Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Massevelt i sykkelritt i Vestfold

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Anders A-R] #648588 04/12/2008 12:56
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Vi kan jo si at det er regjeringen som har skylda for manglende silkemyk tilpasning for alle aktører[...]

Er det regjeringens skyld at enkelte ikke tåler å ligge bak syklister i noen meter?

Det er selvsagt mange av disse som gjerne sitter og slurrer kløtsj i timesvis til og fra jobb uten problem.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Anders A-R] #648592 04/12/2008 12:59
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Dobbelt sperrelinje betyr bare at det ikke er lov å krysse linja, det er fullt lovlig å kjøre forbi dersom det er plass.
Kilde: Motorsykkelentusiast-kamerat.

(Om det er plass er vel tvilsomt.)

tror ikke det stemmer... har du flere kilder?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Sykkelbob] #648594 04/12/2008 13:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkelbob

Konklusjon: I følge enkelte psycho-bilister er syklister til hinder uansett hva de gjør mens biler aldri er til hinder uansett hva det gjør......

Jepp, det er nok en konsekvens av at syklisten ikke kan "ta igjen" på noen måte.
(En bilist kan jo finne på å kjøre etter de som tuter unødvendig og gi dem deng.)

Selv om jeg er syklist(ikke landevei, vel & merke) selv, så sliter jeg med å akseptere at det er nødvendig å sykle i klynger på 4-5 i bredden. At det har noe med trening å gjøre, eller om det bare er for å kunne prate skjit underveis er for meg ukjent.
2 i bredden er liksom greit, da er de ofte raske med å pakke seg inn litt slik at eventuelle bilister kan slippe forbi, men 4-5 blir liksom et litt større prosjekt.
Så kommer køen, råkjøring forbi med påfølgende tuting, rusing av motor, vindusspylervæske i trynet osv...

At det blir litt køkjøring i store ritt som Trondheim-Oslo er selvfølgelig helt greit, 1 dag i året med landeveissyklister skal jeg nok tåle... ;-)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: kjerts] #648595 04/12/2008 13:00
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Landeveissykling er en sunn, oppbyggelig, lovlig og fin aktivitet som flere burde drive med. Jeg sluttet og solgte racern fordi jeg omtrent uten unntak var i fare på hver eneste sykkeltur, hadde adrenalin opp til halsen og var forbanna på bilister som aldri skulle hatt lappen mesteparten av tiden. Dette er viktig for meg, men ikke så viktig at jeg vil bli en martyr. De eneste utelukkende positive sykkelerfaringene jeg har hatt på landeveien er i Sverige.

No added style
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: kjerts] #648596 04/12/2008 13:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts

Vi kan jo si at det er regjeringen som har skylda for manglende silkemyk tilpasning for alle aktører[...]

Er det regjeringens skyld at enkelte ikke tåler å ligge bak syklister i noen meter?

Det er selvsagt mange av disse som gjerne sitter og slurrer kløtsj i timesvis til og fra jobb uten problem.

Det var en spøk ala alle tidligere diskusjoner som ender opp med at folk viser sitt politiske ståsted og kjefter sittende regjering huden full uansett hvem det måtte være.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648598 04/12/2008 13:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkelfantometJF

Egentlig ikke, han bare nevnte det i forbindelse med en teoriprøve at det var en av de klassiske "fallgruvene" hvor mange svarte feil - nettopp det at det faktisk var lovlig, så lenge man holdt seg på rett side av streken.
Men for all del, I stand corrected hvis noen finner en referanse til Lovdata eller lignende.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648602 04/12/2008 13:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Dobbelt sperrelinje betyr bare at det ikke er lov å krysse linja, det er fullt lovlig å kjøre forbi dersom det er plass.

Jeg tror det stemme. Avstand til syklist skal vel være 1,5 meter sånn ca. Vel, da er det go plass for en MOTORSYKKEL til å kjøre forbi syklisten uten å bryte loven. Med bil lar det seg selvfølgelig ikke gjøre

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648603 04/12/2008 13:07
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du har lov til å kjøre forbi, så lenge du ikke krysser linja. Regelen om å holde god nok avstand til den du kjører forbi, samt å holde fornuftig fart, ta hensyn osv gjelder selvfølgelig uansett, så hvis en syklist eller mopedist ligger så langt ut at man må stryke speil mot arm er det i praksis ikke lov å kjøre forbi vedkommende.

For at det skal være forbudt å kjøre forbi skal det skiltes om det.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Sykkelbob] #648604 04/12/2008 13:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Sykkelbob
Et lite (ikke helt uventet) paradoks i denne sammenhengen: Alle som har våget seg utenfor oppkjørselen med sykkelen sin har erfart hvor mange bilister som legger seg på hornet 5min før og 5min etter passering, vist minst én finger ut av vinduet og gjerne forsøkt å kjøre deg ned i samme anledning - og i hvert fall ikke bremset ned eller kjørt forbi på en hensynsfull måte..

Det er etter min erfaring veldig FÅ som tuter, viser finger, prøver å kjøre meg ned og alle de morderiske tingene vi som sykler gjerne kommer med. Det er en hel del bilister som ikke er oppmerksomme, ikke holder nok avstand og feilbedømmer farten min på sykkel. Men blodtørstige mordere er det skikkelig langt mellom.

Jeg har reket langs veien med høy fart og smale ghul siden 1990 og kan telle på en håd de gangen jeg er sikker på at bilister oppførte seg hensynsløst mot meg MED VILJE. Jeg vet at om noen gikk inn for å ta livet av meg i trafikken ville det vært svært lett å gjennomføre.

1. Presset inn mot fortau i 40 på Mosseveien i rushtrafikk av dame som tutet og la seg inn. - Konklusjon med vilje.
2. Presset i grøfta av rånere i indre Vestfold. - Konklusjon med vilje
3. Presset mot fortauskant av betongbil i Innspurten/Grenseveien. Han sa direkte at han ikke likte at jeg syklet i veien for betongbilen, dvs i kjørebanen. - Konklusjon med vilje
4. Truet med bank av pakistaner fordi jeg "stirra på kompisen hans" som hadde parkert mot kjøreretningen på Torshov. - Konklusjon med vilje

Det var i grunn det.
Jeg lurer på hvorfor det er så langt mellom de gale morderene for mitt vedkommende?

LarsB
dette er ikke spesielt rettet mot sykkelbob men det passet å ta det her

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Anders A-R] #648607 04/12/2008 13:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Egentlig ikke, han bare nevnte det i forbindelse med en teoriprøve at det var en av de klassiske "fallgruvene" hvor mange svarte feil - nettopp det at det faktisk var lovlig, så lenge man holdt seg på rett side av streken.
Men for all del, I stand corrected hvis noen finner en referanse til Lovdata eller lignende.

Sakset følgende fra Vegvesenets sider:

Quote:
Sperrelinje (S)
Heltrukken linje som skiller
kjørefelt. Det må ikke kjøres
på eller over sperrelinje, eller
til venstre for gul sperrelinje

Dobbel sperrelinje betyr ikke annet enn at den ikke kan krysses i begge retninger.

Anonym5
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkeloyvind] #648608 04/12/2008 13:09
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Dette er diskutert hundre ganger og jeg vet du bare krangler for å krangle (hvis ikke så er det jo bare trist) forbikjøring av syklist skal skje i trygg avstand fra syklisten - Dvs ca 1 meter ut fra siden. Hvis syklisten ligger på linja er det derfor ikke plass til å kjøre forbi uten å krysse sperrelinjene. Hvis syklisten som sykler alene har litt overlevelsesinstinkt så ligger han ca en halv meter ut fra linja, gitt at skulderen ikke er all verdens. Altså omtrent der hvor Kjell Karlsen ligger i bildet.

Bare en liten korregering; det skal være 1,5 meter avstand ved forbikjøring. forbikjøring

...ellers tror jeg det ikke er nok med en halvmeter, men det blir en vurderingsak som må sees i forhold til situasjonen.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: anonym5] #648611 04/12/2008 13:13
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff

Sakset følgende fra Vegvesenets sider:

Quote:
Sperrelinje (S)
Heltrukken linje som skiller
kjørefelt. Det må ikke kjøres
på eller over sperrelinje, eller
til venstre for gul sperrelinje

Dobbel sperrelinje betyr ikke annet enn at den ikke kan krysses i begge retninger.

ok
Med tanke på avvstanden mellom kjøretøy ved forbikjøring, betyr vel det i praksis at en motorsyklist kan forbikjøre en syklist, men en bilist kan ikke det...

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648613 04/12/2008 13:14
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Med tanke på avvstanden mellom kjøretøy ved forbikjøring, betyr vel det i praksis at en motorsyklist kan forbikjøre en syklist, men en bilist kan ikke det...

Nettopp, i praksis eller med Think/EL-bil (og en ettergivende syklist).

Anonym5
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Anders A-R] #648617 04/12/2008 13:16
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Selv om jeg er syklist(ikke landevei, vel & merke) selv, så sliter jeg med å akseptere at det er nødvendig å sykle i klynger på 4-5 i bredden.

Er du sikker på at det ikke er sykkelritt du har observert, her? Jeg ser ikke helt for meg at noen sykler 4-5 i bredden på trening.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: kjerts] #648622 04/12/2008 13:20
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp. Ofte. Og tempoet har vært litt for nærme "snakkings" til at jeg har vurdert det som seriøs trening på å kjøre klynge. Poenget ditt er det samme som mitt utgangspunkt, så da har vi samme resonnement der...

Redigert av Anders A-R; 04/12/2008 13:20.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Anders A-R] #648623 04/12/2008 13:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Det er lov å kjøre forbi et kjøretøy med færre enn tre hjul, hvis det er plass og kan gjøres forsvarlig. Dette med nok plass er et tolkningsspørsmål. Noen slår i bordet med "halvannen meter", men jeg aner ikke hvor det kommer fra.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: kjerts] #648640 04/12/2008 13:44
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev

Selv om jeg er syklist(ikke landevei, vel & merke) selv, så sliter jeg med å akseptere at det er nødvendig å sykle i klynger på 4-5 i bredden.

Er du sikker på at det ikke er sykkelritt du har observert, her? Jeg ser ikke helt for meg at noen sykler 4-5 i bredden på trening.

Hvis en stor gruppe med syklister sykler sammen, hvor mange bør sykle i bredden?
Hvis kun 1 i bredden, blir det en veldig lang rekke
Med 2 i bredden, blir rekken halvparten så lang, osv

Hva er lettest å kjøre forbi?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Stein] #648643 04/12/2008 13:47
Dan Offline
More than words
More than words
Nå har jo ikke jeg norsk førerkort da, men noen ting vil jeg tro er universelt. Forbikjøringsskilt betyr at man ikke har lov å passere kjøretøy med fler enn to hjul, uansett hvor mange hjul man selv har. Det betyr at en bil kan kjøre forbi en mc, men en mc må ikke kjøre forbi en bil.

Når det gjelder heltrukket linje så sier den ingenting om hvorvidt det er lov å kjøre forbi eller ikke, bare at man ikke har lov å krysse den. Det finnes jo f eks firefelts hvor kjøreretningene er skillet med heltrukket linje. Skal det liksom ikke være lov å kjøre forbi der?

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Stein] #648645 04/12/2008 13:49
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Og så skal det sies at man ikke skal være til hinder for den allminnelige trafikk. Er man ute på trening på sykkel, luffer i traktor, eller ligger i en Ferrari i 35km/t på veien, så plikter man å slippe andre forbi. Hvis vi syklister hadde vært litt flinkere til å sykle innom holdeplasser o.l., så tror jeg noen få bilister hadde respektert oss mer. Men de aller fleste billister tror de eier vegen, og oppfører seg deretter. Dessverre.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648649 04/12/2008 13:53
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis en stor gruppe med syklister sykler sammen, hvor mange bør sykle i bredden?

Det tryggeste er vel også det vanligste; to rekker. Blir farten stor og svingene krappe, ville tre eller flere rekker blitt trangt i samme kjørebane.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Hæ?] #648655 04/12/2008 13:59
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hæ?
Og så skal det sies at man ikke skal være til hinder for den allminnelige trafikk. Er man ute på trening på sykkel, luffer i traktor, eller ligger i en Ferrari i 35km/t på veien, så plikter man å slippe andre forbi. Hvis vi syklister hadde vært litt flinkere til å sykle innom holdeplasser o.l., så tror jeg noen få bilister hadde respektert oss mer. Men de aller fleste billister tror de eier vegen, og oppfører seg deretter. Dessverre.

Joda. Hvis det er lang kø bak bør man selvsagt slippe de frem når det er anledning for det.
Situasjonen er nok oftere at køen er uendelig lang, og man kan jo ikke bli stående på en busslomme langs E-18 i flere timer heller, eller kjøre ut av veien hver gang det kommer en bil.

Redigert av sykkelfantometJF; 04/12/2008 14:00.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: kjerts] #648656 04/12/2008 14:01
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev

Det tryggeste er vel også det vanligste; to rekker. Blir farten stor og svingene krappe, ville tre eller flere rekker blitt trangt i samme kjørebane.

Høres fornuftig ut.
Det er i alle fall det vi i HOC har praktisert

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648657 04/12/2008 14:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
og man kan jo ikke bli stående på en busslomme langs E-18 i flere timer heller, eller kjøre ut av veien hver gang det kommer en bil.

I denne sammenhengen er E18 et fryktelig dårlig eksempel...

Anonym5
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648658 04/12/2008 14:03
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Joda. Hvis det er lang kø bak bør man selvsagt slippe de frem når det er anledning for det.
Situasjonen er nok oftere at køen er uendelig lang, og man kan jo ikke bli stående på en busslomme langs E-18 i flere timer heller, eller kjøre ut av veien hver gang det kommer en bil.

Tja. Da er det kanskje ikke akkurat den strekningen du bør satse på å sykle på på det tidspunktet? Trafikkreglene er trafikkreglene, og til hinder er man like fullt.
Klart du ikke skal ut av veien hver gang det kommer en bil, men man skal heller ikke lage kø før man slipper hurtigere trafikk forbi, vel?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Hæ?] #648665 04/12/2008 14:16
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev

Tja. Da er det kanskje ikke akkurat den strekningen du bør satse på å sykle på på det tidspunktet? Trafikkreglene er trafikkreglene, og til hinder er man like fullt.
Klart du ikke skal ut av veien hver gang det kommer en bil, men man skal heller ikke lage kø før man slipper hurtigere trafikk forbi, vel?

Jo, det kan hende

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: anonym5] #648669 04/12/2008 14:19
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff
og man kan jo ikke bli stående på en busslomme langs E-18 i flere timer heller, eller kjøre ut av veien hver gang det kommer en bil.

I denne sammenhengen er E18 et fryktelig dårlig eksempel...

tja er litt uenig det.
Hvis man skal sykle fra Bommestad (Larvik) til Horten
Kan det være aktuelt å sykle noen km langs med veien, hvis man vil unngå å krysse E18 to ganger..

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648672 04/12/2008 14:25
Dan Offline
More than words
More than words
Kan det være aktuelt å sykle noen km langs med veien, hvis man vil unngå å krysse E18 to ganger..

Nå tuller du. E18 begynner i Sandvika og ender i Oslo. Noen skal ha det til at den begynner helt borte i Asker, men det har jeg ingen tro på.

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: sykkelfantometJF] #648675 04/12/2008 14:26
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Jeg synes, på generelt grunnlag, at E18 er en veistrekning som billistene godt kan ha for seg selv. Ikke minst fordi det finnes flust av gode alternativ, også med bedre utsikt enn en lang rekke stygge biler omhyllet i eksoståke.

Anonym5
Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: larsb] #648681 04/12/2008 14:29
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
De som synes at ekspresspuljene i Tr/Oslo burde ta mer hensyn til bilene kan kjøre østerdalen akkurat den dagen.

Det er vi som sykler Trondheim - Oslo
Det er vi som sykler midt i veien her
Du får heller kjøre rundt - om Bergen
Og ikke komme her og være sær

:-)

Re: Massevelt i sykkelritt i Vestfold [Re: Dan] #648682 04/12/2008 14:29
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan

Nå tuller du. E18 begynner i Sandvika og ender i Oslo. Noen skal ha det til at den begynner helt borte i Asker, men det har jeg ingen tro på.

Nei
Sjekk kart

"Wyrd bid ful aræd"
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support