Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Problemer med rulle

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #649626 06/12/2008 21:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Så nå installerer jeg FFDShow 610 så får vi se om det hjelper.

Det hjalp i hvert fall ikke. Etter omstart av maskinen klarte jeg å sykle 700 meter før det var stopp. Flere tips?

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #650932 09/12/2008 21:36
Dan Offline
More than words
More than words
Nye forsøk i dag. Har kjørt Advanced System Care og har gått gjennom alle prosesser som er igang. Har vært inne i services og satt disable på alt som ikke er helt nødvendig.

Likevel stopper Fortius gang på gang. Og hver gang er det slik at selv om jeg går ut av Fortius, og sjekker at det ikke er noen Fortius-prosesser som henger igjen, så er Start-knappen i Catalyst, VR og RLV grået ut og blir ikke aktive igjen før jeg har startet om maskinen. Når jeg starter om så får jeg så syklet i noen kilometer før det er stopp igjen.

I dag har jeg prøvd tre ganger og resultatet etter hver omstart har vært 8,5 km, 5,5 km og til slutt 1,9 km. Så nå blir neste ting å gjøre å åpne opp og sjekke teorien med støv på hjernene. Hvis ikke det hjelper så gir jeg opp og pakker vekk Fortiusen i noen år til PCen skal pensjoneres og i den prosessen kan blåses ren og settes opp som dedikert Fortius-maskin. (Og nei, det er ikke aktuelt å reinstallere absolutt alt på maskinen for å se om det kanskje hjelper.)

Skuffet nå. :-(

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #650963 09/12/2008 22:32
progres Offline
Besatt
Besatt
Dan 1)reinnstaller Xvid og FFD i alle fall. Tar ikke lang tid!
2) se om reinnstallering av visual C++ library hjelper
3) sørg for siste drivere til skjermkortet.
4) koble pc.n bort fra nettet mens du sykler ( hvis du har den oppkoplet da)

Re: Problemer med rulle [Re: progres] #651007 10/12/2008 07:46
Dan Offline
More than words
More than words
Gode tips! Må prøves i kveld. Skulle egentlig ha syklet IRL til jobben i dag, men 14 minusgrader frister ikke. Brrr...

Likevel så begynner jeg å lure på om det kan være en Fortius hardware-feil. Det grunner jeg i følgende:
1. For hver gang jeg starter om maskinen kan jeg sykle kortere enn gangen før. Kan tyde på oppheting av et eller annet som ikke rekker å kjøle seg ned mellom gangene.
2. Jeg får ikke startet en ny kjøring uten å starte om maskinen, til tross for at ingen Fortius-exer henger igjen.

Re: Problemer med rulle [Re: ] #651041 10/12/2008 08:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Du begynner å bli gammel!

Pøh. Jeg er ikke gammel. Jeg er bare lat og flink på å finne unnskyldninger.

Re: Problemer med rulle [Re: ] #651112 10/12/2008 09:42
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nick
Snart kommer det nytt Fortius-program. ... for nå kommer det mange nye og interessante funksjoner.

hvilke ? Vil våre RLV'er affiseres av dette ??

Re: Problemer med rulle [Re: ] #651329 10/12/2008 14:16
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har forstått det slik at den nye og gamle versjonen skal kunne kjøre ved siden av hverandre, og at eksisterende RLV'er kun fungerer i den gamle versjonen. Det kan man i så fall leve med.

En av de mest interessante funksjonene i den nye programvaren er at det skal være mulig å importere GPS-sporlogger og koble disse mot Google Earth og på den måten få en "light-versjon" av egenkomponerte RLV. For at dette skal fungere særlig bra så må jo Gogole Earth ha et ganske så høyt detaljnivå, så jeg tror jeg primært kommer til å fortrekke vanlige RLV'er. Men det er klart interessant dersom det er en konkret veistrekning man ønsker å sjekke ut.

For min del tukler jeg ikke med oppsettet mitt i denne rullesesongen, men vurderer innkjøp til neste vinter dersom tilbakemeldingene er gode.

Det er også kommet noen nye RLV'er som ser veldig fristende ut. Særlig Gavia/Stelvio/Mortirolo og Mount Ventoux frister siden jeg er har real-life erfaring fra disse veiene. Regner med å handle inn et par av disse dersom de blir å finne i norske butikker.

Only dead fish float with stream
Re: Problemer med rulle [Re: HogZ] #651336 10/12/2008 14:25
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: HogZ
Jeg har forstått det slik at den nye og gamle versjonen skal kunne kjøre ved siden av hverandre, og at eksisterende RLV'er kun fungerer i den gamle versjonen. Det kan man i så fall leve med.

En av de mest interessante funksjonene i den nye programvaren er at det skal være mulig å importere GPS-sporlogger og koble disse mot Google Earth og på den måten få en "light-versjon" av egenkomponerte RLV. For at dette skal fungere særlig bra så må jo Gogole Earth ha et ganske så høyt detaljnivå, så jeg tror jeg primært kommer til å fortrekke vanlige RLV'er. Men det er klart interessant dersom det er en konkret veistrekning man ønsker å sjekke ut.

For min del tukler jeg ikke med oppsettet mitt i denne rullesesongen, men vurderer innkjøp til neste vinter dersom tilbakemeldingene er gode.

Det er også kommet noen nye RLV'er som ser veldig fristende ut. Særlig Gavia/Stelvio/Mortirolo og Mount Ventoux frister siden jeg er har real-life erfaring fra disse veiene. Regner med å handle inn et par av disse dersom de blir å finne i norske butikker.

jeg finner ingenting om det på sidene til TACX...
Kan noen poste en link ?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Problemer med rulle [Re: sykkelfantometJF] #651344 10/12/2008 14:35
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Står litt på forumet:
http://tacxforum.ilink.nl/viewforum.php?f=55

Godt mulig jeg har misforstått en del. Komemr ikke til å bruke mye energi på dette i vinter...

Redigert av HogZ; 10/12/2008 14:36.

Only dead fish float with stream
Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #651542 10/12/2008 22:10
Dan Offline
More than words
More than words
Nytt forsøk, ny rapport. (Jeg håper noen som skal feilsøke en dag har nytte av alle mine frustrasjoner.)

I dag åpnet jeg maskinen og sjekket om den var støvete. Det var den ikke. Noen få halvcentimeterstore hybelkaniner var alt jeg fant. Tok dem med støvsugeren og søg også rundt luftehullene på grafikkortet.

For å ha fler ukjente parametere i testen så tok jeg også og dro ut nettkabelen fra PCen og flyttet adapteren slik at den sto nærmere det minimale trekket fra terassedøren og lengre fra panelovnen.

Resultatet, uansett om det har med disse tiltakene å gjøre eller ikke, var at jeg kom hele 25,9 km på første forsøk, og etter å ha startet om maskinen og fikk jeg syklet 4,4 km til, inn i mål. Tidligere har jeg bare klart ca 9 km på første forsøket.

Det jeg noterte var at adapteret ikke var mer enn lunkent, mens bremsen var så varm at det ikke gikk å la hånden ligge på den. Hvor varm pleier den å bli? Dette var en ganske snill RLV, ikke et alpepass, og det kom ingen varsling, slik det pleier når bremsen blir overopphetet. Likevel, i morgen skal jeg teste med å sette viften rett mot bremsen og se hva som skjer.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #651551 10/12/2008 22:21
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Min motorbrems pleier å bli ganske var, men langt ifra så varm at jeg ikke kan legge hånda på den. Selv etter harde økter pleier den ikke å bli overvettes varm.

Elektronikkboksen blir skjelden mer en lunken++.

Tror neppe motorbremsen er årsaken til havariene hos deg. Tror aldri den kan ha noen påvirkning på PC m/programvare. Er det derimot feil på kontrollboksen, tror jeg nok den kan påvirke maskinen siden det er programvare i boksen som påvirkes av programvaren i PCèn.

En ofte veldig undervudert feilkilde er drivere til skjermkort. Disse står for veldig mange problemer.

Jeg holder en knapp på driverproblemer på din maskin.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #651559 10/12/2008 22:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Kurtern
Jeg holder en knapp på driverproblemer på din maskin.

Skal oppgradere før morgendagens tur, selv om det jo ikke burde være det som er problemet, siden det har funket tidligere, med samme driver og skjermkort, og fordi filmene går helt fint å spille av i Media Player fra start til slutt.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #651576 10/12/2008 23:23
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Det kan godt være at filemene funker bra i mediaplayer, men det kan være konflikt mellom driverne til Fortius og andre drivere, veldig ofte skjermdriverne.

Det er ting du ikke får svar på bare med å kjøre filmene i mediaplayer.

En av de aller største synderne iflg. Microsoft til Bluescreen er skjermdrivere, tror det prosentvis var opp mot 90%. Særlig Catalystdriverne.

Prøv eventuelt å justere litt ned på hardwareaksellerasjonen.

Kurt H.

Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #651580 10/12/2008 23:37
H
Helgeleo Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kanskje CPU? Ville i alle fall kjørt "CPU Stability Test" Kjører ikke den stabilt tror jeg CPU er synderen.

Skjønner godt om du legger rulla ut på FINN :-)

Re: Problemer med rulle [Re: Helgeleo] #651581 10/12/2008 23:41
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Helgeleo
Kanskje CPU? Ville i alle fall kjørt "CPU Stability Test" Kjører ikke den stabilt tror jeg CPU er synderen.

Kan det selvfølgelig være, men statistisk sett på hardwaresiden er oftere dårlige rambrikker som kan skape vansker.

Holder fortsatt en knapp på drivere.

Kurt H.

Re: Problemer med rulle [Re: Helgeleo] #651824 11/12/2008 16:22
kjull Offline
Besatt
Besatt

....hadde det ikke vært mer forståelig om PC'n endte på Finn?

Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #651844 11/12/2008 17:21
Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ta en test på Driveragent Kjør Download så testes Driverne på din PC.
Du får en meget bra rapport på hvilke Drivere som er dårlig.
Drivere kan lastes ned gratis fra PC leverandør som DELL osv.

Er det mulig å kjøre Fortius på PC med VISTA?

Redigert av Storm; 11/12/2008 17:21.

Hilsen Glenn-Cato
Re: Problemer med rulle [Re: Storm] #651866 11/12/2008 18:24
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Storm
.Er det mulig å kjøre Fortius på PC med VISTA?

ja

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Problemer med rulle [Re: bjerkseth] #651910 11/12/2008 20:21
progres Offline
Besatt
Besatt
Dan , lån deg en portabel PC og testkjør på den. Hvis det da funker så kan du i alle fall enkelt eliminere en av partene som årsak til problemene

Re: Problemer med rulle [Re: progres] #651942 11/12/2008 21:41
Dan Offline
More than words
More than words
Nytt forsøk, ny rapport. Oppgraderte skjermkortdriveren og kom 8,5 km før det stoppet. Altså den helt vanlige distansen. Men så prøvde jeg med terassedøren litt på gløtt, slik at bremsen står mindre enn en halvmeter fra minusgradene der ute og da kunne jeg sykle de 24 km som gjensto av turen.

Jeg holder derfor alle mine knapper, pokker, jeg slenger inn en glidelås også, på at det er bremsen som blir overopphetet. I morgen går jeg til innkjøp av en ekstra vifte som skal få bo på gulvet. Hvis det fortsatt blir problemer så skal jeg etter hvert teste med lånelaptop.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #653781 16/12/2008 18:15
Dan Offline
More than words
More than words
Ekstra vifte innkjøpt, testet og pakket tilbake i esken. Fortius stoppet etter 3,4 km og bremsen var ikke lunken en gang. Så overopphetningsteorien kan jeg glemme.

Neste tanke er interfacet. Når programmet stopper, dvs filmen stopper opp og fortsetter med en framerate på ett bilde hver femte eller tiende sekund uansett om man tråkker eller ikke, så dør interfacet. Man kan stoppe økten med escape og får da opp spørsmålet "Stop training?" eller hva det står. Om man trykker enter på interfacet skjer ingenting. Hvis man derimot bruker tastaturet eller musen så går det bra.

Etter at man har stoppet økten så er som tidligere nevnt startknappen grået ut helt til man har startet om datamaskinen. Det jeg ikke har testet er å bare dra ut og sette inn usb-kabelen etter et slikt avbrudd, for å se om det er noe her som gjør at kontakten blir brutt og må etableres på nytt.

Re: Problemer med rulle [Re: ] #654810 18/12/2008 22:42
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Idag fikk jeg den nye motorbremsen til Fortius etter at jeg oppdaget at rulla som ligger mot hjulet hadde kast. Dette medførte et forferdelig bråk under syklingen.

Med den nye bremsen ble det ganske stille ja.

Bestilt hos lokal forhandler som fikk den hos Deler.no. Betalte 1260 for hele kladasen.

Kurt H.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #654823 18/12/2008 23:24
Dan Offline
More than words
More than words
Etter at man har stoppet økten så er som tidligere nevnt startknappen grået ut helt til man har startet om datamaskinen. Det jeg ikke har testet er å bare dra ut og sette inn usb-kabelen etter et slikt avbrudd, for å se om det er noe her som gjør at kontakten blir brutt og må etableres på nytt.

Nå har jeg testet det og det var slik det funket. I dag kom jeg 29,6 km i Callisto før ting hengte seg. Etter å ha stoppet økten var startknappen som vanlig utgrået, men ved å dra ut og sette i USB-kabelen så ble den valgbar igjen.

Det betyr at feilen er lokalisert til kontakten mellom PC og interface. Nå gjenstår det å finne ut om det er mekaniske kontaktproblemer (oksydasjon), problemer med interfacet eller problemer med USB-porten. Neste økt skal selvfølgelig gjøres med kabelen i en annen USB-port.

Nå begynner jeg å håpe på å finne ut av det her!

Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #654827 19/12/2008 00:02
H
Helgeleo Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Kurtern
Idag fikk jeg den nye motorbremsen til Fortius etter at jeg oppdaget at rulla som ligger mot hjulet hadde kast. Dette medførte et forferdelig bråk under syklingen.

Oj, da er jeg redd tiden min ryker i prolog2 ;-)

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #654830 19/12/2008 00:07
H
Helgeleo Offline
Entusiast
Entusiast
H
[quote=Dan]

Det betyr at feilen er lokalisert til kontakten mellom PC og interface. Nå gjenstår det å finne ut om det er mekaniske kontaktproblemer (oksydasjon), problemer med interfacet eller problemer med USB-porten. Neste økt skal selvfølgelig gjøres med kabelen i en annen USB-port.

Nå begynner jeg å håpe på å finne ut av det her!

En USB kabel skal være max 5 meter lang, men det er du sikkert innenfor..

Re: Problemer med rulle [Re: Kurtern] #654854 19/12/2008 07:28
progres Offline
Besatt
Besatt
inn i hels€#e - hos fastbikes skulle jeg få den for deres innkjøpspris = 1780 !!!

Re: Problemer med rulle [Re: Helgeleo] #654883 19/12/2008 08:08
Dan Offline
More than words
More than words
En USB kabel skal være max 5 meter lang, men det er du sikkert innenfor..

Det tror jeg, men uansett så bruker jeg den samme kabelen som jeg har brukt de siste årene uten problemer, så det er noe som har begynt å glappe. Glappet varer sikkert bare i brøkdelen av et sekund, men er nok til at oppkoblingen blir brutt og må gjenopptas enten ved omstart av PCen eller at man drar ut og setter inn USB-kabelen. I beste fall er det USB-kabelen, i verste fall interfacet. Skal prøve med ny USB-kabel og/eller USB-port i kveld.

Re: Problemer med rulle [Re: Helgeleo] #654903 19/12/2008 08:32
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig

Oj, da er jeg redd tiden min ryker i prolog2 ;-)

Neppe, den der gidder jeg ikke, men det dukker sikkert opp en annen røver.

Kurt H.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #655484 20/12/2008 18:05
Dan Offline
More than words
More than words
Skal prøve med ny USB-kabel og/eller USB-port i kveld.

Prøvde i går med ny USB-kabel og fikk fullført Mortirolo etappe 1 på 21,5 km uten problemer. I dag syklet jeg Bærumsrunden, 61 km, uten problemer. Så nå lurer jeg på om jeg kanskje kan friskmelde Fortiusen og si at problemet var en USB-kabel med glappkontakt.

Drister meg til et aldri så lite JIPPI, med risiko for å jinxe Fortiusen.

Re: Problemer med rulle [Re: Dan] #657642 29/12/2008 11:57
progres Offline
Besatt
Besatt
Er det noen her som har hatt oppe strømforsyninga og sett inni ? Ikke bare er mototbremsen min gåen - nå ser det også ut til at strømforsyninga ( allerede byttet en gang) er herpet. Er det noen sikringer i nni som ledd i overspenningsvern etc ?
Utstyret er ca 2,5 år. Jeg er forbannet på den dårlige kvaliteten og lurer på hva jeg evt kan forvente ifbm en evt garantisak?
Er det ikke på tide at alle vi som har problemer med rulla gjør en felles henvendelse - enten til importøren eller direkte til Tacx.
edit: skikkelig forbannet

Redigert av progres; 29/12/2008 11:58.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino