Jeg er litt kritisk til denne testen.
Du sier det er smalt bruksområde. Jeg mener dette overhode ikke stemmer. Derimot er det veldig få dager det er is hele stien eller hele skogsbilveien, slik at piggdekk kan brukes hele veien. Det er derfor bedre med disse brede dekkene som fungerer der det er løst underlag og ta det rolig over isunderlaget, enn å ha dekk som sitter steinbra på is og håpløst når det er løst. Så de fleste vinterdagene så er Endomorph 3.7 best (jeg har et meget stort testgrunnlag). Jeg har på den annen side ikke problemer med å se gleden av piggdekk på is, men mulighetene begrenser seg. Endomorph 3.7 har riktignok ganske hard gummi, fordi det også skal fungere på sand(altså i varme), men med lite trykk så mener jeg disse dekka sitter overraskende bra på is, ihvertfall sett i forhold til andre piggfrie dekk. Is er ikke lekeunderlag, men man kommer seg relativt trygt frem.
På våren finnes det for min del ikke noe alternativ. Under hele snø og issmeltingen så fungerer dette rett og slett best. Her snakker vi om et par måneder det er meningsløst å prøve å sykle i skogen med noe annet. Blant annet har jeg hele skiløypenettet for mange måneder for meg selv. Helt fantastisk.
Jeg bruker også min Fatbike på tørt sommerføre, rett og slett fordi det er artig og anderledes og man har et dekkgrep andre sykler(syklister) bare kan drømme om.
En annen ting: Man bruker ikke megaslangene til Surly. De er alt for tunge. Man bruker noen DH-slanger eller litt tykke 2.3-2.5 slanger. Det får du kjøpt hvor som helst.
Stort pluss til at du fikk med deg de positive sidene du fremhever. Du har også rett i at det er litt dårlig kantgrep på dekka.
Jeg har gått med tanken om å sette inn et par rader med pigger, men det fungerer i grunnen så godt som det gjør at jeg foreløpig har latt det være.