Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Kampfly - JSF vs Gripen

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Anders A-R] #649143 05/12/2008 11:26
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
F-16

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Howard] #649153 05/12/2008 11:43
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bastard! Hvordan i **** fikk du baksetetur i F-16 ? : O

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Anders A-R] #649324 05/12/2008 17:54
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
en tur innom museumet rett ved Dulles int. airport i Washington anbefales!

SYKT vanskelig å ta gode bilder der.. var i ett stort og litt dårlig opplyst lokale!
jeg hadde handlet nikkor 18-200 VR linse til broren min som fikk virkelig testet seg mht billedstabilisator! den linsen er BRA! med de andre linsene mine var det nesten håpløst å få til noe bra uten skikkelig tripod(som jeg selvfølgelig ikke hadde med)
bilde av X-35 også som stod utstilt uten motor.. er vel den stilleste varianten av F-35... he he

Vedlegg DSC_3098.jpgDSC_3134.jpgDSC_3138.jpgDSC_3158.jpg
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: skognils] #649443 05/12/2008 23:03
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Fine bilder.

Guide til neste USA-ferie: http://gmaps.tommangan.us/blackbirds.html

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Anders A-R] #649450 05/12/2008 23:39
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
Bastard! Hvordan i **** fikk du baksetetur i F-16 ? : O

Howard er korporal i flyvåbenet, tror jeg.

Eller var det captain?

Redigert av chalshus; 05/12/2008 23:40.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: chalshus] #649458 06/12/2008 01:34
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi får vel håpe det er noe høyere enn korp ;-)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Dan] #652518 13/12/2008 11:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
/Dan, som aldri klarer å la være å irritere seg over selvgode nisserordmenn når krigen kommer på tale...

Åååh... For en befrielse det var å lese Aftenposten i dag, om motstandsbevegelsen og den norske krigsinnsatsen.

Sitat: Erling Fossen, Aftenpofften
To måneder tok det å besette et land som er skapt for geriljakrig av afghansk merke. Det ulendte og spredtbygde norske territoriet er umulig å kontrollere. Enda verre er det at tyskerne bare trengte rundt 800 mann for å besette hovedstaden. Norsk krigshistorie fokuserer entydig på at våre to kanoner Aron og Moses på Oscarsborg klarte å treffe en låvedør, altså krysseren «Blücher», men lite er skrevet om at invasjonen ikke ble forhindret av den grunn, selv om rundt 7000 tyske soldater måtte gjøre vendereis. De resterende 800 soldatene som kom med fly var nok til å få hele regjeringen og hæren til å flykte med halen mellom bena. Knapt et skudd ble vekslet før de tyske soldatene marsjerte langs Karl Johans gate.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Howard] #652519 13/12/2008 11:50
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Howard
F-16

Ikke 711 vel?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Dan] #652520 13/12/2008 12:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Åååh... For en befrielse det var å lese Aftenposten i dag, om motstandsbevegelsen og den norske krigsinnsatsen.

Jeg synes heller det var ganske sørgelig lesning. Erling Fossen gir et inntrykk av å foretrekke at Norge skulle legge seg på rygg og logre, og at det var motstandsfolkenes skyld at Hitler sendte folk til konsentrasjonsleire og henrettet sivile.

Han skriver også:
Quote:

Skal vi tolke Haag-konvensjonen fra 1907 og kapittelet om landkrigsordningen svært snevert, er motstandskamp av norsk type egentlig en krigsforbrytelse, fordi en soldat skal bære sin uniform (i dette tilfellet den norske uniformen), ikke forkle seg som sivil, og vise sine våpen åpent. En av intensjonene her er å skille mellom de krigende og de sivile for derved å spare sivilbefolkningen.

Henretting av sivile, legge bygder øde, konsentrasjonsleire - er ikke det krigsforbrytelser?

Igjen, dette var sørgelig lesning.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652522 13/12/2008 12:11
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork

Henretting av sivile, legge bygder øde, konsentrasjonsleire - er ikke det krigsforbrytelser?

Jeg tror nok at du mener dette er krigsforbrytelser, men Erling Fossen gir meg et inntrykk av at han mener motstandsfolkas aksjoner var en større forbrytelse.

Noe skal han ha rett i og det er at en ikke trenger å glorifisere krig.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652527 13/12/2008 12:22
Dan Offline
More than words
More than words
Noe skal han ha rett i og det er at en ikke trenger å glorifisere krig.

Slik jeg leste det så var hans kritikk mer av glorifiseringen enn av motstandsbevegelsen. Det skriver han jo blant annet her:

Sitat: Erling Fossen, Aftenposten
Motstandsbevegelsen gjorde som de fikk beskjed om, med til dels betydelig hell, og kan ikke lastes for hva de gjorde. Det sykelige oppstår først idet ettertiden skal juge på seg et ettermæle om at Norge ved hjelp av Oslo-gjengen og andre gjenger, som Pelle-gruppen og Osvald-gjengen, nærmest vant krigen på egen hånd.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Dan] #652531 13/12/2008 12:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Slik jeg leste det så var hans kritikk mer av glorifiseringen enn av motstandsbevegelsen. Det skriver han jo blant annet her:

Sitat: Erling Fossen, Aftenposten
Motstandsbevegelsen gjorde som de fikk beskjed om, med til dels betydelig hell, og kan ikke lastes for hva de gjorde. Det sykelige oppstår først idet ettertiden skal juge på seg et ettermæle om at Norge ved hjelp av Oslo-gjengen og andre gjenger, som Pelle-gruppen og Osvald-gjengen, nærmest vant krigen på egen hånd.

Nå vet jeg ikke hvilke kretser EF vanker i, men det er første gang jeg hører at noen påstår at de norske motstandsfolkene nærmest vant krigen på egen hånd.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652539 13/12/2008 13:20
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
At det er til en viss grad en "glorifisering" handler mer om å fokusere på det positive arbeidet som ble gjort under krigen, i steden for å la det gå politikk i det, og starte hetsen av Nygaardsvoldregjeringen. De må nok ta mye av ansvaret for det nedbygde forsvaret vi satt med når tyskerne nærmest marsjerte over grensa.

Den norske militære motstanden var jo håpløs. Men så skal man jo ikke glemme at Norge var for nøytralt å regne, og det kom aldri noen krigserklæring fra Tyskland. Så noen storveis mobilisering ble det aldri. Signalene fra invasjonen av Polen skulle man kanskje ha tatt til etterretning, men det er jo typisk norsk mentalitet å tenke "det skjer ikke oss, ikke i Norge, vi er jo bare snille & greie".

Fossen må gjerne sutre, jeg ser til en viss grad poengene hans.
Men om vi ikke kan være glade for at det var noen som turte å sette livet på spill for å motarbeide tyskerne, hva er alternativet? Glemme hele krigen og la det bli med det?

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Dan] #652542 13/12/2008 13:29
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
/Dan, som aldri klarer å la være å irritere seg over selvgode nisserordmenn når krigen kommer på tale...

Nok en gang: har du hørt om politikken Norge førte før 2 verdenskrig?
Brudne geværs politikk.
En politikk som enkelte mener fremdeles blir ført.
Hvor vanskelig tror du det er å invadere et land med slik politikk? Spesielt for topptrente tyske mannskap med meget bra militært materiell.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Anders A-R] #652572 13/12/2008 15:24
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Anders A-R

Fossen må gjerne sutre, jeg ser til en viss grad poengene hans.
Men om vi ikke kan være glade for at det var noen som turte å sette livet på spill for å motarbeide tyskerne, hva er alternativet? Glemme hele krigen og la det bli med det?

EF skriver:

Sitat: EF

Besettelse av krigen.

Hvert eneste skudd som ble avfyrt på norsk jord under 2. verdenskrig er nå dokumentert opptil flere ganger. Vår besettelse av denne krigen må få sin slutt. Norge må akseptere at noen vellykkede rampestreker utført av unge menn ikke veier opp for en bedrøvelig krigsinnsats. Kanskje er det på tide én gang for alle å begrave forestillingene om nordmenn som krigerske vikinger og heller synge med på det gamle Kinks-refrenget: «I’m a lover not a fighter».

I motsetning til EF mener jeg at det er viktig at krigen huskes. De som opplevde krigen på nært hold er snart ikke mer, og vi bør minnes på krigens faenskap så vi ikke glemmer den. Vi som i dag lever fjernt fra krigshandlinger må ikke glemme at dette fantes rett utenfor stuedøra.

Det finnes folk i dag som påstår at Holocaust bare var en pr jippo fra de allierte.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652589 13/12/2008 16:03
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
I motsetning til EF mener jeg at det er viktig at krigen huskes. De som opplevde krigen på nært hold er snart ikke mer, og vi bør minnes på krigens faenskap så vi ikke glemmer den. Vi som i dag lever fjernt fra krigshandlinger må ikke glemme at dette fantes rett utenfor stuedøra.

Vel, jeg begynner å tro at det er best vi fort som mulig glemmer krigen og alle andre kriger. Jo mer vi sier at vi ikke må glemme krigen jo mer kriges det.

Når krigen blir brukt av grupper til å rettferdiggjøre sin egen okkupasjon blir jeg mer enn matt.

Å sannelig vet jeg ikke om "vinneren" vil ta med historien da gutta fra skogen skulle gjøre anslag mot Elverum. Det var bare det at de gjorde det tre dager for seint. Krigen var over og tyskerne var ute og vekk.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: StigB] #652595 13/12/2008 16:13
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: StigB

Vel, jeg begynner å tro at det er best vi fort som mulig glemmer krigen og alle andre kriger. Jo mer vi sier at vi ikke må glemme krigen jo mer kriges det.

Når krigen blir brukt av grupper til å rettferdiggjøre sin egen okkupasjon blir jeg mer enn matt.

Å sannelig vet jeg ikke om "vinneren" vil ta med historien da gutta fra skogen skulle gjøre anslag mot Elverum. Det var bare det at de gjorde det tre dager for seint. Krigen var over og tyskerne var ute og vekk.

Ja det kriges, og det er alt for mye krig i verden. Når det gjelder gutta på skauen og anslaget mot Elverum, så er det utrolig å tenke på hvordan en kunne klare seg uten internett før 1994. I dag kan en jo bare google i vei hvis en lurer på noe, men dengang da var nok viktig informasjon litt vanskeligere å få fatt i.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652601 13/12/2008 16:28
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva er det de sier på reklamen på NGC igjen? Noe slikt som "Den som glemmer fortidens feil er dømt til å gjenta dem?"

Jeg tror det stemmer veldig bra.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: StigB] #652606 13/12/2008 16:49
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Fossen har jo misforstått poenget - ja, ihvertfall slik jeg ser det (uten at det nødvendigvis er fasiten).
Han skriver at "guttestrekene" ikke oppveier for en bedrøvelig krigsinnsats, og det er jo sant. Det er bare det at mens våre regulære styrker ikke funket pga siste 10-15 års nedprioritering av Forsvaret, Kongehus og regjering rømte landet og hvermansen bare håpet at krigstilstanden snart skulle gå over, var det disse gutta + en håndfull andre som faktisk tok opp kampen mot overmakten.
Jeg har ikke sansen for krig selv, men jeg er likevel fascinert og stolt av den ureddheten og viljen denne gjengen utviste.
At det bare var "myggstikk" i det store bildet, er helt klart - men rampestrekene var viktig for moral og håp.
At rampestrekene er grundig doukumentert er vel heller ikke så rart; historiene er fantastisk fenslende og på grensen til utrolig. De er/var virkelighetens James Bond's, bare uten teknologien.
Jeg mener at dette faktisk er ett av få kapittel i krigshistorien vi kan være stolte av. Det er også en viktig del av historien og den bør ikke ties ihjel. At historien om krigen i Norge kanskje burde vært balansert litt med de litt mer dystre kapitlene, er en annen sak. Det er uansett ingen grunn til å dysse ned heltehistoriene.

-H

Redigert av Howard; 13/12/2008 16:51.
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Howard] #652626 13/12/2008 18:10
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det er kanskje på tide å minne litt om denne "bedrøvelige" krigsinnsatsen.

Sitat Wikipedia:

I innlandsbygdene møtte tyskerne mer motstand enn ventet, og sabotasjeaksjoner forsinket fremdriften betydelig. Den 20. april var fortsatt det meste av innlandet under norsk kontroll. De siste områdene i Sør-Norge under norsk kontroll var Vinje og Tinn i Telemark og Trysil i Hedmark. I Midt-Norge var de siste områdene med norsk motstand ved Røros, Hegra (Stjørdal) og Snåsa. Alle disse stedene var fortsatt under norsk kontroll den 6. mai.

Flere norske byer, Namsos, Steinkjer, Elverum, Molde, Kristiansund, Bodø og Narvik, ble totalskadd som følge av kamphandlinger eller tysk bombing. Faktisk var Elverum den første byen i verden til å bli utslettet gjennom luftangrep (grunnet trebebyggelsen). Først den 10. juni kapitulerte de norske styrkene i Nord-Norge.

Nå fikk vi riktig nok alliert hjelp men les gjerne om slaget i Narvik her.

Videre kan en lese:

Tyskernes «nye rett» ble forkynt gjennom «Verordnungsblätter für die besetzten norwegischen Gebiete». I tråd med nazistisk ideologi skulle all opposisjon kues med terror eller trussel om terror. Mishandling på åpen gate, fengsling, tortur, standrett, henrettelse eller å «forsvinne» i tyske konsentrasjonsleirer var den risikoen man måtte kalkulere med om man ikke innordnet seg. Bruk av gisler ble anvendt i stor utstrekning for å sikre anlegg og områder mot sabotasje eller oppstand, og særlig under de periodene da unntakstilstand var erklært i deler av landet ble også gisler henrettet.

Den tyske lapplandsarméen benyttet den brente jords taktikk under retretten fra Finland. Størstedelen av Finnmark og Troms nord for Lyngen ble lagt i ruiner av tyske styrker. Dette ble gjort fordi man ventet at Den røde armé ville invadere området, og for å sikre seg at de ikke fikk tilgang på fasiliteter som husly og lignende.

EF skriver om Haagkonvensjonen av 1907 og kaller motstandfolkene krigsforbrytere, og bruker Wikipedias ord som sine egne. Hvis en leser litt mer om motstandsbevegelsen i Wikipedia så står det :

Imidlertid må det understrekes at Haag-konvensjonen av 1907 var relativt vag i forhold til å definere hva som er ulovlig motstandskamp mot okkupasjonsmakten. Det bærende prinsipp er at de stridende parter skal bære våpen og uniform åpent. Utfordringen ble hvordan uniform og åpent skulle defineres. Var for eksempel et synlig armbind tilstrekkelig for å markere at en milorg-soldat var stridende part og ikke sivil? I etterkant av andre verdenskrig innså man at Haag-konvensjonen av 1907 og om landkrig ikke var tilstrekkelig. Erfaringene fra andre verdenskrig viste at en rekke områder av moderne krigføring ikke ble omtalt og regulert i folkeretten. Det internasjonale samfunnet utformet en ny konvensjon for krigføring i Genèvekonvensjonene av 1949. Disse regulerte en rekke nye forhold i krig, blant annet mye klarere regler for folkelig motstand mot en okkupasjonsmakt.

EF er nok ute etter å provosere, men jeg synes han bommer fælt når han går løs på de norske motstandsfolkene.

Redigert av tmork; 13/12/2008 18:16. Rediger grunn: Narvik.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652631 13/12/2008 18:24
jrm Offline

Jeg er imponert de har klart å skrive en hel artikkel uten en eneste referanse, well done! :-)

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #652635 13/12/2008 18:49
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Flere norske byer, Namsos, Steinkjer, Elverum, Molde, Kristiansund, Bodø og Narvik, ble totalskadd som følge av kamphandlinger eller tysk bombing. Faktisk var Elverum den første byen i verden til å bli utslettet gjennom luftangrep (grunnet trebebyggelsen). Først den 10. juni kapitulerte de norske styrkene i Nord-Norge.

Javel, er det fordi det er seierherren som skriver historien. Var det ikke allierte Engelske bombefly som stort sett bombet det som ble bombet sønder og sammen.

Man måtte jo skrive om historien vedr. Katynskogen. Åkkesom brutalt og forferdelig ingen tvil om det, nå har man satt de rette til ansvar, ikke de tyske troppene, men det berykta NKVD.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: StigB] #652640 13/12/2008 19:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: StigB

Javel, er det fordi det er seierherren som skriver historien. Var det ikke allierte Engelske bombefly som stort sett bombet det som ble bombet sønder og sammen.

Kilder?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Syklist1] #652655 13/12/2008 19:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Syklist1
http://www.mefeedia.com/entry/f35-inferior-to-russian-and-chinese-planes/12216266/
Når en Russisk/Kinesisk 4,5 generasjons jager er overlegen JSF kan man begynne å lure på om det ikke finnes bedre måter å kaste milliarder ut vinduet.

Har ikke lest tråden, men joda, det finnes bedre måter. Jeg stiller vinduene mine til disposisjon, og da er det vel greit at jeg samler inn noen av de milliardene etterpå.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: jrm] #652659 13/12/2008 20:13
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: jrm

Jeg er imponert de har klart å skrive en hel artikkel uten en eneste referanse, well done! :-)

Vel , jeg har sett Kampf um Norwegen og Tyskerne selv beretter om kraftig motstand mange steder.
http://www.nfi.no/filmbutikken/tittel.html?id=14753

Og når en ser hvor fort andre store land ble tatt av Tyskland så er det ikke så mye å være flau over, på tross av brudne geværs politikk.

Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: tmork] #653531 16/12/2008 10:16
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Howard
F-16

Ikke 711 vel?

Say when!

Vedlegg logg.jpg

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Kampfly - JSF vs Gripen [Re: Snooze] #653546 16/12/2008 10:45
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Snooze

Ikke 711 vel?

Say when!

Se der ja, den første f-16 jeg jobba på.

Thank heaven for seven eleven.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support