Jo, sannelig har du rett, det er 13 grader som er standard. Da vet jeg ikke om det er 18 eller 24 som kommer løst. Vet ikke prisen heller, importøren hadde ikke fått dem ennå.
Da bør det jaggu være noe på vei nordover snart :-) Men det blir nok mest skibruk framover.
Neste helg åpner lokale bakken, da blir det løssnøkjøring i mørket :-)
Har du bestilt av meg? Sender du meg i så fall en ny epost? Har sendt epost til alle som har bestil i dag, men ingen har svart og sagt at noe skal sendes.
Ole.
Nei, nei, nei. Har bestilt fra Botolfsen via lokale sjappa, og har fått beskjed vi er på lista blandt de som skal få nå.
Får forresten inn reflektorer som gir 24 grader spredning også, mot 18 som er normalt. Må få noen til å teste dette for meg, jeg har jo min på hodet med 180 grader spreding vha Scotch Magic.
Ole.
Tester gjerne disse reflektorene for deg en kveld, og jeg/vi gjør det helt gratis!! (skjønte ikke helt hvordan dette funket, med quote etc.)
Fikk min Tesla fra Botolfsen på torsdag. Har hatt tre joggeturer på fjellet med den, og er godt fornøyd. Byggekvaliteten er utmerket. Den gir tidlig og fin tilbakemelding på lite støm.
For løping har den litt for mye spoteffekt for meg, selv fullt tildekt med magic tape på. Fyrte opp dioden helt uten reflektor, den ga da et helt jevnt lys, så spoteffekten er laget av reflektoren. Er interessert i en 24 graders reflektor, hadde vært fint om Ole kom tilbake med prisantydning på den senere.
Tidligere så har jeg bare prøvd en liten 5 diodes Pezel hodelykt, ikke en stor med eksternt batteri. Hadde ikke trodd at den var så grei å løpe med, merket ikke noe til den. : ) Batteripakken er litt i største laget til løping, så jeg skal vurdere en mindre pakke for dette formålet.
Har enda tilgode å prøve den på sykkel... må først skaffe meg piggdekk.
PS:den blir ganske varm, så pass på så du ikke brenner hull på sengtøyet første natta.... ; )
Jeg har både Betty(styret) og Tesla(hjelmen). Tesla har i min mening litt vel smal spredinng selv om strølyset er bra. Tape tipset til Ole fungerer bra, men blir spennende å teste med 24`reflektor.
Kona di vil nok garantert like Tesla`n. Pris/yttelse så er det vel det beste kjøpet man kan gjøre.
[vennligmenbestemtlitenpekefinger]Butikk er butikk, forum-for-hvermannsen er forum-for-hvermannsen. Pass på reklamegrensene litt nå...[/vennligmenbestemtlitenpekefinger]
Min Tesla virker ikke! Fikk den torsdag, lada i 2 t før laderen mente den var klar. På skitur i går slokka den etter 20-30 s, og jeg fikk ikke lys igjen. Hjemme igjen fikk jeg lys, den står på laveste effekt og reagerer ikke på forsøk på regulering av effekt eller på og av. Lyser og står på samme effekt også om batteriet kobles fra og til igjen. Noen som har gode tips? Får vel ikke tak i botolfsen før på mandag.
Nå som folk kanskje har fått prøvd lyktene sine litt; jeg trenger en lykt til sti&ski, er Tesla det mest fornuftige valget til dette mht. bruksområder og valuta for pengene?
Valuta for pengene? Vanskelig å si, til den prisen. Men den funker som bare det til sykkel, løping, ski og overalt hvor du måtte ha behov for mengder av lys i bærbart format (jeg har prøvd å kjøre bil med den, men det funka dårlig pga gjenskinn fra frontruta).
Det er mulig dette er tatt opp tidligere i tråden, men jeg spør allikevel. I gåt var jeg ute og lufta Tesla'en i ca to timer på sparebluss. Jeg skal bruke den på nytt i dag, og ville lade den opp igjen med det samme. Den ville imidlertid ikke lade. Jeg måtte la lykta stå på enda lenger før batteriet ville ta lading. Dette er ikke første gangen jeg har opplevd dette. Er det noe feil med min lader, eller må batteriet være nærmest tomt før man kan starte en ny lading? Jeg har da gått ut fra at det ikke foregår lading sålenge dioden på laderen ikke lyser.
Jeg lurer på det samme. Har brukt min i ca 2 timer akkumulert siden forrige full-lading, og den vil ennå ikke lade.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Jeg opplevde noe av det samme med min Wilma her om dagen. Når jeg lot laderen stå i veggen og så plugget inn batteriet så ville den ikke lade, men om jeg plugget i batteriet først og så satte laderen i veggen så startet ladingen ..?
Jeg tror du kan få noen nyttige tips dersom du går inn på Lupines supportsider og leter deg frem til stell av batterier. Jeg mener nemlig at det er veldig viktig å vite hvordan du skal håndtere de ulike batterietypene, ellers kan du lage mere ugagn enn nødvendig.
Det var noen nyttige Tesla-tips på de sidene også:
Sitat: Lupine support
Tap your battery’s full potential:: Charge your battery only when it is almost empty. Charging the battery after every short-time use will shorten its life span.
Do not discharge your battery before charging:: In contrast to other types of batteries, the LiIon battery’s life span will not increase when being discharged before charging. Discharging the battery before charging is only useful in order to measure the remaining battery capacity.
Det siste betyr vel ikke at det er skadelig å tømme batteriet før bruk, bare at det ikke har noen hensikt?
Hvis jeg har brukt ca 2 timer av batteriet, og så skal ut på en 3 timers tur, så ønsker jeg å kunne lade batteriet helt opp igjen selv om det ikke er helt utladet.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Hvis jeg har brukt ca 2 timer av batteriet, og så skal ut på en 3 timers tur, så ønsker jeg å kunne lade batteriet helt opp igjen selv om det ikke er helt utladet.
Det er det som var problemet mitt også. Jeg måtte la lykta stå på en time på fullt lys. Så fikk jeg lada opp igjen.
Med mindre jeg skal bruke lykta veldig lenge, vil det altså være best å bruke fullt lys bestandig, for å få brukt nok av batteriet til å få lade pånytt! Det er litt pussig, men det er i hvert fall greit å vite.
Tap your battery’s full potential:: Charge your battery only when it is almost empty. Charging the battery after every short-time use will shorten its life span.
Do not discharge your battery before charging:: In contrast to other types of batteries, the LiIon battery’s life span will not increase when being discharged before charging. Discharging the battery before charging is only useful in order to measure the remaining battery capacity.
Motsier ikke Lupine seg selv her? Øverst sier de at du kun bør lade når batteriet nesten er tomt. Nederst sier de at du ikke trenger å lade ut batteriet før du lader.
I teorien skal ikke Li-Ion batterier ha minne, dvs at man kan lade dem når og hvor lenge man vil. Også kjent som klattlading.
Motsier ikke Lupine seg selv her? Øverst sier de at du kun bør lade når batteriet nesten er tomt. Nederst sier de at du ikke trenger å lade ut batteriet før du lader.
I teorien skal ikke Li-Ion batterier ha minne, dvs at man kan lade dem når og hvor lenge man vil. Også kjent som klattlading.
Tror kanskje engelsken deres er litt dårlig? Bruker kanskje discharged som fullstendig utladet?