Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Scott Scale Team Edition

Re: Scott Scale Team Edition [Re: ThB] #652739 14/12/2008 10:19
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ThB
Nei, klatrehåndtak har jeg ikke brukt på mange år. Ble aldri helt dus med dem i terrenget. Men de var fine å ha på grusklatringer. Hva med deg selv - bruker du det?

Jeg bruker barends og synes de er gode å ha i motbakker, og forøvrig for variasjon i sittestillingen i lange ritt. Neste sesong har jeg planer om å sykle en del kortere ritt også, og da ser jeg for meg at det blir et oppsett med riserstyre uten barends. Har tenkt å teste litt sykling uten barends på det rette styret også. Det kan jo hende at jeg klarer meg godt uten barends i det hele tatt.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Scott Scale Team Edition [Re: bambling] #652785 14/12/2008 14:41
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: bambling
XTR kassett og vektreduksjon, hva med denne her?: http://www.sykkelkomponenter.no/product/465647/Kcnc_MTB_9_Speed_Shimano.html
Har ikke prøvd den selv men den står på ønskelista.

Hadde fokus vært på vekt alene, kunne det der vært noe. Ut fra hva jeg har klart å bringe på det rene, byr den KCNC-kassetten ikke bare på få gram. Jeg er redd du får dårlig funksjon, elendig holdbarhet og høy pris med på kjøpet.

I følge en tidligere mail fra Sykkelkomponenter skal de ikke satse på KCNC-kassetter for terreng likevel, selv om det står at den skal komme på lager. De alternativene jeg har sett på nett, ligger en god del høyere i pris.

Thomas
Re: Scott Scale Team Edition [Re: oivindg] #653295 15/12/2008 19:33
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: oivindg
Neste sesong har jeg planer om å sykle en del kortere ritt også, og da ser jeg for meg at det blir et oppsett med riserstyre uten barends.

Jeg har så vidt vært inne på det før, men altså: Jeg har også lyst til å eksperimentere med et riserstyre på rittsykkelen, altså Scale'n. Tanken bak er å få flere variasjonsmuligheter, mer komfort, og ikke minst bedre egenskaper i terrenget.

Jeg er rimelig innkjørt med flatt styre, men det kunne vært moro å prøve noe nytt. Jeg er nok redd for å bli sittende for oppreist. Samtidig ser jeg muligheten for å holde lavt inne mot stemmen når det virkelig skal tråkkes til på flatene og i slake moter. Sånn sett kan et riserstyre bli mer allsidig.

Jeg ser for meg noe lett og snasent med 15-20 mm rise, men hva er the bredde of choice i denne sammenhengen? Extralite UltraPush er 60 cm. Monkeylite SL på 61 cm er et alternativ, ellers kanskje det samme styret i oversize og 63.5 cm bredde? Enda bredere? Å trur dekk?

Thomas
Re: Scott Scale Team Edition [Re: ThB] #653304 15/12/2008 19:41
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tenkt å bruke riserstyre på rundbaneritt, og der tipper jeg at aerodynamisk sittestilling ikke er like viktig som på de lengre rittene med lange gruspartier.

Jeg har hittil brukt et 58cm styre og synes det har fungert bra i terrenget også. Så for min del vil et 61-62cm holde, tror jeg. Men det kan jo være at det er fordi jeg aldri har prøvd noe bredere enn 63cm, som jeg har på stisykkelen.

Forresten, det nye flate styret mitt er 60cm. Ikke for å få bedre kontroll, men for å få bedre plass til alle spakene.

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Scott Scale Team Edition [Re: oivindg] #653331 15/12/2008 20:18
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har tenkt å bruke riserstyre på rundbaneritt, og der tipper jeg at aerodynamisk sittestilling ikke er like viktig som på de lengre rittene med lange gruspartier.

Jeg ser det poenget. Nå blir det ikke mye rundbane på meg, tror jeg. Men kanskje man kan oppnå en like aerodynamisk stilling med riserstyre som med flatt styre?

Jeg har hittil brukt et 58cm styre og synes det har fungert bra i terrenget også. Så for min del vil et 61-62cm holde, tror jeg.

Akkurat det der er mitt utgangspunkt, og. 58 cm flatt har vært greit, rett og slett. Men et par cm til vil jeg uansett ha, så 60 cm flatt styre tror jeg blir standardoppsettet. Tanken om riser er litt for å prøve, men hvem vet - det kan jo hende at det er det som er tingen.

Thomas
Re: Scott Scale Team Edition [Re: ThB] #653343 15/12/2008 20:53
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Heftig sykkel. Meir heftig enn fin, kanskje.

Når det gjeld styre, har eg gått frå flatt med klatrehandtak til oppsvingt og tilbake til flatt, men utan klatrehandtak. Med mindre kroppen min har vorte utilpass i seinare tid, skal 60 cm styre fungera finfint i eit åttedagars ritt i variert terreng utpå nyåret.

Re: Scott Scale Team Edition [Re: ThB] #653351 15/12/2008 21:14
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ThB
Jeg ser det poenget. Nå blir det ikke mye rundbane på meg, tror jeg. Men kanskje man kan oppnå en like aerodynamisk stilling med riserstyre som med flatt styre?

Garantert, men for min del tror jeg at det er behageligere å oppnå en aerodynamisk stilling med et flatt styre med barends enn ved å holde i midten på et riserstyre. Derfor førstnevnte løsning for lengre ritt.

Øivind

Re: Scott Scale Team Edition [Re: oivindg] #653360 15/12/2008 21:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har for tiden 66 cm på begge syklene til terrengbruk. Jeg tror jeg vil ned et par på Fisherens Monkeylite nano-karbon bla.bla til ca 64, men sager ikke enda. På singlespeeden er det Flatt 66 Salsa for alle penga.

Jeg har hatt 60 og 61 riserstyrer og synes det blir for smalt til bruk uten klatrehåndtak. De bredere styrene gir godt om plass til å bende til når det gjelder. På grusbontrageren har jeg 60 med klatrehåndtak og sitter veldig mye med henda på dem. Der savner jeg litt bredde.

Jeg har så utstrakt sittestilling at jeg bare bøyer litt ekstra i albuen for å innta tempostilling. :skrytesmiley:

For det det er verdt.

LarsB

redigere: Sykkelen ser ut som den er i warp-speed selv som stillestående. Det er noe med integrerte setepinner som ser kompromissløst raskt ut.

Redigert av larsb; 15/12/2008 21:27.
Re: Scott Scale Team Edition [Re: larsb] #653363 15/12/2008 21:34
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
De bredere styrene gir godt om plass til å bende til når det gjelder.

Når er det behov for dette? Kan ikke si jeg har vært i situasjoner hvor jeg har trengt å bende til. Er dette noe som dukker opp når man blir bedre i terrenget og farten øker? Vil jeg trenge bredere styre hvis jeg blir bedre teknisk?

Øivind

Re: Scott Scale Team Edition [Re: oivindg] #653478 16/12/2008 08:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes nesten hovedfordelen med bredere styrer er at det er lettere å holde balansen på vei opp bratte, vanskelige bakker. Begynner det å butte med flatt 58cm styre skal det lite til før du faller over på sida, men med litt mer spenntak blir det mye lettere å høkke opp vanskelige crux.
Det er jo en grunn til at trial-syklister har skikkelig breie styrer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Scott Scale Team Edition [Re: oivindg] #653507 16/12/2008 09:22
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er dette noe som dukker opp når man blir bedre i terrenget og farten øker? Vil jeg trenge bredere styre hvis jeg blir bedre teknisk?

Nei, du tenker fra "feil ende": Et bredt styre hjelper deg til å bli bedre i terrenget. I bratte og/eller tekniske klatringer kommer det ekstra momentet som breie styrer gir, godt med, og i så godt som alle utforkjøringer (tekniske eller ikke) gir et breit styre bedre kontroll.

Gaute
Re: Scott Scale Team Edition [Re: gauter] #653527 16/12/2008 10:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Øyvind og Gaute har helt rett, det er det jeg mener.

LarsB

Re: Scott Scale Team Edition [Re: larsb] #653555 16/12/2008 11:21
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Bare fordi jeg ikke gadd å kappe mitt styre, har jeg blitt vant med 71cm.

Jeg skal kappe den før rittsesong, men gradvis, og ikke mindre en 680mm. Jeg har så dårlig teknikk at jeg må har noe bredt å klamre meg fast på når ting blir hårete.

#Pedalenkrs
Re: Scott Scale Team Edition [Re: gauter] #653571 16/12/2008 12:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat når det gjelder XC-sykler til rittbruk har jeg foreløpig landa på en bredde på 63-64 cm og en liten oppsving som optimalt for min egen del. Jeg er ikke av den herdebreie typen, så når det gjelder spurter og stående, raske akselerasjoner i motbakker, synes ikke jeg at 66-68 cm bredde gir meg den samme godraske følelsen når sykkelen slenges fra side til side.

I utforkjøringer i ritt er 63-64 cm breit nok, mens til generell stisykling er det 66 cm som gjelder her i huset.

Gaute
Re: Scott Scale Team Edition [Re: gauter] #710774 16/04/2009 18:25
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Liten oppdatering på denne tråden fra i vinter: Scale'n har nå fått prøvd seg noen hundre kilometer med litt forskjellige påkledninger, og jeg tror jeg har kommet i mål her. Et styre med litt rise gjorde at jeg fant godstillingen, selv med stiv gaffel. Sykkelen ble mer komfy og kontrollert med hendene på holkene. På rask grus og asfalt kan jeg derimot sitte enda mer utstrakt og aerodynamisk enn før ved å flytte hendene inn mot stemmet, siden backsweep'en på det nye styret krevde 1 cm lengre stem.

På bildene er den rigget for grusritt, sju blank uten pedaler. Rett og slett morsomt - responsiv, kjapp og klatrevillig. Den kommer til å bli brukt mest med dette oppsettet, for det har ankommet en tvillingbror med bakdemper i løpet av vinteren. Men det er en annen historie.

Vedlegg ScaleTE1.JPGScaleTE3.JPG

Thomas
Re: Scott Scale Team Edition [Re: ThB] #710926 16/04/2009 20:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stilig!

Ser du har hatt samme erfaring med riserstyre som meg. For meg tror jeg riser gir mer variasjon i sittestilling enn rett styre og barends.

Øivind

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support