, og tysk. Opplegget er kjent for de som har spilt brettbaserte strategispill. Men det er uansett nok å holde orden på med ulike ryttere med ulike egenskaper og ulike kraftreserver. Og vertens generøse påfyll av rødvin og edel-grappa gjør det ikke lettere å holde laget samlet.
Det morsomme med dette spillet er det faktisk er litt hjelp å vite litt om sykling. Klart det er mulig å spille uten kunnkap, men sikkert litt morsommere om man vet litt.